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See detailDépolution des sédiments d’une mangrove de l’estuaire du Wouri : évaluation du potentiel de microflores.
Semboung Lang, Firmin ULg

Doctoral thesis (2017)

L’importance des écosystèmes de mangroves n’est plus à démontrer dans l’équilibre naturel des côtes des régions tropicales. Elles constituent un écosystème particulier et jouent un rôle important dans la ... [more ▼]

L’importance des écosystèmes de mangroves n’est plus à démontrer dans l’équilibre naturel des côtes des régions tropicales. Elles constituent un écosystème particulier et jouent un rôle important dans la production de la biomasse. Mais l’exploitation excessive du bois des palétuviers, les pollutions diverses suite à l’exploitation pétrolière et gazière, sont autant de facteurs qui contribuent à la dégradation des forêts de mangroves. Ainsi, entre 1980 et 2000, environ 35% de la superficie mondiale des mangroves a disparu. La pollution a entraîné une dégradation considérable des mangroves. Une quantité grandissante de déchets résultant des activités urbaines, industrielles et agricoles et de l’exploitation en mer du pétrole et du gaz est rejetée sans aucun traitement dans la mer et se retrouve au niveau des mangroves. Les déversements accidentels d’hydrocarbures en mer entraînent une grave pollution des mangroves et la pollution marine provenant des navires est une menace qui va sans doute s’accroître avec le développement de l’exploitation pétrolière. L’objectif de cette thèse était de mettre au point une méthode de dépollution par voie biologique des sédiments de mangroves pollués par les hydrocarbures. Il s’agissait plus précisément d’évaluer les capacités intrinsèques de dégradation de la microflore spécifique endogène, de comparer le potentiel de dégradation de cette microflore avec d’autres souches pures connues pour leur capacité à dégrader les hydrocarbures et enfin d’évaluer les différentes techniques de biodégradation adaptées pour l’élimination des hydrocarbures dans les sédiments de mangroves. Des procédés biologiques adaptés ont été mis en œuvre au cours de ce travail pour restaurer les écosystèmes de mangroves. Différentes techniques de traitements biologiques impliquant la microflore spécifique endogène ont été mises en œuvre. L’évaluation du potentiel de dégradation de cette microflore a été réalisée par rapport à trois souches pures exogènes. Les résultats obtenus ont montré que le potentiel de dégradation de la microflore spécifique est comparable à celui de Rhodococcus erythropolis lorsqu’on augmente sa concentration dans les sédiments (107 CFU.g-1 de matière sèche). La croissance de cette microflore est accélérée avec la présence des nutriments tels l’azote et le phosphore. Ce qui relève davantage le taux de dégradation des hydrocarbures. Le taux de dégradation obtenu en combinant les traitements par bioaugmentation de la microflore spécifique endogène et biostimulation (86%) nous ont amené à proposer cette méthode pour dépolluer les sédiments de mangroves. L’utilisation de la microflore spécifique endogène évite de travailler avec des souches exogènes qui nous exposent aux problèmes écologiques et éthiques liés à leur utilisation. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailInteractions between groundwater and the cavity of an old slate mine used as lower reservoir of an UPSH (Underground Pumped Storage Hydroelectricity): A modelling approach
Bodeux, Sarah ULg; Pujades, Estanislao ULg; Orban, Philippe ULg et al

in Engineering Geology (2017), 217

In the actual evolving energy context, characterized by an increasing part of intermittent renewable sources, the development of energy storage technologies are required, such as pumped storage ... [more ▼]

In the actual evolving energy context, characterized by an increasing part of intermittent renewable sources, the development of energy storage technologies are required, such as pumped storage hydroelectricity (PSH). While new sites for conventional PSH plants are getting scarce, it is proposed to use abandoned underground mines as lower reservoirs for Underground Pumped Storage Hydroelectricity (UPSH). However, the hydrogeological consequences produced by the cyclic solicitations (continuous pumpings and injections) have been poorly investigated. Therefore, in this work, groundwater interactions with the cyclically fill and empty cavity were numerically studied considering a simplified description of a slate mine. Two pumping/injection scenarios were considered, both for a reference slate rock case and for a sensitivity analysis of variations of aquifer hydraulic conductivity value. Groundwater impacts were assessed in terms of oscillations of piezometric heads and mean drawdown around the cavity. The value of the hydraulic conductivity clearly influences the magnitude of the aquifer response. Studying interactions with the cavity highlighted that seepage into the cavity occurs over time. The volume of seeped water varies depending on the hydraulic conductivity and it could become non-negligible in the UPSH operations. These preliminary results allow finally considering first geological feasibility aspects, which could vary conversely according to the hydraulic conductivity value and to the considered groundwater impacts. [less ▲]

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See detailThe Bright and Dark Sides of elliptical galaxies
Biernaux, Judith ULg

Poster (2017, January 29)

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Peer Reviewed
See detailMotor assessment of children at school: Pupils’ opinion about MOBAK-1
Cloes, Marc ULg; Vandermeeren, Benjamin

Conference (2017, January 28)

School is a privileged place for evaluating children’s physical and motor competencies. Tests are often used for educational and/or research purposes. Adults collect the data but do not verify how ... [more ▼]

School is a privileged place for evaluating children’s physical and motor competencies. Tests are often used for educational and/or research purposes. Adults collect the data but do not verify how children experience these evaluations that can be perceived as difficult moments. Even if they are supposed to motivate pupils, they can decrease the self-perception and limit the participation. Several test batteries have been developed in order to measure motor development of young children (M-ABC, KTK, TGMD …). They are based on the assessment of performances. On the other hand, MOBAK-1 has been developed in order to verify if some motor competencies are mastered or not. To our knowledge, no study tried to determine how the pupils passing these tests feel about their experience. This study focused on that original topic. Seven primary school PE teachers administrated the MOBAK-1 tests to their classes (149 1st and 2d grades – 6-8 year-old). After the tests, pupils fulfilled an adapted questionnaire based on pictograms designed to facilitate pupils’ understanding. The most important finding is that 80.5% of the pupils answered that they loved doing the tests. Only 3 pupils expressed a negative opinion. As pointed out by the correlation between the real achievement mean scores and the perceived competence mean score for each test (r= 0.90), pupil’s self-assessment seemed appropriate. The correlation between the perceived competence and appraisal of the tests is lower (r=0.59). The gamelike status of some tests would be more determinant for their appraisal by the pupils than their level of achievement: balancing is definitely the most appreciated test (35.6% of the pupils selected it). In the same way, even if the achievement level is not high, throwing is relatively well appreciated. Trying to touch a target with a ball is funny. On the other hand, jumping and bouncing were ‘less’ appreciated. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailInvolvement of PE teachers in motor testing. A pilot study with the MOBAK-1
Cloes, Marc ULg; Mouton, Alexandre ULg; Jidovtseff, Boris ULg et al

Conference (2017, January 28)

Fundamental motor patterns are prerequisites to specific motor/sports skills and a determinant of the involvement in physical activity. Several tools have been developed in order to measure motor ... [more ▼]

Fundamental motor patterns are prerequisites to specific motor/sports skills and a determinant of the involvement in physical activity. Several tools have been developed in order to measure motor development in children. Each test battery presents its own characteristics. MOBAK-1 focuses on two categories of basic motor competencies in order to record the effects of physical education (PE) at the elementary school level. That tool proposed 8 tests. For each of them, pupils receive point scores (0–2 points) according to the quality of their performance. MOBAK-1 is supposed to be used by PE teachers but there is still a lack of data about this, justifying the present study. We trained 7 PE teachers (4 males) and analysed the way they implemented the tests in their classes (1st and 2d grades – 6-8 year-old pupils). The training comprised a description of the tests with video examples of the expected movements and common errors, and an analysis of the reliability of the teachers evaluating pupils’ performances showed on video (at least 10 trials). A participating observation and a short interview were planned to analyse the evaluation process of each PE teacher. Catching and Rolling reached the reliability requirements within the first 10 trials while 15 to 16 videos were necessary for the six other tests. Two teachers seemed to have more difficulties that could be related to their lack of experience (P1) or a potential lower interest (P7). Before implementing the test with their classes, all teachers read again the guidelines. The majority was really satisfied by the information provided by the researchers (3.86/4) and confident about how to manage the evaluation (3.57/4). Five teachers worked alone and 4 were able to evaluate one class/lesson. All teachers developed specific strategies in order to save time. Several practical recommendations have been proposed. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailChildren’s engagement in physical education could be improved by stories and imagination.
De Sousa Morgado, Liliane ULg; Jidovtseff, Boris ULg

Poster (2017, January 27)

Introduction: The development of fundamental motor skills is essential during childhood and should be a learning outcome in the physical education (PE). With the children between 3 to 6 years old it could ... [more ▼]

Introduction: The development of fundamental motor skills is essential during childhood and should be a learning outcome in the physical education (PE). With the children between 3 to 6 years old it could be sometime difficult to get their attention and motivation during PE lessons. Teachers have to use a very adapted pedagogical approach in order to get all children’s engagement. Experience: The CEReKi is a research center of the University of Liège (Belgium) that has developed adapted activities where preschools children are playing and at the same time developing perceptuals and fundamental motor skills. From our field experience one of the more efficient ways to get children attention and participation is to introduce the activities with stories and imagination. Teachers from CEReKi are using fantasy in order to invite children into a funny world where everything could become possible like the "the never-never land of Peter Pan". The way of telling the story as well as the used characters (like the wolf) must be adapted to the age of the children. Critical analysis: From our experience, using stories and imagination is effective in increasing children‘s engagement during PE as it makes activities more fun and more enjoyable. Even if we don’t have any measurement on its effect, we are convinced that such approach improve children’s motor learning. However using stories and imagination with the children is neither a natural nor an easy thing for inexperienced teachers. The use of fantasy with the children should be introduces in the vocational training. Conclusions: With more than twenty years of experience, we believe that stories and imagination are powerful factors that makes physical activities funny and enjoyable for the children. Such strategy may positively enchase young people’s attitudes towards physical education and ultimately, physical activity participation. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailApplication des principes de la classe inversée aux travaux pratiques de physique
Marique, Pierre-Xavier ULg; Toussaint, Pauline ULg; Van de Poël, Jean-François ULg et al

Conference (2017, January 27)

Une enquête interne au sein du département de Physique de l’Université de Liège (Belgique) a révélé que les assistants en charge des travaux pratiques considéraient importante l’aide qu’ils apportent aux ... [more ▼]

Une enquête interne au sein du département de Physique de l’Université de Liège (Belgique) a révélé que les assistants en charge des travaux pratiques considéraient importante l’aide qu’ils apportent aux étudiants en laboratoire. Malgré cela, les assistants sondés considèrent que les étudiants sont insuffisamment motivés lors de leur arrivée et observent un manque d’investissement dans la tâche au cours de ces laboratoires. En réponse à ces constats, un projet a été développé afin de tenter de faciliter la compréhension de la matière par les étudiants et d’accroître leur motivation à s’investir davantage dans leur formation, et en particulier, lors des travaux pratiques de physique. Basé sur le principe de la classe inversée, ce projet consiste en la réalisation de courtes séquences vidéo introductives aux travaux pratiques. Elles ont notamment pour objectif de présenter la matière sous une autre forme que celle utilisée lors des cours en classe. Concrètement, une première séquence est publiée quelques jours avant le laboratoire. Les concepts de base y sont illustrés et rapidement mis en application. Les étudiants sont alors invités à commenter une application particulière et non expliquée. Quelques jours plus tard, une seconde séquence vidéo est postée. Elle comprend la solution au problème et la présentation du matériel de laboratoire. Ces vidéos ont été conçues en accord avec les standards pédagogiques en la matière au niveau de la durée, de la distribution de la charge cognitive et des principes du multimédia. Une attention particulière a été apportée afin de rendre signifiante la matière enseignée au public particulier auquel elles s’adressent. Enfin, un test formatif composé de QCM permet à l’étudiant de s’auto-évaluer avant le laboratoire. Une analyse portant sur une éventuelle augmentation des notes obtenues aux questions en rapport avec ces deux laboratoires et sur la satisfaction des étudiants et des assistants sera effectuée. [less ▲]

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See detailLe travail de la décision. Les processus de l'application des peines en Belgique francophone
Bastard, Joséphine ULg

Doctoral thesis (2017)

Cette recherche porte sur la prise de décision des tribunaux de l’application des peines (TAP), considérée au sein de la série d’actions qui la rend possible. Les décisions de libération anticipée de ... [more ▼]

Cette recherche porte sur la prise de décision des tribunaux de l’application des peines (TAP), considérée au sein de la série d’actions qui la rend possible. Les décisions de libération anticipée de prison se construisent en effet dans des processus longs, en interdépendance avec les acteurs institutionnels dans les établissements pénitentiaires, l’administration centrale en charge des « petites sorties » qui servent à préparer les projets de réinsertion, et les TAP qui finalement valident ou informent ces processus par leur décision motivée. La thèse rend compte de la complexité de la décision collective, en suivant le passage du droit de l’application des peines dans ses trois organisations, la prison, l’administration centrale et le TAP, le long des situations de travail des acteurs. La méthode est inductive, et l’enquête qualitative, constituée d’entretiens semi-directifs, d’observations des acteurs au travail, de lectures approfondies des dossiers et d’observations d’audiences des TAP. L’ensemble de ces matériaux permettent de suivre tous les agents, supports ou lieux de la décision et de reconstituer la trajectoire des cas de l’application des peines, en portant attention aux documents, aux pratiques et finalement au partage de sens entre les acteurs. La thèse vise ainsi à montrer que la décision ne se réduit pas à une situation ou un moment, mais qu’elle est le produit d’un processus, organisationnel, de partage de pratique et de sens, créant les routines de l’action collective. La multiplicité des acteurs sont autant d’épreuves à franchir pour les cas, produisant des jugements multiples sur l’individu et permettant notamment la justification de la décision. La juridictionnalisation, seulement partielle de l’application des peines, introduite en 2006, montre ainsi en pratique un traitement administratif et centralisé des demandes, un système de décision complexifié, qui crée des verrous supplémentaires sans désactiver ceux qui lui préexistaient. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailRecyclage de questions à choix multiples d’épreuves certificatives de physique en items de tests formatifs en ligne
Marique, Pierre-Xavier ULg; Van de Poël, Jean-François ULg; Hoebeke, Maryse ULg

Conference (2017, January 26)

Depuis septembre 2012, en Fédération Wallonie-Bruxelles de Belgique, les étudiants inscrits en première année de bachelier en médecine sont interrogés sous forme de questions à choix multiples lors des ... [more ▼]

Depuis septembre 2012, en Fédération Wallonie-Bruxelles de Belgique, les étudiants inscrits en première année de bachelier en médecine sont interrogés sous forme de questions à choix multiples lors des épreuves certificatives des cours scientifiques donnés au premier quadrimestre de leurs études. Au Département de Physique de l’Université de Liège, les questions des examens antérieurs sont répertoriées, et éventuellement améliorées, afin d’être réutilisées dans le cadre d’un outil d’entraînement en ligne, appelé « simulateur d’examens » (Marique, 2015). Cet outil est destiné à améliorer des connaissances directement en lien avec une stimulation constante de la mémoire des étudiants à l’aide de QCM. Les questions sont analysées de 2 façons différentes : d’une part sur base des résultats des étudiants lors de l’examen (indice de facilité P et P’ et indices de discrimination B et D) et d’autre part, par une évaluation effectuée par les membres de l’équipe pédagogique. Ceux-ci attribuent un niveau de difficulté à chaque question en fonction de 4 critères empiriques : abstraction, réflexion, mixité, mathématiques. Chaque évaluateur attribue une note de 1 à 3 à chacun des critères. La somme obtenue indiquera le niveau de difficulté total de la question selon une règle simple. A l’avenir, dans une perspective d’amélioration du classement par niveau des questions disponibles dans le simulateur d’examens, la concordance entre l’indice P’ et le niveau de difficulté qui lui a été attribué par l’équipe pédagogique, sera étudiée. L’impact de ce système sur l’apprentissage des étudiants fait actuellement l’objet d’un suivi particulier et précis. Toutes les tentatives des étudiants et leurs résultats sont enregistrés systématiquement en prévision d’une analyse des effets de ce système. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailRhétorique de l’exploit guerrier du manuscrit Gerard du Frattre à l’imprimé Gerard d’Euphrate
Lambert, Adélaïde ULg

Conference (2017, January 26)

Notre communication se centrerait sur les récits de combats singuliers le manuscrit Gerard du Frattre (1525) et dans l'imprimé Gerard d'Euphrate (1549). Alors que Gerard du Frattre est presque ... [more ▼]

Notre communication se centrerait sur les récits de combats singuliers le manuscrit Gerard du Frattre (1525) et dans l'imprimé Gerard d'Euphrate (1549). Alors que Gerard du Frattre est presque exclusivement constitué de scènes de guerre, le texte de 1459 fait se côtoyer aventures guerrières, amoureuses, comiques et merveilleuses. Eu égard à ces divergences structurelles et thématiques, le duel, qui constitue un motif relativement figé et caractéristique du genre épique, se présente comme un lieu d’observation privilégié pour mesurer les particularités stylistiques des deux proses. Malgré son intérêt de premier ordre, la langue littéraire telle qu’elle se développe dans les réécritures du début du XVIe siècle ne retient que rarement l’attention de la critique. Pour lors, nous étudierions les mécanismes linguistiques mis en place pour « faire jouer [...] les stéréotypes d’une tradition littéraire révolue », en nous attachant particulièrement au lexique et aux figures de style des récits d’exploits guerriers dans les deux récits gerardiens. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailL'autoscopie au service de l'autoévaluation pour des futurs enseignants du secondaire
Francois, Nathalie ULg; Noël, Stéphanie ULg

Conference (2017, January 26)

Cette communication exposera le dispositif mis en place dans le cadre d’une formation d’enseignants du secondaire supérieur en psychologie et sciences de l’éducation pour amener les étudiants à ... [more ▼]

Cette communication exposera le dispositif mis en place dans le cadre d’une formation d’enseignants du secondaire supérieur en psychologie et sciences de l’éducation pour amener les étudiants à s’autoévaluer sur la base d’une autoscopie. Ces futurs agrégés effectuent des stages dans l’enseignement général ainsi que dans l’enseignement professionnalisant. Au-delà de la préparation et de la phase active de la pratique enseignante, il est indispensable pour les futurs enseignants (FE) de prendre du recul et d’évaluer leurs pratiques lors d’une phase post active. Afin de les soutenir dans cette démarche exigeante et non intuitive, les formatrices proposent un dispositif aux FE (Inspiré d’un dispositif organisé par l’équipe de Hindryckx MN. dans le cadre de la formation initiale des futurs enseignants du secondaire supérieur en biologie à l’Université de Liège). Celui-ci se décline en plusieurs phases soutenues par différents outils. Lors de deux des trois stages d’enseignement effectués, les futurs enseignants (FE) doivent se filmer en action lors d’une leçon de leur choix (avec l’appui logistique de leur « maitre de stage »). En effet, l’autoscopie, qui correspond à la démarche au cours de laquelle les FE se confrontent aux traces vidéoscopées de leur pratique (Beckers et Leroy, 2011), permet de poursuivre plusieurs objectifs : se (perce) voir en action pour prendre conscience de soi ; analyser et évaluer son propre comportement ; se transformer pour parvenir à une plus grande efficacité et satisfaction de soi (Peraya, 1990). Suite à la leçon filmée, les FE sont invités à procéder à une autoévaluation de leur pratique en plusieurs étapes (« retour à chaud », visionnage de la vidéo et analyse d’un moment de l’action soutenue par une démarche structurée et utilisation d’une grille d’autoévaluation des compétences d’enseignant pour permettre une généralisation). L’ensemble de ce processus individuel sera communiqué aux formatrices par le biais des rapports de stage et fera l’objet d’une évaluation et d’un feedback formatif. [less ▲]

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See detailForest Risk Management Plans: Best Practices and Pitfalls
Riguelle, Simon ULg

Conference given outside the academic context (2017)

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See detailDes triangles de Pascal généralisés aux coefficients binomiaux de mots finis
Stipulanti, Manon ULg

Conference (2017, January 23)

We introduce a generalization of Pascal triangle based on binomial coefficients of finite words. These coefficients count the number of times a word appears as a subsequence of another finite word ... [more ▼]

We introduce a generalization of Pascal triangle based on binomial coefficients of finite words. These coefficients count the number of times a word appears as a subsequence of another finite word. Similarly to the Sierpinski gasket that can be built as the limit set, for the Hausdorff distance, of a convergent sequence of normalized compact blocks extracted from Pascal triangle modulo 2, we show the existence of a subset of [0, 1]×[0, 1] associated with this extended Pascal triangle modulo a prime p. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailComparison of Various Indices of Energy Metabolism in Recumbent and Healthy Dairy Cows
Guyot, Hugues ULg; Detilleux, Johann ULg; Lebreton, Pascal et al

in PLoS ONE (2017), 12(1), 1-11

BACKGROUND: Downer cow syndrome (DCS) is often diagnosed in dairy cattle during the early post-partum period. The etiology of this condition is not completely understood, as it can be related to the ... [more ▼]

BACKGROUND: Downer cow syndrome (DCS) is often diagnosed in dairy cattle during the early post-partum period. The etiology of this condition is not completely understood, as it can be related to the energetic or electrolyte metabolism, as well as to infectious diseases or to trauma. HYPOTHESIS/OBJECTIVES: The aim of this study is to compare energy metabolism and insulin sensitivity indices and various biochemical parameters between recumbent and healthy dairy cows. ANIMALS: A prospective study has been undertaken on 361 recumbent and 80 healthy Holstein cows. METHODS: Plasmatic glucose, insulin, non-esterified fatty acid (NEFA) and β-hydroxybutyrate (BHB) were assayed in all cows in order to calculate the insulin sensitivity indices but also minerals (Calcium, Phosphorous and Magnesium), thyroxin and creatine kinase. Body Condition Scores (BCS) was assessed. RESULTS: Significant differences in NEFA, and the glucose and insulin sensitivity indices ("Homeostasis Model Assessment" HOMA, "Revised Quantitative Insulin Sensitivity Check Index" RQUICKI, RQUICKI-BHB) were observed between healthy and recumbent cows in the early post-parturient period indicating disturbances of glucose and insulin homeostasis in the recumbent cows. In the same manner, mineral concentrations were significantly different between healthy and recumbent cows. Glucose, insulin NEFA, and HOMA, were different between early post-partum downer cows and the DCS-affected cows later in lactation. CONCLUSION AND CLINICAL IMPORTANCE: Results indicate disturbances in energy homeostasis in DCS-affected dairy cows. Further research should determine a prognostic value of the indices in cows suffering from recumbency of metabolic origin [less ▲]

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See detailUber-like Models for the Electrical Industry
Ernst, Damien ULg

Speech/Talk (2017)

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See detailSous-arbres induits pleinement feuillus
Vandomme, Elise ULg

Scientific conference (2017, January 19)

In the last 60 years, polyominoes have been the object of many investigations. A central problem, that is still open, is to determine the number of polyominoes with n square cells. An approach to solve ... [more ▼]

In the last 60 years, polyominoes have been the object of many investigations. A central problem, that is still open, is to determine the number of polyominoes with n square cells. An approach to solve the problem is to use a combinatorial description of polyominoes and to try to describe particular families of polyominoes. Behind each polyomino there is a graph whose vertices are the cells, such that two vertices are adjacent if their cells share a common edge. In this framework, one can study the polyominoes with an acyclic graph, called tree-like polyominoes. In 2016, Blondin-Massé et al. determined the maximal number that can have a tree-like polyomino with n cells. In this talk, we generalize this problem to graphs in general and we show this problem is NP-complete. However, the problem becomes polynomial when we restrict ourselves to trees or to graphs with a constant tree-width. [less ▲]

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Peer Reviewed
See detailIntegrated approach for ethics in research for young researchers at the University of Liege
Halleux, Isabelle ULg

E-print/Working paper (2017)

For ensuring good practices in research from the beginning and developing a culture of ethics, ULg developed an integrated approach focusing on young researchers. The objective is to instill, as soon as ... [more ▼]

For ensuring good practices in research from the beginning and developing a culture of ethics, ULg developed an integrated approach focusing on young researchers. The objective is to instill, as soon as possible, a good perception of what is quality in research, considering methodology, project management and ethics as norms and moral positioning for solving dilemma. Actions, coordinated by the Council for Ethics and Scientific Integrity (CEIS), are developed simultaneously through 5 axes. Young researchers are involved at all levels of the process, directly or as representative of the PhD Association. 1. Training: Sensitization and education to ethics; development of professional capacities, incl. data analysis & open data; seminaries with supervisors and PhDs ("duos") 2. Forum: ethics on the public space – Seminaries, conference, round tables, intervision, discussion and exchange on questions, dilemma, case-studies, with the help of external experts 3. Research appraisal: requirement for an ethics appraisal of each research project, with a special focus on human and social sciences, with the help of disciplinary ethics committees 4. Ethics analysis: Analysis of special questions, complains, problems, and decision making in case of violation of integrity 5. Regulation: Writing of procedures, dissemination of documents, recommendations and case-studies, link to the HR Strategy for researchers and the Charter and Code. In 2016, successful activities took place : - about 500 PhDs (25%) participated directly in the "Go2thesis training" (incl. 1 day on project management and ethics), dedicated trainings (introduction, special questions) and forum-debates - all the research projects, incl. PhD grants, supported by ULg were requested to provide an ethical issue check list, based on the H2020 standards. The R&D Office helped to explain about the issues and resources, and to orient the applicant to the ad hoc ethics committee - special requests were analyzed by the CEIS for several PhD's sensitive projects - Information was provided to PhDs regarding authorship, crowdfunding, privacy, open data and security while travelling New projects will be developed for (1) strengthening the relation between CEIS-ethics committee-doctoral school-supervisor-PhD (2) involving all the new PhDs in the training and forum, and (3) ensure the ethics appraisal during the whole duration of the PhD thesis (i.e. special chapter in the annual report). This presentation aims to exchange about what was done, the actual and expected impact of actions, what is going right and wrong, and how ULg is managing this dynamics as part of the HR Strategy for researchers project. A discussion with participants is expected on results and new projects. [less ▲]

Detailed reference viewed: 13 (2 ULg)