Last 7 days
Bookmark and Share    
Full Text
See detailAlternative Investments
Platania, Federico ULg; Lambert, Marie ULg

Scientific conference (2016, June 03)

This paper examines the dynamic trading strategies implemented by hedge fund managers using a Kalman filter of hedge fund betas across styles. We further investigate the risk drivers of dynamic trades ... [more ▼]

This paper examines the dynamic trading strategies implemented by hedge fund managers using a Kalman filter of hedge fund betas across styles. We further investigate the risk drivers of dynamic trades, examining which conditioning/macroeconomic variables strongly lead the time variation in fund trades. We report the significance of macroeconomic factors such as interest rates, dividend yield, GDP growth and US unemployment. We show that hedge fund managers do control the intensity of their exposures according to economic uncertainty and that differences between up- and down-market regimes can be observed. Commonly, Hedge funds tend to dislike high-dividend paying stocks. Besides, all hedge fund styles are shown to display pro-cyclical exposures towards directional equity factors as well as credit and liquidity risks. Small growth stocks, however, are revealed to be crisis investments whose allocation increases with unemployment, inflation or volatility. As volatility increases, the value of growth options embedded into growth stocks indeed increases. Growth stocks are shown to hedge market reversals and volatility. The outperformance of growth companies in recessions might also relate to their cost flexibility. Allocation to small stocks embed strong micro risks and might also constitute a hedge in economic slowdowns. This might explain why some funds with such a particular investment focus appear to be countercyclical. [less ▲]

Detailed reference viewed: 21 (3 ULg)
Peer Reviewed
See detailL’iconologie face aux signes (Warburg, Panofsky, Gombrowicz, Ginzburg)
Hagelstein, Maud ULg

Conference (2016, June 03)

Dans son article intitulé « Traces. Racines d’un paradigme indiciaire » (1979), Carlo Ginzburg actait l’émergence progressive d’un modèle épistémologique « apparu silencieusement » à la fin du XIXe siècle ... [more ▼]

Dans son article intitulé « Traces. Racines d’un paradigme indiciaire » (1979), Carlo Ginzburg actait l’émergence progressive d’un modèle épistémologique « apparu silencieusement » à la fin du XIXe siècle, mettant l’examen des détails au centre des exigences du champ des sciences humaines. Loin d’être insignifiants ou distrayants, loin d’être considérés comme écarts ou faits marginaux, les détails ont ainsi pu acquérir un rôle central pour la description, l’interprétation et l’attribution (quel que soit le domaine d’investigation privilégié). Autrefois largement sous-estimés par l’observation, dont ils constituaient en quelque sorte les rebuts devant être abandonnés au profit d’une vision d’ensemble, les détails se sont – pour les défenseurs de ce paradigme – mués en indices permettant de reconstituer et de révéler une situation absente. À suivre ces analyses, les historiens de l’art seraient nombreux à avoir inscrit leurs travaux dans la perspective de ce paradigme indiciaire – le connaisseur d’art Giovanni Morelli étant, aux yeux de Carlo Ginzburg, l’une des figures les plus emblématiques de la priorité accordée aux détails dans l’effort d’attribution d’une œuvre à un artiste. Morelli avait pour projet de défaire les assignations trop rapides et les liens interprétatifs déjà établis par le passé, pour reprendre le travail d’identification à son tout début, concentrant son effort sur des traits sous-estimés, et faisant par là apparaître des erreurs d’attribution parfois dommageables (en dépit des moqueries dont il faisait les frais à cause de sa propension à étudier les oreilles ou les ongles). Fondée sur la sémiotique médicale (Morelli, comme Freud, comme Conan Doyle, avait une formation de médecin), la capacité de diagnostic pouvait alors servir à « remonter, à partir de faits expérimentaux apparemment négligeables, à une réalité complexe qui n’est pas directement expérimentable » . Enraciné dans les moments inauguraux décrits par Ginzburg, le paradigme indiciaire est devenu le lieu de croisement « de disciplines basées sur le déchiffrement des signes en tout genre, allant des symptômes aux écritures » . Or, parmi ces disciplines, il faut compter à n’en pas douter l’iconologie, à laquelle Ginzburg fait très peu référence dans l’article de 1979, si ce n’est à travers la citation d’ouverture, qu’il attribue à Aby Warburg : Dieu est dans les détails. Car en effet, en tant que méthode d’interprétation des artefacts visuels (essentiellement concentrée sur la peinture), l’iconologie cultive un contact rapproché avec ses objets et défend une « lecture » attentive des marques matérielles renvoyant à un contexte symbolique précis, qu’il s’agit de dégager. Le travail de l’iconologue s’inscrit par définition dans le registre du déchiffrement ; les œuvres d’art étant régulièrement assimilées à des rébus dont il faut pouvoir résoudre l’énigme . Dans cette perspective, la peinture est considérée comme accumulation de signes indiquant une valeur symbolique définie. En tant qu’approche spécifique (et volontairement limitée) de l’œuvre d’art, l’iconologie pose le problème de la signification, et interroge ce qui nous met sur la piste de la signification. [less ▲]

Detailed reference viewed: 24 (1 ULg)
Full Text
See detailSur le théorème de Vaschy-Buckingham
Debongnie, Jean-François ULg

Report (2016)

This is a critical review of various proofs of the Vaschy-Buckingham theorem. The analysis tends to be as rigorous as possible, with clear definitions of physical quantities, unities and measures.

Detailed reference viewed: 23 (1 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDoes formal 0-3 years old child care availability boost employment rate of mothers ? Panel data based evidence from Belgium
Dujardin, Claire; Fonder, Muriel; Lejeune, Bernard ULg

Conference (2016, June 03)

In 2003, a new multi-annual program aimed at increasing the availability of formal child care for 0-3 year old children was launched in Wallonia, the French-speaking part of Belgium. This paper is ... [more ▼]

In 2003, a new multi-annual program aimed at increasing the availability of formal child care for 0-3 year old children was launched in Wallonia, the French-speaking part of Belgium. This paper is interested in evaluating if this increased availability of formal child care resultedin a higher employment rate for women with at least one child under 3. To this end, we use a difference-in-differences approach based on municipality-level panel data, taking advantage of the fact that the increase in availability of formal child care differed greatly across municipalities. We find that the raise in child care availability significantly increased the maternal employment rate, but to a lesser extent than expected, most likely because of a substantial crowding-out effect. [less ▲]

Detailed reference viewed: 15 (1 ULg)
See detailDes médecins enquêtent sur le travail ouvrier: terrains et pratiques, Belgique, France, États-Unis, c. 1840-1940
Geerkens, Eric ULg; Rainhorn, Judith

Scientific conference (2016, June 03)

Detailed reference viewed: 13 (0 ULg)
Full Text
See detailAudition au Sénat sur une proposition de loi spéciale visant à modifier la loi spéciale sur la Cour constitutionnelle (proposition Doc. parl. 6-273/1)
Behrendt, Christian ULg

Report (2016)

Audition publique en Commission des affaires institutionnelles du Sénat, 3 juin 2016

Detailed reference viewed: 27 (2 ULg)
See detailUn portfolio de traces pour démontrer la compétence de l'étudiant
Poumay, Marianne ULg

Conference (2016, June 03)

Detailed reference viewed: 12 (0 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailTensions in nascent social enterprises: Looking beyond the social-economic duality
Dufays, Frédéric ULg

Conference (2016, June 03)

Hybrid organizations, social enterprises in particular, have often been described as crystallizing tensions due to the institutional pluralism they seek to integrate internally. This paper aims to ... [more ▼]

Hybrid organizations, social enterprises in particular, have often been described as crystallizing tensions due to the institutional pluralism they seek to integrate internally. This paper aims to identify, locate and explain the organizational tensions faced by nascent social entrepreneurial teams through a multiple-case study. The findings show that the types and patterns of tensions differ according to team size and to the strength of ties binding team members. In the specific context of social enterprises, the research discriminates between mutual interest and general interest social mission, which is identified as a factor influencing tension development. Further, the analysis suggests that tensions tend to be located within a particular logic (social welfare in this case) rather than between logics, as often suggested in the literature. As such, it contributes to the literatures on hybrid organizations and social enterprises by portraying more complex interplays between and within plural – particularly social and commercial – logics. [less ▲]

Detailed reference viewed: 16 (0 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailStructure Characterization and Properties of K‑Containing Copper Hexacyanoferrate
Ojwang, Dickson O.; Grins, Jekabs; Wardecki, Dariusz et al

in Inorganic Chemistry (2016), 55

Copper hexacyanoferrate, CuII[FeIII(CN)6]2/3·nH2O, was synthesized, and varied amounts of K+ ions were inserted via reduction by K2S2O3 (aq). Ideally, the reaction can be written as CuII[FeIII(CN)6]2 ... [more ▼]

Copper hexacyanoferrate, CuII[FeIII(CN)6]2/3·nH2O, was synthesized, and varied amounts of K+ ions were inserted via reduction by K2S2O3 (aq). Ideally, the reaction can be written as CuII[FeIII(CN)6]2/3·nH2O + 2x/3K+ + 2x/3e− ↔ K2x/3CuII[FeIIxFeIII1−x(CN)6]2/3·nH2O. Infrared, Raman, and Mössbauer spectroscopy studies show that FeIII is continuously reduced to FeII with increasing x, accompanied by a decrease of the a-axis of the cubic Fm3̅m unit cell. Elemental analysis of K by inductively coupled plasma shows that the insertion only begins when a significant fraction, ∼20% of the FeIII, has already been reduced. Thermogravimetric analysis shows a fast exchange of water with ambient atmosphere and a total weight loss of ∼26wt % upon heating to 180 °C, above which the structure starts to decompose. The crystal structures of CuII[FeIII(CN)6]2/3·nH2O and K2/3Cu[Fe(CN)6]2/3·nH2O were refined using synchrotron X-ray powder diffraction data. In both, one-third of the Fe(CN)6 groups are vacant, and the octahedron around CuII is completed by water molecules. In the two structures, difference Fourier maps reveal three additional zeolitic water sites (8c, 32f, and 48g) in the center of the cavities formed by the −Cu−N−C−Fe− framework. The K-containing compound shows an increased electron density at two of these sites (32f and 48g), indicating them to be the preferred positions for the K+ ions. [less ▲]

Detailed reference viewed: 6 (1 ULg)
See detailA week at JEOL USA, Boston
Giri, Anupam ULg; Okuda, Koji; Dane, John et al

Scientific conference (2016, June 02)

Detailed reference viewed: 13 (2 ULg)
See detailVOC monitoring by GCxGC-HRTOFMS
Stefanuto, Pierre-Hugues ULg; Perrault, Katelynn ULg; Dubois, Lena ULg et al

Scientific conference (2016, June 02)

Detailed reference viewed: 13 (1 ULg)
See detailSome ongoing work based on GC×GC-HRTOFMS with soft ionization
Focant, Jean-François ULg

Scientific conference (2016, June 02)

Detailed reference viewed: 12 (0 ULg)
See detailStatistical comparisons of beer types using GC×GC-HRTOFMS
Stefanuto, Pierre-Hugues ULg; Dubois, Lena ULg; Perrault, Katelynn ULg et al

Scientific conference (2016, June 02)

Detailed reference viewed: 7 (0 ULg)
See detailUsage de la voix par les enseignants du premier degré et prévention de leurs troubles vocaux
Garnier, Maëva; Gerber, Silvain; Pétillon, Caroline et al

Scientific conference (2016, June 02)

Contexte : Les enseignants sont nombreux à ressentir une fatigue vocale ou des troubles de la voix (maux de gorge, enrouement, extinction de voix). Les femmes, en particulier celles enseignant en primaire ... [more ▼]

Contexte : Les enseignants sont nombreux à ressentir une fatigue vocale ou des troubles de la voix (maux de gorge, enrouement, extinction de voix). Les femmes, en particulier celles enseignant en primaire et maternelle, sont les plus touchées. Leurs problèmes vocaux apparaissent généralement durant leurs premières années d’expérience, et peuvent dans certains cas devenir chroniques et mener à des lésions sur les cordes vocales comme les nodules. Jusqu’à présent, peu d’enseignants bénéficient d’une formation vocale avant le début de leur carrière. Lorsque des conseils de préventions sont donnés, ceux-ci consistent le plus souvent en recommandations d’hygiène vocale et en techniques vocales de base (relaxation, respiration, posture, recherche de résonance) dont l’applicabilité en situation réelle d’enseignement n’est pas toujours évidente. Objectifs : En collaboration avec la MGEN et l’académie de Grenoble, nous avons mené une étude longitudinale sur 22 enseignantes en classes maternelles et primaires, avec quatre principaux objectifs : 1) Mettre au point un programme de prévention plus pratique que théorique, apprenant aux enseignantes à mieux gérer leur voix au cours d’ateliers et de jeux de rôles simulant des situations types d’une journée d’enseignement en primaire-maternelle. 2) Examiner l’applicabilité, en situation réelle d’enseignement, de ces conseils de prévention et leur efficacité, en terme d’évolution de la fatigue vocale au cours d’une journée de travail et au cours de l’année. 3) Explorer plus en détails les usages vocaux, les situations pédagogiques et les différentes contraintes rencontrées par les enseignants du 1er degré au cours de leurs journées de travail 4) Mettre au point un nouveau programme de formation vocale plus spécifiquement adapté aux contraintes et situations vécues par les enseignants du 1er degré, et permettant par conséquent une meilleure applicabilité des conseils en situation réelle d’enseignement. Méthode : La moitié des participantes a bénéficié d’une journée de formation en Octobre 2013 dispensée par la phoniatre Jocelyne Sarfati (groupe « test »), tandis que l’autre moitié n’a suivi aucune formation (groupe « contrôle »). Sur les 5 mois suivant la formation, l’ensemble des participantes des deux groupes ont été suivies au cours de 3 rendez-vous (début octobre, mi-décembre, début février) où nous sommes allées les enregistrer à leur école, pendant toute leur journée d’enseignement. Nous leur avons fourni un microphone serre-tête (Shure WH20TQG) et un mini-enregistreur portable (Zoom H1) de façon à enregistrer leur voix. Nous leur avons également fourni une caméra, placée en fond de classe, de façon à filmer leur comportement, posture et déplacements pendant 1 heure de la journée qu’elles jugeaient particulièrement difficile à gérer vocalement. En complément de ces enregistrements in situ, nous les avons également enregistrées le matin et le soir, avant et après leur journée de travail, sur un court protocole (voyelles tenues, lecture d’un texte) et leur avons demandé de remplir un questionnaire d’auto-évaluation de leur fatigue vocale (type Voice Handicap Index). Résultats : Les analyses des questionnaires et vidéos ont montré que les participantes à la journée de formation appliquaient la plupart des conseils en situation de classe (postures, évitement des situations d’effort vocal, etc.). Des mesures objectives ont également montré qu’au cours de l’année, le débit de parole est moins élevé et les pauses sont plus nombreuses chez les enseignants ayant reçu le programme de prévention que dans le groupe test. Les réponses aux questionnaires ont également montré que la fréquence des plaintes était moins élevée pour le groupe ayant participé à la journée de prévention, particulièrement dans des situations ou des lieux requérant un usage intensif de la voix, comme les grands espaces (couloirs, cour de récréation ou gymnases). Enfin, l’analyse des descripteurs acoustiques (intensité, hauteur, stabilité, quantité d’air sur la voix) a montré une légère dégradation de la voix au cours de l’année, moins marquée chez les enseignantes qui avaient suivi la formation. Par ailleurs, nous avons pu observer que l’usage de la voix à intensité élevée était très fréquemment relié à des situations de gestion de classe (réduction du bruit de fond, rappel à l’ordre, …). Conclusions : Ce programme de prévention, combinant des méthodes directes et indirectes, semble donc déjà avoir un impact positif sur la fatigue vocale et engendrer des habitudes et comportements favorables à la santé vocale. Cependant, il semble utile de continuer à développer des programmes de prévention en relation plus étroite avec les méthodes pédagogiques et de gestion de classe, pour faciliter l’application des conseils de prévention. [less ▲]

Detailed reference viewed: 18 (1 ULg)
Full Text
See detailParatextual elements in a papyrus archive from Deir el-Medina. Exploring a marginal scribal practice across genres and time
Polis, Stéphane ULg

Conference (2016, June 02)

The aim of this paper is to describe the variety of paratextual elements encountered in the so-called ‘Chester Beatty’ papyrus archive coming from Deir el-Medina (Western Thebes; New Kingdom). Originally ... [more ▼]

The aim of this paper is to describe the variety of paratextual elements encountered in the so-called ‘Chester Beatty’ papyrus archive coming from Deir el-Medina (Western Thebes; New Kingdom). Originally, this archive consisted of over 45 different manuscripts, which passed into various hands among the Necropolis workmen of the New Kingdom during a period of more than 100 years (Černý 1945; Koenig 1981; Pestman 1982; Grandet 2002) and is now scattered among collections and museums around the world (Cairo, Dublin, Geneva, London, Oxford).After some considerations on the history of this archive — from Antiquity until its eventful discovery, both in situ within the village of Deir el-Medina and on the antiquity market between 1928 and 1935 (Posener, in Černý 1978: VI-VII) — this talk will be devoted to the formal description and functional categorization of the paratextual elements encountered in the texts of the archive. This corpus has been selected in order to limit the amount of variation possibly induced by different mediums (the texts are all written on papyrus) and by heterogeneous socio-cultural settings. On the other hand, it allows me to explore a great variety of paratextual elements used by this community across time (from the 19th dynasty until the second part of the 20th dynasty) and genres. [less ▲]

Detailed reference viewed: 22 (2 ULg)