Publications and communications of Anne-Lise Leclercq

Menjot, P., Comblain, A., & Leclercq, A.-L. (2023). Dynamic assessment for the diagnosis of developmental language disorder in children: A rapid review protocol. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/306856.

Menjot, P.* , Bettahi, L.* , Leclercq, A.-L., Durieux, N., & Remacle, A. (2023). Interventions That Target or Affect Voice or Speech Production During Public Speaking: A Scoping Review. Journal of Voice. doi:10.1016/j.jvoice.2023.06.021
* These authors have contributed equally to this work.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Dessart, L., & Schyns, M. (15 July 2023). Perception of avatars nonverbal behaviors in virtual reality. Psychology and Marketing, 40 (11), 2464-2481. doi:10.1002/mar.21871

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (04 July 2023). Intégration d’une base de données EmoVox et de la Réalité Virtuelle pour l’entrainement à la prise de parole en public [Paper presentation]. Journée ACAI (Plate-forme Intelligence Artificielle) 2023, Strasbourg, France.

Bettahi, L., Menjot, P., Leclercq, A.-L., Durieux, N., & Remacle, A. (23 June 2023). Revue méthodique des interventions portant sur la production de la voix et/ou de la parole dans un contexte de prise de parole en public [Poster presentation]. Journée de la Clinique Psychologique et Logopédique de l'Université de Liège, Liège, Belgium.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (15 May 2023). EmoVox: Creation of a speech database for emotion analysis [Paper presentation]. AIRSI2023 The Metaverse Conference, Zaragoza, Spain.

Aunis-Oumghar, C., Vanryckeghem, M., & Leclercq, A.-L. (May 2023). Studying the Differences in the Role of Speech Related Attitude in French- Speaking Preschool Children Who Stutter and Do Not Stutter [Paper presentation]. Joint World Congress of the IFA, ICA and ISA.

Aunis-Oumghar, C., Vanryckeghem Martine, & Leclercq, A.-L. (2023). Étude exploratoire de l’effet différentiel de l’attitude associée à la parole chez les enfants qui bégaient et ne bégaient pas, avec ou sans trouble du développement du langage. In Un autre regard sur les TND. Pratiques innovantes et expertise orthophonique au cœur du parcours de soins. France: Fédération Nationale des Orthophonistes.

Van Eerdenbrugh, S., D'Haenens, W., Leysen, H., Leclercq, A.-L., Vanden Bempt, F., Bouckaert, L., & Vanderauwera, J. (2023). Guide de pratique clinique : Télépratique pour la logopédie et audiologie chez des enfants ≤ 12 ans.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (11 July 2022). Perception of avatar attitudes in Virtual Reality [Paper presentation]. AIRSI2022, Zaragoza, Spain.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (29 April 2022). Validation of a virtual framework for public speaking training [Paper presentation]. 7th International AR-VR Conférence, Lisbon, Portugal.

Menjot, P., Leclercq, A.-L., Bettahi, L., Durieux, N., & Remacle, A. (2022). Intervention that target or affect voice or speech production during public speaking: A scoping review protocol. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/297202. doi:10.17605/OSF.IO/CHSM9

Maillart, C., & Leclercq, A.-L. (2022). L'examen du langage oral. In M.-P. NOEL, Bilan neuropsychologique de l'enfant. Guide pratique pour le clinicien. Bruxelles, Belgium: Mardaga éditions.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (29 November 2021). Validation of a virtual audience in VR environments [Paper presentation]. SeminVR, Liège, Belgium.

Leclercq, A.-L., & Leroy, S. (08 November 2021). Fiabilité et efficacité de la télélogopédie et des outils numériques chez les enfants [Paper presentation]. La logopédie à l’ère numérique : télé-pratiques et thérapies digitales, Genève, Switzerland.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (28 May 2021). SpeakInVR : validation of a virtual audience [Poster presentation]. Annual Meeting of the ​Belgian Association of Psychological Sciences, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Menjot, P., Remacle, A., Schyns, M., Etienne, E., & Leclercq, A.-L. (28 May 2021). Validation of a virtual audience for public speaking: Preliminary results [Poster presentation]. Annual Meeting of the ​Belgian Association of Psychological Sciences, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., & Schyns, M. (27 May 2021). Optimization of business processes thanks to machine learning and virtual reality. Use-case : SpeakInVR [Paper presentation]. Annual Meeting of the ​Belgian Association for Psychological Sciences : Junior Day, Louvain-la-Neuve, Belgium.

Morsomme, D., Leclercq, A.-L., Wagener, A., & Willems, S. (11 May 2021). La télépratique comme outil clinique en psychologie et en orthophonie [Paper presentation]. Webinaire SFPL.

Leclercq, A.-L., Ménard, L., Bouchard, S., & Moïse-Richard, A. (08 January 2021). Virtual reality- a promising tool in youths who stutter [Paper presentation]. Oxford Dysfluency Conference.

Menjot, P., Remacle, A., Schyns, M., Etienne, E., & Leclercq, A.-L. (2021). Une audience virtuelle pour l’entrainement de la fluence de parole lors d’une prise de parole en public : Etude pilote. Cahiers de l'ASELF, 18 (2), 13-18.

Moïse-Richard, A., Ménard, L., Bouchard, S., & Leclercq, A.-L. (2021). Real and Virtual Classrooms Can Trigger the Same Levels of Stuttering Severity Ratings and Anxiety in School-Age Children and Adolescents who Stutter. Journal of Fluency Disorders. doi:10.1016/j.jfludis.2021.105830

Menjot, P., Leclercq, A.-L., Schyns, M., Etienne, E., & Remacle, A. (01 December 2020). A virtual audience for public speaking: A pilot study [Poster presentation]. Meeting of the Groupe de Contact de Psycholinguistique et Neurolinguistique (GCPN), Bruxelles, Belgium.

Wagener, A., Leclercq, A.-L., Willems, S., Belmont, A., Bogdanowicz, E., Sambon, C., Tilkin, C., Schepers, N., Baert, A., Gonzalez Léon, A., Halbart, E., Leroy, S., Leyder, L., Masson, J., Moyse, A., & Etienne, A.-M. (19 November 2020). La télépra)que comme ou)l clinique : Enjeux et perspectives [Paper presentation]. Webinaire.

Willems, S., & Leclercq, A.-L. (19 November 2020). La télépratique comme outil clinique : enjeux et perspectives. Un point sur la littérature scientifique [Paper presentation]. Webinaire : La télépratique comme outil clinique : enjeux et perspectives.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Peters, F., & Schyns, M. (2020). SpeakInVR : Validation d'une audience virtuelle [Paper presentation]. Lunch Talk : UER Operations.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Peters, F., & Schyns, M. (30 April 2020). SPEAKinVR: validation of a virtual audience [Paper presentation]. 6th International AR VR Conference, Lisbon, Portugal.

Etienne, E., Leclercq, A.-L., Remacle, A., Peters, F., & Schyns, M. (12 March 2020). SPEAKInVR : Validation d’une audience virtuelle [Paper presentation]. Semin VR.

Leclercq, A.-L. (2020). Revue systématique : Prise en charge du bégaiement en télépratique. Les Cahiers de l'ASELF, 17 (2), p. 4.

Leclercq, A.-L., Ménard, L., & Moïse-Richard, A. (04 July 2019). Au-delà du cabinet : Evaluer le bégaiement dans différents contextes et évaluer la qualité de vie [Paper presentation]. Ecole d'été en Logopédie-Orthophonie.

Leclercq, A.-L., Gantier, P., & Moïse-Richard, A. (20 May 2019). Au-delà des mots: évaluer la qualité de vie chez les enfants qui bégaient [Paper presentation]. La qualité de vie au coeur des soins de première ligne : évaluations, applications et perspectives, Liège, Belgium.

Leclercq, A.-L., Duwernell, C., Delaite, O., & Moïse-Richard, A. (14 May 2019). Real enough: A virtual classroom can induce an increase in anxiety and speech disfluencies in adolescents [Paper presentation]. Annual meeting of the Belgian Association for the Psychological Sciences, Liège, Belgium.

Leclercq, A.-L., Moyse, A., & Geurten, M. (06 October 2018). Travail avec les parents dans la prise en charge précoce du bégaiement [Paper presentation]. Journée scientifique : Guidance parentale logopédique de qualité - Quelles pratiques en 2018 ?, Liège, Belgium.

Leclercq, A.-L., Suaire, P., & Moyse, A. (2018). Beyond stuttering: Speech disfluencies in normally fluent French-speaking children at age 4. Clinical Linguistics and Phonetics, 32 (2), 166-179. doi:10.1080/02699206.2017.1344878

Leclercq, A.-L., & Stievenart, M. (22 November 2017). L'apprentissage de résolution de problèmes complexes (ARPC) : un dispositif d'entrainement au travail interdisciplinaire [Paper presentation]. Semaine de l'enseignement : quel enseignement demain ?, Liège, Belgium.

Delroisse, S., Etienne, A.-M., Willems, S., Rocha, C., Stassart, C., Della Libera, C., Remacle, A., & Leclercq, A.-L. (2017). La réalité virtuelle comme outil thérapeutique et de recherche [Paper presentation]. Rencontres de la simulation numérique en santé, Liège, Belgium.

Leclercq, A.-L., & Michelon, F. (01 June 2017). Establishing normative data on the speech disfluencies of normally fluent French-speaking preschool children [Poster presentation]. 7e Colloque International de l'Association française de Linguistique cognitive, Liège, Belgium.

Jidovtseff, B., Martinez Perez, T., Leclercq, A.-L., Maillart, C., & Mornard, M. (11 June 2016). Effect of an adapted psychomotor intervention on motor development in preschool children from low socioeconomic status populations [Poster presentation]. 2016 AIESEP International Conference, Laramie, United States.

Leclercq, A.-L., Suaire, P., & Moyse, A. (June 2016). Beyond stuttering : Speech disfluencies in normally fluent, French-speaking children at age four [Poster presentation]. International Clinicial Phonetics and Linguistics Association Conference.

Leclercq, A.-L. (2016). Presse: Trouble de la parole Quand le bégaiement chez l’enfant devient inquiétant.

Leclercq, A.-L. (2016). Mon enfant bégaie : Que faire ? [Paper presentation]. Conférence grand public, Liège, Belgium.

Martinez Perez, T., Leclercq, A.-L., Leroy, S., Grevesse, P., Blavier, A., Morsomme, D., & Maillart, C. (2016). Faire preuve de réflexion éthique pour poser un acte professionnel : une compétence transversale développée tout au long du Master en logopédie [Poster presentation]. 29e Congrès de l'Association Internationale de Pédagogie Universitaire, Lausanne, Switzerland.

Maillart, C., Rousselle, L., Wansard, M., & Leclercq, A.-L. (17 December 2015). L’apprentissage de résolution de problèmes complexes (ARPC) : un dispositif d’entrainement au travail interdisciplinaire [Paper presentation]. Pédagogie universitaire namuroise en changement (PUNCH), Namur, Belgium.

Leclercq, A.-L., Kern, S., Magis, D., & Maillart, C. (2015). Repérer les enfants à risque de développer un trouble langagier en moins de 5 questions : mise au point d'un outil de dépistage rapide destiné aux enfants de 12 à 24 mois. ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 135.

Leclercq, A.-L., & Kister, J. (2015). Bégaiement chez le jeune enfant : Données préliminaires sur l’implémentation du programme Lidcombe en clinique francophone. ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 135.

Leclercq, A.-L., Maillart, C., Lange, M., & Majerus, S. (2015). The Impact of Attentional Allocation Capacities on Nonword Repetition in Children with Specific Language Impairment. Clinical Linguistics and Phonetics. doi:10.3109/02699206.2015.1022664

Martinez Perez, T., Leclercq, A.-L., Thomas, N., Sonck, T., Mélice, N., Goetghebuer, T., & Maillart, C. (2015). Recherche-action ONE "La guidance parentale : Un outil pour soutenir le développement langagier des enfants entre 18 et 30 mois" Collaboration ULg, UCL, ONE. Tijdschrift van de Belgische Kinderarts, 18 (2), 180-181.

Leclercq, A.-L., Quémart, P., Magis, D., & Maillart, C. (December 2014). The sentence repetition task: A powerful diagnostic tool for French children with specific language impairment. Research in Developmental Disabilities, 35, 3423-3430. doi:10.1016/j.ridd.2014.08.026

Maillart, C., Martinez Perez, T., & Leclercq, A.-L. (2014). La guidance parentale : un outil pour soutenir le développement langagier. Projet interuniversitaire ULG-UCL. ONE.

Devault, C., Labbé, A., & Leclercq, A.-L. (17 October 2014). Réflexions sur les outils d'évaluation de la phonologie et de la morphosyntaxe dans le diagnostic de dysphasie [Paper presentation]. Journée de recherche clinique à la Clinique Psychologique et Logopédique Universitaire.

Martinez Perez, T., & Leclercq, A.-L. (17 October 2014). EBP en logopédie : Exemples de rééducations issues de la recherche et appliquées en clinique [Paper presentation]. Journée de recherche clinique à la Clinique Psychologique et Logopédique Universitaire.

Leclercq, A.-L., & Maillart, C. (2014). Dysphasie : Réflexions autour de la définition et des critères diagnostiques. In Les entretiens de Bichat : les entretiens d'orthophonie 2014 : Les "dys", état de l'art et orientations cliniques.

Maillart, C., Leclercq, A.-L., Lejeune, C., Catale, C., & Willems, S. (21 May 2014). L’apprentissage de résolution de problèmes complexes (ARP - C) : un dispositif d’entrainement au travail interdisciplinaire [Paper presentation]. 28 ème Congrès de l'Association internationale de pédagogie universitaire, Mons, Belgium.

Maillart, C., Martinez Perez, T., Jidovtseff, B., Thomas, N., & Leclercq, A.-L. (07 April 2014). Efficacité des interven8ons langagières basées sur la guidance parentale : qu’en est- il pour les popula8ons de faible statut socio-économique (SSE)? [Poster presentation]. 2ème journée, Paris, France.

Leclercq, A.-L., Majerus, S., Jacob, L., & Maillart, C. (2014). The impact of lexical frequency on sentence comprehension in children with specific language impairment. Research in Developmental Disabilities, 35, 472-481. doi:10.1016/j.ridd.2013.11.027

Leclercq, A.-L., & Veys, E. (2014). Réflexions sur le choix de tests standardisés lors du diagnostic de dysphasie. ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant.

Leclercq, A.-L., Majerus, S., Prigent, G., & Maillart, C. (February 2013). The Impact of Dual-Tasking on Sentence Comprehension in Children with Specific Language Impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 56, 265-280. doi:10.1044/1092-4388(2012/10-0290)

Leclercq, A.-L., Maillart, C., & Majerus, S. (2013). Nonword repetition problems in children with specific language impairment: A deficit in accessing long-term linguistic representations? Topics in Language Disorders, 33 (3), 238-254. doi:10.1097/TLD.0b013e31829dd8c9

Maillart, C., Al mounajjed, M., D’Harcour, E., Thomas, N., Mulquet, A., Leroy, S., & Leclercq, A.-L. (16 November 2012). Impact des facteurs socioéconomiques et culturels pour la mise en place de guidance parentale logopédique [Paper presentation]. 12ème Colloque de Logopédie, Neuchâtel, Switzerland.

Maillart, C., Wiot, N., Leclercq, A.-L., & Durieux, N. (14 May 2012). Comment former des cliniciens critiques et réflexifs ? Implémentation d’une formation à l’Evidence-Based Practice au sein d’un master en logopédie/orthophonie [Paper presentation]. 27ème congrès de l'Association internationale de pédagogie universitaire, Trois-Rivières, Canada.

Leclercq, A.-L., Maillart, C., Pauquay, S., & Majerus, S. (2012). The impact of visual complexity on visual short-term memory in children with specific language impairment. Journal of the International Neuropsychological Society, 18, 1-10. doi:10.1017/S1355617712000021

Maillart, C., Leclercq, A.-L., & Quemart, P. (2012). La répétition de phrases comme aide au diagnostic des enfants dysphasiques. In Les entretiens de Bichat (Ed.), Entretiens d'Orthophonie 2012 (pp. 22-30). Toulouse, France: Europa Digital & Publishing.

Prigent, G., Leclercq, A.-L., & Maillart, C. (2011). Etude de l’impact d’une tâche interférente sur les performances en compréhension morphosyntaxique d’enfants dysphasiques. Cahiers de l'ASELF.

Leclercq, A.-L., Majerus, S., Guasti, M. T., Taïar, J., & Maillart, C. (09 September 2010). Spoken sentence comprehension in children with developmental dyslexia [Poster presentation]. The VI International Conference on Language Acquisition, Barcelone, Spain.

Leclercq, A.-L., Maillart, C., & Majerus, S. (26 June 2010). Impact of phonological complexity on verbal short-term memory performance in children with SLI [Poster presentation]. 13th Meeting of the International Clinical Phonetics and Linguistics Association, Oslo, Norway.

Leclercq, A.-L., Majerus, S., Jacob, L., & Maillart, C. (June 2010). Impact of morphosyntactic complexity in sentence comprehension in children with SLI [Poster presentation]. Child Language Seminar, Londres, United Kingdom.

Leclercq, A.-L., & Majerus, S. (2010). Serial-order short-term memory predicts vocabulary development: Evidence from a longitudinal study. Developmental Psychology, 46 (2), 417-427. doi:10.1037/a0018540

Leclercq, A.-L., & Majerus, S. (04 December 2009). Répétition de non-mots et rappel sériel immédiat : Des mesures équivalentes de la mémoire à court terme verbale? [Poster presentation]. Les journées d'hiver de la Société de Neuropsychologie de Lange Française (SNLF), Paris, France.

Leclercq, A.-L., Guasti, M. T., & Maillart, C. (05 June 2009). Impact of general processing capacities on complex language processing in French SLI children [Poster presentation]. 30th Symposium on Research in Child Language Disorders, Madison, United States - Wisconsin.

Leclercq, A.-L. (June 2009). Impact d'une limitation des capacités de traitement sur la compréhension morphosyntaxique. Rééducation Orthophonique, 238.

Leclercq, A.-L., Kattus, S., & Maillart, C. (14 May 2009). Dysphasie : Limitation des capacités de traitement et compréhension d’énoncés [Poster presentation]. Congrès du Comité Permanent de Liaison des Orthophonistes Logopèdes, Ljubljana, Slovenia.

Majerus, S., Leclercq, A.-L., Grossman, A., Van der Linden, M., Billard, C., Touzin, M., & Poncelet, M. (2009). Serial order short-term memory capacities and specific language impairment: No evidence for a causal association. Cortex: A Journal Devoted to the Study of the Nervous System and Behavior, 45, 708-720. doi:10.1016/j.cortex.2008.10.006

Leclercq, A.-L., Poncelet, M., Van der Linden, M., & Majerus, S. (29 July 2008). Serial Order Short-Term Memory Predicts Later Vocabulary Development: Evidence From A Longitudinal Study Design [Poster presentation]. XI International Congress For The Study Of Child Language, Edinburgh, United Kingdom.

Majerus, S., Belayachi, S., De Smedt, B., Leclercq, A.-L., Martinez Perez, T., Schmidt, C., Weekes, B., & Maquet, P. (2008). Neural networks for short-term memory for order differentiate high and low proficiency bilinguals. NeuroImage, 42, 1698-1713. doi:10.1016/j.neuroimage.2008.06.003