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See detailLa pensée à l'oeuvre dans une discussion philosophique : l'écouter, l'entendre, l'exploiter : former à l'animation par l'observation minutieuse d'une DVDP filmée.
Herla, Anne ULg; Jeanmart, Gaëlle ULg; Frieden, Nathalie et al

in Simon, Jean-Pascal; Tozzi, Michel (Eds.) Paroles de philosophes en herbe : Regards croisés de chercheurs sur une discussion sur la justice en CM2 (in press)

Detailed reference viewed: 20 (2 ULg)
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See detailEnjeux politiques de l'ignorance pour les nouvelles pratiques philosophiques
Herla, Anne ULg; Jeanmart, Gaëlle ULg

in de Moor, Mieke (Ed.) Socrate à l'Agora. Que peut la parole philosophique ? (in press)

Detailed reference viewed: 18 (3 ULg)
Peer Reviewed
See detailHydrogen photoproduction by oxygenic photosynthetic microorganisms
Franck, Fabrice ULg; Ghysels, Bart ULg; Godaux, Damien ULg

in Darvishi, Farshad; Hiligsmann, Serge (Eds.) Microbial fuels: technologies and applications (in press)

Detailed reference viewed: 8 (0 ULg)
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Peer Reviewed
See detailOf Pins and Beads: Note on a Feminine Costume in Mari
Couturaud, Barbara ULg

in Ash-Sharq (in press), 1

Detailed reference viewed: 10 (3 ULg)
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See detailSublime Gaps: the Absence of Closure in the Metaphysical Detective Story
Dechene, Antoine ULg

in Sillages critiques (in press)

Detailed reference viewed: 13 (0 ULg)
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See detailLe triangle didactique dans les préparations des stagiaires
Scheepers, Caroline ULg

in André, Julie; Bertrand, Olivier; Schaffner, Isabelle (Eds.) Le français au siècle du numérique : enseignement et apprentissage? (in press)

La présente contribution prend en compte un volumineux corpus de fiches de préparations écrites rédigées par nos étudiants dans le cadre de leurs stages les préparant à devenir instituteurs du primaire ... [more ▼]

La présente contribution prend en compte un volumineux corpus de fiches de préparations écrites rédigées par nos étudiants dans le cadre de leurs stages les préparant à devenir instituteurs du primaire. Ces fiches seront envisagées sous l’angle du triangle didactique (Houssaye, 1988-2014). Autrement dit, nous tâcherons d’examiner comment se déclinent dans ces traces sémiotiques spécifiques ces trois dimensions que sont l’élève, le savoir et l’enseignant. Quelle place est réservée à l’élève ? Est-il bien présent dans les préparations ou est-il fantomatique ? Comment est-il nommé, désigné ? Ses réponses attendues sont-elles énoncées ? Les obstacles sur lesquels il pourrait buter sont-ils précisés ? Les activités sont-elles manifestement adaptées à lui ? Savons-nous ce que l’élève est invité à faire, avec qui, comment, pour quoi, pendant combien de temps, au moyen de quels outils ? Quelle place est faite, ou non, à la différenciation des apprentissages ? S’agissant du savoir, comment s’incarne-t-il dans les préparations, que l’on prenne en compte les savoirs supposés maitrisés par le stagiaire et ceux que l’élève est censé s’approprier au fil de la séquence d’apprentissage ? Sont-ils formalisés et, dans l’affirmative, de quelle manière ? Enfin, comment le stagiaire se projette-t-il lui-même dans le dispositif didactique qu’il planifie ? Se désigne-t-il à la première ou à la troisième personne du singulier ? Les propos qu’il projette de tenir sont-ils rédigés en style direct ou indirect ? Que savons-nous de ce qu’il prévoit de faire, de dire ? Autant de questions que nous appliquerons à notre corpus. L’approche sera d’abord descriptive, puis normative. [less ▲]

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See detailL'écrit et l'oral réflexifs : un tissage heuristique
Scheepers, Caroline ULg

in Fischer, Carole; Gagnon, Roxane; De Piétro, Jean-François (Eds.) L'oral aujourd'hui : perspectives didactiques (in press)

La présente contribution envisage l’oral réflexif tel qu’il se décline dans les journaux des apprentissages. Dans plusieurs classes d’école primaire ou secondaire, en France, en Belgique, au Québec, au ... [more ▼]

La présente contribution envisage l’oral réflexif tel qu’il se décline dans les journaux des apprentissages. Dans plusieurs classes d’école primaire ou secondaire, en France, en Belgique, au Québec, au cours ou au terme de leur journée de classe, des élèves prennent la plume pour écrire dans un cahier à propos de leurs apprentissages, de leurs difficultés, de leurs incompréhensions, de leurs stratégies d’apprentissage, de leurs modes de résolution de problèmes, mais aussi à propos des relations interpersonnelles nouées à l’école, des tâches prescrites par l’enseignant ou de ses pratiques pédagogiques. Tout aussi inlassablement, les enseignants dialoguent avec les enfants en commentant, interrogeant, discutant les annotations des scripteurs dans leur cahier. Ils lisent et écrivent, ils réajustent les projets pédagogiques en fonction des textes lus. Au début de la journée, un enfant est invité à lire devant la classe le texte qu’il a rédigé la veille. Les pairs et l’enseignant écoutent le texte ainsi livré à tous, ils le commentent le cas échéant. On le voit, le dispositif du journal d’apprentissage associe étroitement oral et écrit réflexifs. Cette contribution s’attachera à dégager l’articulation du scriptural et de l’oral au cœur et autour du journal des apprentissages. Nous tenterons d’abord de mieux cerner le genre « journal des apprentissages » sur le plan des pratiques langagières orales et scripturales qu’il sollicite et contribue à construire chez l’élève. Nous verrons si une délimitation nette peut être tracée entre les unes et les autres. Ensuite, nous analyserons les annotations des scripteurs consacrées aux tâches orales réalisées en classe, ce qui permettra d’identifier comment l’oral est mobilisé ou enseigné dans les classes de l’échantillon, mais aussi d’analyser la réception des activités orales auprès des apprenants. Notre corpus est international et compte près de deux-cents journaux tenus par des enfants du primaire et des adolescents du secondaire, dans des contextes contrastés. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailMultiple markers of HVC neurogenesis in the canary
Shevchouk, Olesya ULg; Ball, G.F.; Cornil, Charlotte ULg et al

in PLoS ONE (in press)

In songbirds, neurogenesis in the song control nucleus HVC is sensitive to the hormonal and social environment but the dynamics of this process is difficult to assess with a single exogenous marker of new ... [more ▼]

In songbirds, neurogenesis in the song control nucleus HVC is sensitive to the hormonal and social environment but the dynamics of this process is difficult to assess with a single exogenous marker of new neurons. We simultaneously used three independent markers to investigate HVC neurogenesis in male and female canaries. Males were castrated, implanted with testosterone and housed either alone (M), with a female (M-F) or with another male (M-M) while females were implanted with 17β- estradiol and housed with a male (F-M). All subjects received injections of the two thymidine analogues, BrdU and of EdU, respectively 21 and 10 days before brain collection. Cells containing BrdU or EdU or expressing doublecortin (DCX), which labels newborn neurons, were quantified. Social context and sex differentially affected total BrdU+, EdU+, BrdU+EdU- and DCX+ populations. M-M males had a higher density of BrdU+ cells in the ventricular zone adjacent to HVC and of EdU+ in HVC than M-F males. M birds had a higher ratio of BrdU+EdU- to EdU+ cells than M-F subjects suggesting higher survival of newer neurons in the former group. Total number of HVC DCX+ cells was lower in M-F than in M-M males. Sex differences were also dependent of the type of marker used. Several technical limitations associated with the use of these multiple markers were also identified. These results indicate that proliferation, recruitment and survival of new neurons can be independently affected by environmental conditions and effects can only be fully discerned through the use of multiple neurogenesis markers. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailImpact of climate change on potential evapotranspiration under a historical and future climate scenario in the Huang-Huai-Hai Plain, China
Liu, Qin; Yan, Changrong; Ju, Hui et al

in Theoretical & Applied Climatology (in press)

Climate change is widely accepted to be one of the most critical problems faced by the Huang-Huai-Hai Plain (3H Plain), which is a region in which there is an over-exploitation of groundwater region and ... [more ▼]

Climate change is widely accepted to be one of the most critical problems faced by the Huang-Huai-Hai Plain (3H Plain), which is a region in which there is an over-exploitation of groundwater region and where future warmer and drought conditions might intensify crop water demand. In this study, the spatiotemporal patterns of ET0 and primary driving meteorological variables were investigated based on a historical and RCP 8.5 scenario daily data set from 40 weather stations over the 3H Plain using linear regression, spline interpolation method, a partial derivative analysis and multivariate regression. The results indicated a negative trend in all the analysis periods (except spring) of the past 54 years of which only summer and the entire year were statistically significant (p < 0.01) with slopes of -1.09 and -1.30 mm·a-1 respectively. In contrast, a positive trend was observed in all four seasons and the entire year under the RCP 8.5 scenario, with the biggest increment equal to 1.36 mm·a-1 in summer and an annual increment of 3.37 mm·a-1. The spatial patterns of the seasonal and annual ET0 exhibited the lowest values in southeastern regions and the highest values in northeastern parts of Shandong Province, probably because of the combined effects of various meteorological variables over the past 54 years. Relative humidity (RH) together with solar radiation (RS) were detected to be the main climatic factors controlling the reduction of ET0 in summer, autumn, and the entire year on the 3H Plain. ET0 in spring was mainly sensitive to changes in RS and RH, whereas ET0 in winter was most sensitive to changes in wind speed (WS) and decreased due to declining RH. Under the future RCP 8.5 scenario, the annual ET0 distribution displays a rich spatial structure with a clear northeast-west gradient and anarea with low values in the southern regions, which is similarly detected in spring and summer. The most sensitive and primary controlling variables with respect to the increment of future ET0 are in the first place RS and then mean temperature in spring, while turn to be mean temperature and then RS in summer. In autumn, future ET0 is most sensitive to RH changes. WS and RH are the controlling variables for ET0 in winter. Annual future ET0 is most sensitive to RH changes and accordingly RS is responsible for the predicted increment of the annual ET0. Better understanding of current and future spatiotemporal patterns of ET0 and of the regional response of ET0 to climate change can contribute to the establishment of a policy to realize a more efficient use of water resources and a sustainable agricultural production in the 3H Plain. [less ▲]

Detailed reference viewed: 32 (3 ULg)
Peer Reviewed
See detailInlays
Dolce, Rita; Couturaud, Barbara ULg

in Lebeau, M. (Ed.) Associated Regional Chronologies for the Ancient Near East and the Eastern Mediterranean (in press)

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Peer Reviewed
See detailEvolution and diversity of ram-suction feeding in damselfishes (Pomacentridae)
Olivier, Damien ULg; Gajdzik, Laura ULg; Parmentier, Eric ULg et al

in Organisms Diversity & Evolution (in press)

The cerato-mandibular (c-md) ligament is a synapomorphy within Pomacentridae that creates a tight link between the lower jaws and the hyoid bars. However, this morphological trait has been secondarily ... [more ▼]

The cerato-mandibular (c-md) ligament is a synapomorphy within Pomacentridae that creates a tight link between the lower jaws and the hyoid bars. However, this morphological trait has been secondarily lost in multiple lineages during evolution. A previous study revealed that the loss of this trait acted as a release of evolutionary constraints, leading to a cascade of morphological changes such elongated buccal jaws and a slender body. Ecomorphological interpretations suggested the loss of the c-md ligament has ultimately led to a new adaptive peak in zooplanktivory through an optimization of the ram feeding mode associated with a specialization in pelagic feeding. Here, we tested these hypotheses by comparing functional and diet diversity between damselfish species with and without the c-md ligament. Although species lacking the c-md ligament presented a conserved kinematic pattern resulting from high ram and low suction performances, our results did not support an optimization of the ram feeding mode. Indeed, some species with the c-md ligament showed the same or exceeded the ram performance of species without the c-md ligament. The species with the c-md ligament had a more diverse kinematic pattern exploring the entire ram-suction functional range in damselfishes. Finally, our results did not show any diet variations associated with the loss of the c-md ligament. Our study furthers the understanding of how a morphological trait has shaped, by its presence or absence, the ecomorpho-functional diversification of Pomacentridae. [less ▲]

Detailed reference viewed: 24 (7 ULg)
Peer Reviewed
See detailEsthétique des supports vidéoludiques
Delbouille, Julie ULg

in Durand, Pascal; Servais, Christine (Eds.) L’intervention du support. Espaces et cadrages de la communication artistique / Cinéma, théâtre, édition, jeu vidéo (in press)

Un grand nombre de travaux se sont, depuis Mac Luhan, attachés à montrer que les supports, loin d’être les vecteurs indifférents de messages ou d’informations, endossent un rôle déterminant dans les ... [more ▼]

Un grand nombre de travaux se sont, depuis Mac Luhan, attachés à montrer que les supports, loin d’être les vecteurs indifférents de messages ou d’informations, endossent un rôle déterminant dans les processus de communication, et tout particulièrement dans le domaine des arts et de la culture. L’objectif de cet article est de déterminer, par le biais de l’objet d’étude que constitue le médium vidéoludique, l’influence que le support peut avoir sur le message, mais aussi, plus largement, sur les usages des joueurs. [less ▲]

Detailed reference viewed: 30 (4 ULg)
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Peer Reviewed
See detailCritique de la critique et filiation : Fénéon par Paulhan
Saint-Amand, Denis ULg

in Stienon, Valérie; Van Nuijs, Laurence (Eds.) Figures du critique-écrivain (in press)

Detailed reference viewed: 16 (2 ULg)
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Peer Reviewed
See detailPsychological interventions influence patients' attitudes and beliefs about their chronic pain.
VANHAUDENHUYSE, Audrey ULg; Gillet, Aline; MALAISE, Nicole ULg et al

in Journal of Traditional and Complementary Medicine (in press)

Detailed reference viewed: 28 (2 ULg)
Peer Reviewed
See detailFeasibility of Oral Feeding in Patients with Disorders of Consciousness
MAUDOUX, Audrey ULg; Breuskin, I; Gosseries, Olivia ULg et al

in Schnakers, C; LAUREYS, Steven (Eds.) Coma and Disorders of Consciousness, Second Edition (in press)

Detailed reference viewed: 19 (4 ULg)
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Peer Reviewed
See detailSpecies delimitation in the recalcitrant moss genus Rhynchostegiella (Brachytheciaceae)
Patiño, J.; Hedenäs, L.; Dirkse, G. et al

in Taxon (in press)

Detailed reference viewed: 10 (1 ULg)
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Peer Reviewed
See detailChronic ischemic mitral regurgitation
DULGHERU, Raluca Elena ULg; LANCELLOTTI, Patrizio ULg

in Applied echocardiography in coronary artery disease (in press)

Detailed reference viewed: 52 (6 ULg)
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See detailThe theoretical instability strip of V777 Her white dwarfs
Van Grootel, Valérie ULg; Fontaine, Gilles; Brassard, Pierre et al

in Astronomical Society of the Pacific Conference Series (in press)

Detailed reference viewed: 13 (1 ULg)