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See detailBrief exposure of embryos to steroids or aromatase inhibitor induces sex reversal in Nile tilapia (Oreochromis niloticus)
Gennotte, Vincent ULg; Mafwila Kinkela, Patrick; Ulysse, Bernard et al

in Journal of Experimental Zoology. Part A, Ecological Genetics and Physiology (in press)

This study aimed to develop sex reversal procedures targeting the embryonic period as tools to study the early steps of sex differentiation in Nile tilapia with XX, XY and YY sexual genotypes. XX eggs ... [more ▼]

This study aimed to develop sex reversal procedures targeting the embryonic period as tools to study the early steps of sex differentiation in Nile tilapia with XX, XY and YY sexual genotypes. XX eggs were exposed to masculinizing treatments with androgens (17α-methyltestosterone, 11-ketotestosterone) or aromatase inhibitor (Fadrozole), whereas XY and YY eggs were subjected to feminizing treatments with estrogen analog (17α-ethynylestradiol). All treatments consisted of a single or double 4-h immersion applied between 1 and 36 h post-fertilization (hpf). Concentrations of active substances were 1000 or 2000 µg l-1 in XX and XY, and 2000 or 6500 µg l-1 in YY. Masculinizing treatments of XX embryos achieved a maximal sex reversal rate of 10 % with an exposure at 24 hpf to 1000 µg l-1 of 11-ketotestosterone or to 2000 µg l-1 of Fadrozole. Feminization of XY embryos was more efficient and induced up to 91 % sex reversal with an exposure to 2000 µg l-1 of 17α-ethynylestradiol. Interestingly, similar treatments failed to reverse YY fish to females, suggesting either that a sex determinant linked to the Y chromosome prevents the female pathway when present in two copies, or that a gene present on the X chromosome is needed for the development of a female phenotype. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailMetacognitive components in learning to learn approaches
Frenkel, Stéphanie ULg

in International Journal of Psychology : A Biopsychosocial Approach (in press)

Background. Numerous students are having school difficulties linked to the way they learn. Some people speak of a “metacognitive deficit”. We refer to a “sleeping potential” instead. Be it psychologists ... [more ▼]

Background. Numerous students are having school difficulties linked to the way they learn. Some people speak of a “metacognitive deficit”. We refer to a “sleeping potential” instead. Be it psychologists, teachers or parents, all wish to develop their skills in order to help these students. This is the case in primary and secondary school. The EDUCA + project is intended to provide possible solutions. Purpose. The aim of this paper is to present a metacognitive and cognitive theory of learning to learn, which will (a) explain why numerous students are having school difficulties, and (b) predict the success of the EDUCA + project. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detail"Gens" isiaque et intailles. L’envers de la médaille
Veymiers, Richard ULg

in Iossif, Panagiotis; de Callataÿ, François; Veymiers, Richard (Eds.) Greek Coins and their Images: "Noble" Issuers, "Humble" Users? (in press)

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See detail"Die Komödie muss aus werden". Schwellenbewusstsein und Selbstreflexivität bei Arthur Schnitzler: "Die kleine Komödie" von 1895
Küpper, Achim ULg

in Liebrand e.a., Claudia (Ed.) Vielheit und Einheit der Germanistik weltweit: Kongressakten. Sektionen 47, 60 und 34 (in press)

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Peer Reviewed
See detailDynamiques transactionnelles de reconnaissance et professionnalisation des stagiaires : perspectives pour la formation initiale
Dejean, Karine ULg

in Education et Formation (in press)

Cet article prend appui sur une recherche doctorale. A partir de l’analyse de récits d’expériences marquantes, à forte charge émotionnelle, rapportées par des enseignants débutants, des schémas ... [more ▼]

Cet article prend appui sur une recherche doctorale. A partir de l’analyse de récits d’expériences marquantes, à forte charge émotionnelle, rapportées par des enseignants débutants, des schémas d’intelligibilité de ces situations vécues ont été construits. Ceux-ci rendent compte des transformations identitaires et émotionnelles des enseignants débutants au travers des dynamiques transactionnelles de reconnaissance. Ces résultats ouvrent des perspectives pour la formation initiale des enseignants et l’accompagnement des enseignants débutants. Les schémas d’intelligibilité pourront être utilisés dans une démarche de réflexivité pour faciliter le décodage de situations professionnelles à forte charge émotionnelle vécues par l’enseignant et l’aider à donner sens à ses expériences [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailLa réception par le juge d’arguments extra-juridiques
Sibony, Anne-Lise ULg

in Chassagnard-Pinet, Sandrine (Ed.) Actes du colloque Droit, arts et sciences humaines et sociales: dépasser les frontières, Lille 19 et 20 mai 2011 (in press)

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See detailArrêts sur images – usages et pratiques du photogramme
Thonon, Jonathan ULg

in MethIS : Méthodes et Interdisciplinarité en Sciences Humaines (in press)

Le photogramme est, au cinéma, la plus petite unité de prise de vue. Image fixe, unité élémentaire du film, le photogramme forme la cellule figée d’un mouvement qui se reconstitue sous l’effet d’un ... [more ▼]

Le photogramme est, au cinéma, la plus petite unité de prise de vue. Image fixe, unité élémentaire du film, le photogramme forme la cellule figée d’un mouvement qui se reconstitue sous l’effet d’un défilement réglé (24 photogrammes/seconde) par le dispositif technique du cinéma. Image paradoxale en ce qu’elle reste invisible au spectateur malgré sa force iconique, le photogramme trouve cependant, dans le flux qui le conduit insensiblement à la disparition, certaines zones de visibilité qui en révèlent le caractère à la fois fragile et intensif. Nous allons donc envisager certaines pratiques ou certains usages du photogramme cinématographique, tout en essayant de dégager, au départ de ces pratiques, les éléments d’une théorie du photogramme, que Roland Barthes et Sylvie Pierre appelaient déjà de leurs vœux. Des protos-photogrammes et de leur usage scientifique chez Muybridge et Marey, aux usages artistiques contemporains, en passant par des pratiques publicitaires, promotionnelles ou analytiques, nous allons voir que le photogramme reste un objet singulier. [less ▲]

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See detailTrifles for 'Unflemings'. Teaching Dutch Literary History in Nineteenth-Century Wallonia
Steyaert, Kris ULg

in Van Kalmthout, T.; Zuidervaart, H. (Eds.) The Practice of Philology in the Nineteenth-Century Netherlands (in press)

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See detailSymboles et abréviation chrétiens dans les papyrus littéraires grecs à contenu profane (IVe-VIIe siècles)
Carlig, Nathan ULg

in Derda, Tomasz; Urbanik, Jakub (Eds.) Acts of the 27th International Congress of Papyrology (Warsaw, 29th July - 3rd August 2013) (in press)

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See detailIntroduction
Dumont, Jonathan ULg; Masson, Christophe ULg

in Moyen Age (Le) (in press), 120(3-4),

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See detailLe pouvoir par les armes, le pouvoir par les idées
Dumont, Jonathan ULg; Masson, Christophe ULg

in Moyen Age (Le) (in press), 120(3-4),

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See detailEL TLC UE – Colombia – Perú y la integración regional latinoamericana. ¿Hacia una norteamericanización de la estrategia interregional europea?
Parra Santamaria, Lusmiriam Andrea ULg

in Comentario Internacional (in press)

This document compares the contents of the Free Trade Agreements (FTA) that have been signed by the European Union and by the United States with Colombia. It analyses them from a perspective that ... [more ▼]

This document compares the contents of the Free Trade Agreements (FTA) that have been signed by the European Union and by the United States with Colombia. It analyses them from a perspective that characterizes FTAs into “WTO-extra” and “WTO-plus” agreements. By this analysis, an “Americanization” of the European interregional strategy is partially verified. Nevertheless, this “Americanization” appears to be partial, due to the inclusion of “regional integration” as a transversal theme in European FTA. [less ▲]

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See detailLa UE: un actor de la integración regional de América latina
Parra Santamaria, Lusmiriam Andrea ULg

in LEVI CORRAL, Michel (Ed.) La Unión Europea y la integración en América del Sur, una visión en contexto de la asociación entre bloques regionales (in press)

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See detailDouble thermoresponsive di- and triblock copolymers based on N-vinylcaprolactam and N-vinylpyrrolidone: synthesis and comparative study of solution behaviour
Kermagoret, Anthony ULg; Mathieu, Kevin ULg; Thomassin, Jean-Michel ULg et al

in Polymer Chemistry (in press)

Poly(N-vinylcaprolactam) (PNVCL) and poly(N-vinylpyrrolidone) (PNVP) are water soluble polymers of interest especially in the biomedical field. Moreover, PNVCL is characterized by a lower critical ... [more ▼]

Poly(N-vinylcaprolactam) (PNVCL) and poly(N-vinylpyrrolidone) (PNVP) are water soluble polymers of interest especially in the biomedical field. Moreover, PNVCL is characterized by a lower critical solution temperature close to 36 °C in water, which makes it useful for the design of thermoresponsive systems. In this context, we used the cobalt-mediated radical polymerization (CMRP) and reaction coupling (CMRC) for synthesizing a series of well-defined NVCL and NVP-based copolymers, including statistical copolymers as well as double thermoresponsive diblocks and triblocks. Dynamic light scattering and turbidimetry analyses highlighted the crucial impact of the copolymer composition and architecture on the cloud point temperature (TCP) of each segment and also their influence on the multistep assembly behaviour of block copolymers. Addition of NaCl enabled us to adjust the inter-TCP range of the di- and triblock in which selective precipitation of one block and self-assembly of the copolymer were favoured. Overall, data presented here provide a basis for the synthesis of a broad range of NVCL/NVP based copolymer architectures with a tunable thermal response in water. [less ▲]

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See detailHileôs tôi phorounti. Sérapis sur les gemmes et les bijoux antiques. Supplément II
Veymiers, Richard ULg

in Bricault, Laurent; Veymiers, Richard (Eds.) Bibliotheca Isiaca III (in press)

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See detailRôle et langue de Tchantchès dans les représentations en castelets des romans de chevalerie : le cas des Quatre fils Aymon
Baiwir, Esther ULg; Impe, Anaëlle

in Enquêtes du Musée de la Vie Wallonne (in press)

Pourquoi et dans quelle mesure les montreurs de marionnettes liégeoises font-ils intervenir Tchantchès aux côtés des grands chevaliers médiévaux, dont les aventures constituent une part importante du ... [more ▼]

Pourquoi et dans quelle mesure les montreurs de marionnettes liégeoises font-ils intervenir Tchantchès aux côtés des grands chevaliers médiévaux, dont les aventures constituent une part importante du répertoire liégeois ? Quels sont ses moyens d'action, mais également ses modes d'expression ? Divers registres de langue apparaissent au fil des spectacles ; quels sont ceux prêtés à notre héros ? Et surtout, ce rôle et cette langue ont-ils évolué au fil du temps ? C’est à ces quelques questions que nous tentons de répondre, en observant les différentes interventions de Tchantchès dans les réécritures des aventures des quatre fils Aymon, l’une des œuvres les plus anciennes et les plus fréquemment jouées dans les théâtres liégeois dévolus aux comédiens de bois. [less ▲]

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See detailNormalisation linguistique d’un texte latin à la Renaissance : l’exemple de l’édition par F. Risner de la traduction latine du De aspectibus d’Alhazen
Pietquin, Paul ULg

in Longrée, Dominique (Ed.) Actes du 13e Colloque international de Linguistique latine (Facultés universitaires Saint-Louis, Bruxelles, Belgique, 4-9 avril 2005) (in press)

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See detailLes acteurs des cultes isiaques et leurs images
Veymiers, Richard ULg

in Gasparini, Valentino; Veymiers, Richard (Eds.) The Agents of Isiac Cults. Proceedings of the VIth International Conference of Isis Studies, Erfurt, May 6-8 2013 – Liège, September 23-24 2013 (in press)

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