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See detailThe miR-183/ItgA3 axis is a key regulator of prosensory area during early inner ear development
Van Den Ackerveken, Priscilla ULiege; Mounier, Anaïs ULiege; Huyghe, Aurélia et al

in Cell Death & Differentiation (in press)

Detailed reference viewed: 65 (21 ULiège)
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See detailSerogroups and genotypes of Leptospira 1 spp. strains from bovine aborted fetuses
Delooz, L; Czaplicki, G; Grégoire, F et al

in Transboundary and Emerging Diseases (in press)

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See detail"Lambertus pictor" in the Saint-Denis church accounts of 1533: new developments
Joly, Emmanuel ULiege

in Flesh, Gold and Wood. The Saint Denis Altarpiece in Liège and the Question of Partial Paint Practises (in press)

The Saint-Denis altarpiece has been widely admired, commented and studied for a long time. Its conservation in the church, even after a new main altar in baroque style was placed in the choir, is an ... [more ▼]

The Saint-Denis altarpiece has been widely admired, commented and studied for a long time. Its conservation in the church, even after a new main altar in baroque style was placed in the choir, is an indication of the importance this work had acquired throughout time. Its painted wings were especially appreciated and were attributed to Lambert Lombard, Liège’s most renowned Renaissance painter, as early as the beginning of the 18th century. But this attribution has been discussed passionately, especially since the 1970’s. At the centre of these debate, we find a document dated 1533, discovered in 1958, naming a “Lambertum pictorem” working for Saint-Denis collegiate church. But this mention needs to be reconsidered and contextualised. This publication aims to present the content of this document and to dissect its meaning in the context of the making of the altarpiece, to which it has been related since its discovery. A new transcription will be provided and new archival material will be unveiled in order to shed a new light on this document as well as to give new paths to reconstruct the processes at work in the making of the altarpiece. [less ▲]

Detailed reference viewed: 22 (0 ULiège)
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See detailLa question de l’éducation : aiguillon des philosophies politiques. Castoriadis/Rancière.
Wustefeld, Sophie ULiege

in MethIS : Méthodes et Interdisciplinarité en Sciences Humaines (in press)

La démocratie reste un thème chéri par la philosophie politique contemporaine, pour l’écart entre ses théories et ses pratiques, pour la distance critique que ses théories offrent vis-à-vis des régimes ... [more ▼]

La démocratie reste un thème chéri par la philosophie politique contemporaine, pour l’écart entre ses théories et ses pratiques, pour la distance critique que ses théories offrent vis-à-vis des régimes démocratiques et de leur évolution, mais aussi parce qu’elle est un objet perpétuel de dissensus entre philosophes, au sujet duquel toute prétention à la véridiction est suspendue à sa réalisation pratique. À ce titre, la transmission de la volonté démocratique est un topos houleux de la philosophie politique contemporaine. Cette question catalyse les concepts pivots des philosophies politiques, la leur poser permet de mieux saisir les enjeux rivaux derrière une terminologie commune à plusieurs auteurs. C’est dans cette démarche que je vous propose d’examiner en miroir les philosophies de Cornélius Castoriadis et de Jacques Rancière. De plus en plus nombreux, des commentateurs rapprochent leurs pensées , qui peuvent s’appuyer sur plusieurs points communs : un attachement au concept de démocratie brandit contre les régimes parlementaires, une opposition contemporaine (quoique depuis des héritages différents) aux thèses défendues par Althusser, et une proximité de sources d’inspirations : la philosophie, le marxisme, et la psychanalyse. Partant de la manière dont cette proximité s’exprime dans la disjonction que chacun opère entre démocratie et science, je tenterai de discerner comment les inflexions qu’ils impriment aux concepts de volonté et d’égalité sous la guise des enjeux de la transmission dessinent des horizons politiques distincts, et dénotent des compréhensions antithétiques – mais indécidables dans la théorie – de ce que peut être la démocratie. [less ▲]

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See detailA road map for explorative scenario creation on Belgian rail freight transport development
Troch, Franck; Vanelslander, Thierry; Sys, Christa et al

in Competition and Regulation in Network Industries (in press)

The starting point of this article is the weak usage of rail freight in Belgium and Europe, both as a sustainable mode of land transportation in itself as well as a part of the intermodal chain. The ... [more ▼]

The starting point of this article is the weak usage of rail freight in Belgium and Europe, both as a sustainable mode of land transportation in itself as well as a part of the intermodal chain. The results are obtained by transversal research on rail freight transport in Belgium, taking into account the European context. This interdisciplinary research develops a road map for the creation of three integrated scenarios: a best case, medium case and worst case scenario for rail freight development, based on a detailed SWOT (strength, weakness, opportunities, threats) analysis. It includes the most probable future developments for rail freight transport and hinterland connections. These developments are obtained from literature review and discussions with a heterogeneous panel of experts in the fields of (i) optimal corridor and hub development, (ii) macroeconomic impact, (iii) sustainability, (iv) effective market regulation and (v) governance and organization for a well-functioning intermodality. The Delphi approach is used in combination with a survey analysis. Frequency tables and the H-index allow defining a ranking and selection of SWOT elements. The obtained scenarios allow future research to quantify and measure the impact of future developments and decisions towards the Belgian rail freight market. [less ▲]

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See detailVoice use among music theory teachers: A voice dosimetry and self-assessment study
Schiller, Isabel ULiege; Morsomme, Dominique ULiege; Remacle, Angélique ULiege

in Journal of Voice (in press)

Objectives: (1) To investigate music theory teachers’ professional and extra-professional vocal loading and background noise exposure, (2) to determine the correlation between vocal loading and background ... [more ▼]

Objectives: (1) To investigate music theory teachers’ professional and extra-professional vocal loading and background noise exposure, (2) to determine the correlation between vocal loading and background noise, and (3) to determine the correlation between vocal loading and self-evaluation data. Methods: Using voice dosimetry, 13 music theory teachers were monitored for one workweek. Parameters analysed were voice SPL, F0, phonation time, vocal loading index (VLI) and noise SPL. Spearman’s correlation was used to correlate vocal loading parameters (voice SPL, F0 and phonation time) and noise SPL. Each day, subjects self-assessed their voice using visual analogue scales. VLI and self-evaluation data were correlated using Spearman’s correlation. Results: Vocal loading parameters and noise SPL were significantly higher in the professional than in the extra-professional environment. Voice SPL, phonation time and females’ F0 correlated positively with noise SPL. VLI correlated with self-assessed voice quality, vocal fatigue and amount of singing and speaking voice produced. Conclusions: Teaching music theory is a profession with high vocal demands. More background noise is associated with increased vocal loading and may indirectly increase the risk for voice disorders. Correlations between VLI and self-assessments suggest that these teachers are well-aware of their vocal demands and feel their effect on voice quality and vocal fatigue. Visual analogue scales seem to represent a useful tool for subjective vocal loading assessment and associated symptoms in these professional voice users. [less ▲]

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See detailLes jubés dans les édifices religieux du Hainaut
Joly, Emmanuel ULiege

in Hainaut. Terre musicale (XVIIe-XVIIIe siècles) (in press)

Définition du "jubé". Inventaire et typologie des jubés en Hainaut. Evolution de leur fonction avec une focalisation particulière sur leur fonction musicale.

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See detailPersonnalité borderline et tatouage : Hippolyte et le corps-en-disparition
Englebert, Jérôme ULiege; Follet, Valérie

in Cahiers de Psychologie Clinique (in press)

Based on the analysis of a clinical case, namely a borderline patient displaying several self-realised tattoos, we’ll broach three principal characteristics of borderline existence. They are instantaneity ... [more ▼]

Based on the analysis of a clinical case, namely a borderline patient displaying several self-realised tattoos, we’ll broach three principal characteristics of borderline existence. They are instantaneity, ubiquity and a sense of disappearing-body. Given this original understanding of the trouble, the issue of tattoo practice in borderline people, as well as the very particular relationship they maintain with their own body and other people, will be discussed. We’ll also highlight the dialectics between the objectification of the body, as an object which is likely to be manipulated and modified, and the objectivation of the body, as an object dotted with the special and determining power of being animated by a subjectivity. We’ll end by emphasising how the borderline personality find its place and is, in a way, in tune with the postmodern evolution of our current society. [less ▲]

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See detailPrinting Books and Bruges during the Fifteenth Century
Adam, Renaud ULiege

in Hauwaerts, Evelien; Vandamme, Ludo (Eds.) Colard Mansion. Innovating Text and Image in Medieval Bruges (in press)

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Peer Reviewed
See detail« Du définitif sur du provisoire… » : Psychopathologie et tatouage
Englebert, Jérôme ULiege; Follet, Valérie

in Feneuil, Anthony; Krtolica, Igor (Eds.) L’expérience de l’éternité : Philosophie, clinique, mystique (in press)

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See detailThe role of conservators: an international survey on conservation within contemporary art collections
D'Haenens, Manon ULiege

in CeROArt : Conservation, Exposition, Restauration d'Objets d'Art (in press)

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See detailLes bandes détournées de Jochen Gerner et Ilan Manouach
Crucifix, Benoît ULiege; Dozo, Björn-Olav ULiege

in Garric, Henri (Ed.) La destruction des images en bande dessinée (in press)

Occupant tout les deux une position liminale du champ de la bande dessinée, Jochen Gerner et Ilan Manouach se sont, chacun à leur manière, livrés à des expériences réflexives de destruction de l'image en ... [more ▼]

Occupant tout les deux une position liminale du champ de la bande dessinée, Jochen Gerner et Ilan Manouach se sont, chacun à leur manière, livrés à des expériences réflexives de destruction de l'image en bande dessinée par le détournement. Ainsi, avec ses projets tels que TNT en Amérique, Abstraction (1941-1968), ou Le Panorama du Feu, Jochen Gerner opère par la technique du recouvrement une relecture d'albums classiques et de petits formats populaires, attirant l'attention sur certains motifs graphiques, abstraits ou figuratifs des objets détournés. Plus en phase avec l'héritage situationniste du détournement, Ilan Manouach intervient sur les œuvres appropriées pour en questionner les principes idéologiques : Katz interroge la métaphore animale au cœur de Maus, tandis qu'avec Les Schtroumpfs noirs, il retourne au thème de la représentation en imprimant l'album de Peyo entièrement en cyan. Moins politisé dans Riki fermier, Manouach y fait disparaître les personnages d'un album de Petzi pour ne garder que celui du pélican Riki, suivant un projet d'écriture à contrainte décrit comme « lipogrammatique ». Pour Gerner comme Manouach, la pratique du détournement touche directement à la matérialité de l'objet de bande dessinée, au sens où il y a une intervention physique sur les bandes dessinées détournées – que ce soit par recouvrement, retouche ou réimpression – qui se double d'un maintien du format de l'objet détourné (48 CC, pocket, pamphlet ou roman graphique). Le lecteur se retrouve ainsi face à une dé-familiarisation d'un objet pourtant connu et reconnu dans sa matérialité. Cette expérience conscientise un acte réflexif de destruction : les images d'origine se voient recouvertes de noir, rayées, masquées, retouchées, effacées, défigurées. Tout en étant extrêmement opaque, ce rapport à la matérialité est cependant différent d'autres formes de « graphiation »1 qui attirent l'attention sur une gestuelle physique, sur les traces de la main. Au contraire, comme l'a noté Pedro Moura à propos du travail d'Ilan Manouach, il y a une volonté de se « plac[er] en dehors du domaine de l’expression auctoriale, et même humaine, afin de favoriser l’émergence d’une expression dépersonnalisée »2. Plus proches d'une écriture « non-créative » telle que l'a décrite Kenneth Goldsmith3, ces deux pratiques du détournement mettent en scène une destruction d'images, dont les livres en portent la trace, donnant lieu à une traçabilité différente d'une graphiation qui mettrait en avant la patte graphique du dessinateur. La mesure destructrice de cette acte de détournement se retrouve d'ailleurs en prises avec le dispositif juridique du copyright, comme l'atteste la réaction des ayant-droits à Katz, envoyé au pilon. Face à ces deux formes de destruction (destruction de l'œuvre détourné et, retour du bâton, pilonnage du détournement), MetaKatz s'offre une double portée réflexive qui couvre toute la portée du geste destructeur au cœur du détournement, un acte qui se veut en même temps être une forme d'engendrement, puisqu'il ouvre à de nouveaux dispositifs, à de nouvelles images, et à de nouvelles lectures. Notre chapitre mettra donc en parallèle les œuvres d'Ilan Manouach et de Jochen Gerner afin d'examiner comment la question de la destruction se trouve au cœur du détournement, et de façon plus spécifique, comment celle-ci relève d'un rapport complexe à la matérialité du médium dont nous étudierons les enjeux. [less ▲]

Detailed reference viewed: 25 (1 ULiège)
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See detailRecherche policière et judiciaire sur internet: analyse critique du nouveau cadre législatif belge
Leroux, Olivier; Franssen, Vanessa ULiege

in Franssen, Vanessa; Flore, Daniel (Eds.) Le droit pénal et la procédure pénale face aux défis de la société numérique Perspectives belges, françaises et européennes (in press)

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See detailMathematical bias in assessment of placental residual blood volume
RIGO, Vincent ULiege; LEFEBVRE, Caroline ULiege; Kalenga, Masendu ULiege

in Journal of Perinatology (in press)

This letter suggest a new computation of the relative placental residual blood volume.

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See detailEffect of different parameters on composition of volatile components of Myristica fragrans seeds extracted by hydrodistillation assisted by microwave and head-space solid-phase microextraction
Bouchachia, C; Benkaci-Ali, F; Eppe, Gauthier ULiege et al

in Journal of Essential Oil Research (in press)

Hydrodistillation assisted by microwave (HDAM) and Head space solid phase micro-extraction (HSSPME) of Myristica fragrans houtt (MF) were investigated. A kinetic study was performed for MF seeds using two ... [more ▼]

Hydrodistillation assisted by microwave (HDAM) and Head space solid phase micro-extraction (HSSPME) of Myristica fragrans houtt (MF) were investigated. A kinetic study was performed for MF seeds using two techniques (HDAM: Hydrodistillation assisted by microwave and SDAM: steam distillation assisted by microwave). The effect of the cryogenic grinding (CG) showed differences in yields and composition of volatile oils compared to the simple grinding (SG). HDAM–SG (3.4%) and SDAM–SG (2.55%) allowed extraction of substantial amounts of volatile oils in less time compared with HDAM–CG (4.75%) and SDAM–CG (3.8%). The kinetic study (differential and accumulated yields) of essential oil extraction was quantitatively and qualitatively performed showing a significant variation of composition with the extraction time, especially for accumulated yields such as sabinene (31.48–38.78%), α-pinene (12.74–14.09%) and β-pinene (10.01–12.11%). Similarly, the HS-SPME–GC–MS analysis showed also a significant variation of MF seeds volatile composition according some parameters as the type of fibre coating (PDMS: Polydimethylsiloxane and PDMS– DVB: Polydimethylsiloxane divenylbenzene), particle size, grinding mode and the mass used. The chemical groups (monoterpenoids, aliphatic and aromatic alcohols and esters) showed specific behaviour in SPME analysis. SPME sampling parameters were optimized for these components. [less ▲]

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See detailRimbaud et l’incantation au second degré
Saint-Amand, Denis ULiege

in Thériaut, Patrick (Ed.) L'incantation littéraire (in press)

L’oeuvre de Rimbaud peut largement s’envisager à travers le prisme d’une parole magique, performative et créatrice de possibles : au fil de compositions hantées par le motif de la magie, des « flots ... [more ▼]

L’oeuvre de Rimbaud peut largement s’envisager à travers le prisme d’une parole magique, performative et créatrice de possibles : au fil de compositions hantées par le motif de la magie, des « flots abracadabrantesques » du « Coeur volé » jusqu’à l’« Alchimie du Verbe », le poète cherche à s’affranchir de la tradition pour tenter d’« arrive[r] à l’inconnu », selon la formule programmatique de la lettre à Demeny du 15 mai 1871. Dans la même missive, ce qui s’énonce d’abord comme un projet prométhéen (« Le poète est vraiment voleur de feu ») se résume en trois mots supposant davantage un engagement dans l’expérimentation : « Trouver une langue. » Au poète de tenter, d’éprouver, de faire bouger les cadres et de secouer les structures établies. La présente contribution envisage les rouages de la poésie rimbaldienne en matière d’incantation à l’aune d’une poétique du détournement. [less ▲]

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See detailThe Lamps in Central Italy : Typological Comparisons between the Block D Domus at Musarna (VT) and the Schola del Traiano at Ostia Antica (RM)
Motta, Lucie ULiege

in Vth International Lychnological Association (ILA) General Congress « Lumen ! » Past, Present and Future (Sibiu, 8-12 septembre 2015) (in press)

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See detailSomes Exemples of a Singular Lamp
Motta, Lucie ULiege

in Vth International Lychnological Association (ILA) General Congress « Lumen ! » Past, Present and Future (Sibiu, 8-12 septembre 2015) (in press)

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