Reference : Towards a participative tool of decision-making aid as regards retail location-Internati...
Scientific congresses and symposiums : Paper published in a journal
Social & behavioral sciences, psychology : Human geography & demography
Social & behavioral sciences, psychology : Regional & inter-regional studies
Business & economic sciences : Microeconomics
http://hdl.handle.net/2268/98833
Towards a participative tool of decision-making aid as regards retail location-International Conference of Territorial Intelligence, Besançon 2008
English
Merenne-Schoumaker, Bernadette mailto [Université de Liège - ULg > Département de géographie > Département de géographie >]
Devillet, Guénaël mailto [Université de Liège - ULg > Département de géographie > Serv. d'étude en géographie éco. fond. et appliquée (Segefa) >]
Jaspard, Mathieu mailto [Université de Liège - ULg > Département de géographie > Serv. d'étude en géographie éco. fond. et appliquée (Segefa) >]
Laplanche, François [> >]
2009
Papers on Tools and methods of Territorial Intelligence
No
International
International Conference of Territorial Intelligence, Besançon 2008
[en] Retail ; Decision making aid ; Participation ; Web GIS ; Management ; Open Source
[fr] Commerce de détail ; Aide à la décision ; Participation ; SIG Web ; Management ; Internet
[en] Retail activities are more and more regulated. This regulation requires efficient management and decision support tools. In this framework, the University of Liège, in Belgium, work to implement this kind of tool on the Walloon Region. In this tool, a cartographic interface allows to locate, analyse and quantify retail supply.The interactive and multidimensional tool makes the diagnosis of a reference territory (the market area of a retail project) while permitting the implementation of a participative space regrouping the actors at least at two scales:intra communal and supra communal improving the governance in this sector.
[fr] Le souci croissant de règlementation de l’activité commerciale entraine la nécessité de disposer d’outils de gestion et d’aide à la décision performants. L’Université de Liège, en Belgique, a créé un tel outil à l’échelle du territoire wallon. Au sein de cet outil, une interface cartographique offre la possibilité aux communes de localiser, analyser, quantifier l’offre commerciale. L’outil interactif et multidimensionnel facilite le diagnostic d’un territoire de référence (la zone de chalandise d’un projet commercial) tout en permettant la mise en place d’un espace participatif regroupant les acteurs au moins à deux échelles : intra-communale et supra communale améliorant la gouvernance dans ce secteur.
SEGEFA : Service d'études en Géographie économique fondamentale et appliquée ; Lepur : Centre de Recherche en Sciences de la Ville, du Territoire et du Milieu rural
Researchers ; Professionals ; Students
http://hdl.handle.net/2268/98833
http://www.territorial-intelligence.eu/index.php/besancon08/Devillet2
L'outil a fait l'objet de différents tests et sa finition s'est poursuivie en 2009-2010.

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