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See detailLa sensibilité à l'anxiété chez l'enfant : Les facteurs de risque et de protection au sein de son milieu familial
Stassart, Céline ULiege; Etienne, Anne-Marie ULiege

Poster (2010, June 11)

La sensibilité à l'anxiété (AS)est la peur des sensations corporelles liées à l'anxiété. Plusieurs études constatent qu'une grande proportion de la variance de l'AS des filles et la totalité de la ... [more ▼]

La sensibilité à l'anxiété (AS)est la peur des sensations corporelles liées à l'anxiété. Plusieurs études constatent qu'une grande proportion de la variance de l'AS des filles et la totalité de la variance de l'AS des garçons s'expliquent par des facteurs environnementaux. L'objectif est de dégager, chez l'enfant au sein du milieu familial, les facteurs de risque et de protection de la sensibilité à l'anxiété (AS). Dans un premier temps, le lien entre divers états émotionnels des parents et la présence d'une AS chez leur enfant sera étudiée. La part contributive des mécanismes d'apprentissage (transmission d'information, renforcement, modeling) de l'AS lorsque l'enfant ressent des symptômes corporels sera également analysée. Différents effets seront testés: le type d esymptômes sur lequel l'apprentissage porte (douleur/anxiété), la source (père/mère) et la diversité des apprentissages. Dans un second temps, afin d'affiner les liens entre les états émotionnels des parents, les expériences d'apprentissage au sein du milieu familial et la présence d'une sensibilité à l'anxiété chez l'enfant, l'influence de deux modérateurs sera testée: l‘intelligence émotionnelle de l'enfant et les apprentissages sociaux. Les hommes apprennent qu'il est moins acceptable pour eux que pour les femmes d'exprimer leurs craintes. Les mères parlent plus volontiers de leurs inquiétudes et donc, lorsqu'elles présentent des manifestations anxieuses, elles peuvent plus facilement expliquer à l'enfant que ses peurs sont irrationnelles contrairement aux pères qui préféreront ne pas en parler. Que se passerait-il si le père parlait de ses craintes sachant qu'un père qui oserait exprimer sa détresse sera perçu de façon plus marquante par son enfant qu'une mère qui ose le faire? [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailDeep near-infrared imaging of the HE0450-2958 system
Letawe, Géraldine ULiege; Magain, Pierre ULiege

in Astronomy and Astrophysics (2010), 515

The QSO HE0450-2958 and the companion galaxy with which it is interacting, both ultra luminous in the infrared, have been the subject of much attention in recent years, as the quasar host galaxy remained ... [more ▼]

The QSO HE0450-2958 and the companion galaxy with which it is interacting, both ultra luminous in the infrared, have been the subject of much attention in recent years, as the quasar host galaxy remained undetected. This led to various interpretations on QSO and galaxy formation and co-evolution, such as black hole ejection, jet induced star formation, dust obscured galaxy, or normal host below the detection limit. We carried out deep observations in the near-IR in order to solve the puzzle concerning the existence of any host. The object was observed with the ESO VLT and HAWK-I in the near-IR J-band for 8 hours. The images have been processed with the MCS deconvolution method (Magain, Courbin & Sohy, 1998), permitting accurate subtraction of the QSO light from the observations. The compact emission region situated close to the QSO, called the blob, which previously showed only gas emission lines in the optical spectra, is now detected in our near-IR images. Its high brightness implies that stars likely contribute to the near-IR emission. The blob might thus be interpreted as an off-centre, bright and very compact host galaxy, involved in a violent collision with its companion. [less ▲]

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See detailTransmission de la PME et diagnostic de performance : un lien indissociable
Van Caillie, Didier ULiege; Crutzen, Nathalie ULiege

Scientific conference (2010, June 11)

Cette conférence met en lumière les raisons pour lesquelles il est indispensable de réaliser très rapidement un diagnostic de performance lorsqu'une PME et son dirigeant entament les premières étapes du ... [more ▼]

Cette conférence met en lumière les raisons pour lesquelles il est indispensable de réaliser très rapidement un diagnostic de performance lorsqu'une PME et son dirigeant entament les premières étapes du processus de transmission. Une méthodologie de réalisation est ensuite proposée, de même qu'une série de recommandations conduisant à identifier des profils-idéaux de repreneurs en fonction du résultat du diagnostic de performance réalisé. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailLe problème de la définition des entités linguistiques chez Ferdinand de Saussure
Sofia, Estanislao ULiege

in Cahiers Ferdinand de Saussure (2010), 62

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Peer Reviewed
See detailRadiothérapie dernier cri au CHU
MATRICHE, Joël; Coucke, Philippe ULiege

Article for general public (2010)

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Peer Reviewed
See detailTrade Union implication in the sustainable development: global position and contingent situation
Robert, Jocelyne ULiege

in Dinghong, yi; Garibaldo, S (Eds.) “Labour and Sustainable Development” (2010, June 10)

According to us, it matters to situate the sustainable development in relation to the social responsibility and to the question of the different actors. It is in this particular context that we will ... [more ▼]

According to us, it matters to situate the sustainable development in relation to the social responsibility and to the question of the different actors. It is in this particular context that we will analyse the relationship between the trade unions and the sustainable development in Belgium. We will show the involvement of the trade unions in relation to the three areas which define the sustainable development: the environment protection, the work quality and its organization and the benefit notion. This implication depends on the relations between the actors: state, company, workers (notably the trade unions). The question of sustainable development is culturally rooted and is linked to a certain conception of the economy and of the social contract. Obstacles are liable to appear during the appropriation of the sustainable development by the trade unions. The resolution of these difficulties is linked with the company management, the corporate culture and the type of negotiation. The trade union involvement depends on particular situations and specific contexts. We will therefore show that a systemic and contingent approach to the problem is required. [less ▲]

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See detailEconomic and financial crisis and pooling of military resources
Dumoulin, André ULiege

in Europe Diplomatie and Defence (2010), (326), 2

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See detailGrowth monitoring of Listeria monocytogenes and Salmonella spp. according to the packaging technique in pork minced meat
Adolphe, Ysabelle; Delhalle, Laurent; Jasick, A. et al

Poster (2010, June 09)

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See detailQuelles relations entre activités professionnelles et vieillissement cognitif?
Adam, Stéphane ULiege

Conference given outside the academic context (2010)

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See detailIs posterior cerebral hypometabolism always predicitve of dementia in Parkinson's disease?
Deville, Benjamin ULiege; Lemaire, Christian ULiege; Degueldre, Christian ULiege et al

Poster (2010, June 08)

In Parkinson's disease, altered activity in posterior associative cortices has often been associated with dementia. It remains to be determined if this pattern is a reliable marker of a progression toward ... [more ▼]

In Parkinson's disease, altered activity in posterior associative cortices has often been associated with dementia. It remains to be determined if this pattern is a reliable marker of a progression toward dementia in patients without demonstratable dementia. In this retrospective analysis, we used positron emission tomography to study resting-state cerebral fluodeoxyglucose uptake in 8 healthy controls and 8 Parkinson's disease patients who did not have evidence of dementia at the time of assessment. For those patients, clinical follow up was available and we know that they did not meet dementia criteria on average 10,37 years after assessment. The results show that patients had reduced fluodeoxyglucose uptake mostly localised in the right hemisphere and including precuneus, superior temporal, middle temporal and inferior parietal cortices. It also includes right insula. These cerebral activity predominating in posterior cortices is present in non-demened patients but is not always predictive of dementia within the 10,34 years. [less ▲]

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See detailUn nouveau système de radiothérapie robotisé unique en Belgique
Coucke, Philippe ULiege

Article for general public (2010)

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See detailLe CHU de Liège inaugure son Cyberknife
Faidherbe, Céline ULiege; Coucke, Philippe ULiege

Article for general public (2010)

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See detailLa cohabitation entre les deux types d'agriculture doit prévaloir
Vancutsem, Françoise ULiege

Article for general public (2010)

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Peer Reviewed
See detailEffets à court et moyen terme (6 mois) d’une guidance parentale orthophonique proposée à des parents d’enfants présentant un retard de développement du langage
Maillart, Christelle ULiege; Leroy, Sandrine ULiege; Quintin, Emilie et al

Conference (2010, June 08)

Les caractéristiques du langage adressé à l’enfant ont un impact important sur l’acquisition langagière, tant chez les enfants présentant un développement normal du langage que pour ceux qui ont des ... [more ▼]

Les caractéristiques du langage adressé à l’enfant ont un impact important sur l’acquisition langagière, tant chez les enfants présentant un développement normal du langage que pour ceux qui ont des troubles langagiers. Mais, pour ces derniers, le bénéfice lié à un input optimal est plus important que chez les enfants sans trouble (Snow, 1994). Malheureusement, en raison même du retard de développement du langage, l’ajustement du langage de l’adulte à l’enfant est rendu plus difficile (D’Ordorico & Jacob, 2006). On se trouve dans une spirale négative : les enfants fragiles au niveau langagier dépendent plus que leurs pairs de la qualité de l’input qui leur est proposé et, à cause de leurs difficultés langagières, ils suscitent des interactions moins riches et moins à même de les soutenir dans leur développement langagier ultérieur. Face à ce constat, des programmes d’intervention ont été mis en place (Girolametto, Weitzman, & Greenberg, 2004). Dans ce travail, nous présenterons les résultats obtenus suite à une session de guidance parentale organisée avec les parents de 4 enfants d’environ 4 ans présentant un retard de développement de langage. L’objectif de cette formation est d’aider les parents à tenir un rôle d’acteur principal dans le développement langagier de leur enfant, en lui donnant des occasions de communiquer, en suivant ses intérêts, en le plaçant dans des routines prévisibles et familières, et en lui fournissant un langage plus adapté à ses difficultés. Dans un premier temps, chaque enfant a été filmé en interaction avec ses parents afin de disposer de mesures pré-thérapeutiques concernant le niveau langagier et communicatif de l’enfant et les stratégies d’interaction parentales. Ensuite, deux orthophonistes ont travaillé avec le groupe de parents afin de les familiariser aux stratégies utilisées dans les programmes d’intervention parentale. Ces stratégies sont les suivantes (Girolametto, 2004) : 1) les stratégies centrées sur l’enfant (par exemple, se mettre au niveau de l’enfant, attendre que l’enfant initie l'interaction) ; 2) les stratégies de promotion de l’interaction (par exemple, encourager l’enfant à prendre leur tour dans une interaction, à poser des questions) ; 3) les stratégies de modelage du langage (par exemple, l’expansion, la reformulation, etc). Enfin, deux séances de post-thérapie ont été réalisées, la première directement après la session de formation, la seconde 6 mois plus tard. Chaque film a été transcrit et analysé. Les résultats, qui seront présentés et discutés, ont des implications importantes en termes de prise en charge précoce des enfants présentant des troubles de développement langagier. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailCo‐construction du langage: le rôle de la mère dans les séquences de rectifications
Collombel, Marie; Maillart, Christelle ULiege; Caet, Stéphanie et al

Poster (2010, June 07)

Notre recherche a pour but de mieux repérer ce qui semble faciliter chez l'enfant tout venant son développement linguistique et communicationnel, afin de mettre en place des stratégies éducatives adaptées ... [more ▼]

Notre recherche a pour but de mieux repérer ce qui semble faciliter chez l'enfant tout venant son développement linguistique et communicationnel, afin de mettre en place des stratégies éducatives adaptées aux enfants présentant des troubles du langage. Dans une étude longitudinale des interactions mère-enfant chez trois enfants tout-venant entre 1 an 6 mois et 3 ans, notre équipe s'est penchée sur un phénomène interactionnel au croisement de l'appropriation du système linguistique et de son usage : les rectifications. Nos analyses soulignent le rôle clé de la mère ainsi que les similarités et les différences entre les dyades. La sensibilisation à ces dimensions de la communication auprès de parents d'enfants dysphasiques dans le cadre d'un projet de guidance parentale pourrait favoriser la mise en place de formes d'interaction facilitant le développement langagier et communicationnel des enfants. [less ▲]

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See detailAprès le procès de l’Erika, réflexions sur une responsabilité juridique préventive.
Kouembeu Tagne, Jean Jacques ULiege

Report (2010)

Le 30 mars 2010, la Cour d’appel de Paris a rendu « un arrêt historique », du point de vue de « la reconnaissance de la responsabilité pénale de l'ensemble des acteurs impliqués dans le naufrage, qu'ils ... [more ▼]

Le 30 mars 2010, la Cour d’appel de Paris a rendu « un arrêt historique », du point de vue de « la reconnaissance de la responsabilité pénale de l'ensemble des acteurs impliqués dans le naufrage, qu'ils soient propriétaire du bateau, de la cargaison, armateur ou société de classification » , et du point de vue de « la reconnaissance du préjudice écologique » sur une interprétation articulée autour de « l'interaction entre la vie humaine et l'état de la nature », ce qui « justifie l'allocation de dommages et intérêts extrêmement importants » . Il s’agit d’ « une avancée théorique majeure » . Mais il s’agit aussi d’« un arrêt extrêmement préoccupant pour l’avenir » dans ce sens qu’il reconnaît la responsabilité pénale de l’affréteur, mais se refuse à toute sanction civile. En clair, elle laisse pantois quant à l’étendue de la responsabilité civile de l’affréteur en général et de Total en particulier. Jusqu’où va-t-elle ? Spécifiquement, c’est la question des modalités de réparation en cas d’atteinte à l’environnement qui rejailli. Pris sous cet angle, la question est gênante d’autant que le premier juge avait déjà le 16 janvier 2008, consacré les notions de préjudice collectif et de préjudice objectif. Il a par exemple établi que la faute de Total reposait pour une part importante, dans une mauvaise organisation de son activité de vetting. Pour le juge d’instance, cette initiative montrait comment une « situation de fait entre dans le champs d’une règle de droit » . Cette réflexion du magistrat avait été saluée par quelques auteurs qui y voyaient une construction originale de la théorie de l’engagement unilatéral de volonté . En l’espèce, écrit Laurent Neyret, « l’engagement volontaire d’un contrôle renforcé des navires acquiert une force normative obligatoire, eu égard aux intérêts sanitaires et environnementaux en jeu, et doit être exécuté conformément aux engagements pris » . Cette posture n’a pas été suivie par le juge d’appel qui a considéré que Total agissait en qualité d’« affréteur véritable » . En cette qualité, sa faute ne pouvait être retenue que si elle avait commis une faute intentionnelle. C’est ce que rappelle le magistrat du second degré qui considère en l’espèce que loin d’avoir commis une faute intentionnelle, « Total a commis une faute d’imprudence » . Dès lors, la Convention internationale CLC devait s’appliquer. Ce repli du magistrat d’appel sur la « faute d’imprudence » conduit à une sanction pénale légère, alors que les conséquences du délit de la pollution sont effrayantes. Il en résulte naturellement une condamnation qui n’est pas à la hauteur des conséquences du dommage ( une amende maximale de 370.000 euros). Comment donc faire coïncider le degré des atteintes à l’environnement avec ce que Neyret appelle « le degrés de réponse du droit » ? Il nous semble qu’il faudrait tout simplement s’activer plus globalement à l’évolution de la notion de responsabilité civile, singulièrement à celle de préjudice. Le premier juge l’avait si bien compris, qu’il a sans réserve admis le principe de l’autonomie du « préjudice résultant de l’atteinte à l’environnement ». Le juge d’appel aussi l’a confirmé et a condamné : l’armateur Giuseppe Savarese, le gestionnaire du navire Antonio Pollara et la société italienne de certification RINA à « des dommages et intérêts au titre des préjudices matériel, moral et écologique reconnus aux parties civiles ». Il s’agit là d’une première évolution de la notion de préjudice qui dépasse le cadre personnel, subjectif (parce que subordonné à l’exigence de répercussions sur les personnes) et s’achemine tout doucement vers « un préjudice objectif » élargi à la lésion des intérêts protégés par le droit objectif. [less ▲]

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See detailCapacities of cognitive and emotional empathy in relationship to interpersonal difficulties in alcohol dependant patients (AD)
Dethier, Marie ULiege; Blairy, Sylvie ULiege

Poster (2010, June 04)

The term empathy refers to two related human abilities: mental perspective taking (cognitive empathy) and the vicarious sharing of emotions (emotional empathy). The main object of this study was to ... [more ▼]

The term empathy refers to two related human abilities: mental perspective taking (cognitive empathy) and the vicarious sharing of emotions (emotional empathy). The main object of this study was to explore the relationship between capacities of both aspects of empathy and their relationships with interpersonal difficulties in alcohol-dependant patients (AD). The research in alcoholism empathy has focalised around one aspect of cognitive empathy - the capacity to infer an emotional state-, and that essentially on the basis of emotional facial expression (EFE) recognition. However, researchers have shown little interest in the investigation of the other aspects of cognitive empathy. The present study focuses on the capacity to infer interpersonal intentions and on emotional empathy. As documented by the research on EFE decoding, AD patients show deficits in cognitive empathy. In this study, we investigated their capacity to infer interpersonal intentions in social situation. We hypothesized that AD patients compared to healthy individuals and to depressed patients will attributed more intentions of reject and of aggressiveness to other people on the basis of their EFE. In this study, emotional empathy was defined as the modulation of the emotional feeling state of the participant in function of the EFE display by other people. We hypothesized that the modulation in AD patient will be different from the one of healthy people in function of the Cloninger subtype of alcoholism (Cloninger, Bohman, Sigvardsson, 1987). This emotional reactivity will be more important in Type II alcoholism and less important in Type I alcoholism. As Mimicry facilitates feelings of empathy in healthy people, it was also investigated. Twenty type I AD patients, 20 type II AD patients, 20 depressed patients, and 20 healthy subjects participated to the study. The alcoholism subtype identification was maid according to the criteria from von Knorring, Bohman, von Knorring, and Oreland (1985). The participant completed questionnaires assessing the quality of interpersonal relationships, their usual quantity of alcohol consumption, and, for AD patients, their level of alcohol dependence. Their capacity to recognise faces was evaluated by the Benton facial recognition test. The empathy tasks were computerized. In the cognitive empathy task, the participants had to evaluate the adequacy (in a 7-point Likert scale) between a film of a face changing from a neutral EFE to an emotional EFE (the photographs come from the material of Matsumoto & Ekman, 1988) and an adjective descriptive of personality. Each adjective was weighted on the interpersonal dimensions of reject, aggressiveness, dominance, and affiliation. In the emotional empathy task, the participants had to evaluate their own emotional feeling state (in a 7-point Likert scale; from very negative to very positive) after watching a series of films depicting emotional faces (same material as before). During this task, the participant’s face was filmed in order to assess mimicry. The differences of empathy capacities between AD patients and control participants (depressed and healthy) are discussed in reference to the characteristics of their interpersonal relationship. [less ▲]

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See detailImpact of an anxious social situation on emotional facial expressions (EFE) recognition in children
Dethier, Marie ULiege; Taskin, Asliane; Blairy, Sylvie ULiege

Poster (2010, June 04)

Socially anxious children have difficulties to interact adequately with others. The core characteristic of social anxiety, the fear of being negatively evaluated by others, may among others, be based on ... [more ▼]

Socially anxious children have difficulties to interact adequately with others. The core characteristic of social anxiety, the fear of being negatively evaluated by others, may among others, be based on problems with the decoding of other persons’ emotional facial expression (EFE). Up to now, the research on EFE recognition in socially anxious children has produced mixed results. Whereas some studies reported differences between anxious and healthy children in EFE recognition (e.g., Simonian, Beidel, Turner, Berkes, & Long, 2001), others didn’t find such differences (Melfsen & Florin, 2002). In this study, we addressed two new issues in the investigation of EFE recognition in socially anxious children. Firstly, we investigated self-esteem. Socially anxious children show low confidence in one’s cognitive and social abilities. Furthermore, high self-esteem is related to high capacities of EFE recognition (Garfield, Rogoff, & Steinberg, 1987), and more generally to high level of social functioning (Serretti et al., 1999 ; Shapira et al., 1999). Indeed, the perception of ourselves depends on the way we think others people perceive us. Secondly, past researches have investigated this issue in low anxious situations and thus, not in situations in which social anxious individuals feel threatened. The originality of the present study is that it addresses the relationship between EFE recognition performance and self-esteem in children placed in an anxious social situation. We predicted a low capacity to decode EFE in socially anxious children. Moreover, we hypothesised a relationship between a low self-esteem and difficulties to decode accurately EFE in an anxious social situation. Seventy children (8 – 12 years) were placed in an anxious social situation of performance in which they were instructed to count aloud backwards, beginning at 200 in increments of 13. Children assessed their emotional feeling state, including their degree of anxiety, before and after the anxious social situation. Furthermore, children were assessed on an EFE decoding test consisting of 16 photographs depicting EFE of happiness, anger, disgust, and sadness. For each photograph, they evaluated the presence of nine types of emotions on a 7-point Likert scale. They also completed the Self-Perception Profile for Children (Harter, 1985). No correlations emerged between the accuracy of EFE recognition and an increase of anxious feelings after the anxious social situation. However, self-esteem was correlated with performance on the EFE recognition test, r (70) = -.33, p < .01. Moreover, the lower the child’s level of self-esteem was, the more he/she perceived negative emotions (fear, anger, disgust, and shame) in EFE of anger. In conclusion, social anxiety doesn’t seem to interfere with EFE recognition performance in an anxious social situation. However, low level of self-esteem in children appears to be associated with deficits and interpretative bias in EFE recognition in an anxious social situation. The recognition of the expression of anger, an emotion socially threatening, seems particularly biased in children with low level of self-esteem. [less ▲]

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