Last 7 days
Bookmark and Share    
Full Text
See detailLa médiation, un lien social à reconstruire.
Bachelet, Jean-François ULg

Conference (2015, May 08)

Detailed reference viewed: 23 (4 ULg)
See detailEtudier les groupes de jeunes : un terrain au cœur de conflits.
Collin, Jonathan ULg

Scientific conference (2015, May 08)

Detailed reference viewed: 15 (0 ULg)
See detailLa régulation des conflits dans l'enseignement secondaire
Dethier, Baptiste ULg

Scientific conference (2015, May 08)

Principalement depuis la massification scolaire apparue dans les années 1960, l’Ecole est devenue le lieu où se rencontrent différents problèmes (Dubet, 2010) sur lesquels se penchent les chercheurs en ... [more ▼]

Principalement depuis la massification scolaire apparue dans les années 1960, l’Ecole est devenue le lieu où se rencontrent différents problèmes (Dubet, 2010) sur lesquels se penchent les chercheurs en sciences humaines et sociales. L’échec scolaire et les inégalités du système (Bourdieu et Passeron, 1970 ; Laval et al., 2011) tout d’abord, ensuite la violence, le décrochage et l’absentéisme (Payet, 1998), et enfin l’affaiblissement de la norme scolaire (Verhoeven, 1997) constituent les principaux problèmes avec lesquels doivent quotidiennement composer les différents acteurs du champ scolaire. À ces différents problèmes, ces acteurs tentent d’apporter différentes solutions : en premier lieu, à l’intérieur des institutions scolaires, il s’agit aussi bien de « serrer la vis » que d’adopter des méthodes plus souples (Galand, 2009) ; en second lieu, on observe une multiplication d’organismes externes engagés dans la lutte contre les problèmes scolaires évoqués ci-dessus, tels que les Centres Psycho-Médico-Sociaux (PMS), les Services d’Accrochage Scolaire (SAS), les services de médiation scolaire, les écoles de devoir, le réseau associatif, etc. Cette contribution s’appuie sur une recherche doctorale consacrée à la médiation en milieu scolaire. La notion de « médiation » caractérise, depuis plus de trente ans, un mode alternatif de résolution des conflits (médiations pénale, familiale, de dettes, scolaire, sociale), basé sur un processus « horizontal » – en opposition à la verticalité du jugement ou de l’arbitrage – impliquant le recours à un tiers neutre et sans pouvoir décisionnel (Guillaume-Hofnung, 1995 ; Bonafé-Schmitt, 1992). En Belgique, la notion de « médiation scolaire » désigne le travail de nouveaux agents publics portant le titre de médiateurs scolaires. Ces derniers officient depuis 1993 en Communauté française dans le but de prévenir les phénomènes de violence, de décrochage et d’absentéisme, ainsi que pour (r)établir le climat de confiance dans les écoles. Cependant, au-delà de cette forme de médiation « nommée » coexistent des formes de médiation « innommée » (Briant et Palau, 2005), pratiquées par d’autres acteurs scolaires (enseignants, éducateurs, psychologues, etc.) dans leur travail quotidien. Nos recherches, menées notamment dans plusieurs établissements d’enseignement secondaire - ayant des liens permanents, occasionnels ou inexistants avec des médiateurs institutionnels -, ont permis de mettre à jour différentes catégories de problèmes concrets rencontrés par les acteurs scolaires ainsi que les solutions mises en place pour tenter d’y remédier. Parmi les problèmes de transgression du règlement, d’orientation, de précarité socio-économique ou encore d’absences injustifiées, ce sont les conflits interpersonnels qui sont identifiés comme les problèmes les plus souvent mentionnés par les acteurs lorsqu’ils évoquent leur quotidien, bien que ces catégories sont éminemment interdépendantes. L’objectif de cette communication sera de rendre compte des différents types de conflits rencontrés dans les établissements scolaires ainsi que des modes d’action ponctuels et des dispositifs structurels développés pour y répondre. D’autre part, il s’agira de qualifier les modes de régulation (autoritaire et « négociatoire ») dans lesquels ces pratiques et dispositifs s’inscrivent. [less ▲]

Detailed reference viewed: 25 (1 ULg)
Peer Reviewed
See detailLe travail de la figurine ou l'effet de présence en question. Notes sur les films de marionnettes d’Émile Cohl
Tomasovic, Dick ULg

Conference (2015, May 08)

Etude de l'invention du régime visuel de la figurine à travers les films de marionnettes d'Emile Cohl.

Detailed reference viewed: 8 (0 ULg)
See detailInvestigating the tax treatment of owner-occupied housing
Xhignesse, Guillaume ULg

Scientific conference (2015, May 08)

Should I rent or buy? Where do I want to live? And how tax policy affects my choices.

Detailed reference viewed: 21 (9 ULg)
Full Text
See detailWet method for the production of thin films (1)
Liquet, Dimitri ULg; Calberg, Cédric ULg; Eskenazi, David et al

Patent (2015)

Detailed reference viewed: 74 (35 ULg)
Full Text
See detailWet method for the production of thin films (2)
Liquet, Dimitri ULg; Calberg, Cédric ULg; Eskenazi, David et al

Patent (2015)

Detailed reference viewed: 19 (6 ULg)
Full Text
See detailLe confesseur du Prince dans les Pays-Bas espagnols (1598-1659): une fonction, des individus.
Pirlet, Pierre-François ULg

Doctoral thesis (2015)

Cette thèse envisage, à la cour de Bruxelles (1598-1659), les rapports entre les pouvoirs séculiers et religieux au travers de la figure nodale du confesseur du Prince.

Detailed reference viewed: 31 (5 ULg)
Full Text
See detailArtificial Intelligence in Video Games: Towards a Unified Framework
Safadi, Firas ULg

Doctoral thesis (2015)

The work presented in this dissertation revolves around the problem of designing artificial intelligence (AI) for video games. This problem becomes increasingly challenging as video games grow in ... [more ▼]

The work presented in this dissertation revolves around the problem of designing artificial intelligence (AI) for video games. This problem becomes increasingly challenging as video games grow in complexity. With modern video games frequently featuring sophisticated and realistic environments, the need for smart and comprehensive agents that understand the various aspects of these environments is pressing. Although machine learning techniques are being successfully applied in a multitude of domains to solve AI problems, they are not yet ready to enable the creation of fully autonomous agent that can reliably learn to understand the environments found in complex video games. Since video game AI is often specifically designed for each game, video game AI tools currently focus on allowing video game developers to quickly and efficiently create specific AI. One issue with this approach is that it does not efficiently exploit the numerous similarities that exist between video games not only of the same genre, but of different genres too, resulting in a difficulty to handle the many aspects of a complex and realistic environment independently for each video game. These similarities, however, exist on a conceptual level. While video games do indeed share a variety of concepts, their interpretations vary from one game to another. Hence, these similarities can only be directly exploited at a conceptual level. Inspired by the human ability to detect analogies between games and apply similar behavior on a conceptual level, this thesis suggests an approach based on the use of a unified conceptual framework to enable the development of conceptual AI which relies on conceptual views and actions to define basic yet reasonable and robust behavior. Because conceptual AI is not tied to any game in particular, it benefits from a continuous development process as opposed to a development that is confined to the scope of a single game project. [less ▲]

Detailed reference viewed: 67 (10 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailArmée européenne : quelle phase transitoire ?
Dumoulin, André ULg

in Europe Diplomatie & Défense (2015), (792), 3

Page Idées sur la nécessité de créer les conditions d'une Union européenne de sécurité et de défense (UESD) à partir de quelques Etats membres de l'UE

Detailed reference viewed: 11 (0 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFast Userspace Packet Processing
Barbette, Tom ULg; Soldani, Cyril ULg; Mathy, Laurent ULg

in Proceedings of ANCS 2015 (2015, May 07)

In recent years, we have witnessed the emergence of high speed packet I/O frameworks, bringing unprecedented network performance to userspace. Using the Click modular router, we first review and ... [more ▼]

In recent years, we have witnessed the emergence of high speed packet I/O frameworks, bringing unprecedented network performance to userspace. Using the Click modular router, we first review and quantitatively compare several such packet I/O frameworks, showing their superiority to kernel-based forwarding. We then reconsider the issue of software packet processing, in the context of modern commodity hardware with hardware multi-queues, multi-core processors and non-uniform memory access. Through a combination of existing techniques and improvements of our own, we derive modern general principles for the design of software packet processors. Our implementation of a fast packet processor framework, integrating a faster Click with both Netmap and DPDK, exhibits up-to about 2.3x speed-up compared to other software implementations, when used as an IP router. [less ▲]

Detailed reference viewed: 164 (23 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailFuture climate and surface mass balance of Svalbard glaciers in an RCP8.5 climate scenario: a study with the regional climate model MAR forced by MIROC5
Lang, Charlotte ULg; Fettweis, Xavier ULg; Erpicum, Michel ULg

in Cryosphere (The) (2015), 9

We simulated the 21st century Svalbard SMB with the regional model MAR (RCP8.5 scenario). Melt is projected to increase gently up to 2050 and then dramatically increase, with a larger increase in the ... [more ▼]

We simulated the 21st century Svalbard SMB with the regional model MAR (RCP8.5 scenario). Melt is projected to increase gently up to 2050 and then dramatically increase, with a larger increase in the south of the archipelago. This difference is due to larger ice albedo decrease in the south causing larger increase of absorbed solar radiation. The ablation area is projected to disappear over the entire Svalbard by 2085. The SMB decrease compared to present is projected to contribute 7mm to SLR. [less ▲]

Detailed reference viewed: 39 (15 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailChitosan-coated electrospun nanofibers with antibacterial activity
Croisier, Florence ULg; Sibret, Pierre ULg; Dupont-Gillain, Christine C. et al

in Journal of Materials Chemistry B (2015), 3(17), 3508-2517

Charged nanofibers were prepared by electrospinning (ESP) poly(ε-caprolactone) with a copolymer bearing carboxylic acid functions. The presence of these functions allowed exposing some negative charges on ... [more ▼]

Charged nanofibers were prepared by electrospinning (ESP) poly(ε-caprolactone) with a copolymer bearing carboxylic acid functions. The presence of these functions allowed exposing some negative charges on the fiber surface, by dipping the fibers in a phosphate buffer. A layer of chitosan, a polycation in acidic medium, was then deposited on the nanofiber surface, thanks to electrostatic attraction. Fibers were characterized at each step of the process and the influence of the copolymer architecture on chitosan deposition was discussed. The antibacterial activity of the resulting fibers was finally assessed. [less ▲]

Detailed reference viewed: 32 (11 ULg)
See detail"Bon sens" et restrictions budgétaires
Counet, Maxime ULg

Conference (2015, May 06)

Detailed reference viewed: 14 (1 ULg)
Full Text
See detailApplication du séquençage pour l’identification des champignons
SACHELI, Rosalie ULg

Learning material (2015)

Detailed reference viewed: 7 (0 ULg)
Full Text
See detailLatin as literary Language in Constantinople ca. 400-700
Rochette, Bruno ULg

Scientific conference (2015, May 06)

Detailed reference viewed: 20 (3 ULg)