Article (Scientific journals)
Développer l’apprentissage, la coopération et l’identité organisationnelle en milieu hospitalier Evaluation de l’impact d’un Dispositif d’Immersion Structure
Faulx, Daniel; Burlet, Géraldine; Bianca, Vincenzo
2011In Psychologie du Travail et des Organisations, 17 (1), p. 5-25
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Faulx, Burlet & Bianca 2011_FT.pdf
Author postprint (486.92 kB)
Download
Full Text Parts
Faulx, Burlet & Bianca 2011.pdf
Publisher postprint (261.57 kB)
Download
Faulx, Burlet & Bianca 2011.2.pdf
Publisher postprint (79.29 kB)
Download
Faulx, Burlet & Bianca 2011.3.pdf
Publisher postprint (153.91 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
cooperation; learning; identity; training; hospital intitution; membership
Abstract :
[en] In this article we analyse the effects of an innovative approach adopted in a hospital institution. Using a specific framework, this approach consists of placing staff into a department other than their own. The objectives of this approach relate to cognition, identity and organisational behaviour. Based on thematic and structural analysis of 25 interviews, this evaluation shows that the effects of the intervention are consistent with the anticipated objectives on several levels: (1) learning about ways of functioning and working in the host department, (2) growth of co-operation between departments, (3) the development of a feeling of organisational belonging.
[fr] Cet article analyse les effets d’une démarche innovante menée au sein d’une institution hospitalière et consistant, moyennant un encadrement particulier, à placer temporairement des travailleurs dans un autre service que le leur. Cette intervention poursuit à la fois des objectifs cognitifs, identitaires et comportementaux. Fondée sur l’analyse thématique et structurale de contenu de 25 entretiens, l’évaluation montre que l’intervention a eu des effets conformes aux objectifs poursuivis par l’intervention et cela aux trois niveaux : (1) des apprentissages sur les manières de fonctionner et de travailler du service hôte, (2) l’accroissement des comportements de coopération entre services, (3) le développement du sentiment d’appartenance organisationnelle.
Disciplines :
Education & instruction
Social, industrial & organizational psychology
Author, co-author :
Faulx, Daniel ;  Université de Liège - ULiège > Département d'éducation et formation > Apprentissage et formation continue des adultes
Burlet, Géraldine
Bianca, Vincenzo ;  Université de Liège - ULiège > Département d'éducation et formation > Apprentissage et formation continue des adultes
Language :
French
Title :
Développer l’apprentissage, la coopération et l’identité organisationnelle en milieu hospitalier Evaluation de l’impact d’un Dispositif d’Immersion Structure
Alternative titles :
[en] Developing learning, co-operation and organisational identity in the hospital environment
Publication date :
March 2011
Journal title :
Psychologie du Travail et des Organisations
ISSN :
1420-2530
eISSN :
1778-3631
Publisher :
L'Harmattan, Paris, France
Volume :
17
Issue :
1
Pages :
5-25
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 30 April 2011

Statistics


Number of views
275 (31 by ULiège)
Number of downloads
561 (40 by ULiège)

Scopus citations®
 
0
Scopus citations®
without self-citations
0
OpenCitations
 
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi