Article (Scientific journals)
Des interactions enrichies qui soutiennent le développement du langage : effets à court et moyen terme (6 mois) d’une guidance parentale logopédique
Maillart, Christelle; Leroy, Sandrine; Quintin, Emilie et al.
2011In ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 112-113, p. 223-230
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
ANAE-guidance.pdf
Author preprint (85.42 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Parent based language intervention; Indirect therapy; Language disorder; Infant-directed speech; Motherese; Retard de langage; Langage adressé à l’enfant; Intervention indirecte; Guidance parentale
Abstract :
[en] The aim of parent based language intervention is to help parents of children with language disorders to play a main part in their child’s linguistic development by adjusting the speech addressed to them. This study focuses on the efficiency of our intervention methods and of indirect therapy. We analyze four dyads filmed at three different points in time: 1) before the intervention;2) directly after the sessions with the speech therapists; 3) six months later. Each film was transcribed and analyzed. The results confirm that parental based language intervention induces long-term changes in the parents’ behavior.
[fr] La guidance logopédique parentale vise à aider des parents d’enfants en difficulté langagière à tenir un rôle d’acteur principal dans le développement langagier de leurs enfants, en leur fournissant un langage plus adapté à ses difficultés. Cette étude s’intéresse à l’efficacité de cette méthode d’intervention en analysant quatre dyades parent/enfant filmées à trois reprises : avant la prise en charge, directement après les sessions de formation et 6 mois plus tard. Chaque film a été transcrit et analysé. Les résultats confirment que la guidance parentale induit des changements de comportement des parents dont l’effet persiste à long terme.
Disciplines :
Neurosciences & behavior
Author, co-author :
Maillart, Christelle  ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Logopédie clinique
Leroy, Sandrine ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Logopédie clinique
Quintin, Emilie
Ranc, Laetitia
Derouaux, Françoise ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Département de Psychologie : cognition et comportement
D'Harcour, Elisabeth
AL Mounajjed, Mayada
Caet, Stéphanie
Leroy-Collombel, Marie
Morgenstern, Aliyah
Language :
French
Title :
Des interactions enrichies qui soutiennent le développement du langage : effets à court et moyen terme (6 mois) d’une guidance parentale logopédique
Alternative titles :
[en] Enriched interactions which support speech and language development: short- and medium-term effects (6 months) of parental guidance in logopedics
Publication date :
May 2011
Journal title :
ANAE: Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant
ISSN :
0999-792X
Publisher :
Sté Artemis, Paris, France
Volume :
112-113
Pages :
223-230
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 21 June 2011

Statistics


Number of views
2702 (105 by ULiège)
Number of downloads
2792 (99 by ULiège)

Scopus citations®
 
2
Scopus citations®
without self-citations
1

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi