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See detailLeibniz
Bouquiaux, Laurence ULg

in Bouaniche, Arnaud; Leclercq, Jean (Eds.) Une histoire de la philosophie (2015)

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See detailA mortar method combined with an augmented Lagrangian approach for treatment of mechanical contact problems
Cavalieri, Federico J.; Bruls, Olivier ULg; Cardona, Alberto

in Terze, Zdravko (Ed.) Multibody Dynamics: Computational Methods and Applications (2015)

This work presents a mixed penalty-duality formulation from an augmented Lagrangian approach for treating the contact inequality constraints. The augmented Lagrangian approach allows to regularize the non ... [more ▼]

This work presents a mixed penalty-duality formulation from an augmented Lagrangian approach for treating the contact inequality constraints. The augmented Lagrangian approach allows to regularize the non differentiable contact terms and gives a C1 differentiable saddle-point functional. The relative displacement of two contacting bodies is described in the framework of the Finite Element Method (FEM) using the mortar method, which gives a smooth representation of the contact forces across the bodies interface. To study the robustness and performance of the proposed algorithm, validation numerical examples with finite deformations and large slip motion are presented. [less ▲]

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See detailImpact of light and melanopsin on human cognitive brain function
Vandewalle, Gilles ULg

Conference (2015)

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See detailEnchanting gods and dolphins. A cross cultural analysis of uncanny encounters
Halloy, Arnaud; Servais, Véronique ULg

in Ethos (Berkeley, Calif.) (2015), 43(1),

Drawing on first–hand accounts of possession experiences in an Afro–Brazilian cult and Dolphin encounters at sea, we compare the two settings in order to identify the common features in people’s ... [more ▼]

Drawing on first–hand accounts of possession experiences in an Afro–Brazilian cult and Dolphin encounters at sea, we compare the two settings in order to identify the common features in people’s experiences, but also in the technologies of enchantment that make them possible. By “technology of enchantment”, we mean a space of practice, neither totally material, nor totally subjective, that supports “revelation”–like encounters with real or imagined intentional entities. Our analysis suggests that both types of experiences share at least five common traits: the presence of a prolific imagination marked by ontological and epistemological uncertainty; uncanny feelings; attentional focus on inner bodily and mental states; trance–like states; and an intentional shift from active to passive. The immersion of the individual in a sensorily organized environment (sensescape), made of distributed perceptual saliences, is found to play a central role in the merging of unusual body states with the imagination, which in turn enables the production of “new” embodied meanings belonging to enchantment. [less ▲]

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See detailLe chien des sciences de l'homme
Servais, Véronique ULg

Book published by Le bord de l'eau (2015)

L'ouvrage est divisé en deux parties. La première confronte différentes perspectives théoriques permettant de faire entrer le chien en sciences sociales. La seconde partie présente des études empiriques ... [more ▼]

L'ouvrage est divisé en deux parties. La première confronte différentes perspectives théoriques permettant de faire entrer le chien en sciences sociales. La seconde partie présente des études empiriques documentant la présence des chiens auprès des humains. [less ▲]

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See detailVers une généralisation des quartiers durables ? Présentation du référentiel d’aide à la conception et à l’évaluation développé en Wallonie et analyse prospective de douze quartiers.
Marique, Anne-Françoise ULg; Delbar, Caroline; Loiseau, Véronique ULg et al

in Urbia (2015)

Un référentiel a été développé en Wallonie, à la demande du Ministre de l’Environnement, de l’Aménagement du Territoire et de la Mobilité, pour opérationnaliser le concept de « quartier durable » en ... [more ▼]

Un référentiel a été développé en Wallonie, à la demande du Ministre de l’Environnement, de l’Aménagement du Territoire et de la Mobilité, pour opérationnaliser le concept de « quartier durable » en objectivant les critères minimum à respecter pour inscrire un quartier dans une vision transversale de développement durable. Ce référentiel constitue un cadre général qui régira les projets de quartiers durables menés en Wallonie (Belgique). Les 5 thématiques et les 25 critères qui constituent ce référentiel sont présentés. La grille de critères est ensuite appliquée à douze quartiers de façon à identifier les invariants communs aux processus de conception de ces quartiers et les freins à l’intégration des principes transversaux du développement durable dans les opérations de ce type. Si les critères relatifs aux performances énergétiques des bâtiments ont percolé dans un grand nombre de cas, la mixité des logements et leur accessibilité, la mixité sociale et la participation restent peu abordés. Le référentiel est disponible depuis début 2014 pour tous les acteurs de l’architecture et de l’urbanisme. [less ▲]

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See detailLa correction de l’expression écrite en langue étrangère en Fédération Wallonie-Bruxelles : expliciter l’implicite
Noiroux, Kevin ULg; Simons, Germain ULg

in Les cahiers de l’Association des chercheurs et enseignants didacticiens des langues étrangères (acedle) (2015)

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See detailFair Trade and Social Enterprise
Huybrechts, Benjamin ULg

in Raynolds, Laura; Bennett, Elizabeth (Eds.) The Handbook of Research on Fair Trade (2015)

This chapter suggests that the notion of ‘social enterprise’ is useful to capture the DNA of organizations focused on fair trade and to locate them within a broader organizational taxonomy. Without ... [more ▼]

This chapter suggests that the notion of ‘social enterprise’ is useful to capture the DNA of organizations focused on fair trade and to locate them within a broader organizational taxonomy. Without seeking to impose a new term that may not resonate for certain actors or regions, this chapter aims to bring two contributions to fair trade research and practice. First, it is suggested that the social enterprise approach is particularly useful as an analytical tool enabling researchers and other stakeholders to capture the evolution and diversification of organizational models in fair trade. Second, the use of a broader organizational approach that is not specific to the sole fair trade sector allows for connections with similar organizations in other sectors and brings a shift from considering mainly what the organizations do (fair trade in this case) towards also addressing what they are (innovative social enterprise models combining market dynamics with social purpose). This chapter is structured as follows. First, the concept of social enterprise is introduced and discussed. Then, the evolution of the organizational landscape of fair trade (in the North) is summarized. Finally, fair trade organizations are examined in the light of the social enterprise concept, with illustrations from a study in four European countries (Huybrechts 2010a; 2012). [less ▲]

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See detailSartre, les passions de la liberté. Phénoménologie, politique, savoirs critiques
Cormann, Grégory ULg

Book published by Peter Lang (2015)

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See detailIbn ʿAbd al-Ẓāhir, Muḥyī l-Dīn
Bauden, Frédéric ULg

in Encyclopaedia of Islam Three (2015)

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See detailChemical characterisation and in vitro assessment of the nutritive value of co-products yield from the corn wet-milling process
Malumba Kamba, Paul ULg; Boudry, Christelle ULg; Roiseux, Olivier et al

in Food Chemistry (2015), 166

The chemical characteristics of co-products recovered during a laboratory-scale wet milling procedure as well as that of whole corn flour were characterised and their digestibility and fermentability ... [more ▼]

The chemical characteristics of co-products recovered during a laboratory-scale wet milling procedure as well as that of whole corn flour were characterised and their digestibility and fermentability value determined using a 2 steps in vitro digestibility and fermentation model of the pig digestive tract. Five co-products differing in their chemical composition were collected and analysed. These co-products differed in their in vitro dry matter Digestibility and in their kinetic of fermentation. High coefficients of digestibility were observed for starchy samples, while low coefficients of digestibility were observed for samples rich in lignocellulosic components. Fermentation patterns of samples analysed were different as well as the profile of volatile fatty acids produced during the fermentation. The production of straight-chain fatty acids produced was significantly correlated with the proportion of starch in the sample, while branched-chain fatty acids were correlated to proteins concentration of samples. [less ▲]

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See detailFrom Rome to the Southern Netherlands: Spectacular sceneries to celebrate the canonization of Ignatius of Loyola and Francis Xavier
Delfosse, Annick ULg

in DeSilva, Jennifer Mara (Ed.) The Sacralization of Space and Behavior in the Early Modern World (2015)

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See detailEstimation of degree-days for different climatic zones of North-East India
Borah, Pallavi; Singh, Manoj Kumar; Mahapatra, Sadhan

in Sustainable Cities and Society (2015), 14

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See detailHistoire et expérience fondatrice dans Sein und Zeit
Zincq, Aurélien ULg

in Bulletin d'Analyse Phénoménologique (2015)

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See detailLes frontières du droit à l'épreuve des films de mafias
Thirion, Nicolas ULg; Pasteger, David ULg

in Flores-Lonjou, Magalie (Ed.) Frontière(s) au cinéma - Actes des septièmes rencontres "Droit et cinéma" (2015)

demander dans quelle mesure l’injonction du brigand qui exige « la bourse ou la vie ! » peut être comparée à la norme de comportement édictée par un Etat sous la forme d’une loi, c’est poser la ... [more ▼]

demander dans quelle mesure l’injonction du brigand qui exige « la bourse ou la vie ! » peut être comparée à la norme de comportement édictée par un Etat sous la forme d’une loi, c’est poser la sempiternelle question de la frontière qui sépare le droit du non-droit, tout au moins dans une perspective juspositiviste, en tant que cette école de théorie du droit refuse de définir le phénomène juridique en se référant à une valeur ou un ensemble de valeurs. La frontière du droit et du non-droit est en effet particulièrement difficile à tracer, nonobstant plusieurs siècles de discussions philosophiques à ce sujet. Lorsque, fatigué de parcourir les chemins, le brigand décide de s’installer en ville pour s’y adonner au racket des commerçants du quartier et qu’il s’adjoint ensuite le concours d’autres bandits, c’est un gang de malfaiteurs qui voit le jour. Si, ultérieurement, ce gang se concerte avec d’autres bandes de truands pour s’épauler mutuellement dans les exactions auxquelles ils se livrent sur leurs territoires respectifs, il prend alors la forme d’une organisation criminelle ou, au sens large du terme, d’une « mafia ». Le cinéma de Francis Ford Coppola, Martin Scorsese, Brian De Palma, Sergio Leone ou bien encore Matteo Garrone, entre autres, dépeint, souvent avec réalisme, la genèse et le fonctionnement de telles organisations criminelles. La communication a proposé, au moyen d’illustrations tirées des films de ces grands cinéastes, une analyse de microscopie juridique du crime organisé. Une description serrée de la particule élémentaire du phénomène juridique, identifiée par Lucien François dans son ouvrage de théorie du droit Le cap des Tempêtes sous l’appellation de « jurème », met en lumière une indéniable proximité entre les techniques de pouvoir utilisées respectivement par le brigand isolé, la bande organisée et l’Etat souverain. En remontant ensuite vers la structure plus complexe d’un système étatique, on se demandera si, en fin de compte, dans la vision juspositiviste poussée au bout de sa logique par Lucien François, l’Etat ne pourrait être réduit, d’un point de vue ontologique, à un pouvoir de fait comparable, par les techniques de contrainte qu’il exerce sur ses sujets, à une organisation criminelle – abstraction faite des valeurs promues ou poursuivies par tel ou tel appareil étatique. [less ▲]

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See detailMatérialisme et évènement. Le solidarisme (et les droits de l'homme) au prisme d'une critique marxiste libertaire
Frère, Bruno ULg

in D'Hombres, Emmanuel (Ed.) Le solidarisme de Bourgeois (titre provisoire) (2015)

by focusing on the concept of world propsed by Boltanski and his pragmatic perspective which in previous work has enabled me to cast a critical eye on new social resistance movements. For Boltanski, what ... [more ▼]

by focusing on the concept of world propsed by Boltanski and his pragmatic perspective which in previous work has enabled me to cast a critical eye on new social resistance movements. For Boltanski, what matters is the potential for emancipation to be found in the everyday practices of social actors, directly engaged in the world. He assigns to the sociologist the role of discerning what practices have emancipatory potential because they resist dominant discourses, alter institutional, legitimate accounts of reality which can perhaps lead to social change. There is however a temptation in Boltanski’s work to return to an idealist perspective which shoehorns the emancipatory potential of the everyday practices of social actors into a conceptual and thus intellectual framework: le registre métacritique (ou métapragmatique) auquel seul le sociologue peut avoir accès. Ce registre est unable to give us new perspectives on what might concretely constitute emancipation. In other words, the danger is that even Boltanski’s work will not achieve critical renewal. En lieu et place d’une subjectivité ideale et transcendentale, Boltanski suggère de favoriser un point de vue transcendant sur les pratiques sociales, seul capable de véritablement comprendre la réalité et la façon dont elle nous aliène. Mais ce point de vue est tout aussi idéaliste. Bourdieu ou les théoriciens de Francfort, dans la tradition de l’idéalisme transcendantal kantienne, recherchent le sujet pur qui se cachent sous la conscience pratique des personnes. Boltanski identifie pour sa part un point de vue métapragmatique susceptible de juger les évènements auxquels sont confrontées les personnes de façon plus lucide et plus exhaustive que ces dernières, confinées à un simple point de vue pragmatique imédiat et sans recul. Ce faisant, il se contente de placer le jugement “vrai” au dessus de la conscience des personnes (posture transcendante) plutôt qu’en dessous (posture trenscendantale). Mais dans les deux cas ce jugement vrai apparaît comme une perfection extérieur inaccessible aux personnes en question, ici et maintenant. Therefore I will propose a way out of this impasse by refusing to evaluate emancipation against the test of a (re)turn to an ideal state (whether transcendental or transcendent), but instead embedded in the lived material existence of social actors. Because we cannot be certain where these actions will lead, as sociologists we must accept uncertainty and contingency comme nous l’enseigne Bruno Latour, cet autre auteur français qui se réclame également aujourd’hui du pragmatisme. Mais parce que ce dernier rejette complétement la possibilité de developper encore aujourd’hui une pensée critique, il rend impossible toute reflexion en terme d’émancipation. Or scruter l’emancipation potentielle que recellent ces pratiques est nécessaire si l’on veut évaluer which, amongst them, have the potential to yield social transformation. In sum, in what follows [less ▲]

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See detailLa constitution intersubjective de Moi. Fonder la sociologie phénoménologique à partir de Max Scheler.
Frère, Bruno ULg

in Mahéo, Gabriel (Ed.) La pensée de Max Scheler (titre provisoire) (2015)

L’hypothèse qui nous guidera tout au long de ce chapitre pourrait se résumer en une formule que Scheler répétera à maintes reprises : développer une pensée de la subjectivité équivaut à philosopher ... [more ▼]

L’hypothèse qui nous guidera tout au long de ce chapitre pourrait se résumer en une formule que Scheler répétera à maintes reprises : développer une pensée de la subjectivité équivaut à philosopher derrière les barreaux d’une prison. Y rester enfermé, c’est s’interdire de répondre à un problème majeur : une sociologie, à savoir l’étude des sens du monde qui me projettent d’emblée vers la communauté qui les lui donne et à laquelle j’appartiens, est-elle seulement possible depuis la phénoménologie ? [less ▲]

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See detailLife as Music in Deleuze and von Uexküll (En préparation)
Pieron, Julien ULg

in Wolfe, Charles (Ed.) Forms of Vitalism (2015)

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