Last 7 days
Bookmark and Share    
Full Text
Peer Reviewed
See detailComment de futurs enseignants du secondaire supérieur en psychologie et sciences de l’éducation apprennent à évaluer les apprentissages
Francois, Nathalie ULg; Noël, Stéphanie ULg

Conference (2016, January)

Cette communication exposera le dispositif mis en place dans le cadre d’une formation d’enseignants du secondaire supérieur en psychologie et sciences de l’éducation pour amener les étudiants à acquérir ... [more ▼]

Cette communication exposera le dispositif mis en place dans le cadre d’une formation d’enseignants du secondaire supérieur en psychologie et sciences de l’éducation pour amener les étudiants à acquérir des compétences d’évaluation des apprentissages. Ces futurs agrégés effectuent des stages dans l’enseignement général mais également dans l’enseignement professionnalisant. Dans ce dernier, ils s’adressent essentiellement à des élèves inscrits dans des formations à des métiers de l’interaction humaine (éducateurs, puéricultrice, animateur, aide familiale…) et sont donc amenés à développer et à évaluer des compétences professionnelles. Lors d’un premier module préparant au stage au sein de l’enseignement général, les futurs enseignants (FE) sont invités, au sein du cours de didactique disciplinaire, à découvrir selon des démarches inductives, les trois grandes familles de tâches du métier d’enseignant : préparer une séquence de cours, gérer un microenseignement, évaluer les apprentissages. Pour cette troisième famille de tâches, les FE vont s’essayer tout d’abord à l’élaboration d’une évaluation de contenus sur base de leur microenseignement. Dans un second temps, ils sont confrontés à l’évaluation d’une tâche complexe. Une mise en situation leur permet de jouer le rôle d’un enseignant en sciences humaines qui évalue une revue de presse présentée oralement par des personnes qui endossent le rôle d’élèves (par le biais de capsules vidéo). Ces mises en situation permettent ensuite, sur la base des notes attribuées et des critères et indicateurs élaborés, de débattre de l’évaluation, de ce qu’elle recouvre et du cadre théorique qui permet de la soutenir (validité, cohérence, objectivité, critères) (Beckers, 2011). Lors du second module consacré à la préparation du stage dans l’enseignement qualifiant, les FE sont invités à évaluer et annoter des copies authentiques d’élèves futurs agents d’éducation. Cette troisième mise en situation est à nouveau l’occasion de discuter des critères et indicateurs d’évaluation mais également de sa fonction régulatrice (Beckers, 2007). [less ▲]

Detailed reference viewed: 13 (0 ULg)
Full Text
See detailRapport d'activité 2015 de la convention de recherche : "DEPITRIM : Detection, control measures and impact study of Epitrix in Belgium"
Maes, Martine; Jansen, Jean-Pierre; De Clercq, Patrick et al

Report (2016)

Detailed reference viewed: 23 (2 ULg)
Full Text
See detailReappraisal of the deep Devonian strata under the Mons Basin
Licour, L.; Dupont, N.; Swennen, R. et al

Conference (2016, January)

Detailed reference viewed: 28 (2 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailL’infraction d’obstacle à la surveillance sous le spectre du droit au silence et du droit de ne pas s’auto-incriminer
Michiels, Olivier ULg; Falque, Géraldine ULg

in Orientations : la Revue du Droit Social et de la Gestion du Personnel (2016), (2006/1), 2-11

L'article fait le point sur le contrôle de l’application des lois sociales par les inspecteurs sociaux et le délit d’obstacle à la surveillance envisagé sous l'angle du droit au silence et du droit de ne ... [more ▼]

L'article fait le point sur le contrôle de l’application des lois sociales par les inspecteurs sociaux et le délit d’obstacle à la surveillance envisagé sous l'angle du droit au silence et du droit de ne pas s'auto-incriminer. Il envisage encore la cohabitation entre le délit d'obstacle et le droit au silence sous l’angle de la jurisprudence de la Cour européenne des droits de l’homme et du droit interne. [less ▲]

Detailed reference viewed: 37 (6 ULg)
See detailCROSSROADS janvier 2016
Sacré, Robert ULg

Diverse speeche and writing (2016)

Magazine sonore; Histoire du blues ; séquences R&B, Soul, Zydeco, Gospel, jazz,... Nouveaux disques

Detailed reference viewed: 6 (0 ULg)
See detailLa fidélité d'implantation du financement basé sur les résultats au Burkina Faso après 12 mois
Bodson, Oriane ULg; Barro, Sie Ahmed; Turcotte-Tremblay, Anne-Marie et al

Diverse speeche and writing (2016)

Detailed reference viewed: 37 (2 ULg)
See detailSingle molecule force spectroscopy on synthetic foldamers
Devaux, Floriane ULg; Li, Xuesong; Ivan, Huc et al

Poster (2016, January)

Inspired by the many folded conformations of the molecular machineries responsible for chemical reactions and mechanical tasks in nature, such as enzyme catalysis and duplication in nucleic acids ... [more ▼]

Inspired by the many folded conformations of the molecular machineries responsible for chemical reactions and mechanical tasks in nature, such as enzyme catalysis and duplication in nucleic acids, chemists have been developing the syntheses of artificial folded molecular architectures, namely foldamers (Guichard and Huc, 2011). The investigation of these molecules using AFM-based Single Molecule Force Spectrosocopy (SMFS) allows the elucidation of both mechanochemical properties and conformational dynamics on the unimolecular scale in solution. The stepwise synthesis of aromatic oligoamide-based foldamers was designed (Jiang et al., 2003; Huc, 2004) to produce well-defined helically-folded molecular architectures. A poly(ethylene oxide) PEO tether was coupled to one end of the foldamer. This tether design enables the coupling with the AFM tip and increases the number of potentially accessible physicochemical parameters through SMFS experiments. SMFS pulling experiments on this system yielded specific and reproducible force-extension patterns characteristic of single foldamers. Those patterns were further analyzed to determine unfolding forces and dynamics as well as to propose mechanistics hypotheses of the unfolding process. Several helical foldamers presenting variable lengths were considered. Experiments in multiple solvents pointed out a variation in the foldamer stability, leading to different average forces values. This last study enabled us to modulate the intramolecular interactions responsible for the folding and to evaluate the mechanochemical properties of the helix. The force values measured for those foldamers are higher than those previously measured in natural biopolymers (Clausen-Schaumann et al., 2000; Janshoff et al., 2000), showing a high stability under a load and a propensity for the development of emergent properties. In addition, the increased stability of these aromatic oligoamide foldamers was confirmed by the observation of almost instantaneous reversibility of the unfolding under load. [less ▲]

Detailed reference viewed: 58 (5 ULg)
Full Text
See detailCOP21 ou quand "les pays développés montrent la voie"
Ozer, Pierre ULg

Article for general public (2016)

Le 29 novembre 2015, quelques centaines d'étudiants de l'ULg devaient se rendre à Paris pour faire entendre la voix de la société civile à la veille de la 21e Conférence des parties (pays) sur le climat ... [more ▼]

Le 29 novembre 2015, quelques centaines d'étudiants de l'ULg devaient se rendre à Paris pour faire entendre la voix de la société civile à la veille de la 21e Conférence des parties (pays) sur le climat (COP21). Les attentats du vendredi 13 novembre en auront décidé autrement. La marche pour le climat sera successivement annulée à Paris, puis à Bruxelles, puis à Ostende… En réalité, les seuls endroits où les rassemblements de personnes seront autorisés le 29 novembre sont les grands centres commerciaux du pays aux enseignes internationales, protégés par les forces de l'ordre armées jusqu'aux dents [...] [less ▲]

Detailed reference viewed: 74 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDeterminants of vitamin D supplementation prescription in nursing homes: a survey among general practitioners
Buckinx, Fanny ULg; Reginster, Jean-Yves ULg; Cavalier, Etienne ULg et al

in Osteoporosis International (2016), first online

Abstract Summary A total of 119 GPs participated to a survey aimed to assess the profile and determinants of vitamin D supplementation prescription in nursing homes. Among the respondent GPs, 65 (54.6 ... [more ▼]

Abstract Summary A total of 119 GPs participated to a survey aimed to assess the profile and determinants of vitamin D supplementation prescription in nursing homes. Among the respondent GPs, 65 (54.6 %) systematically prescribe vitamin D to their institutionalized patients and the 54 (45.4 %) others prescribe only sometimes. Introduction The aim of this study is to assess the profile and determinants of vitamin D supplementation prescription in nursing homes. Methods General practitioners (GPs) having at least one patient in a nursing home in Liège, Belgium, were asked to complete the survey. Results A total of 119 GPs participated in the survey. Among the respondent GPs, 65 (54.6 %) systematically prescribe vitamin D to their institutionalized patients and the 54 (45.4 %) others prescribe only sometimes. The main reasons for prescribing vitamin D cited by GPs who do so systematically are as follows: because they believe nursing home residents are mostly deficient in vitamin D status (92.1 %), because they believe that vitamin D supplementation prevents osteoporotic fractures (77.8 %), and because vitamin D supplementation is recommended by various scientific societies (38.1 %). GPs who only prescribe vitamin D supplementation in some patients mainly do so following a diagnosis of osteoporosis (82.4 %), on the basis the 25(OH)D level (78.4 %), in the case of history of fracture (54.9 %) or after a recent fracture (43.4 %). Surprisingly, 16 physicians (31.4 %) only prescribe vitamin D when they think of it. Interestingly, while 40.7% of GPs always prescribe the same dose of vitamin D, the remaining 59.3 % prescribe a dose that will mainly depend on the results of the 25(OH)D level (94.0 %), the patient’s bone health (49.3 %), or history of fracture (43.3 %). Conclusions More than half of GPs systematically prescribe vitamin D to their patients living in nursing homes. The other GPs usually prescribe vitamin D following the result of the vitamin D status or after a diagnosis of osteoporosis. [less ▲]

Detailed reference viewed: 39 (22 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailLE CAS CLINIQUE DU MOIS Thrombose veineuse ovarienne gauche et extension à la veine rénale
JEAN, FLORENCE; CLAUDOT, A.; ISTACE, B. et al

in Revue Médicale de Liège (2016), 71(1), 17-21

Ovarian vein thrombosis is a rare, but potentially serious postpartum complication. In 80 % of the cases, it occurs on the right side and in less than 6 % on the left side; it is bilateral in 14 % of ... [more ▼]

Ovarian vein thrombosis is a rare, but potentially serious postpartum complication. In 80 % of the cases, it occurs on the right side and in less than 6 % on the left side; it is bilateral in 14 % of cases. The usual clinical features include abdominal pain, fever and leucocytosis. However, the diagnosis is often complicated by other non specific signs and symptoms. Ovarian vein thrombosis may cause sepsis, pulmonary thromboembolism, and thrombosis of the inferior vena cava and the renal vein. The diagnosis can be established by CT scan or nuclear magnetic resonance imaging, which has a high sensitivity and specificity. Treatment for the ovarian vein thrombosis includes antibiotics and anticoagulation. The complications can sometimes be surgically managed. Prompt diagnosis and treatment can decrease the morbidity and the mortality. Nowadays, the fatal issue is rare as the appropriate treatment is quickly instaured. [less ▲]

Detailed reference viewed: 20 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailAn Economic Appraisal of MOOC Platforms: Business Models and Impacts on Higher Education
Jacqmin, Julien ULg; belleflamme, paul

in CESifo Economic Studies (2016), 62(1), 148-169

We use various economic and pedagogical concepts to understand the specificities of MOOC (Massive Online Open Courses) platforms. We discuss how the private provision of MOOCs can be sustained. Using the ... [more ▼]

We use various economic and pedagogical concepts to understand the specificities of MOOC (Massive Online Open Courses) platforms. We discuss how the private provision of MOOCs can be sustained. Using the theory of multisided platforms, we analyze five ways to monetize the MOOC business. We then claim that MOOC platforms can play a key transformative role in the higher education sector by making teaching practices evolve, rather than by replacing incumbent institutions. Finally, we derive a number of directions for public policy [less ▲]

Detailed reference viewed: 38 (3 ULg)
Full Text
See detailLe cabinet de papier de Jean Jacques Boissard (1528-1602). Réception de l’Antiquité et collectionnisme
De Marco, Rosa ULg

in Bourdieu, Catherine (Ed.) Collections et collectionneurs dans les Trois-Évêchés (2016, January)

Detailed reference viewed: 16 (1 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailOverview of the Analytical Lifecycle of Supercritical Fluid Chromatography Methods
Andri, Bertyl ULg; Dispas, Amandine ULg; Marini Djang'Eing'A, Roland ULg et al

in American Journal of Analytical Chemistry (2016), 7

Detailed reference viewed: 12 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailThe Relationship between the Profile of Manager and Management Accounting Practices in Tunisian SMIs
Ghorbel, Jihene ULg

in International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences (2016), 6(1), 61-72

In today’s changing environment, SMEs must strengthen their competitiveness and credibility with all their external partners. So to survive and prosper, managers need adequate management practices in ... [more ▼]

In today’s changing environment, SMEs must strengthen their competitiveness and credibility with all their external partners. So to survive and prosper, managers need adequate management practices in order to provide relevant accounting information. This paper examines the effect of profile of manager on management accounting practices which was defined in terms of traditional management accounting, modern management accounting and management accounting practices related to export. As to the profile of manager, it is defined by age, type of training and experience. To validate the hypotheses, a multiple linear regression method is used. The data is collected by questionnaire from 221 Tunisian manufacturing SMEs. The findings indicate that the profile of manager affect in part the use of management accounting practices. [less ▲]

Detailed reference viewed: 16 (4 ULg)
Peer Reviewed
See detailUreteral Surgery
Claeys, Stéphanie ULg; Hamaide, Annick ULg

in Griffon, Dominique; Hamaide, Annick (Eds.) Complications in Small Animal Surgery (2016)

Detailed reference viewed: 13 (2 ULg)
Full Text
See detailSingularité et pluralité des langues, des groupes et des individus. Babel et Frankenstein
Defays, Jean-Marc ULg; Meunier, Deborah ULg

Book published by L'Harmattan (2016)

Qu’on le veuille ou non, les habitants de la planète sont désormais appelés à y côtoyer constamment et intensément des personnes qui ne parlent pas, qui ne pensent pas et qui ne vivent pas comme eux ... [more ▼]

Qu’on le veuille ou non, les habitants de la planète sont désormais appelés à y côtoyer constamment et intensément des personnes qui ne parlent pas, qui ne pensent pas et qui ne vivent pas comme eux. Entre les deux attitudes extrêmes de chercher à supprimer l’Autre, par le génocide ou l’uniformisation, ou de le redouter et de se replier sur soi, chaque citoyen et chaque communauté doivent inventer une nouvelle économie des rapports à soi comme aux autres. Il faut d’abord prendre la mesure que l’individu, manifestement en crise, est lui-même pluriel et doit gérer son identité en perpétuel devenir et (re)construction ; ensuite, que le groupe devient un espace à géométrie variable que les contacts, les échanges, les voyages ne cessent de remodeler, et dont la médiation assure le plus ou moins bon fonctionnement. Cet ouvrage interroge, à partir de points de vue linguistiques et culturels, les conditions actuelles du communiquer et du vivre avec les autres, les nouvelles modalités d’être soi, et il analyse pour ce faire aussi bien l’actualité que l’histoire, la réalité que les mythes, de Babel mais aussi de Frankenstein, dont l’époque contemporaine est en train de célébrer le retour. [less ▲]

Detailed reference viewed: 38 (10 ULg)