Unpublished conference/Abstract (Scientific congresses and symposiums)
Un problème de chargement/déchargement profitable d'une flotte de véhicules soumise à des fenêtres de temps
Arda, Yasemin; Crama, Yves; Pironet, Thierry
2008ROADEF 08 - 9e Congrès de la Société Française de Recherche Opérationnelle et d’Aide à la Décision
Editorial reviewed
 

Files


Full Text
Roadef08ARDA-CRAMA-PIRONET.pdf
Publisher postprint (215.51 kB)
Request a copy
Annexes
Presentation Roadef 2008.pdf
Publisher postprint (540.48 kB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
tournées de véhicules; profit; fenêtre de temps; métaheuristique; PDPTW
Abstract :
[en] In most pickup and delivery problems, usually the aim is to minimize either the trip length or duration or the fleet size. Transportation orders or customers are finite sets which should be performed or visited integraly. So, the total earning is supposed to be constant. Conversely, the costs related to trip length or duration or either to the fleet size are consequences of the operations management efficiency. Therefore, typically the objective function is reduced to a cost minimization. On the contrary, this model tends to maximize the global profit. Let’s consider a fleet of vehicles starting at different initial times from different locations and oblige to return to their final depots before fixed maximal times. On their way-back, these vehicles are performing full-truck-load transportation between pickup and delivery points and have to respect time windows for the loading and unloading operations. Realized transportation orders add positive contributions while linking paths generate costs. In summary, the goal for the fleet resides in the selection of transportations orders among available ones while fullfilling the final time requirements and the time restrictions for the un/loading operations.
[fr] En transport, dans les modèles de chargement/déchargement, on désire classiquement minimiser la longueur ou la durée du trajet ou le nombre de véhicules. Les transports ou les clients constituent des ensembles définis à réaliser ou à visiter intégralement. De ce fait, le gain total est considéré comme une constante. Par contre, les coûts liés à la longueur, la durée du trajet ou le nombre de véhicules sont déterminés par la performance de la mise en oeuvre opérationnelle. Par conséquent, en général la fonction objectif se réduit à une minimisation des coûts. Le modèle que nous considérons ici vise à maximiser le bénéfice final. Nous considérons le problème d’une flotte de véhicules démarrant en des endroits différents et devant retourner dans leurs dépôts finals en des temps impartis et en respectant des fenêtres de temps aux points de chargement/déchargement. Ces véhicules doivent maximiser le profit global en réalisant sur leur itinéraire des transports en charge complète d’un lieu de chargement à un lieu de déchargement. Chaque transport réalisé apporte une contribution positive et les trajets de liaison génèrent des coûts. En résumé, le but est de sélectionner des transports parmi un ensemble de transports possibles tout en respectant un temps total de parcours et des fenêtres de temps aux points de dé/chargements.
Research center :
QuantOM, Research Centre in Quantitative Methohds and Operations Management
Disciplines :
Production, distribution & supply chain management
Author, co-author :
Arda, Yasemin  ;  Université de Liège - ULiège > HEC-Ecole de gestion : UER > Supply Chain Management
Crama, Yves  ;  Université de Liège - ULiège > HEC - École de gestion de l'ULiège > Recherche opérationnelle et gestion de la production
Pironet, Thierry  ;  Université de Liège - ULiège > HEC-Ecole de gestion : UER > UER Opérations
Language :
French
Title :
Un problème de chargement/déchargement profitable d'une flotte de véhicules soumise à des fenêtres de temps
Publication date :
26 February 2008
Event name :
ROADEF 08 - 9e Congrès de la Société Française de Recherche Opérationnelle et d’Aide à la Décision
Event organizer :
Société Française de Recherche Opérationnelle et d'Aide à la Décision
Event place :
Clermont-Ferrand, France
Event date :
25-27 February 2008
Peer reviewed :
Editorial reviewed
Funders :
PRISME - Pôle de Recherche Interdisciplinaire en Sciences du Management et de l'Économie [BE]
F.R.S.-FNRS - Fonds de la Recherche Scientifique [BE]
Available on ORBi :
since 25 March 2009

Statistics


Number of views
271 (39 by ULiège)
Number of downloads
14 (6 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi