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See detailHercules in the Art of Renaissance Flemish Tapestry
Laruelle, Anne-Sophie ULiege

Conference (2017, July 08)

The exploits of Hercules, one of the most popular literary and artistic themes of the Renaissance, flourished particularly in tapestries, a major artistic genre of this period. Fine tapestries presenting ... [more ▼]

The exploits of Hercules, one of the most popular literary and artistic themes of the Renaissance, flourished particularly in tapestries, a major artistic genre of this period. Fine tapestries presenting this theme were produced by the best weaving workshops of the former Netherlands. The success of the theme in tapestry invites us to ponder on the special meaning given to it by the princes, the privileged recipients of these tapestries. There is no doubt that, more than any other hero, Hercules served as their model as he embodied the virtus heroica. We will delve deeper in the matter by focusing on the period between the middle of the fifteenth century (when the theme first appears in tapestries) and the 1560s. In addition to the exceptional quantity of preserved tapestries (over a 100!), the numerous references to the Herculean theme in ancient inventories and descriptions confirms its importance at the time and reveals the complexity of its iconography. [less ▲]

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See detailMémoire et "ouverture" : une analyse de la métaphore (spatiale et chirurgicale) dans Les taupes de Félix Bruzzone
Licata, Nicolas ULiege

Conference (2017, July 08)

À l’inverse d’Aristote, qui l’envisage comme un procédé rhétorique, Nietzsche fait de la métaphore un concept opératoire : une activité instinctive permettant d’accéder à l’essence des choses. Mais ... [more ▼]

À l’inverse d’Aristote, qui l’envisage comme un procédé rhétorique, Nietzsche fait de la métaphore un concept opératoire : une activité instinctive permettant d’accéder à l’essence des choses. Mais l’essence intime des choses, bien qu’indépendante de la métaphore en tant que moyen d’expression, se trouve en elle « comme le père par rapport à son fils », formule le philosophe allemand. Autrement dit, pour autant de fils, c’est-à-dire, de métaphores, que l’on possède, on ne dispose jamais que de dérivés de la chose, pas de la chose elle-même. D’où la nécessité de diversifier les métaphores pour tendre vers une perspective plus ample, plus compréhensive sur la chose. C’est d’ailleurs ce que fait Nietzsche lui-même dans ses essais. C’est aussi, il nous semble, ce que ferait Félix Bruzzone dans le roman ici considéré. Paru en 2008, Les taupes s’inscrit dans la tendance de la literatura de los hijos, ou « littérature des enfants » (sous-entendu, enfants de la dictature). Les caractéristiques qui distinguent ce roman des récits de mémoire traditionnels sont sa discontinuité et son imprévisibilité, ainsi que son langage métaphorique. Errance, voyage, maisons vides et tempêtes, travestisme, chirurgie, le livre contient diverses métaphores, métaphores au sens nietzschéen, large. Certaines d’entre elles sont décodables — on les appelle métaphores in presentia, car on en possède à la fois le « véhicule » et la « teneur » — ; d’autres demeurent absolument indéchiffrables — on nomme celles-là in absentia, car leur « teneur » fait défaut —. Un exemple de métaphore in presentia est le périple qu’effectue le protagoniste vers le sud. Descendre à Bariloche, c’est remonter dans un passé dont on ne peut, semble-t-il, s’extirper. D’un autre côté, on trouve un exemple éclatant de métaphore in absentia dans l’implant mammaire que subit ce même protagoniste dans les dernières pages du roman. Félix Bruzzone nous livre le véhicule de la métaphore mais garde pour lui sa teneur, et entre les deux, les possibilités sont presque infinies. La multiplication des métaphores dans Les taupes et, plus précisément encore, la présence d’une métaphore in absentia, mènent à s’interroger sur le procédé lui-même. Il est surprenant qu’à partir d’un matériau autobiographique Bruzzone produise un récit inachevé et codé. De fait les récits qui prennent pour sujet la dictature adoptent majoritairement la forme réaliste du témoignage. Mais le problème de ces récits est qu’ils reproduisent l’unicité du point de vue dictatorial qu’ils dénoncent. C’est ici que la définition nietzschéenne de la métaphore peut nous illuminer. Bruzzone, en diversifiant les métaphores, propose pour sa part un récit aux multiples points de vue : un roman « ouvert », au sens de collaboration théorique qu’Umberto Eco attribue à ce terme. Et quelle meilleure façon d’éviter le piège d’opposer à la dictature un autre point de vue unique, après tout, que d’inviter le lecteur à s’impliquer mentalement dans la réflexion à son sujet ? [less ▲]

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See detailScuola e esercizi scolastici nell'Egitto tolemaico-romano
Carlig, Nathan ULiege

Scientific conference (2017, July 07)

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Peer Reviewed
See detailHealth and physical education from a European perspective
Cloes, Marc ULiege

Conference (2017, July 07)

At the end of the 20th century, several authors pointed out that physical education (PE) was crossing a crisis. The emphasis on the fight against a growing sedentariness of the society became ... [more ▼]

At the end of the 20th century, several authors pointed out that physical education (PE) was crossing a crisis. The emphasis on the fight against a growing sedentariness of the society became progressively one of the priorities of the national education leaders all around the world. In many countries, PE teachers had to implement new approaches in order to teach to the youth how to adopt a healthy lifestyle. Pre- and in-service PE teachers’ training started to propose programmes integrating health education in PE lessons while the reputation of the physical literacy concept spread quickly. Recently, Chin and Edginton (2014) invited scholars from 40 nationalities to describe the contemporary policies and practices of health and PE applied in their countries. Among those contributions, 23 concerned European countries. In this presentation, we will propose an overview of the trends that can be identified in this sample of European nations. Preliminary analysis underlines that combination of PE and health education is distributed along a continuum. At one extremity, PE’s input on health is not clearly expressed even if PE is expected to improve pupils and students’ health through selected activities like endurance training. At the opposite extremity, countries emphasize the role of the PE teacher as a health educator and not only through a limited focus on PA promotion and on the preparation of physically educated citizens. The second part of the paper will illustrate some actions that are undertaken in order to motivate the PE teachers to implement 'health enhanced physical activity' projects in their lessons. Such approaches respect principles associated with the concept of quality physical education (QPE). These PE classes should allow students to have positive individual and collective learning experiences where they develop knowledge, skills and dispositions that allow them to be autonomous and responsible decision makers relative to engagement in PA and sport in their lives (AIESEP, 2014). PE teachers need a new framework (Haerens et al., 2011) in order to leave their ingrained professional practices.. That starts by changing their representations on physical activity. Action-research, development of communities of practice, pedagogical cases and demonstration of the students’ interest for teaching approaches focusing on lifestyle aspects represent promising strategies to succeed in the process of changing the priorities. AIESEP (2014). 2014 AIESEP Position Statement on Physical Education Teacher Education. Available on Internet: http://aiesep.org/wp-content/uploads/2014/11/2014-AIESEP-Position-Statement-on-Physical-Education-Teacher-Education.pdf Chin, M.-K. & Edginton, C.R. (2014). Physical Education and Health Global Perspectives and Best Practice. Urbana, IL: Sagamore. Haerens, L., Kirk, D., Cardon, G., & De Bourdeaudhuij, I. (2011). Toward the Development of a Pedagogical Model for Health-Based Physical Education, Quest, 63:3, 321-338. [less ▲]

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See detailEVOLUTION OF SLUDGE INTERNAL STRUCTURE DURING DRYING: EFFECT OF THE CONDITIONING CONDITIONS
Fraikin, Laurent ULiege; Pambou, Yvon-Bert; Salmon, Thierry ULiege et al

Conference (2017, July 07)

This paper investigated the influence of dual conditioning of waste water treatment sludge on the evolution of sludge internal structure during convective drying. Results showed clearly an impact of ... [more ▼]

This paper investigated the influence of dual conditioning of waste water treatment sludge on the evolution of sludge internal structure during convective drying. Results showed clearly an impact of chemical conditioners on the evolution of the created porosity. For sludge flocculated by single conditioning, a centered porosity delimited by an external crust was shown, while for dual conditioning, a porosity structured in lamellae, was identified. [less ▲]

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See detailÊtre Professeur à l'Université de Liège aujourd'hui et demain
Parotte, Céline ULiege; Stassart, Isalyne ULiege; Contor, Justine ULiege et al

Report (2017)

Quelles sont les pratiques du corps enseignant de l’Université de Liège en matière d’enseignement, de recherche et de service à la communauté ? Quel devrait être le métier de Professeur demain ? Telles ... [more ▼]

Quelles sont les pratiques du corps enseignant de l’Université de Liège en matière d’enseignement, de recherche et de service à la communauté ? Quel devrait être le métier de Professeur demain ? Telles étaient les principales questions posées en filigrane du projet AS*PROF. Ce rapport propose une synthèse de l’analyse qualitative des deux tours de l’enquête Delphi en ligne (Mesydel) réalisée par le Centre de recherches Spiral entre décembre 2016 et avril 2017. Il s’agit d’un rapport d'analyse thématique de l'enquête par questionnaire, réalisée par les chercheurs qui ont géré l'enquête. Il a été rédigé de manière linéaire, chapitre par chapitre, pour servir de base aux réflexions menées par l’AS*PROF. Vu la qualité et la quantité des réponses, il a été décidé d’en reprendre dans ce texte de nombreux extraits en préservant le caractère direct voire rugueux de certaines réponses envoyées sous couvert d’anonymat, pour mieux illustrer les prises de position. Ce rapport a été présenté au Comité de suivi de l'enquête et l’AS*PROF en a discuté le contenu avec ses membres le 5/7/2017 à Colonster. Sur base des résultats de l'enquête, l'AS*PROF réalisera une analyse transversale et rédigera ses propres conclusions et propositions qui feront l’objet d’une publication en septembre 2017. Le présent résumé est envoyé ce 7/7/2017 à tous les répondants à l’enquête en ligne. Ce rapport présente la synthèse de l’analyse qualitative des deux tours de l’enquête Delphi en ligne (Mesydel) réalisée par le Centre de recherches Spiral entre décembre 2016 et avril 2017. [less ▲]

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See detailPratiques d'évaluation en enseignement supérieur
Detroz, Pascal ULiege

Scientific conference (2017, July 07)

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See detailLes formes de structuration de l'espace "stade" par le croisement des discours du football et de la publicité
Bassilua Nzuzi, Anicet ULiege

Conference (2017, July 07)

Le croisement du football avec la publicité semble structurer l’espace stade en plusieurs dimensions. Deux critères sont ainsi repérés : une structuration verticale et une structuration horizontale. La ... [more ▼]

Le croisement du football avec la publicité semble structurer l’espace stade en plusieurs dimensions. Deux critères sont ainsi repérés : une structuration verticale et une structuration horizontale. La structuration verticale s’opère par exemple dans les stades construits sur plusieurs niveaux. On observe que l’installation des panneaux publicitaires y suit un ordre de grandeur croissant partant de bas vers le haut, divisant le stade en plusieurs espace-unités à valeur inégales (le rez-de-chaussée, le premier niveau, le deuxième niveau, etc.). La structuration horizontale est réalisée à partir, par exemple, des effets de distance que créent la situation du spectateur et la zone d’exposition du panneau publicitaire : le spectateur situé à un certain endroit (le rez-de-chaussée, par exemple) est parfois invité à exécuter certains mouvements (le plus souvent latéraux : regards à l’angle du profil en suivant le déplacement du ballon). Ce faisant, il découvre des panneaux publicitaires par un rythme hiérarchique et discriminatoire : certains panneaux sont bien découverts ; d’autres, il ne les découvre que très peu ; d’autres encore ils ne les découvrent pas du tout. (Un spectateur situé au rez-de-chaussée à la hauteur de la ligne médiane du terrain du côté de la tribune de presse et qui regarde le match, peut découvrir des panneaux publicitaires situés en face de lui lorsqu’il suit, par exemple, des séquences de passe qui se déroulent le long de la ligne de touche opposée: regard de face ; il découvre des panneaux placés derrières les buts lorsqu’il regarde un but qui s’exécute : regard de profil ; il ne voit pas du tout les panneaux situés en contrebas de son siège, par exemple les panneaux derrières les bancs des staffs techniques des équipes). Les espaces-unités construits par ces deux types de structuration deviennent en réalité des lieux d’attribution des compétences modales des sujets (pouvoir faire, devoir faire, vouloir faire, savoir faire), les spectateurs en l’occurrence, qui sont les cibles de la communication publicitaire. Cette attribution se réalise en fonction de quatre régimes de distribution modale des panneaux : régime d’exposition, régime d’accessibilité, régime d’inaccessibilité et régime d’obstruction. Il s’instaure ainsi tout un système de hiérarchisation du public qui vient assister à un match de football au stade, lequel se réalise notamment en fonction de leurs différents degrés d’exposition aux messages publicitaires et qui, par ailleurs, sont parfois rendus possible par la dimension narrative du jeu (l’exécution des séquences : but, passe, remise en jeu, remise de touche, etc.). Plusieurs cas de ce système de hiérarchisation adviennent au cours d’un match. Par exemple, lorsque la diffusion des messages publicitaires tient compte du type de public sollicité pour le découvrir. C’est le cas de la discrimination des messages qu’opèrent les annonceurs lorsqu’ils peuvent choisir d’orienter certains messages vers un public spécifique, celui installé dans la tribune d’honneur par exemple, à l’exclusion d’autres. Notre étude explore cette structuration de l’espace qu’opère au stade le croisement du football et la publicité, en recourant aux outils de sémiotique. Nous considérons entre autres le football et la publicité comme deux discours présentant des schémas énonciatifs et argumentatifs différents : celui fondé sur une logique de l’épreuve engagée entre deux équipes en situation ludique, pour le football, et celui basé sur une logique communicationnelle fondé sur un schéma argumentatif de type persuasif, pour la publicité. [less ▲]

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See detailConstructing and performing the category of "rare disease": Multi-sited ethnography within some patients and relatives' organizations in Belgium
Duysens, Fanny ULiege

Conference (2017, July 07)

"Rare diseases" affect less than one person in 2000 in the European Union. In addition to this low prevalence rate, they are defined as being generally the object of insufficient knowledge and recognition ... [more ▼]

"Rare diseases" affect less than one person in 2000 in the European Union. In addition to this low prevalence rate, they are defined as being generally the object of insufficient knowledge and recognition, which often leads patients and their relatives to situations of diagnostic and therapeutic wandering. Then, many gather in some "rare diseases organizations" that aim at guiding concerned people in their health- and disease-related itineraries and at improving their quality of life. Drawing on a multi-sited ethnography conducted in Belgium, this communication presented some insights of the categorization work (Bowker & Star, 2000) operated by the "Rare Disease Organization" in Belgium in order to construct, consolidate, and expand a univocal category of "rare diseases". It particularly highlighted the mobilization of patients and relatives' narratives of lived experiences and common problematics as collective resources to categorize "rare diseases". Doing this, the organization tends to encompass the multiplicity and the variety of corresponding diseases, situations, experiences, and conceptions of patients and their relatives, in the aim of forming "a single front" and speaking from "a single voice" to publicized and make their claims heard. Moreover, the communication interrogated the articulation between the singularity of patients and relatives' narratives and the collective logic that they reflect (Douglas, 1986). How are rare diseases-related experiences exchanged within patients and relatives' organizations? How do they align with each other to transform them into collective resources to categorize "rare diseases"? What are the elements that make sense and what, conversely, is lost in this passage from the singularity to the collective? Moreover, what are the relationships between the narratives of patients and relatives and the wider social, political and medical contexts in which they are embedded? As a precision, this ongoing doctoral research fits into Science and Technology Studies, Anthropology of health and disease, and Sociology of knowledge. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailImplicit Belittlements Call for Implicit Measures: Emotional Reactions to Youth Paternalistic Stereotypes
Silvestre, Aude ULiege; Huart, Johanne ULiege; Dardenne, Benoît ULiege

in Psychologica Belgica (2017), 57(2), 133-153

Age discrimination at work can potentially affect every worker. Indeed, like ‘old’ workers, young ones hired in their first job elicit the idea that they have quite interesting social abilities but lack ... [more ▼]

Age discrimination at work can potentially affect every worker. Indeed, like ‘old’ workers, young ones hired in their first job elicit the idea that they have quite interesting social abilities but lack of competence, which constitutes a case of paternalistic stereotypes (Fiske, Cuddy, Glick, & Xu, 2002). Generally, the negative (incompetence) facet of such stereotypes is not blatantly expressed, but is subtly conveyed behind an apparently positive discourse. Consequently, it is considered as being generally under-detected, while harmful. In this paper, we examine whether paternalistic stereotyping’s under-detection is real or if it is due to the use of inadequate measures. Based on a study showing that targets feel that something is wrong (Dardenne, Dumont, & Bollier 2007), we rely on affective measures to investigate whether the detection of the subtly conveyed negative facet of paternalistic stereotypes calls for subtle, implicit measures. In Study 1, explicit self-reports of targets’ affective states after a meeting with a paternalistic boss revealed mainly positive affect. In Study 2, an implicit emotional measure however revealed the presence of a negative affective state. The last Study, using a more ecological affective measure, demonstrates that paternalistic stereotypes trigger an ambivalent affective reaction. Altogether, the three studies suggest that the negative facet of paternalistic stereotypes is not as under-detected as we thought. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailRecurrence of visceral and muco-cutaneous leishmaniasis in a patient under immunosuppressive therapy
DARCIS, Gilles ULiege; Van der Auwera, Gert; GIOT, Jean-Baptiste ULiege et al

in BMC Infectious Diseases (2017), 17

Background: Leishmaniasis is a protozoan disease caused by parasites of the genus Leishmania, transmitted to humans by sandflies. The diagnosis of leishmaniasis is often challenging as it mimics many ... [more ▼]

Background: Leishmaniasis is a protozoan disease caused by parasites of the genus Leishmania, transmitted to humans by sandflies. The diagnosis of leishmaniasis is often challenging as it mimics many other infectious or alignant diseases. The disease can present in three ways: cutaneous, mucocutaneous, or visceral leishmaniasis, which rarely occur together or consecutively. Case presentation: The patient was a 52 years old immunosuppressed Belgian woman with a long history of severe rheumatoid arthritis. She underwent bone marrow biopsy to explore thrombocytopenia. Diagnosis of visceral leishmaniasis was made by identification of Leishman Donovan (LD) bodies in macrophages. Treatment with liposomal amphotericin B was successful. She later developed cutaneous leishmaniasis treated with amphotericin B lipid complex. She next presented with relapsing cutaneous lesions followed by rapidly progressing lymphadenopathies. Biopsy confirmed the diagnosis of leishmaniasis. Treatments by miltefosine, amphotericin B, N-methyl-glucamine antimoniate were subsequently initiated. She later presented a recurrent bone marrow involvement treated with intramuscular paromomycin and miltefosine. She died two years later from leukemia. At the time of death, she presented with a mucosal destruction of the nose. A Leishmania-specific PCR (Polymerase Chain Reaction) identified L. infantum as etiological agent. Conclusions: Clinicians should be aware of the potential concomitant or sequential involvement of multiple anatomic localizations of Leishmania in immunosuppressed patients. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailThe Intertextual Poetics and Politics of the Dramatic Monologue: From Mohsin Hamid’s The Reluctant Fundamentalist and Kamel Daoud’s Meursault, contre-enquête to Albert Camus’ La Chute (and Back)
Munos, Delphine ULiege

Conference (2017, July 07)

In Mohsin Hamid’s The Reluctant Fundamentalist, Changez, a Pakistani returnee from the US in a post 9/11 context, notes that “the confession that implicates its audience is […] a devilishingly difficult ... [more ▼]

In Mohsin Hamid’s The Reluctant Fundamentalist, Changez, a Pakistani returnee from the US in a post 9/11 context, notes that “the confession that implicates its audience is […] a devilishingly difficult ball to play. Reject it and you slight the confessor; accept it and you admit your own guilt.” Although Changez’s remark foregrounds his past uneasiness at the confessional tone regularly used by his Anglo-American boss, it also extends to the reader, who now occupies the “devilishingly difficult” position of the one who is being force-fed Changez’s confession – namely his “failed love-story” (Hamid) with the US. Both a confession of growing hatred towards the US and a dramatic monologue addressed to an unnamed American ‘you’, Hamid’s novel is highly influenced by the ‘I/you’ confessional dialectics wielded by Albert Camus in La Chute – a dialectics which is also taken up by Kamel Daoud in Meursault, contre-enquête, a rewriting of Camus’ L’Etranger that grants Meursaut’s victim a name and a story in today’s Algeria. Through a discussion of the intertextual genealogies between Hamid’s text and La Chute on the one hand, and between Daoud’s text, La Chute, and L’Etranger on the other, I wish to examine how Daoud’s and Hamid’s novels leave readers no choice but to negotiate conflicted identifications with the roles of ‘the confessor’ and ‘the listener’ in a context of growing Islamophobia, thus begging the question that Camus’ ‘existentialist’ texts have eluded, that is, to what extent empathy is framed by politics. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailAdvanced oxidative treatment for waste water contamined by pharmaceutical products
Belet, Artium ULiege; Vreul, Christelle; Gillard, Nathalie et al

Conference (2017, July 07)

The objective of this study is to determine operational processes for advanced oxidative treatment of waste waters contaminated with Pharmaceutical Products (PPs). The aim is to validate a physico ... [more ▼]

The objective of this study is to determine operational processes for advanced oxidative treatment of waste waters contaminated with Pharmaceutical Products (PPs). The aim is to validate a physico-chemical process combining ozonation and photocatalysis and that has to be placed downstream a classical biological treatment in existing waste water treatment plants (WWTP - domestic, industrial or hospital). [less ▲]

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See detailUtilisation du béton recyclé dans la formulation des bétons auto-compactants
Bouarroudj, Mohamed Elkarim ULiege; Colman, Charlotte ULiege; Robinet, Eva ULiege et al

Scientific conference (2017, July 06)

Notre travail porte sur l'étude du comportement des bétons auto-compactants ou auto-plaçants réalisés à base de sable recyclé et de sable recyclé broyé. La première étape consiste en une caractérisation ... [more ▼]

Notre travail porte sur l'étude du comportement des bétons auto-compactants ou auto-plaçants réalisés à base de sable recyclé et de sable recyclé broyé. La première étape consiste en une caractérisation physico-chimique et minéralogique (masse volumique, absorption d’eau, teneur en sulfates, composition chimique...) d’un sable de béton recyclé. Dans un deuxième temps, une étude des propriétés rhéologiques et mécaniques est réalisée sur des mortiers afin de réduire la quantité de matériaux naturels utilisés. La composition du mortier de base est dérivée d’une formulation type de béton auto-compactant préalablement vérifié sur la base de différents critères classiques (étalement au cône, t500, teneur en air,…). Notre étude s’intéresse d’une part aux impacts de la substitution du filler calcaire par du sable recyclé broyé (série 1) et d’autre part aux impacts de la substitution du sable naturel par du sable recyclé (série 2). [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailD'un choc culturel à une conscience linguistique. Un cas d'apprentissage du japonais par le public francophone
Goto, Kanako ULiege

Conference (2017, July 06)

Comme J. Arnold et différents spécialistes l’attestent, le facteur émotionnel favorise l’environnement de l’apprentissage. L’on apprend plus vite, plus intensément et plus profondément. Alors, lorsqu’ un ... [more ▼]

Comme J. Arnold et différents spécialistes l’attestent, le facteur émotionnel favorise l’environnement de l’apprentissage. L’on apprend plus vite, plus intensément et plus profondément. Alors, lorsqu’ un apprenant francophone – qui vit avec une conception du monde occidentale (notamment à la française) - rencontre une langue « lointaine », celle de l’autre civilisation, à savoir une langue qui réfléchit à la verticale, qui ne précise pas le sujet, qui est à la fois laconique et équivoque…bref, celle qui se trouve à l’opposé de l’horizon cartésien, quel genre d’alchimie se produirait ? Et quel est le rôle de l’enseignant dans tout cela ? Dans cet exposé, des réflexions issues de l’expérience de l’enseignement du japonais pour le public francophone de ces 5 dernières années seront passées en revue. La rencontre entre ces deux langues, très différentes, ne pourra point se faire sans provoquer de « choc » culturel. Et ce choc même, semble-t-il, constituerait l’élément décisif qui favorise l’environnement de l’apprentissage du japonais, la langue souvent qualifiée d’être très éloignée du français par son côté ambigu, obscur et qui cherche l’harmonie plutôt que la distinction. Parmi les différents facteurs qui influenceront l’impact émotionnel dans l’apprentissage du japonais par les Francophones, le choix adéquat de matières (corpora) sera particulièrement mis en avant. Quelques corpora propres à la langue japonaise (ex : onomatopées, façons de dire « non » à la japonaise, dictons) semblent être pertinents afin d’éveiller la curiosité de l’apprenant. Et ce déclic générerait l’intérêt chez ce dernier, ce qui l’incite à travailler consciencieusement cette nouvelle langue. Notre exposé aspire également à suggérer que cette prise de conscience linguistique – acquise grâce à l’apprentissage d’une langue étrangère – amènerait l’apprenant à réfléchir sur des caractéristiques de sa langue maternelle et de son fonctionnement, ancrés dans une culture et une société définies. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailPropagation of material and surface profile uncertainties on MEMS micro-resonators using a stochastic second-order computational multi-scale approach
Lucas, Vincent ULiege; Golinval, Jean-Claude ULiege; Voicu, Rodica et al

in International Journal for Numerical Methods in Engineering (2017), 111(1), 26-68

This paper aims at accounting for the uncertainties due to material structure and surface topology of microbeams in a stochastic multiscale model. For micro-resonators made of anisotropic polycrystalline ... [more ▼]

This paper aims at accounting for the uncertainties due to material structure and surface topology of microbeams in a stochastic multiscale model. For micro-resonators made of anisotropic polycrystalline materials, micro-scale uncertainties are due to the grain size, grain orientation, and to the surface profile. First, microscale realizations of stochastic volume elements (SVEs) are obtained based on experimental measurements. To account for the surface roughness, the SVEs are defined as a volume element having the same thickness as the MEMS, with a view to the use of a plate model at the structural scale. The uncertainties are then propagated up to an intermediate scale, the meso-scale, through a second-order homogenization procedure.From the meso-scale plate resultant material property realizations, a spatially correlated random field of the in plane, out of plane, and cross resultant material tensors can be characterized. Owing to this characterized random field, realizations of MEMS-scale problems can be defined on a plate finite element model. Samples of the macro-scale quantity of interest can then be computed by relying on a Monte-Carlo simulation procedure. As a case study, the resonance frequency of MEMS micro-beams is investigated for different uncertainty cases, such as grain preferred orientations and surface roughness effects. [less ▲]

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See detailSTUDY OF ACTIVATED SLUDGE DEWATERING : USING BIOBASED COAGULANTS
Fraikin, Laurent ULiege; Clermont, Quentin; Salmon, Thierry ULiege et al

Poster (2017, July 06)

This paper focuses on the dewatering efficiency of activated sludge from waste water treatment plant using biobased coagulants in addition with classical flocculant and compares the results with those ... [more ▼]

This paper focuses on the dewatering efficiency of activated sludge from waste water treatment plant using biobased coagulants in addition with classical flocculant and compares the results with those obtained with a sole classical coagulant. For this work, a standard compression-expression cell is used and an experimental design is develop to highlight the effect of the biobased coagulants. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailDéveloppement régional au départ des pôles extérieurs : typologie, enjeux et ressources territoriales en Wallonie
Wilmotte, Pierre-François ULiege; Bianchet, Bruno ULiege

Conference (2017, July 06)

The aim of our paper is to present how an European region can insert its region in some cross-border (potential) metropolitan and polycentric areas. Wallonia is interesting to understand a case where no ... [more ▼]

The aim of our paper is to present how an European region can insert its region in some cross-border (potential) metropolitan and polycentric areas. Wallonia is interesting to understand a case where no metropolitan centres are located in the region. The objective is to indicate how territorial resources are influenced by these foreign cities and the original combination of territorial resources in order to emerge a typology for the European regions. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailConditions for thermally induced all-optical switching in ferrimagnetic alloys: Modeling of TbCo
Moreno, Roberto; Ostler, Thomas ULiege; Chantrell, Roy et al

in Physical Review B (2017), 96

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