Reference : Développer l’apprentissage, la coopération et l’identité organisationnelle en milieu ...
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Social, industrial & organizational psychology
Social & behavioral sciences, psychology : Education & instruction
http://hdl.handle.net/2268/89846
Développer l’apprentissage, la coopération et l’identité organisationnelle en milieu hospitalier Evaluation de l’impact d’un Dispositif d’Immersion Structure
French
[en] Developing learning, co-operation and organisational identity in the hospital environment
Faulx, Daniel mailto [Université de Liège - ULg > Département d'éducation et formation > Apprentissage et formation continue des adultes >]
Burlet, Géraldine [ > > ]
Bianca, Vincenzo [Université de Liège - ULg > Département d'éducation et formation > Apprentissage et formation continue des adultes >]
Mar-2011
Psychologie du Travail et des Organisations
L'Harmattan
17
1
5-25
Yes (verified by ORBi)
International
1420-2530
Paris
[en] cooperation ; learning ; identity ; training ; hospital intitution ; membership
[en] In this article we analyse the effects of an innovative approach adopted in a hospital institution. Using a specific framework, this approach consists of placing staff into a department other than their own. The objectives of this approach relate to cognition, identity and organisational behaviour. Based on thematic and structural analysis of 25 interviews, this evaluation shows that the effects of the intervention are consistent with the anticipated objectives on several levels: (1) learning about ways of functioning and working in the host department, (2) growth of co-operation between departments, (3) the development of a feeling of organisational belonging.
[fr] Cet article analyse les effets d’une démarche innovante menée au sein d’une institution hospitalière et consistant, moyennant un encadrement particulier, à placer temporairement des travailleurs dans un autre service que le leur. Cette intervention poursuit à la fois des objectifs cognitifs, identitaires et comportementaux. Fondée sur l’analyse thématique et structurale de contenu de 25 entretiens, l’évaluation montre que l’intervention a eu des effets conformes aux objectifs poursuivis par l’intervention et cela aux trois niveaux : (1) des apprentissages sur les manières de fonctionner et de travailler du service hôte, (2) l’accroissement des comportements de coopération entre services, (3) le développement du sentiment d’appartenance organisationnelle.
Researchers ; Professionals ; Students
http://hdl.handle.net/2268/89846

File(s) associated to this reference

Fulltext file(s):

FileCommentaryVersionSizeAccess
Open access
Faulx, Burlet & Bianca 2011.pdfPublisher postprint255.44 kBView/Open
Open access
Faulx, Burlet & Bianca 2011.2.pdfPublisher postprint77.43 kBView/Open
Open access
Faulx, Burlet & Bianca 2011.3.pdfPublisher postprint150.3 kBView/Open

Bookmark and Share SFX Query

All documents in ORBi are protected by a user license.