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See detailL’intégration d’indicateurs biologiques dans un réseau de surveillance des sols afin d’améliorer le diagnostic de la qualité du sol – une étude de cas dans le sud de la Belgique (Wallonie)
Krüger, Inken ULg; Chartin, Caroline; van Wesemael, Bas et al

Poster (2016, July 05)

Les organismes du sol et leurs activités sont essentiels pour le fonctionnement de l’écosystème du sol et ils peuvent donc servir comme indicateurs de la qualité du sol. Des efforts ont récemment été ... [more ▼]

Les organismes du sol et leurs activités sont essentiels pour le fonctionnement de l’écosystème du sol et ils peuvent donc servir comme indicateurs de la qualité du sol. Des efforts ont récemment été menés pour intégrer les indicateurs biologiques de la qualité du sol dans les réseaux de surveillance régionaux/nationaux. Le but de cette étude était de déterminer des gammes de valeurs pour six indicateurs biologiques et deux quotients éco-physiologiques pour les sols agricoles. La respiration potentielle, la biomasse microbienne (carbone et azote), la minéralisation nette de l’azote, la diversité métabolique des bactéries du sol, l’abondance des vers de terre, le quotient microbien et le quotient métabolique ont été mesurés dans 60 sites dans des régions agricoles contrastées (différents types de sol et climat) et différentes utilisations de sol (prairies et cultures) sélectionnés d’un réseau de surveillance du carbone organique du sol (CARBOSOL). Les liens entre indicateurs biologiques et paramètres chimiques (le pH du sol, carbone organique total, soluble, labile et stable) sont analysés. Quatre des six indicateurs biologiques sélectionnés (respiration potentielle, biomasse microbienne (carbone et azote) et diversité métabolique des bactéries du sol) sont significativement plus élevés sous prairies que sous cultures. Les gammes de valeurs sont plus larges sous prairies que sous cultures. Les indicateurs biologiques sélectionnés ne sont pas significativement influencés par la région agricole. Les meilleures corrélations avec les paramètres chimiques ont été trouvées pour la respiration potentielle et la biomasse microbienne (carbone et azote). L’étude définit des gammes de valeurs pour les sols agricoles à l’échelle régionale (Wallonie) séparées par utilisation de sol (prairies et cultures) et présente une base solide pour l’établissement d’un réseau de surveillance de la qualité biologique du sol. [less ▲]

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See detailStocks de Carbone Organique et des incertitudes
Chartin, Caroline; Krüger, Inken ULg; Carnol, Monique ULg et al

Conference (2016, July 05)

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Peer Reviewed
See detailQuelles conditions favorisent le changement de pratiques lors de la mise en oeuvre d'un dispositif didactique?
Dellisse; De Croix, Séverine ULg; Dumay, Xavier et al

Conference (2016, July 05)

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Peer Reviewed
See detail"Lirécrire pour apprendre": enjeux et méthodologie d'une recherche expérimentale en milieu naturel
Wyns, Marielle; De Croix, Séverine ULg; Dellisse, Sébastien et al

Conference (2016, July 05)

Les spécificités et les difficultés de la « lecture pour apprendre » au début du secondaire sont à l’origine du projet de recherche longitudinale de type expérimental « Lirécrire pour apprendre ». Ses ... [more ▼]

Les spécificités et les difficultés de la « lecture pour apprendre » au début du secondaire sont à l’origine du projet de recherche longitudinale de type expérimental « Lirécrire pour apprendre ». Ses principaux objectifs sont : d’expérimenter un programme didactique centré sur le développement de la compréhension et de la production des textes à visée informative, de tester la valeur de cet outil sur un large échantillon d’élèves de première année de l’enseignement secondaire, et d’évaluer les conditions d’implémentation et de mise en œuvre de l’outil les plus favorables au changement de pratiques pédagogiques et au maintien de l’innovation. Pendant deux ans (2014-2016), un instrument didactique est expérimenté dans 85 classes de français de première secondaire, issues de 19 établissements belges contrastés (en termes d’indice socio-économique). Cet outil, centré sur l’enseignement explicite des stratégies de compréhension en lecture, a été élaboré dans le souci de prendre en compte les difficultés langagières que rencontrent de nombreux élèves face aux usages scolaires des écrits informatifs (Nonnon, 2007 ; Cèbe & Goigoux, 2007). Il est mis en œuvre par 19 enseignants, répartis dans trois conditions : un groupe « contrôle » et deux conditions expérimentales – les enseignants bénéficient, dans la première de ces conditions, d’une formation à l’utilisation de l’outil ; dans la seconde, de cette même formation et d’un accompagnement en équipe. Dans le cadre de cette communication introductive, nous présenterons les constats à l’origine de la recherche, ainsi que les hypothèses de départ. Nous mettrons ensuite en lumière les enjeux d’une telle recherche, dans les domaines de l’accompagnement des difficultés de lecture au début du secondaire (Baye, Lafontaine, Vanhulle, 2003), et du changement de pratiques des enseignants (Rowan & Miller, 2007). Nous présenterons enfin le design de la recherche, décrirons et questionnerons la méthodologie utilisée pour la collecte de données et les analyses engagées et envisagées. D’autres résultats de recherche – relatifs, d’une part, aux effets de l’instrument didactique sur les performances des élèves en lecture et, d’autre part, aux conditions d’appropriation de l’outil par les enseignants – seront détaillés dans deux communications également présentées dans ce symposium. [less ▲]

Detailed reference viewed: 57 (1 ULg)
Peer Reviewed
See detailL'efficacité des pratiques d'enseignement de la compréhension en lecture : diversité des voies de la recherche actuelle
Bishop, Marie-France; Crinon, Jacques; De Croix, Séverine ULg et al

Conference (2016, July 05)

De nombreux élèves s’approprient avec difficulté les pratiques langagières de l’école, ce qui handicape lourdement tous leurs apprentissages et la suite de leur scolarité. Plus particulièrement, un ... [more ▼]

De nombreux élèves s’approprient avec difficulté les pratiques langagières de l’école, ce qui handicape lourdement tous leurs apprentissages et la suite de leur scolarité. Plus particulièrement, un déficit dans le domaine de la compréhension peut se manifester au début de l’enseignement primaire, moment des premiers apprentissages en lecture et écriture. Il est également susceptible d’apparaitre lors de l’entrée dans le secondaire, moment où l’écrit est utilisé pour s’approprier des connaissances et où sont par conséquent sollicités, dans les différentes disciplines scolaires, de nouveaux modes de lecture, peu enseignés de façon explicite. Est-il possible d’agir face aux difficultés persistantes des élèves, et d’accroitre la capacité du système éducatif à développer les acquis scolaires, en particulier ceux des élèves issus des milieux les plus précaires ? Quelles pratiques enseignantes s’avèrent les plus efficaces dans le domaine de la compréhension, et comment amener les maitres à les adopter ? Pour apporter une réponse rigoureuse, il semble pertinent de développer des recherches à large échelle et de décrire l’interaction entre les pratiques enseignantes et les performances des élèves, par le biais de prises de mesures fiables. Le symposium comportera cinq communications, issues de deux équipes de pays différents, qui toutes deux ont mené de vastes recherches empiriques sur l’efficacité des pratiques d’enseignement de la lecture-écriture, l’une à l’école élémentaire ("Lire et écrire au CP", en France) et l’autre au premier degré de l’enseignement secondaire ("Lirécrire pour apprendre", en Belgique). Les voies de recherche empruntées relèvent d’approches méthodologiques différentes : d’une part, une approche écologique, centrée sur l’analyse et l’évaluation des pratiques ordinaires de classe ; d’autre part, une approche de type expérimental, avec introduction d’un programme didactique structuré. Le symposium sera l’occasion de questionner l’intérêt, la pertinence, les limites, les difficultés de ces options méthodologiques, et de mettre en évidence leur complémentarité. En outre, chaque intervention traitera, d’une manière ou d’une autre, de la question transversale des enjeux sociaux de nos recherches. En particulier, l’on cherchera à interroger les caractéristiques des pratiques enseignantes qui se révèlent les moins différenciatrices socialement, et à vérifier la capacité de certaines de ces pratiques à faire progresser tous les élèves. Chacune des deux recherches fera l’objet d’une communication introductive qui explicitera le questionnement à l’origine de la recherche, les hypothèses, les objectifs et la méthodologie, et reprendra quelques résultats majeurs. Par ailleurs, trois communications exploreront, sur la base de données ciblées, des questions spécifiques, en lien avec l’efficacité des pratiques d’enseignement de la compréhension en lecture : - Quels sont, d’une part, les mécanismes par lesquels l’école contribue à aggraver les inégalités scolaires dans le domaine de la lecture-compréhension et, d’autre part, les pratiques susceptibles de faire progresser les élèves qui n’ont que l’école pour apprendre ? - Comment la mise en œuvre d’un outil didactique conçu à partir des besoins des plus faibles lecteurs amène-t-elle les enseignants à ajuster leurs pratiques de classe, et quels rôles les dispositifs de formation et/ou d’accompagnement peuvent-ils jouer dans l’appropriation d’un tel outil ? [less ▲]

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See detailCaractérisation des mécanismes impliqués dans la perception de rhamnolipides naturels et synthétiques chez Arabidopsis thaliana
Luzuriaga Loaiza, Walter ULg; Schellenberger, Romain; Obounou Akong, Firmin et al

Scientific conference (2016, July 05)

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See detailFrom Statistical to Biological Interactions via Omics Integration
Bessonov, Kyrylo ULg

Doctoral thesis (2016)

The XXI century opened a new ‘Big Data’ era in which, thanks to rapid technological advancements and appearance of high throughput technologies, vast amounts of unstructured omics data (e.g ... [more ▼]

The XXI century opened a new ‘Big Data’ era in which, thanks to rapid technological advancements and appearance of high throughput technologies, vast amounts of unstructured omics data (e.g., transcriptomic, genomic, etc.) are generated every day. This thesis mainly focuses on solving the problems related diverse omics data integration and interaction identification tasks. Particular attention is given to useful knowledge extraction in the context of complex diseases including pathological mechanisms with the development of software tools and pipelines. The diseases covered included glioblastoma multiforme, asthma, and ankylosing spondylitis. Interactions detection in genomic data requires standardization of the protocols. In Chapter 3, we tested the impact of different settings in a genome-wide association interaction study (GWAIS). Some of the settings included marker selection strategy, the LD pruning, lower order effects adjustment, analytical tool. We were able to show that even small changes in each setting can have drastic impacts requiring careful assessment of proper settings and results comparisons across several analysis protocols. The greatest impact was attributed to the input dataset composition highlighting the importance of the marker selection strategy and use of prior knowledge. Expression of genes can be affected by nearby (‘cis’) or distant (‘trans’) genotypes. Thus, we developed methodology to identify complex trans/cis regulatory mechanisms between expression and genotype data in the context of asthma (CAMP data). Significant overlap between ‘trans’ and ‘cis’ gene regulatory components related to immune and signaling pathways was clearly identified matching asthma disease pathology. The semi-parametric Model-Based Multifactor Dimensionality Reduction (MB-MDR) method was applied for the first time in the context eQTL study achieving low false discovery and family-wise error rates (FDR and FWER). Identification of a meaningful data structure from omics data is a pressing topic nowadays. Gene regulatory networks (GRN) conveniently summarize large amounts of data allowing for useful knowledge generation. GRN inference is especially attractive for deciphering of complex diseases mechanisms allowing biologists to formulate a better hypothesis. We were able to generate GRNs from a single source (e.g., microarray expression data) using conditional inference forest (CIF) with more attractive features compared to classical Random-Forest (RF) including unbiased node variable selection even in the context of highly correlated variables particularly relevant in transcriptomics. The CIF methods provided attractive features and performance characteristics coupled to valuable pathological insights into type 1 diabetes. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailDémographie et performances zootechniques des élevages bovins traditionnels au Nord Bénin
Chabi Toko, Roukayath ULg; Adégbidi, Anselme; Lebailly, Philippe ULg

in Revue d'Elévage et de Médecine Vétérinaire des Pays Tropicaux (2016), 69(1), 33-39

The study was conducted with 150 Fulani herders in the departments of Borgu and Alibori in Benin. It aimed to determine the zootechnical parameters of traditional cattle farms. The survey collected ... [more ▼]

The study was conducted with 150 Fulani herders in the departments of Borgu and Alibori in Benin. It aimed to determine the zootechnical parameters of traditional cattle farms. The survey collected information on the characteristics of cattle herds. The results showed a high proportion of females (76%), an average herd size (66 animals) and the prevalence of the Borgu breed (86%). The herds also showed a low breeding performance, characterized by a high calf mortality rate (10%), and low reproductive parameters (64% calving and fertility rates). In a year, 0.57 calf was weaned on average by its dam. The low performance of cattle farms in coastal countries such as Benin is consistent with that of pastoral areas, which is complementary in terms of meat supply to West African markets. [less ▲]

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See detailChangement des formes de l'éthos de l'enseignant sous l’influence des médias
Vintila, Elena-Georgiana ULg

Scientific conference (2016, July 04)

Seit langem, wenn man über Gruppen spricht, versucht man sie mit einem bestimmenden Merkmal, mit einem Bild, zu verbinden. Demnach, wurde das Bild des Professors mit dem Bild des Gelehrten verbunden, wie ... [more ▼]

Seit langem, wenn man über Gruppen spricht, versucht man sie mit einem bestimmenden Merkmal, mit einem Bild, zu verbinden. Demnach, wurde das Bild des Professors mit dem Bild des Gelehrten verbunden, wie Gustave Flaubert (Dictionnaire d’idées reçues, 1913) „Professeur : Toujours savant» ou « Grammairiens : Tous pédants ” getan hat. Aber die Professoren, für die jeden Tag eine öffentliche Rede, ein Schüller-Publikum bedeutet, enthüllen während der Rede ein Selbstbild, das durch und dank dieser Rede geschaffen wird. Dieses Bild kann beginnend mit den Spuren interpretiert werden, die es hinterlässt, kurz gesagt, anhand der Beobachtung des Ethos. Ein von Patrick Charaudeau verwendeten Begriff, das Ethos ist an dem Sprechakt verbunden, wie von Dominique Maingueneau (2002 : en ligne) unterstrichen „l’ethos se montre dans l’acte d’énonciation, il ne se dit pas dans l’énonce ”. Das Bild des Professors, der in einem Unterrichtsraum Unterricht erteilen kann, enthält Besonderheiten, die aus der Rolle und Position resultieren, die er hat, aus dem „Bild”, das er selbst auf dem Internet vorschlägt, das Selbstbild. Dieses Bild ist das Ergebnis der Weise in der er wählt, wie er das Blog und die pädagogischen Strategien baut, die er benutzt. Die Zusammenhänge zwischen den Aspekten der Sprache (in der Sprache des Blogs erkennbar) und die soziallen Aspekte (bemerkbar gleichzeitig mit der Stellung als Professor) sind aber viel mehr komplex und problematisch. Durch die Analyse einiger Professor-Blogs möchten wir beobachten, wie die Professoren durch digitale Netzwerke „ersichtbar werden”, wie die Wahrnehmung des Berufs als Professor verändert hat und was für Veränderungen des vordiskursiven Ethos der Gruppe „der Professoren” aufgetreten haben. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAzacytidine mitigates experimental sclerodermic graft-versus-host disease
Fransolet, Gilles ULg; Ehx, Grégory ULg; SOMJA, Joan ULg et al

in Journal of Hematology & Oncology (2016)

Background Previous studies have demonstrated that regulatory T cells (Tregs) play a protective role in the pathogenesis of chronic graft-versus-host disease (cGVHD). Tregs constitutively express the gene ... [more ▼]

Background Previous studies have demonstrated that regulatory T cells (Tregs) play a protective role in the pathogenesis of chronic graft-versus-host disease (cGVHD). Tregs constitutively express the gene of the transcription factor Foxp3 whose CNS2 region is heavily methylated in conventional CD4+ T cells (CD4+Tconvs) but demethylated in Tregs. Methods Here, we assessed the impact of azacytidine (AZA) on cGVHD in a well-established murine model of sclerodermic cGVHD (B10.D2 (H-2d) → BALB/cJ (H-2d)). Results The administration of AZA every 48 h from day +10 to day +30 at the dose of 0.5 mg/kg or 2 mg/kg mitigated chronic GVHD. Further, AZA-treated mice exhibited higher blood and thymic Treg frequencies on day +35, as well as higher demethylation levels of the Foxp3 enhancer and the IL-2 promoter in splenocytes at day +52. Interestingly, Tregs from AZA-treated mice expressed more frequently the activation marker CD103 on day +52. AZA-treated mice had also lower counts of CD4+Tconvs and CD8+ T cells from day +21 to day +35 after transplantation, as well as a lower proportion of CD4+Tconvs expressing the Ki67 antigen on day +21 demonstrating an anti-proliferating effect of the drug on T cells. Conclusions Our results indicate that AZA prevented sclerodermic cGVHD in a well-established murine model of cGVHD. These data might serve as the basis for a pilot study of AZA administration for cGVHD prevention in patients at high risk for cGVHD. [less ▲]

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See detailInterkultureller Transfer und Transformation von Literatur am Beispiel von Herta Müllers "Atemschaukel" und seiner französischen Übersetzung "La bascule du souffle" von Claire de Oliveira
Houscheid, Karin ULg

Conference (2016, July 04)

Wird ein literarisches Werk in eine andere Sprache übersetzt, kommt es nicht nur zu einem sprachlichen, sondern auch zu einem kulturellen Transfer von Literatur. Bei diesem Transfer erfährt das Werk ... [more ▼]

Wird ein literarisches Werk in eine andere Sprache übersetzt, kommt es nicht nur zu einem sprachlichen, sondern auch zu einem kulturellen Transfer von Literatur. Bei diesem Transfer erfährt das Werk unterschiedliche Transformationen, die unter anderem der Adaptation an den jeweiligen Sprach- und Kulturraum dienen. Welche Transformationen ein literarisches Werk beim Übergang in einen anderen Sprach- und Kulturraum erfährt, mit welchen Vermarktungs- und Gestaltungsstrategien es dem neuen Zielpublikum angepasst wird und wie dieses „neue“ Werk im Anschluss von seinen Lesern rezipiert wird, soll am Beispiel von Herta Müllers Atemschaukel und seiner französischen Übersetzung La bascule du souffle von Claire de Oliveira dargelegt werden. Dazu wird auf die unterschiedliche Gestaltung der Cover, die Übersetzung des Titels, den werbenden Klappentext und die damit verbundenen Strategien der Verlage eingegangen. Die Analyse der Rezeptionszeugnisse erlaubt es anschließend zu überprüfen, inwiefern die interkulturellen Transferstrategien die Lektüre und das Urteil der Leser beeinflussen. [less ▲]

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See detailCONTRIBUTION A L’ETUDE DE L’ECHOGRAPHIE INTERVENTIONNELLE DU RACHIS CHEZ LE CHIEN : MISE AU POINT DE TECHNIQUES ECHOGUIDEES POUR LES PONCTIONS SOUS-ARACHNOÏDIENNES ET ANALYSE DE LEUR APPLICATION
Etienne, Anne-Laure ULg

Doctoral thesis (2016)

SUMMARY Percutaneous ultrasound guidance has become a routine procedure in veterinary medicine in domestic animals. It allows precise placement of the needle in the desired target. Punctures of the ... [more ▼]

SUMMARY Percutaneous ultrasound guidance has become a routine procedure in veterinary medicine in domestic animals. It allows precise placement of the needle in the desired target. Punctures of the subarachnoid space in dogs are frequently carried out in veterinary practice for diagnostic purposes. In these procedures, the placement of the needle into the subarachnoid space (atlanto-occipital or lumbar) is commonly performed blindly by feeling the bony anatomical landmarks but this can be laborious or even impossible in some patients as reported in human medicine. The topic of this study is ultrasound guidance for the placement of the needle during puncture of the subarachnoid space. The needle placement can be done under ultrasound guidance according to two methods. The "indirect guidance" is a method of deferred ultrasound guidance. The "direct guidance" is a real time procedure in which the operator holds the needle in one hand and the ultrasound probe in the other. It allows direct visualization of the needle (if direct guidance), the target structure, adjacent tissues (including vascular structures) and potential injectate while minimizing the risk of complications. Punctures of the subarachnoid space are carried out by placing the needle in the cisterna magna or in the caudal lumbar subarachnoid space (between the fifth and sixth lumbar vertebrae). The cisternal puncture is most frequently used in practice but presents greater risk of iatrogenic lesions of the brain stem. The lumbar puncture is technically more difficult and is frequently contaminated by iatrogenic blood. Cerebrospinal fluid punctures have several clinical applications. They allow to collect cerebrospinal fluid for diagnostic testing, to realize myelograms or myeloscanners by injecting contrast medium and to perform spinal anesthesia or analgesia by injecting one or more substance(s) blocking the conduction of the spinal nerves. Subarachnoid lumbar puncture is used commonly in the dog for cerebrospinal fluid collection and/or myelography. Percutaneous ultrasound anatomy of the lumbar region in the dog and a technique for ultrasound-guided lumbar puncture were described in the first study. Ultrasound images obtained ex- vivo and in-vivo were compared with anatomic sections and used to identify the landmarks for ultrasound-guided lumbar puncture. The ultrasound-guided procedure was established on cadavers and then applied in-vivo on eight dogs. The anatomic landmarks for the ultrasound-guided puncture, which should be identified using the parasagittal oblique ultrasound image, were the articular processes of the fifth and sixth lumbar vertebrae and the interarcuate space. The spinal needle was directed under direct ultrasound-guidance toward the triangular space located between the contiguous articular processes of the fifth and sixth lumbar vertebrae and then advanced to enter the vertebral canal. Using these precise ultrasound anatomic landmarks, an ultrasound-guided technique for lumbar puncture is applicable to dogs. Cisternal puncture in dogs and cats is commonly carried out. Percutaneous ultrasound anatomy of the cisternal region in the dog and the cat and an indirect technique for ultrasound-guided cisternal puncture were described in the second study. Ultrasound images obtained ex-vivo and in-vivo were compared with anatomic sections and used to identify the landmarks for ultrasound-guided cisternal puncture. The ultrasound-guided procedure was established in cadavers and then applied in- vivo in seven dogs and two cats. The anatomic landmarks for the ultrasound-guided puncture were the cisterna magna, the spinal cord, the two occipital condyles on transverse images, the external occipital crest and the dorsal arch of the first cervical vertebra on longitudinal images. Using these ultrasound anatomic landmarks, an indirect ultrasound-guided technique for cisternal puncture is applicable to dogs and cats. The standard technique for placing a needle into the canine lumbar subarachnoid space is primarily based on the palpation of anatomic landmarks and the use of probing movements of the needle. However, this technique can be challenging for novice operators. The aim of the third observational, prospective, ex vivo, feasibility study was to compare ultrasound-guided versus standard anatomic landmark approaches for novices performing needle placement into the lumbar subarachnoid space using dog cadavers. Eight experienced operators validated the canine cadaver model as usable for training landmark and ultrasound-guided needle placement into the lumbar subarachnoid space based on realistic anatomy and tissue consistency. With informed consent, 67 final year veterinary students were prospectively enrolled in the study. Students had no prior experience in needle placement into the lumbar subarachnoid space nor use of ultrasound. Each student received a short theoretical training about each technique before the trial and then attempted blind landmark-guided and ultrasound-guided techniques on randomized canine cadavers. After having performed both procedures, the operators completed a self-evaluation questionnaire about their performance and self-confidence. Total success rates for students were 48% and 77% for the landmark- and ultrasound-guided technique, respectively. Ultrasound guidance significantly increased total success rate when compared to the landmark-guided technique and significantly reduced the number of attempts. With ultrasound guidance self-confidence was improved, without bringing any significant change in duration of the needle placement procedure. Findings indicated that the use of ultrasound guidance and cadavers is a feasible method for training novice operators in needle placement into the canine lumbar subarachnoid space after short theoretical training. Ultrasound-guided techniques for needle placement in the cisterna magna and in the lumbar subarachnoid space were described in the dog. The aim of the fourth observational, prospective, ex-vivo study was to compare the impact of ultrasound guidance for the cisternal versus lumbar needle placement using dog cadavers. With informed consent, 83 operators were prospectively enrolled in the study. They were divided in four groups depending on experience. Each operator received a short theoretical training about each technique before the trial and then attempted a cisternal and lumbar punctures with blind landmark-guided and ultrasound-guided techniques on randomized canine cadavers. The lumbar ultrasound-guidance was direct while the cisternal ultrasound-guidance was indirect. After having performed each procedure, the operators completed a self-evaluation questionnaire about their previous experience, their performance and their self-confidence. The ultrasound guidance significantly increased total success rate in both areas compared with the blind technique but more significantly in the lumbar region. The cisternal ultrasound guidance significantly improved the number of attempts, the time needed to perform the procedure and the self-confidence in inexperienced and experienced operators. The lumbar ultrasound guidance significantly increased the self-confidence in inexperienced and experienced operators and significantly decreased the number of attempts in inexperienced operators. The first cause of failure cited was different according to the location of the puncture and was related to the nature of ultrasound guidance. Findings indicated that the use of ultrasound guidance by novice and experienced operators improved different parameters according to the location of the needle placement. This study demonstrated that inexperienced operators are able to use ultrasound guidance after a short theoretical teaching session in an ex-vivo context and this supports the use of ultrasound-guidance for learning and teaching purposes. The study of the impact of ultrasound guidance for needle placement procedures described in this work could be developed and studied for other technically difficult or risky procedures on dogs. If the benefits of ultrasound guidance demonstrated ex-vivo in this work are transferable to the clinical conditions, punctures of the subarachnoid injections would be less « scary » for novice operators and become routine procedures applicable by a large numbers of veterinarians. [less ▲]

Detailed reference viewed: 21 (1 ULg)
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See detail"Saisir l'État". Les conflits d’héritage, la justice et la place du droit à Cotonou.
Andreetta, Sophie ULg

Doctoral thesis (2016)

Tout comme de nombreux autres États sur le continent africain, le Bénin a entrepris, à partir des années 1990, une large réforme de ses services publics dans laquelle la justice occupe une place centrale ... [more ▼]

Tout comme de nombreux autres États sur le continent africain, le Bénin a entrepris, à partir des années 1990, une large réforme de ses services publics dans laquelle la justice occupe une place centrale. Parmi les premiers textes à faire l’objet d’une révision figure le Code des personnes et de la famille, censé promouvoir l’égalité des sexes, contrairement au droit « coutumier » jusque-là applicable à la majorité des familles. Avec les conflits d’héritage comme porte d’entrée, cette recherche avait pour objectif de réfléchir à l’appropriation de ce nouveau texte par différents types d’acteurs. En effet, les questions liées à la gestion et à la répartition de l’héritage sont fréquemment source de conflits à Cotonou et dans les localités voisines. De nombreuses familles saisissent les cours et tribunaux. Dans un contexte où les services publics sont souvent associés à la corruption et aux pratiques informelles, cette thèse envisage les spécificités du système judicaire béninois, la question de la place du droit pour les citoyens, dans le travail des juges et le fonctionnement des tribunaux, démontrant ainsi que les règles officielles sont loin d’être systématiquement contournées dans les administrations africaines. [less ▲]

Detailed reference viewed: 60 (13 ULg)
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See detailHow elites talk about their political career: Metaphors in spontaneous and informal political discourse
Heyvaert, Pauline ULg

Conference (2016, July 02)

It has often been acknowledged that political discourse is a genre that naturally allows for metaphor use. Moreover, recent research has demonstrated the importance of analysing the political impact of ... [more ▼]

It has often been acknowledged that political discourse is a genre that naturally allows for metaphor use. Moreover, recent research has demonstrated the importance of analysing the political impact of these metaphors: “Examining metaphors that appear in political discourse provides insights into the way speakers understand their situation, and how they seek to accomplish their ends” (Ritchie, 2013). Previous research (Perrez&Reuchamps, 2014) has demonstrated the usefulness of applying Steen’s three-dimensional model of metaphor analysis in communication to a corpus of political discourse. I therefore propose to apply this model to a particular type of elite discourse. The corpus used for this research consists of biographical interviews conducted with Walloon politicians, each describing at length their personal political career within the political dynamics of their country. This corpus offers an interesting ground of investigation because of its spontaneous and informal character. Moreover, most studies on the use of metaphors in political discourse tend to focus on elite discourse with the underlying assumption that elites might knowingly use metaphors to convince the audience. What is interesting with our corpus, is that the interviews do not have a clear addressee or audience. Analysing the form, and particularly the metaphor use of these interviews comes with a number of questions: (i) do politicians use metaphors in spontaneous discourse; (ii) if so, when and (iii) why do they use these metaphors, i.e. do they use them with a specific purpose, as for example explaining a complex political issue, or not? To assess the extent to which politicians use metaphors in spontaneous discourse, we conducted a corpus analysis by applying the MIPVU procedure (Steen et al., 2010) in order to identify potential metaphorical contexts. In line with Steen’s three-dimensional model, we subsequently analysed the identified metaphors by making a distinction between three different layers of metaphor, respectively at the linguistic, conceptual and communicative level. [less ▲]

Detailed reference viewed: 49 (6 ULg)
See detailNietzsche à travers la maladie.
JEDIDI, Haroun ULg

Scientific conference (2016, July 01)

Cette conférence aborde le thème du diagnostic différentiel de la pathologie de Friedrich Nietzsche et de la façon dont sa maladie a pu influencer son œuvre philosophique.

Detailed reference viewed: 14 (0 ULg)
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Peer Reviewed
See detailDiscovery of WASP-113b and WASP-114b, two inflated hot-Jupiters with contrasting densities
Barros, S. C. C.; Brown, D. J. A.; Hébrard, G. et al

E-print/Working paper (2016)

We present the discovery and characterisation of the exoplanets WASP-113b and WASP-114b by the WASP survey, {\it SOPHIE} and {\it CORALIE}. The planetary nature of the systems was established by ... [more ▼]

We present the discovery and characterisation of the exoplanets WASP-113b and WASP-114b by the WASP survey, {\it SOPHIE} and {\it CORALIE}. The planetary nature of the systems was established by performing follow-up photometric and spectroscopic observations. The follow-up data were combined with the WASP-photometry and analysed with an MCMC code to obtain system parameters. The host stars WASP-113 and WASP-114 are very similar. They are both early G-type stars with an effective temperature of $\sim 5900\,$K, [Fe/H]$\sim 0.12$ and $T_{\rm eff}$ $\sim 4.1$dex. However, WASP-113 is older than WASP-114. Although the planetary companions have similar radii, WASP-114b is almost 4 times heavier than WASP-113b. WASP-113b has a mass of $0.48\,$ $\mathrm{M}_{\rm Jup}$ and an orbital period of $\sim 4.5\,$days; WASP-114b has a mass of $1.77\,$ $\mathrm{M}_{\rm Jup}$ and an orbital period of $\sim 1.5\,$days. Both planets have inflated radii, in particular WASP-113 with a radius anomaly of $\Re=0.35$. The high scale height of WASP-113b ($\sim 950$ km ) makes it a good target for follow-up atmospheric observations. [less ▲]

Detailed reference viewed: 10 (2 ULg)
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Peer Reviewed
See detailFrom Dense Hot Jupiter to Low Density Neptune: The Discovery of WASP-127b, WASP-136b and WASP-138b
Lam, K. W. F.; Faedi, F.; Brown, D. J. A. et al

E-print/Working paper (2016)

We report three newly discovered exoplanets from the SuperWASP survey. WASP-127b is a heavily inflated super-Neptune of mass 0.18Mj and radius 1.35Rj. This is one of the least massive planets discovered ... [more ▼]

We report three newly discovered exoplanets from the SuperWASP survey. WASP-127b is a heavily inflated super-Neptune of mass 0.18Mj and radius 1.35Rj. This is one of the least massive planets discovered by the WASP project. It orbits a bright host star (V = 10.16) of spectral type G5 with a period of 4.17 days.WASP-127b is a low density planet which has an extended atmosphere with a scale height of 2500+/-400 km, making it an ideal candidate for transmission spectroscopy. WASP-136b and WASP-138b are both hot Jupiters with mass and radii of 1.51 Mj and 1.38 Rj, and 1.22 Mj and 1.09 Rj, respectively. WASP-136b is in a 5.22-day orbit around an F9 subgiant star with a mass of 1.41 Msun and a radius of 2.21 Rsun. The discovery of WASP-136b could help constraint the characteristics of the giant planet population around evolved stars. WASP-138b orbits an F7 star with a period of 3.63 days. Its radius agrees with theoretical values from standard models, suggesting the presence of a heavy element core with a mass of 10 Mearth. The discovery of these new planets helps in exploring the diverse compositional range of short-period planets, and will aid our understanding of the physical characteristics of both gas giants and low density planets. [less ▲]

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