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Peer Reviewed
See detailLe triangle didactique dans les préparations des stagiaires
Scheepers, Caroline ULiege

in André, Julie; Bertrand, Olivier; Schaffner, Isabelle (Eds.) Le français au siècle du numérique : enseignement et apprentissage? (in press)

La présente contribution prend en compte un volumineux corpus de fiches de préparations écrites rédigées par nos étudiants dans le cadre de leurs stages les préparant à devenir instituteurs du primaire ... [more ▼]

La présente contribution prend en compte un volumineux corpus de fiches de préparations écrites rédigées par nos étudiants dans le cadre de leurs stages les préparant à devenir instituteurs du primaire. Ces fiches seront envisagées sous l’angle du triangle didactique (Houssaye, 1988-2014). Autrement dit, nous tâcherons d’examiner comment se déclinent dans ces traces sémiotiques spécifiques ces trois dimensions que sont l’élève, le savoir et l’enseignant. Quelle place est réservée à l’élève ? Est-il bien présent dans les préparations ou est-il fantomatique ? Comment est-il nommé, désigné ? Ses réponses attendues sont-elles énoncées ? Les obstacles sur lesquels il pourrait buter sont-ils précisés ? Les activités sont-elles manifestement adaptées à lui ? Savons-nous ce que l’élève est invité à faire, avec qui, comment, pour quoi, pendant combien de temps, au moyen de quels outils ? Quelle place est faite, ou non, à la différenciation des apprentissages ? S’agissant du savoir, comment s’incarne-t-il dans les préparations, que l’on prenne en compte les savoirs supposés maitrisés par le stagiaire et ceux que l’élève est censé s’approprier au fil de la séquence d’apprentissage ? Sont-ils formalisés et, dans l’affirmative, de quelle manière ? Enfin, comment le stagiaire se projette-t-il lui-même dans le dispositif didactique qu’il planifie ? Se désigne-t-il à la première ou à la troisième personne du singulier ? Les propos qu’il projette de tenir sont-ils rédigés en style direct ou indirect ? Que savons-nous de ce qu’il prévoit de faire, de dire ? Autant de questions que nous appliquerons à notre corpus. L’approche sera d’abord descriptive, puis normative. [less ▲]

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See detailImpact of climate change on potential evapotranspiration under a historical and future climate scenario in the Huang-Huai-Hai Plain, China
Liu, Qin; Yan, Changrong; Ju, Hui et al

in Theoretical & Applied Climatology (in press)

Climate change is widely accepted to be one of the most critical problems faced by the Huang-Huai-Hai Plain (3H Plain), which is a region in which there is an over-exploitation of groundwater region and ... [more ▼]

Climate change is widely accepted to be one of the most critical problems faced by the Huang-Huai-Hai Plain (3H Plain), which is a region in which there is an over-exploitation of groundwater region and where future warmer and drought conditions might intensify crop water demand. In this study, the spatiotemporal patterns of ET0 and primary driving meteorological variables were investigated based on a historical and RCP 8.5 scenario daily data set from 40 weather stations over the 3H Plain using linear regression, spline interpolation method, a partial derivative analysis and multivariate regression. The results indicated a negative trend in all the analysis periods (except spring) of the past 54 years of which only summer and the entire year were statistically significant (p < 0.01) with slopes of -1.09 and -1.30 mm·a-1 respectively. In contrast, a positive trend was observed in all four seasons and the entire year under the RCP 8.5 scenario, with the biggest increment equal to 1.36 mm·a-1 in summer and an annual increment of 3.37 mm·a-1. The spatial patterns of the seasonal and annual ET0 exhibited the lowest values in southeastern regions and the highest values in northeastern parts of Shandong Province, probably because of the combined effects of various meteorological variables over the past 54 years. Relative humidity (RH) together with solar radiation (RS) were detected to be the main climatic factors controlling the reduction of ET0 in summer, autumn, and the entire year on the 3H Plain. ET0 in spring was mainly sensitive to changes in RS and RH, whereas ET0 in winter was most sensitive to changes in wind speed (WS) and decreased due to declining RH. Under the future RCP 8.5 scenario, the annual ET0 distribution displays a rich spatial structure with a clear northeast-west gradient and anarea with low values in the southern regions, which is similarly detected in spring and summer. The most sensitive and primary controlling variables with respect to the increment of future ET0 are in the first place RS and then mean temperature in spring, while turn to be mean temperature and then RS in summer. In autumn, future ET0 is most sensitive to RH changes. WS and RH are the controlling variables for ET0 in winter. Annual future ET0 is most sensitive to RH changes and accordingly RS is responsible for the predicted increment of the annual ET0. Better understanding of current and future spatiotemporal patterns of ET0 and of the regional response of ET0 to climate change can contribute to the establishment of a policy to realize a more efficient use of water resources and a sustainable agricultural production in the 3H Plain. [less ▲]

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See detailEsthétique des supports vidéoludiques
Delbouille, Julie ULiege

in Durand, Pascal; Servais, Christine (Eds.) L’intervention du support. Espaces et cadrages de la communication artistique / Cinéma, théâtre, édition, jeu vidéo (in press)

Un grand nombre de travaux se sont, depuis Mac Luhan, attachés à montrer que les supports, loin d’être les vecteurs indifférents de messages ou d’informations, endossent un rôle déterminant dans les ... [more ▼]

Un grand nombre de travaux se sont, depuis Mac Luhan, attachés à montrer que les supports, loin d’être les vecteurs indifférents de messages ou d’informations, endossent un rôle déterminant dans les processus de communication, et tout particulièrement dans le domaine des arts et de la culture. L’objectif de cet article est de déterminer, par le biais de l’objet d’étude que constitue le médium vidéoludique, l’influence que le support peut avoir sur le message, mais aussi, plus largement, sur les usages des joueurs. [less ▲]

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See detailA Modal Frequency-Domain Generalised Force Matrix for the Unsteady Vortex Lattice Method
Dimitriadis, Grigorios ULiege; Giannelis, N. F.; Vio, G. A.

in Journal of Fluids & Structures (in press)

The unsteady Vortex Lattice method is becoming an increasingly popular aerodynamic modelling method for incompressible aeroelastic problems, such as flexible low-speed aircraft, wind turbines and flapping ... [more ▼]

The unsteady Vortex Lattice method is becoming an increasingly popular aerodynamic modelling method for incompressible aeroelastic problems, such as flexible low-speed aircraft, wind turbines and flapping flight. It leads to discrete time aeroelastic state space equations, which must be solved in a time-marching framework. Eigenvalue or singular value decompositions of the discrete time equations can be used in order to perform stability analysis but such procedures must be accompanied by model order reduction because the size of the equations is large. This work proposes a modal frequency domain implementation of the Vortex Lattice method, resulting in a modal generalised force matrix. Model order reduction is implicit in the modal approach and stability analysis can be carried out using industry-standard flutter analysis techniques, such as the p-k method. The approach is validated by comparison to wind tunnel flutter data obtained from rectangular cantilever flat plate wings of different aspect ratios and sweep angles. It is found that the aeroelastic model predictions follow the experimental trends for both flutter speed and frequency but tend to be moderately conservative. [less ▲]

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See detailCritique de la critique et filiation : Fénéon par Paulhan
Saint-Amand, Denis ULiege

in Stienon, Valérie; Van Nuijs, Laurence (Eds.) Figures du critique-écrivain (in press)

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See detailPsychological interventions influence patients' attitudes and beliefs about their chronic pain.
VANHAUDENHUYSE, Audrey ULiege; Gillet, Aline; MALAISE, Nicole ULiege et al

in Journal of Traditional and Complementary Medicine (in press)

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See detailDissensus, n°7. Dossier "Technique et politique" (Edition en cours)
Pieron, Julien ULiege

Book published by PoPuPS (in press)

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See detailPratiques de l'enquête (Ouvrage collectif aux Presses Universitaires de Liège, en cours d'élaboration)
Pieron, Julien ULiege; Thoreau, François ULiege

Book published by Presses Universitaires de Liège (in press)

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See detailP.Leod. inv. 2: fragment d'un document relatif à un bien immobilier (?)
Ricciardetto, Antonio ULiege

in Davoli, Paola; Pellé, Natascia (Eds.) Polymatheia. Studi offerti a Mario Capasso (in press)

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See detailBrouillons de dissertations à l'université
Scheepers, Caroline ULiege; Delneste, Stéphanie

in André, Julie; Bertrand, Olivier; Schaffner, Isabelle (Eds.) Le français écrit au siècle du numérique : enseignement et apprentissage? (in press)

Depuis presque vingt ans maintenant, le champ des littéracies académique suscite de très nombreuses publications, comme en témoigne la liste non exhaustive qui suit : Lidil n°17 (1998), Fintz (1998), Le ... [more ▼]

Depuis presque vingt ans maintenant, le champ des littéracies académique suscite de très nombreuses publications, comme en témoigne la liste non exhaustive qui suit : Lidil n°17 (1998), Fintz (1998), Le français aujourd’hui n°125 (1999), Pollet (2001, 2014), Lidil n°24 (2001), Spirale n°29 (2002), Enjeux n°53 et 54 (2002), Scheepers (2002, 2009, 2013), Pratiques nos121-122 (2004), Lidil n°34 (2006), Donahue (2008), Diptyque n°18 (2010), Lidil n°41 (2010), Blaser & Pollet (2010), Tutin & Grossmann (2013), Gravet (2014)… Or il faut bien constater que rares sont les travaux consacrés aux brouillons estudiantins, si l’on excepte quelques références clairsemées, parmi lesquelles Alcorta (2001), Crinon & Guigue (2003), Scheepers (2009)… Pourtant, nombreuses furent les études dévolues aux brouillons d’écoliers, de collégiens et de lycéens : Boré (2000), Reuter (2000, 2004), Alcorta (2001), Fabre-Cols (2001), Doquet (2011), Kervyn & Faux (2014), Crinon & Marin (2014), Kervyn (à paraitre)… Ce à quoi il faut ajouter le numéro 144 du Français aujourd’hui (2004), le numéro 55 de Recherches (2011), les numéros 105-106 de Pratiques (2000) ou le numéro 10 de Repères (1994). Dès 1996, Sylvie Plane, bientôt rejointe par Jean-Paul Bernié (1998), en vient à considérer que, dans le champ de la recherche, tout semble se passer comme si l’on était passé d’une focalisation sur le produit fini à une centration sur l’activité de production. Dès lors, le brouillon semble définitivement exhumé des poubelles où il était trop longtemps resté cantonné. De la même manière, la dissertation, genre scolaire par excellence, a donné lieu à de très nombreuses études : Delforce (1985, 1992), Delcambre (1997), Donahue (2008), Schneuwly & Dolz (2009), Scheepers (2013), sans compter le numéro 68 de Pratiques (1990) ou le numéro 123 du Français aujourd’hui (1998). Mais, à notre connaissance tout du moins, seules Francine Darras et Isabelle Delcambre (1989-2011) se sont penchées sur les brouillons de dissertations. Pour ce faire, elles ont pris en compte vingt copies de lycéens de seconde. Par conséquent, la finalité de cette contribution est de croiser les apports des recherches inscrites dans le champ des littéracies académiques aux travaux dévolus aux brouillons et aux dissertations pour analyser les brouillons de dissertations produits par nos étudiants de troisième année du baccalauréat en langues et lettres françaises, romanes, germaniques et classiques. La principale question qui s’inscrit au cœur de notre réflexion sera la suivante : quelles stratégies de brouillonnement mobilisent les étudiants pour produire une dissertation lors d’un examen ? [less ▲]

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See detailP.Tebt. 526v: A Land Registry from Tebtunis
Nocchi Macedo, Gabriel ULiege; Gilbert, Nathan

in Bulletin of the American Society of Papyrologists (in press)

Edition of a Greek land registry from Tebtunis

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See detailResponsabilité et immunité des juges. Regards croisés belge et québecois
Lacroix, Mariève; Bouhon, Frédéric ULiege

Book published by Thémis (in press)

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See detailCytotoxic T-lymphocyte-associated protein 4-Ig effectively controls immune activation and inflammatory disease in a novel murine model of leaky severe combined immunodeficiency
Humblet-Baron, Stephanie; Schönefeldt, Susan; Garcia-Perez, Josselyn E et al

in Journal of Allergy and Clinical Immunology (The) (in press)

Background: Severe combined immunodeficiency (SCID) can be caused by loss-of-function mutations in genes involved in the DNA recombination machinery, such as RAG1, RAG2 or DCLRE1C. Defective DNA ... [more ▼]

Background: Severe combined immunodeficiency (SCID) can be caused by loss-of-function mutations in genes involved in the DNA recombination machinery, such as RAG1, RAG2 or DCLRE1C. Defective DNA recombination causes a developmental block in T cells and B cells, resulting in high susceptibility to infections. Hypomorphic mutations in the same genes can also give a partial loss of T cells, in a spectrum including leaky SCID (LS) and Omenn syndrome (OS). These patients not only develop life-threatening infections due to immunodeficiency, but also develop inflammatory/autoimmune conditions due to the presence of autoreactive T cells. Objective: We sought to develop a preclinical model that fully recapitulates the symptoms of LS/OS patients including a model for testing therapeutic intervention. Methods: We generated a novel mutant mouse (Dclre1c leaky) that develops a LS phenotype. Mice were monitored for diseases and immune phenotype and immune function were evaluated using flow cytometry, ELISA and histology. Results: Dclre1c leaky mice present with a complete blockade of B cell differentiation, with a leaky block in T cell differentiation resulting in an oligoclonal TCR repertoire and enhanced cytokine secretion. Dclre1c leaky mice also developed inflammatory symptoms including wasting, dermatitis, colitis, hypereosinophilia and high IgE levels. Development of a preclinical murine model for LS allowed the testing of potential treatment, with administration of CTLA4-Ig reducing disease symptoms and immunological disturbance, resulting in increased survival. Conclusion: These data suggest that CTLA4-Ig should be evaluated as a potential treatment of inflammatory symptoms in LS and OS patients. [less ▲]

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See detailEl idiota de la familia
Sartre, Jean-Paul; Canto, Patricio; Willson, Patricia ULiege

Book published by Ediciones Colihue - 3 vols. Vol. I: traducción de Patricio Canto y Patricia Willson, notas de Patricia Willson; vols. II y III: traducción y notas de Patricia Willson (in press)

Detailed reference viewed: 68 (8 ULiège)
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See detailDes Hydropathes au Chat Noir. Stratégies d’émergence et sociabilité
Saint-Amand, Denis ULiege; Crépiat, Caroline

in Vaillant, Alain; Vérilhac, Yoan (Eds.) Sociabilités et petite presse au XIXe siècle (in press)

On connaît la façon dont l’histoire littéraire a narré la geste de la bohème fin de siècle en favorisant les dialogues et recoupements entre les différents groupuscules potaches qui ont émaillé le Paris ... [more ▼]

On connaît la façon dont l’histoire littéraire a narré la geste de la bohème fin de siècle en favorisant les dialogues et recoupements entre les différents groupuscules potaches qui ont émaillé le Paris de l’époque. Pourtant, il y a, dans le même temps, des différences patentes entre les Déliquescences du pseudo-décadent Adoré Floupette (1885) et les signataires de l’Album zutique, confectionné en 1871 mais non-destiné à la publication, de la même façon que les articles du Chat Noir ne répondent pas aux mêmes objectifs que ceux publiés dans les colonnes de L’Hydropathe (1879-1880). L’Hydropathe et Le Chat Noir ont par ailleurs en commun un statut s’apparentant à celui d’une caisse de résonnance : tous deux se construisent dans le prolongement d’un lieu de sociabilité qui les précède et dont ils relatent les spécificités. Société tapageuse plus ou moins organisée d’un côté, cabaret bigarré de l’autre, les espaces pivots à l’origine de ces journaux orientent les préoccupations de ces derniers et peuvent sembler limiter leur marge de manœuvre. La comparaison des logiques de présentation de soi et de réclame permet pourtant d’observer certaines divergences entre les moyens mobilisés par ces deux organes à la fois pour affirmer leur singularité et pour exposer les collectifs qui les élaborent. [less ▲]

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See detailPourquoi l'écriture importe
Pieron, Julien ULiege

in Caeymaex, Florence; Despret, Vinciane; Pieron, Julien (Eds.) Habiter le trouble, avec Donna Haraway (in press)

Detailed reference viewed: 11 (1 ULiège)
Peer Reviewed
See detailUsage-based approaches to language acquisition and language teaching: an introduction
Tribushinina, Elena; Evers-Vermeul, Jacqueline; Rasier, Laurent ULiege

in Tribushinina, Elena; Evers-Vermeul, Jacqueline; Rasier, Laurent (Eds.) Usage-based approaches to language acquisition and language teaching (in press)

Detailed reference viewed: 74 (9 ULiège)
See detailMusique, espace et identité : le cas des églises nationales à Rome
Corswarem, Emilie ULiege

in Delfosse, Annick; Dekoninck, Ralph; Delbeeke, Maarten (Eds.) et al Culture du spectacle baroque (in press)

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