Publications ORBi OA
Bookmark and Share    
Full Text
See detailLe "classroom Assessment" dans l'enseignment supérieur : Diagnostiquer des faiblesses dans son enseignement
Poumay, Marianne ULg

Learning material (2005)

A l’origine de la professionnalisation de l’enseignement et de l’apprentissage, le courant de l’évaluation de classe (en anglais « classroom assessment ») est une composante d’un autre courant, celui de ... [more ▼]

A l’origine de la professionnalisation de l’enseignement et de l’apprentissage, le courant de l’évaluation de classe (en anglais « classroom assessment ») est une composante d’un autre courant, celui de la recherche en classe, né aux Etats-Unis au début des années 1990. Il a pour but d’aider les enseignants du supérieur à mieux comprendre ce que les étudiants apprennent à leur cours et avec quelle qualité ils apprennent. La recherche en classe pousse les enseignants à tenter de mieux comprendre les processus d’apprentissage en oeuvre chez leurs étudiants et à isoler les facteurs sur lesquels leur enseignement peut avoir une influence. [less ▲]

Detailed reference viewed: 23 (2 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDes ressources humaines vers la société de la connaissance
Poumay, Marianne ULg

in Prospective de l'Internet (2005)

Detailed reference viewed: 17 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDémarche d’investigation des situations de harcèlement moral dans une perspective d’aide et de diagnostic. .
Faulx, Daniel ULg

in Actes du 13ème Congrès de Psychologie du Travail et des Organisation de Langue Française. CD-rom. Bologna : CLUEB. (2005)

Le but de cette communication est d’introduire un modèle clinique de diagnostic de situations de souffrance relationnelles au travail, y compris le harcèlement moral. Ce modèle vise à offrir aux ... [more ▼]

Le but de cette communication est d’introduire un modèle clinique de diagnostic de situations de souffrance relationnelles au travail, y compris le harcèlement moral. Ce modèle vise à offrir aux professionnels une grille d’analyse utilisable dans le cadre d’entretiens avec des personnes se sentant victimes de harcèlement moral ou de violence au travail. Les corpus théoriques de référence sont principalement la littérature clinique et organisationnelle sur le harcèlement moral, celle sur la violence au travail, l’analyse systémique des phénomènes d’abus et de conflit en organisation et le coping en situation de stress. Ce modèle a été construit à partir d’un programme de recherche-action comprenant d’une part la rencontre de personnes s’estimant victimes de harcèlement moral, et d’autre part l'analyse d’interventions en organisations à des fins de gestion de conflits. Une méthode d’analyse de cas a été appliquée afin d’identifier dans les témoignages de victimes quels étaient les éléments déterminants d’une situation de harcèlement moral. Plus précisément, nous avons inventorié pour chacun des entretiens les comportements de harcèlement décrits par les personnes, les conséquences qu’elles rapportaient, leurs stratégies pour y faire face, la durée et le contexte organisationnel de la situation. Les interventions en organisations ont été également analysées afin d’investiguer la manière dont les personnes définissaient et décrivaient les situations de souffrance relationnelles au travail. Dans ce cas, c’est l’ensemble des protagonistes que nous avons interrogés sur les sujets étudiés dans les analyses de cas. Ce modèle propose de distinguer cinq phénomènes : la souffrance aiguë au travail, la violence au travail, l’hyperconflit au travail, l’abus sur le lieu de travail et le harcèlement moral. Afin de mener le diagnostic, des critères discriminants sont proposés : l’observation des conséquences sur le bien-être, l’analyse des comportements hostiles, l’observation des dynamiques cognitives entre les parties, la complémentarité de la relation et l’échec du coping. [less ▲]

Detailed reference viewed: 321 (2 ULg)
Full Text
See detailLes productions animales en Région wallonne, d’une économie de l’offre à une économie de la demande
Lebailly, Philippe ULg; Claustriaux, Jean-Jacques ULg; Duquesne, Brigitte ULg

in 10ème Carrefour des Productions animales : L’élevage : hier, aujourd’hui, demain quelles attentes pour quels enjeux ? (2005)

Detailed reference viewed: 34 (11 ULg)
Full Text
See detailInvestigating rock-slope failures in the Tien Shan: State-of-the-art and perspectives of international cooperation (M111).
Strom, A.; Korup, O.; Abdrakhmatov, K. et al

Scientific conference (2005)

Detailed reference viewed: 27 (3 ULg)
Full Text
See detailLe profil des agricultrices et leur implicaiton dans les exploitations agricoles en Région wallonne
Leroux, M.; Beck, M.; Lambillon, M. et al

Article for general public (2005)

Detailed reference viewed: 16 (1 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailAdjusting insulin doses : from knowledge to decision
Reach, G.; Zerroucki, A.; Leclercq, Dieudonné ULg

in Patient Education & Counseling (2005), 56

The aim of this study was to analyze the absence of adjustment of insulin doses in type 1 diabetic patients with poorly controlled diabetes. Twenty-eight patients (HbA1c higher than 8.5% during the last 6 ... [more ▼]

The aim of this study was to analyze the absence of adjustment of insulin doses in type 1 diabetic patients with poorly controlled diabetes. Twenty-eight patients (HbA1c higher than 8.5% during the last 6 months, performing at least three capillary blood glucose determinations per day), completed a questionnaire on the degree of confidence in their own knowledge, the nature of their health beliefs, their fear of hypoglycemia, their own appreciation on how they adjust their insulin doses (subjective score). An analysis of their diabetes logbook provided an objective score of the adjustment of doses actually performed. The results show that the subjective and objective scores of adjustment were not significantly correlated. Further there was a significant negative correlation between the score of uncertainty on knowledge and the subjective score of adjustment of the insulin doses, but not with the objective score. There was a significant correlationbetween the score of positive health beliefs and the subjective score of adjustment of the insulin doses, but not with the objective score. No correlation was found between the score of fear of hypoglycemia and the subjective score of adjustment of the insulin doses. Correlation with the objective score was higher, but not significant. Actually, the fear of hypoglycemia was the most frequently given reason for not adjusting the insulin doses, when the question was asked to the patients with an open answer. This study illustrates the difference between thinking and doing. It also shows that the degree of confidence in one’s own knowledge, the health beliefs, and the fear of hypoglycemia differently influence the perception that the patients have of their behavior, and what they really do. © 2004 Elsevier Ireland Ltd. All rights reserved. [less ▲]

Detailed reference viewed: 25 (1 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailPaysage et projets urbains
Teller, Jacques ULg

in Actes du Colloque de la CPDT – Territoire, urbanisation et paysages du 19 novembre 2004 (2005)

Detailed reference viewed: 47 (5 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailZeolites, prehnite, and pumpellyite from Bertrix, Belgium.
Hatert, Frédéric ULg; Theye, Thomas

in Geologica Belgica (2005), 8(1-2), 33-42

Detailed reference viewed: 12 (3 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailQuelques réflexions introductives
Seron, Denis ULg; Dewalque, Arnaud ULg

in Bulletin d'Analyse Phénoménologique (2005), 1(1), 6-15

Detailed reference viewed: 18 (1 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailDistrribution of specific thiamine triphosphatase in biological objects
Makarchikov, Alexander F; Bettendorff, Lucien ULg

in News of Biomedical Sciences (2005), 2

Detailed reference viewed: 11 (2 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailD’immatériels lendemains : la porcelaine contemporaine au Musée royal de Mariemont,
Bawin, Julie ULg

in Art Même : Chronique des Arts Plastiques de la Communauté française de Belgique (2005)

Detailed reference viewed: 66 (5 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailSelecting concise sets of samples for a reinforcement learning agent
Ernst, Damien ULg

in Proceedings of the 3rd International Conference on Computational Intelligence, Robotics and Autonomous Systems (CIRAS 2005) (2005)

We derive an algorithm for selecting from the set of samples gathered by a reinforcement learning agent interacting with a deterministic environment, a concise set from which the agent can extract a good ... [more ▼]

We derive an algorithm for selecting from the set of samples gathered by a reinforcement learning agent interacting with a deterministic environment, a concise set from which the agent can extract a good policy. The reinforcement learning agent is assumed to extract policies from sets of samples by solving a sequence of standard supervised learning regression problems. To identify concise sets, we adopt a criterion based on an error function defined from the sequence of models produced by the supervised learning algorithm. We evaluate our approach on two-dimensional maze problems and show its good performances when problems are continuous. [less ▲]

Detailed reference viewed: 44 (9 ULg)
Full Text
See detailElastic meson nucleon and nucleon nucleon scattering: Models vs. all available data
Martynov, E.; Cudell, Jean-René ULg; Lengyel, A.

in Nicolescu, B. (Ed.) 11th International Conference On Elastic And Diffractive Scattering: Towards High Energy Frontiers: The 20th Anniversary Of The Blois Workshops (2005)

Detailed reference viewed: 10 (0 ULg)
Full Text
See detailHard pomeron contribution to forward elastic scattering
Cudell, Jean-René ULg; Lengyel, A.; Martynov, E. et al

in Nicolescu, B. (Ed.) Conference On Elastic And Diffractive Scattering: Towards High Energy Frontiers: The 20th Anniversary Of The Blois Workshops (2005)

Detailed reference viewed: 11 (1 ULg)
Full Text
Peer Reviewed
See detailStudy of catalase production by an Aspergillus phoenicis mutant strain in date flour extract submerged cultures
Kacem-Chaouche, Noreddine; Maraihi; Destain, Jacqueline ULg et al

in Biotechnologie, Agronomie, Société et Environnement = Biotechnology, Agronomy, Society and Environment [=BASE] (2005), 9(3), 173-178

The production of extracellular catalase in date flour submerged medium by a selected mutant Aspergillus phoenicis K30 (member of the Aspergillus niger group) was investigated. The strain was tested in ... [more ▼]

The production of extracellular catalase in date flour submerged medium by a selected mutant Aspergillus phoenicis K30 (member of the Aspergillus niger group) was investigated. The strain was tested in 500 ml shake-flasks and in a 20 l bioreactor with date powder as a single carbon source. Extracellular catalase production reached 59 U ml-1 in both cases. This value is much greater than that of a wild-type strain (9.5 U ml-1). Microscopic examination showed that the extracellular catalase production was correlated with the ramified hyphals morphology in the external layer of the pellets. [less ▲]

Detailed reference viewed: 36 (2 ULg)