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La critique dans la pratique sociologique : questions introductives
Jacquemain, Marc
2008In Recherches, 5
 

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La critique dans la pratique sociologique - Université de Metz.pdf
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Keywords :
Epistemology; sociology; critical stance
Abstract :
[en] Defending a critical position in sociology depends simultaneously on a triple choice by the researcher in the fields of ontology, epistemology and ethics. From an ontological point of view, the social may be defined as primarily holistic, atomistic, or as being the result of mutual structuration by the parts and the whole. Espitemologically, the position of the researcher may be more realist (social phenomena do exist independantly from our point of view about them) or more constructivist (social phenomena are essentially what people or researchers think they are). considering ethics, the social researcher may act rather as an expert (leaving to the funder of the research the question of the relevance of the object to be investigated) or rather as an intellectual (that chooses himself what is worth investigating or not). The relation between sociology and critics depends crucially on what position the researcher takes within this tri-dimensional frame.
Disciplines :
Sociology & social sciences
Author, co-author :
Jacquemain, Marc ;  Université de Liège - ULiège > Institut des sciences humaines et sociales > Sociologie des identités contemporaines
Language :
French
Title :
La critique dans la pratique sociologique : questions introductives
Alternative titles :
[en] The critical stance within sociological practice : some introductory questions
Publication date :
2008
Journal title :
Recherches
Publisher :
Le portique, Metz, France
Special issue title :
Les usages de la critique : institutions, politiques, médias, épistémologies
Volume :
5
Commentary :
Defendre une position critique dans la pratique de la sociologie dépend de trois options que le chercheur est amené à prendre 1) une option ontologique : la "nature" de la réalité sociale est-elle décomposable en actions individuelles ou bien est-elle irréductiblement holiste ? 2) Une option épistémique : le chercheur penche-t-il pour une option "réaliste" (le social existe indépendamment de la connaissance qu'on en a) ou bien pour une option "constructiviste" (la réalité sociale est, pour partie, ce que les acteurs pensent qu'elle est) et 3) une option éthique : le chercheur peut agir comme intellectuel (qui se réserve le droit de définir son propre objet d'études) ou comme expert (qiu répond à une demande sociale, le plus souvent, à la demande sociale solvable). Aucun de ces choix n'est, bien sûr en "tout ou rien" mais, ensemble, ils conditionnent la possibilité de prendre une position critique.
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