Publications and communications of Dominique Lafontaine

Articles in scientific journals with peer reviewing

As first or last author

Lafontaine, D., Jude, N., & Leck, J. (2024). Validating a Scale Measuring Metacognitive Knowledge About Digital Reading. Mesure et Évaluation en Éducation, 45 (spécial), 63. doi:10.7202/1108759ar

Lafontaine, D., Jude, N., & Leck, J. (2022). Éléments de validation d’une échelle de mesure des connaissances métacognitives liées à la lecture numérique. Mesure et Évaluation en Éducation, 45 (1), 1. doi:10.7202/1097151ar

Van Droogenbroeck, F., Spruyt, B., Quittre, V., & Lafontaine, D. (June 2021). Does the School Context Really Matter for Teacher Burnout? Review of Existing Multilevel Teacher Burnout Research and Results From the Teaching and Learning International Survey 2018 in the Flemish- and French-Speaking Communities of Belgium. Educational Researcher, 50 (5), 290 - 305. doi:10.3102/0013189X21992361

Sacre, M., Toczek, Policard, F., Serres, G., Paulet, C., Petit, S., Neuville, E., & Lafontaine, D. (November 2020). L’efficacité d’un dispositif d’enseignement hybride en fonction des caractéristiques des étudiants. Revue Internationale des Technologies en Pédagogie Universitaire, 17 (2). doi:10.18162/ritpu-2020-v17n2-03

Zhou, J., He, J., & Lafontaine, D. (2020). Cross-cultural comparability and validity of metacognitive knowledge in reading in PISA 2009: a comparison of two scoring methods. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice. doi:10.1080/0969594X.2020.1828820

Dupont, V., & Lafontaine, D. (18 March 2019). Le genre et les performances de l’élève modèrent-ils l’influence de l’école fréquentée sur les aspirations professionnelles ? Revue des Sciences de l'Education, 44 (2), 103-128. doi:10.7202/1058114ar

Lafontaine, D., Dupont, V., Jaegers, D., & Schillings, P. (2019). Self-concept in reading: factor structure, cross-cultural invariance and relationships with reading achievement in an international context (PIRLS 2011). Studies in Educational Evaluation, 60, 78-89. doi:10.1016/j.stueduc.2018.11.005

Lafontaine, D., Dupont, V., & Schillings, P. (2018). Does reading literacy instruction vary according to language or culture? Similarities and differences in English-, German- and French-speaking education systems in PIRLS 2016. IEA Compass: Briefs in Education, (4).

Calone, A., & Lafontaine, D. (2018). Feedback normatif vs feedback élaboré: quel impact sur la performance et le sentiment de contrôlabilité des élèves ? Evaluer: Journal International de Recherche en Education et Formation, 4 (2), 47-76.

Dupont, V., & Lafontaine, D. (2016). Fréquenter des pairs très performants n'a pas que des vertus: impact de l'école ou de la classe fréquentée sur le concept de soi scolaire (Le BFLPE). Revue Française de Pédagogie, 195, 63-86. doi:10.4000/rfp.5037

Lafontaine, D., & Schillings, P. (December 2015). L'évaluation de la lecture-compréhension dans les enquêtes internationales: enjeux et perspectives. Revue Française de Linguistique Appliquée, 20 (2), 9-20. doi:10.3917/rfla.202.0009

Lafontaine, D., Baye, A., Vieluf, S., & Monseur, C. (2015). Equity in opportunity-to-learn and achievement in reading: A secondary analysis of PISA 2009 data. Studies in Educational Evaluation, 47, 1-11. doi:10.1016/j.stueduc.2015.05.001

Chenu, F., Crahay, M., & Lafontaine, D. (December 2014). Par-delà l'approche par compétences : quelle place réserver aux savoirs, à leur enseignement et à leur évaluation ? Education et Formation, e-302, 17-29.

DUPRIEZ, V., Monseur, C., VAN CAMPENHOUDT, M., & Lafontaine, D. (2012). Social Inequalities of Post-secondary Educational Aspirations : influence of social background, school composition and institutional context. European Educational Research Journal, 11 (4), 504-519. doi:10.2304/eerj.2012.11.4.504

Lafontaine, D., & Baye, A. (2012). PISA, instrument ou témoin du changement : évolution des performances en lecture et des politiques éducatives dans cinq systèmes européens. Éducation Comparée, 7.

Lafontaine, D., Dupriez, V., Van Campenhoudt, M., & Vermandele, C. (2012). Le succès des 'héritières' : un effet conjugué du genre et du niveau d'études des parents sur la réussite en 1re année de l'Université. Revue Française de Pédagogie, 179, 29-49.

Dupont, V., & Lafontaine, D. (2011). Les choix d'études supérieures sont-ils liés à l'établissement secondaire fréquenté ? Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 3 (33), 461-478.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (2011). Quasi marché, mécanismes de ségrégation sociale et académique en Communauté française de Belgique. Éducation Comparée, 6, 69-90.

Lafontaine, D., & Raîche, G. (2011). Principes méthodologiques et techniques des enquêtes internationales. Mesure et Évaluation en Éducation, 34 (2), 25-55.

Poncelet, D., & Lafontaine, D. (2011). Un modèle en pistes causales pour appréhender la complexité du phénomène d'accrochage scoalire lors de la transition primaire-secondaire. Mesure et Évaluation en Éducation, 34 (1), 55-95.

Lafontaine, D., Vermandele, C., Plaigin, C., Dupriez, V., Maroy, C., & Van Campenhoudt, M. (April 2010). Profil des étudiants entamant des études universitaires et analyse des choix d'études. Cahiers de Recherche en Éducation et Formation, 78, 1-64.

Dupont, V., & Lafontaine, D. (2009). Les jeunes qui vont travailler dès la fin de l'enseignement secondaire : profil et motivations. Scientia Paedagogica Experimentalis, XLVI (1), 121-144.

Lafontaine, D. (2009). Apprendre à lire, puis lire pour apprendre. Prof, 4, 16-17.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (2009). Les évaluations des performances mathématiques sont-elles influencées par le sexe de l'élève ? Mesure et Évaluation en Éducation, 32 (2), 71-98.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (2009). Gender Gap in Comparative Studies of Reading Comprehension : to what extent do the test characteristics make a difference. European Educational Research Journal, 8 (1), 69-79. doi:10.2304/eerj.2009.8.1.69

Lafontaine, D., & Simon, M. (2008). L'évaluation des systèmes éducatifs. Mesure et Évaluation en Éducation, 31 (3), 95-125.

Monseur, C., & Lafontaine, D. (2006). Le caractère relatif des indicateurs de tendance. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 3 (28), 353-371.

Lafontaine, D. (December 2005). Hétérogénéité, mon cher souci. Revue Internationale d'Education de Sèvres, 40, 108-110.

Blondin, C., & Lafontaine, D. (2005). Les acquis scolaires des filles et des garçons en lecture, en mathématiques et en sciences. Education et Francophonie, XXXIII (1), 37-57.

Demeuse, M., & Lafontaine, D. (2005). L'orientation scolaire en Communauté française de Belgique. Revue Internationale d'Education, 38, 35-53.

Lafontaine, D. (2005). Comment l'école s'adapte-t-elle à la diversité des élèves ? Revue internationale d'éducation, 40, 108-110.

Lafontaine, D., & Crahay, M. (2004). Echec et décrochage scolaires en Communauté française de Belgique : décrochages et raccrochages scolaires. Revue Internationale d'Education, 35, 55-66.

Lafontaine, D. (2003). L'engagement des jeunes de 15 ans à l'égard de la lecture : un atout pour la littératie. Caractères, 10, 29-40.

Lafontaine, D. (2003). L'engagement dans la lecture chez les jeunes de 15 ans. Résultats de PISA 2000. Caractères, 13, 24-28.

Lafontaine, D. (2002). Des pratiques aux performances : la littératie chez les jeunes de 15 ans. Lettre de la DFLM, 30, 3-16.

Lafontaine, D. (2002). A quinze ans, trop de jeunes sont brouillés avec la lecture. Caractères, 7, 5-17.

As co-author

Sacre, M., Le Hénaff, B., Lafontaine, D., Neuville, E., Paulet, C., Petit, S., Policard, F., Serres, G., & Toczek, M.-C. (2022). Motivation, participation et performances des étudiants dans deux dispositifs hybrides. Evaluer: Journal International de Recherche en Education et Formation, 8 (1), 111-143. doi:10.48782/e-jiref-8-1-111

Sacre, M., Lafontaine, D., & Toczek, M.-C. (2021). Comprendre et concevoir des revues systématiques de la littérature en sciences de l’éducation et de la formation. Nouveaux Cahiers de la Recherche en Education, 23 (2), 1-27. doi:10.7202/1085361ar

Baudoin, N., Dellisse, S., Lafontaine, D., Coertjens, L., Crepin, F., Baye, A., & Galand, B. (2020). Soutien des enseignants et motivation des élèves durant la pandémie de COVID-19. Formation et Profession, 28 (4 (Hors série)), 1-13.

Sacre, M., Lafontaine, D., & Toczek, M.-C. (2020). Liens entre les composantes des dispositifs d’enseignement hybride et les performances des étudiants de l’enseignement supérieur : une revue systématique. Mesure et Évaluation en Éducation. doi:10.7202/1074105ar

Jaegers, D., Lafontaine, D., & Fagnant, A. (2016). Favoriser la co-régulation et la co-construction d’une démarche efficace de résolution de problèmes mathématiques en fin d’enseignement primaire. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 38 (3), 569-589.

Dupont, V., Monseur, C., Lafontaine, D., & Fagnant, A. (2012). L'impact de la motivation et des émotions sur les aspirations professionnelles des jeunes de 15 ans. Revue Française de Pédagogie, (181), 55-70. doi:10.4000/rfp.3918

Monseur, C., Baye, A., Lafontaine, D., & Quittre, V. (2011). PISA test format assessment and the local independence assumption. IERI Monographs Series. Issues and Methodologies in Large-Scale assessments, 4, 131-158.

Articles in scientific journals without peer reviewing

Lafontaine, D., Bricteux, S., Hindryckx, G., Matoul, A., & Quittre, V. (2019). Performances des jeunes de 15 ans en lecture, mathématiques et sciences. Premiers résultats de PISA 2018 en Fédération Wallonie-Bruxelles. Les cahiers des Sciences de l'Education.

Galand, B., Lafontaine, D., Baye, A., Dachet, D., & Monseur, C. (2019). Le redoublement est inefficace, socialement injuste, et favorise le décrochage scolaire. Cahiers des Sciences de l'Education, (38), 1-33.

Lafontaine, D. (June 2016). Tronc commun: reculer pour mieux sauter ? TRACeS de ChanGements, 226, 20-21.

Lafontaine, D. (2015). Filles et garçons : ensemble, c'est tout ? Entrées Libres, (97), 2-3.

Lafontaine, D. (2014). Il faut agir sur les structures et les pratiques. Wallonie: Revue du Conseil Économie et Social de la Région Wallonne, (124), 16-19.

Lafontaine, D. (2014). A petits pas dans la bonne direction. TRACeS de ChanGements, 215 (mars & avril), 4-5.

Lafontaine, D., & Baye, A. (2014). De 2000 à 2012 : Les élèves de 15 ans ont progressé en lecture. Caractères, 47/48/49, 9-18.

Schillings, P., & Lafontaine, D. (2013). Les résultats de l’enquête PIRLS sur la lecture en quatrième année primaire : des compétences à mettre à l’étude. Caractères, 44, 5-15.

Lafontaine, D. (October 2010). Points de convergence et de tension. Eduquer, 76, 12-16.

Poncelet, D., Schillings, P., Lafontaine, D., & Goffin, C. (2007). L’école et la famille : leurs influences sur le développement de l’enfant. Des résultats de la recherche longitudinale « Grandir en l’an 2000 ». Point sur la Recherche en Education.

Lafontaine, D. (2006). Editorial du numéro consacré aux compétences. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, 21-22, 1-3.

Baye, A., & Lafontaine, D. (2005). Les bibliothèques vues par le monde de l'enseignement. Lectures, 141, 46.

Lafontaine, D. (2005). Pas d’avenir sans les filles. TRACeS de ChanGements, 170 (2), 2.

Lafontaine, D. (2005). Les (petites) filles modèles ont bien grandi. TRACeS de ChanGements, 170 (1).

Baye, A., Lafontaine, D., & Vanhulle, S. (February 2003). Lire ou ne pas lire : état de la question. Cahiers du Centre de Lecture publique de la Communauté française, 4.

Lafontaine, D. (2002). Réduire la taille des classes dans l'enseignement fondamental : pour des discriminations vraiment positives. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, 11-12, 255-261.

Lafontaine, D. (2002). Pourquoi la Finlande a-t-elle tant de jeunes bons lecteurs ? Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, 9-10, 227-230.

Lafontaine, D. (2002). Les lectures obligatoires en 5e année de l'enseignement secondaire de transition en Communauté française de Belgique. Enjeux: Revue de Formation Continuée et de Didactique du Français, 55, 177-195.

Lafontaine, D. (2002). Les compétences à l'épreuve : l'évaluation en lecture. Enjeux: Revue de Formation Continuée et de Didactique du Français, 55, 54-69.

Lafontaine, D. (2002). Le miracle 'flamand' n'est pas prêt-à-porter… Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, 9-10, 223-226.

Lafontaine, D., & Burton, R. (2002). Les acquis des jeunes de 15 ans en sciences : des progrès restent à faire. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, 9-10, 73-98.

Lafontaine, D. (2001). Quoi de neuf en littératie ? : Regard sur trente ans d'évaluation de la lecture. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, (7-8), 71-95.

Lafontaine, D. (2001). Le dispositif d'évaluation externe en Communauté française de Belgique. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, (7-8), 195-218.

Lafontaine, D., Baye, A., & Matoul, A. (2001). Programme international pour le suivi des acquis des élèves (PISA) de l'OCDE. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, 7-8 (7-8), 53-57.

Lafontaine, D. (2000). Les évaluations externes en Communauté française de Belgique : quel sens donner à la mesure ? Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, (1-2), 110-114.

Books

As author or co-author

Bricteux, S., Crepin, F., Quittre, V., & Lafontaine, D. (2021). RÉSULTATS DE PISA 2018 EN FÉDÉRATION WALLONIE-BRUXELLES - Les jeunes de 15 ans et la lecture. Liège, Belgium: Les cahiers des Sciences de l'Éducation.

Bricteux, S., Quittre, V., & Lafontaine, D. (2020). RÉSULTATS DE PISA 2018 EN FÉDÉRATION WALLONIE-BRUXELLES - Des différences aux inégalités. Liège, Belgium: Les cahiers des Sciences de l'Éducation.

Crepin, F., Bricteux, S., Hindryckx, G., Matoul, A., Quittre, V., & Lafontaine, D. (2019). RÉSULTATS DE L’ENQUÊTE PISA 2018 EN FÉDÉRATION WALLONIE-BRUXELLES - Le climat scolaire. Liège, Belgium: Les cahiers des Sciences de l'Éducation.

Book chapters and contributions to collective works

Book chapters

Lafontaine, D. (2020). Chapter 7 : Use of Assessments to Inform Educational Policies in French-Speaking Belgium. In H. Harju-Luukkainen, N. McElvany, ... J. Stang (Eds.), Monitoring Student. Achievement in the 21st Century. European Policy Perspectives and Assessment Strategies (pp. 79-91). Cham, Switzerland: Springer. doi:10.1007/978-3-030-38969-7_7

Lafontaine, D. (2017). Evaluations à large échelle : prendre la juste mesure des effets de contexte. In P. Detroz, M. Crahay, ... A. Fagnant (Eds.), L'évaluation à la lumière des contextes et des disciplines (pp. 21-51). Louvain-La-Neuve, Belgium: De Boeck.

Lafontaine, D. (2006). The Belgian education system after PISA : reform approaches in the French community of Belgium. In R. Rotte (Ed.), International perspectives on education policy (pp. 93-104). New York, United States - New York: Nova Science Publications.

Lafontaine, D. (2005). Relativiser les performances des établissements scolaires : quelle valeur ajoutée ? In M. Demeuse (Ed.), Vers une école juste et efficace : 26 contributions sur les systèmes d'enseignement et de formation : une approche internationale (pp. 519-538). Bruxelles, Belgium: De Boeck.

Scientific congresses and symposiums

Published

With international audience

Lafontaine, D. (2012). Des politiques aux pratiques d'évaluation en Belgique francophone : la cohérence en questions. In Actes du colloque : L'évaluation des compétences en milieu scolaire et en milieu professionnel. Luxembourg, Luxembourg: Université du Luxembourg.

Blondin, C., & Lafontaine, D. (2003). Des différences liées au sexe : pas si simple. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, 15-16.

Lafontaine, D., & Monseur, C. (2003). Influence du contenu et des modalités d'évaluation sur les indicateurs d'équité. In Actes du 16e colloque international de l'Admée-Europe, Liège, 4-6 septembre 2003. Liège, Belgium: Service de Pédagogie expérimentale de l'Université.

Unpublished

Lafontaine, D., Baye, A., & Quittre, V. (17 March 2023). Successful PISA stories in the EU : How some member states have been able to improve their performance overtime [Paper presentation]. PISA Success Stories : Exploring Equity and High Performance through PISA.

Sacre, M., Lafontaine, D., & Toczek, M.-C. (15 October 2020). How are quiz scores related to students' performance in blended-learning? [Paper presentation]. 1st Conference on science and technology education, Porto, Portugal.

Sacre, M., Lafontaine, D., & Toczek, M.-C. (August 2020). Exploring achievement goals and online formative assessment effect on students’ performance in a blended-learning course in higher education [Poster presentation]. Earli SIG 6 and 7 conference 2020, Tübingen, Germany.

Sacre, M., Lafontaine, D., & Toczek, M.-C. (January 2020). Identification de facteurs de succès pour les étudiants dans un dispositif hybride [Paper presentation]. 32e colloque international de l’Admee-Europe, Casablanca, Morocco.

Sacre, M., Lafontaine, D., & Toczek, M.-C. (November 2019). Comprendre les variables qui ont des effets sur les performances des étudiants dans un dispositif de blended-learning [Poster presentation]. 41e session de l’Admee-Canada, Sherbrooke, Canada.

Quittre, V., Crepin, F., & Lafontaine, D. (31 August 2018). Trends in social and ethnic inequity in the three Belgian Communities [Paper presentation]. EARLI Sig18&23, Groningen, Netherlands.

Lafontaine, D., Jaegers, D., Schillings, P., & dupont, V. (30 August 2018). Self-concept in reading: Factor structure, cross-cultural invariance and relationships with reading achievement (PIRLS 2011) [Paper presentation]. EARLI SIG School effectiveness and School improvement, Groningen, Netherlands.

Calone, A., & Lafontaine, D. (January 2018). Feedback sous forme de notes vs feedback élaboré: quel impact sur la performance et le sentiment de contrôlabilité des élèves? [Paper presentation]. 30e Colloque international de l'Adméé, Esch-sur-Alzette, Luxembourg.

Lafontaine, D., & Schillings, P. (July 2017). PISA reading literacy trends and literacy policy: Connections and critical reflections in Belgium FS [Paper presentation]. 20th European Conference on Literacy, Madrid, Spain.

Lafontaine, D. (28 January 2015). Évaluations à large échelle : prendre la mesure des effets de contexte [Paper presentation]. Admee Europe, 27e congrès : L'évaluation à la lumière des contextes et des disciplines, Liège, Belgium.

Lafontaine, D., Chenu, F., & Dupont, V. (31 August 2013). Early retention in kindergarten: risk factors and school career in French-speaking Belgium primary education [Paper presentation]. Earli Biennal Conference, Munich, Germany.

Lafontaine, D., Chenu, F., & Dupont, V. (31 August 2013). Early retention in kindergarten: risk factors and pathways in primary education [Paper presentation]. 15th Biennal EARLI Conference: Responsible Teaching and Sustainable Learning, Munich, Germany.

Lafontaine, D., Monseur, C., & Baye, A. (September 2012). How does engagement in reading predict digital reading proficiency among 15 year-olds? [Paper presentation]. ECER annual meeting, Cadiz, Spain.

Baye, A., Lafontaine, D., & Monseur, C. (15 September 2011). Gender differences in Variability and Extreme Scores [Paper presentation]. ECER - The European Conference on Educational Research 2011, Berlin, Germany.

Scientific conferences at universities or research centers

Baye, A., Crepin, F., & Lafontaine, D. (30 November 2020). Bien-être des élèves et motivation en temps de pandémie [Paper presentation]. Midi scientifique Unité de recherche EQUALE, Liège, Belgium.

Lafontaine, D. (08 July 2020). Évolution des paradigmes de recherche en éducation : quels obstacles et comment les surmonter ? [Paper presentation]. Colloque international du Didactifen, Liège, Belgium.

Lafontaine, D., Schillings, P., & Dupont, V. (05 October 2017). Teaching reading literacy practices and conditions: Looking for patterns of differences between English, German and French speaking education systems [Paper presentation]. iDea Kolloquium, Frankfurt-am-Main, Germany.

Lafontaine, D. (27 April 2017). PISA expliqué à tous : pistes pour améliorer l'enseignement en FW-B [Paper presentation]. Lafontaine, Liège, Belgium.

Lafontaine, D. (07 March 2017). Quels sont les différents types de différenciation structurelle dans les écoles ou les établissements scolaires ? Que sait-on de leurs effets? [Paper presentation]. CNESCO, Conférence de consensus La différenciation pédagogique, Paris, France.

Demeuse, M., & Lafontaine, D. (19 November 2016). Egalité filles/garçons à travers un état des lieux en Fédération Wallonie-Bruxelles [Paper presentation]. Deuxième journée d’études du groupe de réflexion GENRE.S de l’UMONS: Enseignement: Genre.s et clichés. De la maternelle au doctorat.

Lafontaine, D. (19 November 2016). Du secondaire à l'enseignement supérieur : réussite, motivation et orientations d'études selon le genre [Paper presentation]. Journée d’études Enseignement : genre.s et clichés. De la maternelle au doctorat, Mons, Belgium.

Lafontaine, D. (18 April 2016). Pisa expliqué à tous : que faire pour améliorer notre enseignement en FWB? [Paper presentation]. Les Grandes conférences de l'ULg à Verviers, Verviers, Belgium.

Reports

Research reports

Baudoin, N., Dellisse, S., Gigi, M., Coertjens, L., Crepin, F., Baye, A., & Lafontaine, D. (2020). Sondage bien-être et motivation des élèves du secondaire - rentrée post-confinement (septembre-octobre 2020) (synthèse). Bruxelles, Belgium: Ministère FWB DGPSE.

Baudoin, N., Dellisse, S., Coertjens, L., Galand, B., Crepin, F., Baye, A., & Lafontaine, D. (2020). Le bien-être et la motivation des élèves en période de (dé)confinement : note de synthèse. Bruxelles, Belgium: Fédération Wallonie-Bruxelles.

Arnadottir, E., Garbe, C., Kristmundsson, G., Lafontaine, D., Shiel, G., Sulkunene, S., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Iceland. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Arnadottir, E., Garbe, C., Kristmundsson, G., Lafontaine, D., Shiel, G., & Valtin, R. (2016). Literacy in Denmark. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Arnadottir, E., Kristmundsson, G., Shiel, G., Garbe, C., Lafontaine, D., Mallows, D., & Valtin, R. (2016). Literacy in Denmark. Country Report. Short Version. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Arqueiro, A., Cunha, J., Garbe, C., Lafontaine, D., Dionisio, M. D. L., Shiel, G., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Portugal. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Balbinot, V., Cunha, J., Garbe, C., Lafontaine, D., de Dionisio, M. L., Shiel, G., Tamburlini, G., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Italy. Country Report. Children and adolescents. Köln, Germany: Elinet.

Balbinot, V., Heracleous, M., Manolitsis, G., Papasolomontos, C., Pertidou, A., Pitzoli, M., Sofocleous, S., Tafa, E., Tamburlini, G., Michaelidou, A., Neophytou, L., Valiandes, S., Garbe, C., Lafontaine, D., Mallows, D., Shiel, G., & Valtin, R. (2016). Literacy in Cyprus. Country Report. Short version. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Benitez Sastre, L., D'Angelo Menendez, E., Garbe, C., Gil Traver, F., Lafontaine, D., de la Paz de Juan Sanchez de Rojas, M., Shiel, G., Sobrino Callejo, R., Valtin, R., & Villabona Garcia. (2016). Literacy in Sapin. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Buddeberg, K., Dombey, H., Garbe, C., Grotlüschen, A., Hall, K., koch, S., Lafontaine, D., Mallows, D., Shiel, G., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in England. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET). Köln, Germany: Elinet.

Cupar, D., Cunovic, K., Lafontaine, D., Mallows, D., Radonic, M., Shiel, G., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Croatia. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Cupar, D., Cunovic, K., Radonic, M., Garbe, C., Lafontaine, D., Mallows, D., Shiel, G., & Valtin, R. (2016). Literacy in Croatia. Country Report. Short Version. Köln, Germany: Elinet.

Curtin, A., Garbe, C., Hall, C., Kennedy, E., Lafontaine, D., Shiel, G., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Ireland. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Dachkova, L., Garbe, C., Georgieva, N., Lafontaine, D., Shiel, G., Tzvetkova, M., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Bulgaria. Country Report. Children and adolescents. Köln, Germany: Elinet.

Dachkova, L., Georgieva, N., Tzvetkova, M., Garbe, C., Lafontaine, D., Mallows, D., Shiel, G., & Valtin, R. (2016). Literacy in Bulgaria. Country report. Short version. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Dombey, H., Garbe, C., Lafontaine, D., Mallows, D., Shiel, G., & Valtin, R. (2016). Literacy in England. Country Report. Short Version. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Doupona Horvat, M., Garbe, C., Lafontaine, D., Potcnik, N., Roscleskovec, D., Rot Gabrovec, V., Shiel, G., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Slovenia. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Ehgartner, R., Gangl, V., Garbe, C., Lafontaine, D., Mallows, D., Shiel, G., & Valtin, R. (2016). Literacy in Austria. Country Report. Short Version. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Ehgartner, R., Gangl, V., Garbe, C., Lafontaine, D., Shiel, G., Valtin, R., Arqueiro, A., Balbinot, V., Baye, A., Cunha, J., Trindade Dionisio, M. L., Fischer, C., Géron, S., Kennedy, E., Koikkalainen, M., Kovacs, M., Kristmundsson, G., Lemos, G., Lyytinen, H., ... Wiesner, E. (2016). Literacy in Austria. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET). Köln, Germany: Elinet.

Garbe, C., de Krosse, H., Lafontaine, D., Netten, A., Shiel, G., Strating, H., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in the Netherlands. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Garbe, C., Grotluschen, A., Lafontaine, D., Shiel, G., Tröster, M., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Germany. Country Report. Children and adolescents and adults. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Garbe, C., Kerge, K., Lafontaine, D., Puksand, H., Shiel, G., Sulkunen, S., Uusen, A., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Estonia. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Garbe, C., Koutsogiannis, D., Lafontaine, D., Manolitsis, G., Shiel, G., Tafa, E., & Valtin, R. (2016). Literacy in Greece. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Garbe, C., Kovacs, M., Lafontaine, D., Shiel, G., Gees Solheim, R., Vacaretu, A.-S., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Norway. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Garbe, C., Lafontaine, A., Lafontaine, D., Schillings, P., Shiel, G., Valtin, R., Arqueiro, A., Balbinot, V., Baye, A., Cunha, J., Trindade Dionisio, Fischer, C., Géron, S., Kennedy, E., Koikkalainen, M., Kovacs, M., Kristmundsson, G., Lemos, G., Lyytinen, H., ... Wiesner, E. (2016). Literacy in Belgium (French Community). Country Report - Children and Adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). ELINET.

Garbe, C., Lafontaine, A., Laufkova, V., Shiel, G., Valtin, R., Arqueiro, A., Balbinot, V., Baye, A., Cunha, J., Trindade Dionisio, M. L., Fischer, C., Géron, S., Kennedy, E., Koikkalainen, M., Kovacs, M., Kristmundsson, G., Kucharska, A., Lafontaine, D., Lemos, G., ... Wildova, R. (2016). Literacy in Czech Republic. Country Report - Children and Adolescents. (European Literacy policy network (ELINET)). ELINET.

Garbe, C., Lafontaine, A., Masiulienė, L., Shiel, G., Valtin, R., Arqueiro, A., Balbinot, V., Baye, A., Cunha, J., Trindade Dionisio, M. L., Elijošaitytė, R., Fischer, C., Géron, S., Kennedy, E., Koikkalainen, M., Kovacs, M., Kristmundsson, G., Lafontaine, D., Lemos, G., ... Wiesner, E. (2016). Literacy in Lithuania. Country Report - Children and Adolescents. (European Literacy policy network (ELINET)). ELINET.

Garbe, C., Lafontaine, D., Mallows, D., & Valtin, R. (2016). Literacy in Germany. Country Report. Short Version. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Garbe, C., Lafontaine, D., Michaelidou, A., Neophytou, L., Shiel, G., Valiandes, S., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Cyprus. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Garbe, C., Lafontaine, D., Persson, U.-B., Shiel, G., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Sweden. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Garbe, C., Lafontaine, D., Shiel, G., Steklacs, J., Szabo, I., Szinger, V., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Hungary. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Garbe, C., Lafontaine, D., Shiel, G., Sulkunen, S., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Finland. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Géron, S., Lafontaine, D., Schillings, P., Garbe, C., Mallows, D., Shiel, G., & Valtin, R. (2016). Literacy in Belgium (French Community). Country Report. Short Version. Köln, Germany: Elinet.

Jeantheau, J.-P., Johnson, S., Garbe, C., Géron, S., Lafontaine, D., Mallows, D., Shiel, G., & Valtin, R. (2016). Literacy in France. Country Report. Short Version. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Jonhson, S., Jonhson, R., Garbe, C., Géron, S., Lafontaine, D., Mallows, D., Shiel, G., & Valtin, R. (2016). Literacy in France. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Jonhson, S., Young, M., Garbe, C., Lafontaine, D., Shiel, G., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Scotland. Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Mifsud, C., Petrova, R., Garbe, C., Lafontaine, D., Shiel, G., Valtin, R., Baye, A., & Géron, S. (2016). Literacy in Malta. Country Report. Children and adolescents. Köln, Germany: Elinet.

Valtin, R., Garbe, C., Toia, M., & Lafontaine, D. (2016). Literacy in Romania. Country Report. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Van Acker, T., de Krosse, H., Kuypers, T., Strating, H., Garbe, C., Lafontaine, D., Mallows, D., Schillings, P., Shiel, G., & Valtin, R. (2016). Literacy in Belgium (Flanders. Country Report. Short Version. (European Literacy Policy Network (ELINET). Köln, Germany: Elinet.

van Acker, T., Garbe, C., de Krosse, H., Kuypers, T., Lafontaine, A., Lafontaine, D., Schillings, P., Shiel, G., Strating, H., Valtin, R., Arqueiro, A., Balbinot, V., Baye, A., Cunha, J., Trindade Dionisio, M. L., Fischer, C., Géron, S., Kennedy, E., Koikkalainen, M., ... Wiesner, E. (2016). Literacy in Belgium (Flanders). Country Report. Children and adolescents. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Garbe, C., Géron, S., Lafontaine, D., Mallows, D., Schillings, P., & Valtin, R. (2016). Litteratie en Belgique francophone. rapport court. (European Literacy Policy Network (ELINET)). Köln, Germany: Elinet.

Crepin, F., Neuberg, F., Pirard, F. (Ed.), & Lafontaine, D. (Ed.). (2013). Ce que des parents en situation de précarité disent de l'accueil et de l'éducation des tout-petits. Bruxelles, Belgium: Fondation Roi Baudouin.

Demeuse, M., Friant, N., Hindryckx, G., Kheder, L., Lafontaine, D., Lambert, J.-P., Malaise, S., Passetti, Q., Taymans, M., & Verdonck, M. (2013). Etude interuniversitaire portant sur le financement complémentaire et différencié des institutions de l’enseignement supérieur en fédération Wallonie-Bruxelles - synthèse du rapport de recherche remis à monsieur le ministre de l’enseignement supérieur Jean-Claude Marcourt. Gouvernement de la Fédération Wallonie-Bruxelles.

Schillings, P., Hindryckx, G., Dupont, V., Matoul, A., & Lafontaine, D. (2012). Pirls 2011. Enquête internationale sur le développement des compétences en lecture des élèves de 4e année primaire. Note de synthèse.

Deum, M., Gabelica, C., Lafontaine, A., Nyssen, M.-C., & Lafontaine, D. (2007). Outils pour le diagnostic et la remédiation des difficultés d'acquisition de la lecture en 1re et 2e années du primaire.

Baye, A., Crepin, F., Hindryckx, G., & Lafontaine, D. (2003). Moi les livres, je les picore, je les dévore, je les explore. Bruxelles, Belgium: Communauté Française de Belgique.

Expert reports

Lafontaine, D., & Calone, A. (2023). L’impact des différents types de feedbacks en contexte de classe. Paris, France: Cnesco Cnam.

Lafontaine, D., & Toczek-Capelle, M.-C. (2023). L'évaluation en classe au service de l'apprentissage des élèves. Paris, France: Cnesco Cnam.

Lafontaine, D., & Calone, A. (2023). L’impact des différents types de feedbacks en contexte de classe. Paris, France: Cnesco Cnam.

Demeuse, M., Friant, N., Maystadt, P., Orange, C., Dupriez, V., Baye, A., Lafontaine, D., Cattonar, B., De Graef, V., Franssen, A., De Thier, V., & Lontie, M. (2015). Pacte pour un enseignement d'excellence: état des lieux. Bruxelles, Belgium: Ministère de la Fédération Wallonie-Bruxelles.

Baye, A., Chenu, F., Crahay, M., Lafontaine, D., & Monseur, C. (2014). Le redoublement en Fédération Wallonie-Bruxelles.

E-Prints/Working papers

Schillings, P., Baye, A., Lafontaine, A., & Lafontaine, D. (2009). Les paramètres en jeu dans le développement de la littératie : aspects liés aux politiques éducatives. ORBi-University of Liège. https://orbi.uliege.be/handle/2268/145978.