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Peer Reviewed
See detailTechnological behaviour of Cretaceous and Pliocene clays of northern Morocco used in fired brick manufacturing
El Ouahabi, Meriam ULg; Daoudi, Lahcen; Fagel, Nathalie ULg

in Journal of Materials and Environmental Science (in press)

Northern Morocco has an important local ceramic industry. Twenty-three Craterous and Pliocene clays from Tangier area (Northern Morocco) were studied to test their suitability as raw material for fired ... [more ▼]

Northern Morocco has an important local ceramic industry. Twenty-three Craterous and Pliocene clays from Tangier area (Northern Morocco) were studied to test their suitability as raw material for fired brick production. To assess their behaviour, the chemical composition, specific surface area (SSA), cation exchange capacity (CEC), and apparent density of clays were determined. The chemical composition consisted mainly of SiO2 (32 – 60%), Al2O3 (7 – 30%), and CaO (0.5 – 32%). SSA and CEC values of all the samples were low. The apparent density, pore volume, and micropore values were almost similar. Clay bricks were prepared by forming and shaping, and then fired in the range of 800 – 1100°C. Firing shrinkage, loss on mass and water absorption capacity were done in order to characterize clays after firing. Most of the clay samples have the necessary properties for the manufacturing of brick products. However, some clay samples were above the norm of loss on weight, due mainly to their high amount of carbonates. Furthermore, some kaolinitic samples from Pliocene blue marls and Cretaceous marls are inappropriate for building-related brick fabrication, because of the development of portlandite in brick, when in contact with moisture of the air. However, it will be necessary to mix them with other clays with little or no carbonate to dilute their carbonates content and then enhance their workability. [less ▲]

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See detailQuantification des politiques versus démocratisation de l’évaluation : Etude des plans de cohésion sociale en Wallonie
Fallon, Catherine ULg; Feron, Pauline

in Mespoulet, Martine (Ed.) Usages des chiffres dans l’action publique territoriale (in press)

L’usage des chiffres dans l’action publique (ou la « quantification du politique ») mobilise deux registres en tension : premièrement celui de la performance, où « le chiffre est conçu comme un acteur ... [more ▼]

L’usage des chiffres dans l’action publique (ou la « quantification du politique ») mobilise deux registres en tension : premièrement celui de la performance, où « le chiffre est conçu comme un acteur contribuant à encadrer l’action en restreignant les options soumises à délibération et les choix ouverts à la décision collective », et deuxièmement la démocratie, perçue comme « un facteur d’extension du débat public et d’accroissement des sphères d’exercice de la responsabilité politique des citoyens ». Ogien relève le renforcement de cette tension, tout en soulignant l’absence de démocratisation de la mesure elle-même. Afin de remédier à cet écueil, l’auteur propose que les citoyens, rarement pris en considération dans l’élaboration et la définition des termes de la mesure, soient parties prenantes « du système du chiffre qui sert à rendre compte de leur existence et de leur destinée ». Cette contribution analyse les modalités concrètes de cette tension dans le cadre de l’évaluation d’une politique régionale mise en place au niveau local, les plans de cohésion sociale (PCS) en Région wallonne (Belgique), en mobilisant les données recueillies lors de l’évaluation des PCS terminée en mars 2013 . En effet, un enjeu important des PCS était la mise en place d’un processus d’évaluation qui se voulait « participatif» . La participation citoyenne étant une notion centrale de la philosophie PCS, un des objectifs de la Direction interdépartementale de la cohésion sociale (DiCS – administration régionale en charge du programme) était de la promouvoir à travers toutes les étapes de mise en œuvre de cette politique, y compris pour l’évaluation d’impact, inspirée en cela par les propositions méthodologiques du Conseil de l’Europe. Dans un premier temps, le bureau régional de statistique avait développé un indicateur composite « d’accès aux droits sociaux fondamentaux » afin d’objectiver la clé de répartition des ressources entre les territoires locaux. Ce n’est que dans un second temps, en fin de programme, que la DiCS était sommée de produire une « évaluation participative » mesurant l’impact des actions réalisées à travers les PCS sur la cohésion sociale et le bien-être. L’article propose de confronter ces deux démarches d’évaluation : celle qui aboutit à un indicateur quantitatif fondé sur une logique statistique et l’approche participative favorisant l’expression des parties prenantes. [less ▲]

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See detailEvolution and diversity of ram-suction feeding in damselfishes (Pomacentridae)
Olivier, Damien ULg; Gajdzik, Laura ULg; Parmentier, Eric ULg et al

in Organisms Diversity & Evolution (in press)

The cerato-mandibular (c-md) ligament is a synapomorphy within Pomacentridae that creates a tight link between the lower jaws and the hyoid bars. However, this morphological trait has been secondarily ... [more ▼]

The cerato-mandibular (c-md) ligament is a synapomorphy within Pomacentridae that creates a tight link between the lower jaws and the hyoid bars. However, this morphological trait has been secondarily lost in multiple lineages during evolution. A previous study revealed that the loss of this trait acted as a release of evolutionary constraints, leading to a cascade of morphological changes such elongated buccal jaws and a slender body. Ecomorphological interpretations suggested the loss of the c-md ligament has ultimately led to a new adaptive peak in zooplanktivory through an optimization of the ram feeding mode associated with a specialization in pelagic feeding. Here, we tested these hypotheses by comparing functional and diet diversity between damselfish species with and without the c-md ligament. Although species lacking the c-md ligament presented a conserved kinematic pattern resulting from high ram and low suction performances, our results did not support an optimization of the ram feeding mode. Indeed, some species with the c-md ligament showed the same or exceeded the ram performance of species without the c-md ligament. The species with the c-md ligament had a more diverse kinematic pattern exploring the entire ram-suction functional range in damselfishes. Finally, our results did not show any diet variations associated with the loss of the c-md ligament. Our study furthers the understanding of how a morphological trait has shaped, by its presence or absence, the ecomorpho-functional diversification of Pomacentridae. [less ▲]

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See detailNew insights on the Picasso’s Blue Period painting La famille Soler through non-invasive imaging and analytical techniques
Defeyt, Catherine ULg; Walter, Philippe; Rousselière, Hélène et al

in Studies in Conservation (in press)

The material study of La Famille Soler through non-invasive imaging, molecular, structural and elemental techniques, permitted a relevant re-examination of this singular blue period painting, which is ... [more ▼]

The material study of La Famille Soler through non-invasive imaging, molecular, structural and elemental techniques, permitted a relevant re-examination of this singular blue period painting, which is considered as the earliest Picasso’s version of Le déjeuner sur l’herbe by E. Manet. On the one hand, it was concluded that the underlying landscape painted by Vidal in 1903 referred to Manet’s masterpiece. On the other hand, it was assumed that the cubist sketch undertaken by Picasso in 1912, prior to the current blue background, consists of an uncompleted transformation of Vidal’s landscape into synthetic cubism. Additionally, the main pigments associated to the underlying compositions were successfully identified. [less ▲]

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See detailPatterns of metal distribution in hypersaline microbialites during early diagenesis: Implications for the fossil record
Sforna, Marie-Catherine ULg; Daye, Mirna; Philippot, Pascal et al

in Geobiology (in press)

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See detailLa pensée à l'oeuvre dans une discussion philosophique : l'écouter, l'entendre, l'exploiter : former à l'animation par l'observation minutieuse d'une DVDP filmée.
Herla, Anne ULg; Jeanmart, Gaëlle ULg; Frieden, Nathalie et al

in Simon, Jean-Pascal; Tozzi, Michel (Eds.) Paroles de philosophes en herbe : Regards croisés de chercheurs sur une discussion sur la justice en CM2 (in press)

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See detailEnjeux politiques de l'ignorance pour les nouvelles pratiques philosophiques
Herla, Anne ULg; Jeanmart, Gaëlle ULg

in de Moor, Mieke (Ed.) Socrate à l'Agora. Que peut la parole philosophique ? (in press)

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See detailHydrogen photoproduction by oxygenic photosynthetic microorganisms
Franck, Fabrice ULg; Ghysels, Bart ULg; Godaux, Damien ULg

in Darvishi, Farshad; Hiligsmann, Serge (Eds.) Microbial fuels: technologies and applications (in press)

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Peer Reviewed
See detailOf Pins and Beads: Note on a Feminine Costume in Mari
Couturaud, Barbara ULg

in Ash-Sharq (in press), 1

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See detailSublime Gaps: the Absence of Closure in the Metaphysical Detective Story
Dechene, Antoine ULg

in Sillages critiques (in press)

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See detailLe triangle didactique dans les préparations des stagiaires
Scheepers, Caroline ULg

in André, Julie; Bertrand, Olivier; Schaffner, Isabelle (Eds.) Le français au siècle du numérique : enseignement et apprentissage? (in press)

La présente contribution prend en compte un volumineux corpus de fiches de préparations écrites rédigées par nos étudiants dans le cadre de leurs stages les préparant à devenir instituteurs du primaire ... [more ▼]

La présente contribution prend en compte un volumineux corpus de fiches de préparations écrites rédigées par nos étudiants dans le cadre de leurs stages les préparant à devenir instituteurs du primaire. Ces fiches seront envisagées sous l’angle du triangle didactique (Houssaye, 1988-2014). Autrement dit, nous tâcherons d’examiner comment se déclinent dans ces traces sémiotiques spécifiques ces trois dimensions que sont l’élève, le savoir et l’enseignant. Quelle place est réservée à l’élève ? Est-il bien présent dans les préparations ou est-il fantomatique ? Comment est-il nommé, désigné ? Ses réponses attendues sont-elles énoncées ? Les obstacles sur lesquels il pourrait buter sont-ils précisés ? Les activités sont-elles manifestement adaptées à lui ? Savons-nous ce que l’élève est invité à faire, avec qui, comment, pour quoi, pendant combien de temps, au moyen de quels outils ? Quelle place est faite, ou non, à la différenciation des apprentissages ? S’agissant du savoir, comment s’incarne-t-il dans les préparations, que l’on prenne en compte les savoirs supposés maitrisés par le stagiaire et ceux que l’élève est censé s’approprier au fil de la séquence d’apprentissage ? Sont-ils formalisés et, dans l’affirmative, de quelle manière ? Enfin, comment le stagiaire se projette-t-il lui-même dans le dispositif didactique qu’il planifie ? Se désigne-t-il à la première ou à la troisième personne du singulier ? Les propos qu’il projette de tenir sont-ils rédigés en style direct ou indirect ? Que savons-nous de ce qu’il prévoit de faire, de dire ? Autant de questions que nous appliquerons à notre corpus. L’approche sera d’abord descriptive, puis normative. [less ▲]

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See detailL'écrit et l'oral réflexifs : un tissage heuristique
Scheepers, Caroline ULg

in Fischer, Carole; Gagnon, Roxane; De Piétro, Jean-François (Eds.) L'oral aujourd'hui : perspectives didactiques (in press)

La présente contribution envisage l’oral réflexif tel qu’il se décline dans les journaux des apprentissages. Dans plusieurs classes d’école primaire ou secondaire, en France, en Belgique, au Québec, au ... [more ▼]

La présente contribution envisage l’oral réflexif tel qu’il se décline dans les journaux des apprentissages. Dans plusieurs classes d’école primaire ou secondaire, en France, en Belgique, au Québec, au cours ou au terme de leur journée de classe, des élèves prennent la plume pour écrire dans un cahier à propos de leurs apprentissages, de leurs difficultés, de leurs incompréhensions, de leurs stratégies d’apprentissage, de leurs modes de résolution de problèmes, mais aussi à propos des relations interpersonnelles nouées à l’école, des tâches prescrites par l’enseignant ou de ses pratiques pédagogiques. Tout aussi inlassablement, les enseignants dialoguent avec les enfants en commentant, interrogeant, discutant les annotations des scripteurs dans leur cahier. Ils lisent et écrivent, ils réajustent les projets pédagogiques en fonction des textes lus. Au début de la journée, un enfant est invité à lire devant la classe le texte qu’il a rédigé la veille. Les pairs et l’enseignant écoutent le texte ainsi livré à tous, ils le commentent le cas échéant. On le voit, le dispositif du journal d’apprentissage associe étroitement oral et écrit réflexifs. Cette contribution s’attachera à dégager l’articulation du scriptural et de l’oral au cœur et autour du journal des apprentissages. Nous tenterons d’abord de mieux cerner le genre « journal des apprentissages » sur le plan des pratiques langagières orales et scripturales qu’il sollicite et contribue à construire chez l’élève. Nous verrons si une délimitation nette peut être tracée entre les unes et les autres. Ensuite, nous analyserons les annotations des scripteurs consacrées aux tâches orales réalisées en classe, ce qui permettra d’identifier comment l’oral est mobilisé ou enseigné dans les classes de l’échantillon, mais aussi d’analyser la réception des activités orales auprès des apprenants. Notre corpus est international et compte près de deux-cents journaux tenus par des enfants du primaire et des adolescents du secondaire, dans des contextes contrastés. [less ▲]

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See detailImpact of climate change on potential evapotranspiration under a historical and future climate scenario in the Huang-Huai-Hai Plain, China
Liu, Qin; Yan, Changrong; Ju, Hui et al

in Theoretical & Applied Climatology (in press)

Climate change is widely accepted to be one of the most critical problems faced by the Huang-Huai-Hai Plain (3H Plain), which is a region in which there is an over-exploitation of groundwater region and ... [more ▼]

Climate change is widely accepted to be one of the most critical problems faced by the Huang-Huai-Hai Plain (3H Plain), which is a region in which there is an over-exploitation of groundwater region and where future warmer and drought conditions might intensify crop water demand. In this study, the spatiotemporal patterns of ET0 and primary driving meteorological variables were investigated based on a historical and RCP 8.5 scenario daily data set from 40 weather stations over the 3H Plain using linear regression, spline interpolation method, a partial derivative analysis and multivariate regression. The results indicated a negative trend in all the analysis periods (except spring) of the past 54 years of which only summer and the entire year were statistically significant (p < 0.01) with slopes of -1.09 and -1.30 mm·a-1 respectively. In contrast, a positive trend was observed in all four seasons and the entire year under the RCP 8.5 scenario, with the biggest increment equal to 1.36 mm·a-1 in summer and an annual increment of 3.37 mm·a-1. The spatial patterns of the seasonal and annual ET0 exhibited the lowest values in southeastern regions and the highest values in northeastern parts of Shandong Province, probably because of the combined effects of various meteorological variables over the past 54 years. Relative humidity (RH) together with solar radiation (RS) were detected to be the main climatic factors controlling the reduction of ET0 in summer, autumn, and the entire year on the 3H Plain. ET0 in spring was mainly sensitive to changes in RS and RH, whereas ET0 in winter was most sensitive to changes in wind speed (WS) and decreased due to declining RH. Under the future RCP 8.5 scenario, the annual ET0 distribution displays a rich spatial structure with a clear northeast-west gradient and anarea with low values in the southern regions, which is similarly detected in spring and summer. The most sensitive and primary controlling variables with respect to the increment of future ET0 are in the first place RS and then mean temperature in spring, while turn to be mean temperature and then RS in summer. In autumn, future ET0 is most sensitive to RH changes. WS and RH are the controlling variables for ET0 in winter. Annual future ET0 is most sensitive to RH changes and accordingly RS is responsible for the predicted increment of the annual ET0. Better understanding of current and future spatiotemporal patterns of ET0 and of the regional response of ET0 to climate change can contribute to the establishment of a policy to realize a more efficient use of water resources and a sustainable agricultural production in the 3H Plain. [less ▲]

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See detailInlays
Dolce, Rita; Couturaud, Barbara ULg

in Lebeau, M. (Ed.) Associated Regional Chronologies for the Ancient Near East and the Eastern Mediterranean (in press)

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Peer Reviewed
See detailEsthétique des supports vidéoludiques
Delbouille, Julie ULg

in Durand, Pascal; Servais, Christine (Eds.) L’intervention du support. Espaces et cadrages de la communication artistique / Cinéma, théâtre, édition, jeu vidéo (in press)

Un grand nombre de travaux se sont, depuis Mac Luhan, attachés à montrer que les supports, loin d’être les vecteurs indifférents de messages ou d’informations, endossent un rôle déterminant dans les ... [more ▼]

Un grand nombre de travaux se sont, depuis Mac Luhan, attachés à montrer que les supports, loin d’être les vecteurs indifférents de messages ou d’informations, endossent un rôle déterminant dans les processus de communication, et tout particulièrement dans le domaine des arts et de la culture. L’objectif de cet article est de déterminer, par le biais de l’objet d’étude que constitue le médium vidéoludique, l’influence que le support peut avoir sur le message, mais aussi, plus largement, sur les usages des joueurs. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailCritique de la critique et filiation : Fénéon par Paulhan
Saint-Amand, Denis ULg

in Stienon, Valérie; Van Nuijs, Laurence (Eds.) Figures du critique-écrivain (in press)

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Peer Reviewed
See detailPsychological interventions influence patients' attitudes and beliefs about their chronic pain.
VANHAUDENHUYSE, Audrey ULg; Gillet, Aline; MALAISE, Nicole ULg et al

in Journal of Traditional and Complementary Medicine (in press)

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Peer Reviewed
See detailFeasibility of Oral Feeding in Patients with Disorders of Consciousness
MAUDOUX, Audrey ULg; Breuskin, I; Gosseries, Olivia ULg et al

in Schnakers, C; LAUREYS, Steven (Eds.) Coma and Disorders of Consciousness, Second Edition (in press)

Detailed reference viewed: 20 (4 ULg)
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Peer Reviewed
See detailSpecies delimitation in the recalcitrant moss genus Rhynchostegiella (Brachytheciaceae)
Patiño, J.; Hedenäs, L.; Dirkse, G. et al

in Taxon (in press)

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