Last 7 days
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailIl design come strumento politico e ideologico, tra Firenze e Torino (1965-1975)
Prina, Daniela ULg

in Allegoria (in press), 68(2),

Detailed reference viewed: 18 (2 ULg)
See detailIntroduction à l'ouvrage rétrospectif "Jean-Pierre Ransonnet"
Bawin, Julie ULg

in Jean-Pierre Ransonnet (in press)

Detailed reference viewed: 19 (2 ULg)
Full Text
See detailMémoire implicite: Théorie, évaluation, et implications cliniques
Adam, Stéphane ULg

in Van der Linden, Martial; Seron, Xavier (Eds.) Traité de neuropsychologie clinique (2ème édition) (in press)

Detailed reference viewed: 27 (2 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLes voyages du goût, entre localité et exotisme.
Mescoli, Elsa ULg

in Anthropology of Food: Fumey, G. ; Jackson, P. et Raffard, P. Culture Alimentaires et Territoires (in press)

« Savourer la nourriture et respirer la culture marocaine deviennent une expérience et une émotion unique, à découvrir et à vivre grâce à la combinaison d’arômes, goûts, couleurs, formes et musiques ». Au ... [more ▼]

« Savourer la nourriture et respirer la culture marocaine deviennent une expérience et une émotion unique, à découvrir et à vivre grâce à la combinaison d’arômes, goûts, couleurs, formes et musiques ». Au travers de ce slogan, un renommé restaurant d’inspiration marocaine de la ville de Milan en Italie, invitait ses clients à voyager au travers de leur sensorialité dans une culture alimentaire (et par synecdoque, une culture tout court) autre. Le goût les aurait amenés à expérimenter un exotisme, qui était néanmoins contrôlé, car certaines conditions imposées par les normes locales faisaient en sorte que le déplacement vécu ne fût pas excessivement déstabilisant. Le résultat de ces négociations consistait d’un menu qui accostait les gastronomies marocaine et italienne (ou les procédures de l’une et de l’autre) dans certains plats décrits comme « fusion », qui satisfaisaient (ou non) les exigences des clients. Dans cet article, je vise à mettre en évidence les mécanismes de production discursive et matérielle de ces plats, ainsi comme les opinions des consommateurs. Pour ce faire, j’analyserai le matériel ethnographique collecté auprès du local en question en le comparant avec les pratiques observés dans d’autres restaurants milanais. En ce qui concerne les effets obtenus, j’appuierait mon analyse sur une plateforme de médias sociaux consacrée aux recensions d’endroits et locaux touristiques. La culture alimentaire sera étudiée dans ses aspects symboliques mais aussi matériels, en faisant également recours au matériel visuel récolté. [less ▲]

Detailed reference viewed: 20 (6 ULg)
Full Text
See detailConstraining ALPs with linear and circular polarisation measurements of quasar light
Payez, Alexandre ULg

in 9th Patras Workshop on Axions, WIMPs and WISPs (in press)

We discuss the constraints derived on the mixing of photons with light pseudoscalars using the distributions of good-quality linear and circular polarisation measurements of light from the least polarised ... [more ▼]

We discuss the constraints derived on the mixing of photons with light pseudoscalars using the distributions of good-quality linear and circular polarisation measurements of light from the least polarised classes of quasars. We also provide the dependence of our limit on the average electron density in the local supercluster for nearly massless particles. [less ▲]

Detailed reference viewed: 20 (10 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailMetacognitive components in learning to learn approaches
Frenkel, Stéphanie ULg

in International Journal of Psychology : A Biopsychosocial Approach (in press)

Background. Numerous students are having school difficulties linked to the way they learn. Some people speak of a “metacognitive deficit”. We refer to a “sleeping potential” instead. Be it psychologists ... [more ▼]

Background. Numerous students are having school difficulties linked to the way they learn. Some people speak of a “metacognitive deficit”. We refer to a “sleeping potential” instead. Be it psychologists, teachers or parents, all wish to develop their skills in order to help these students. This is the case in primary and secondary school. The EDUCA + project is intended to provide possible solutions. Purpose. The aim of this paper is to present a metacognitive and cognitive theory of learning to learn, which will (a) explain why numerous students are having school difficulties, and (b) predict the success of the EDUCA + project. [less ▲]

Detailed reference viewed: 36 (12 ULg)
Peer Reviewed
See detail"Gens" isiaque et intailles. L’envers de la médaille
Veymiers, Richard ULg

in Iossif, Panagiotis; de Callataÿ, François; Veymiers, Richard (Eds.) Greek Coins and their Images: "Noble" Issuers, "Humble" Users? (in press)

Detailed reference viewed: 35 (1 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detail"Die Komödie muss aus werden". Schwellenbewusstsein und Selbstreflexivität bei Arthur Schnitzler: "Die kleine Komödie" von 1895
Küpper, Achim ULg

in Liebrand e.a., Claudia (Ed.) Vielheit und Einheit der Germanistik weltweit: Kongressakten. Sektionen 47, 60 und 34 (in press)

Detailed reference viewed: 15 (1 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDynamiques transactionnelles de reconnaissance et professionnalisation des stagiaires : perspectives pour la formation initiale
Dejean, Karine ULg

in Education et Formation (in press)

Cet article prend appui sur une recherche doctorale. A partir de l’analyse de récits d’expériences marquantes, à forte charge émotionnelle, rapportées par des enseignants débutants, des schémas ... [more ▼]

Cet article prend appui sur une recherche doctorale. A partir de l’analyse de récits d’expériences marquantes, à forte charge émotionnelle, rapportées par des enseignants débutants, des schémas d’intelligibilité de ces situations vécues ont été construits. Ceux-ci rendent compte des transformations identitaires et émotionnelles des enseignants débutants au travers des dynamiques transactionnelles de reconnaissance. Ces résultats ouvrent des perspectives pour la formation initiale des enseignants et l’accompagnement des enseignants débutants. Les schémas d’intelligibilité pourront être utilisés dans une démarche de réflexivité pour faciliter le décodage de situations professionnelles à forte charge émotionnelle vécues par l’enseignant et l’aider à donner sens à ses expériences [less ▲]

Detailed reference viewed: 11 (2 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLa réception par le juge d’arguments extra-juridiques
Sibony, Anne-Lise ULg

in Chassagnard-Pinet, Sandrine (Ed.) Actes du colloque Droit, arts et sciences humaines et sociales: dépasser les frontières, Lille 19 et 20 mai 2011 (in press)

Detailed reference viewed: 77 (8 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailArrêts sur images – usages et pratiques du photogramme
Thonon, Jonathan ULg

in MethIS : Méthodes et Interdisciplinarité en Sciences Humaines (in press)

Le photogramme est, au cinéma, la plus petite unité de prise de vue. Image fixe, unité élémentaire du film, le photogramme forme la cellule figée d’un mouvement qui se reconstitue sous l’effet d’un ... [more ▼]

Le photogramme est, au cinéma, la plus petite unité de prise de vue. Image fixe, unité élémentaire du film, le photogramme forme la cellule figée d’un mouvement qui se reconstitue sous l’effet d’un défilement réglé (24 photogrammes/seconde) par le dispositif technique du cinéma. Image paradoxale en ce qu’elle reste invisible au spectateur malgré sa force iconique, le photogramme trouve cependant, dans le flux qui le conduit insensiblement à la disparition, certaines zones de visibilité qui en révèlent le caractère à la fois fragile et intensif. Nous allons donc envisager certaines pratiques ou certains usages du photogramme cinématographique, tout en essayant de dégager, au départ de ces pratiques, les éléments d’une théorie du photogramme, que Roland Barthes et Sylvie Pierre appelaient déjà de leurs vœux. Des protos-photogrammes et de leur usage scientifique chez Muybridge et Marey, aux usages artistiques contemporains, en passant par des pratiques publicitaires, promotionnelles ou analytiques, nous allons voir que le photogramme reste un objet singulier. [less ▲]

Detailed reference viewed: 15 (1 ULg)
Peer Reviewed
See detailTrifles for 'Unflemings'. Teaching Dutch Literary History in Nineteenth-Century Wallonia
Steyaert, Kris ULg

in Van Kalmthout, T.; Zuidervaart, H. (Eds.) The Practice of Philology in the Nineteenth-Century Netherlands (in press)

Detailed reference viewed: 14 (3 ULg)
Peer Reviewed
See detailSymboles et abréviation chrétiens dans les papyrus littéraires grecs à contenu profane (IVe-VIIe siècles)
Carlig, Nathan ULg

in Derda, Tomasz; Urbanik, Jakub (Eds.) Acts of the 27th International Congress of Papyrology (Warsaw, 29th July - 3rd August 2013) (in press)

Detailed reference viewed: 24 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailIntroduction
Dumont, Jonathan ULg; Masson, Christophe ULg

in Moyen Age (Le) (in press), 120(3-4),

Detailed reference viewed: 11 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLe pouvoir par les armes, le pouvoir par les idées
Dumont, Jonathan ULg; Masson, Christophe ULg

in Moyen Age (Le) (in press), 120(3-4),

Detailed reference viewed: 17 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailEL TLC UE – Colombia – Perú y la integración regional latinoamericana. ¿Hacia una norteamericanización de la estrategia interregional europea?
Parra Santamaria, Lusmiriam Andrea ULg

in Comentario Internacional (in press)

This document compares the contents of the Free Trade Agreements (FTA) that have been signed by the European Union and by the United States with Colombia. It analyses them from a perspective that ... [more ▼]

This document compares the contents of the Free Trade Agreements (FTA) that have been signed by the European Union and by the United States with Colombia. It analyses them from a perspective that characterizes FTAs into “WTO-extra” and “WTO-plus” agreements. By this analysis, an “Americanization” of the European interregional strategy is partially verified. Nevertheless, this “Americanization” appears to be partial, due to the inclusion of “regional integration” as a transversal theme in European FTA. [less ▲]

Detailed reference viewed: 20 (1 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailUse of camera traps for wildlife studies: a review
Trolliet, Franck ULg; Vermeulen, Cédric ULg; Huynen, Marie-Claude ULg et al

in Biotechnologie, Agronomie, Société et Environnement = Biotechnology, Agronomy, Society and Environment [=BASE] (in press)

As human threats continue to impact natural habitats, there is an increasing need to regularly monitor the trends in large vertebrate populations. Conservation efforts must be directed appropriately, but ... [more ▼]

As human threats continue to impact natural habitats, there is an increasing need to regularly monitor the trends in large vertebrate populations. Conservation efforts must be directed appropriately, but field work necessary for data collection is often limited by time and availability of people. Camera traps are used as an efficient method to insure permanent sampling and to work in difficult to access areas. In the present study, we illustrate the way the use of camera traps developed: firstly with the need to monitor tiger (Panthera tigris (Linnaeus 1758)) populations and later as an instrument serving a diverse field of studies, such as animal behaviour and fauna-flora interaction. By looking at the material and technical aspects of various models of camera trap for implementation in different field studies in animal ecology, we highlight the need to choose appropriate camera trap models for the target species and to set up solid sampling protocols in order to successfully achieve study objectives. [less ▲]

Detailed reference viewed: 18 (4 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLa UE: un actor de la integración regional de América latina
Parra Santamaria, Lusmiriam Andrea ULg

in LEVI CORRAL, Michel (Ed.) La Unión Europea y la integración en América del Sur, una visión en contexto de la asociación entre bloques regionales (in press)

Detailed reference viewed: 22 (0 ULg)