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Structures commerciales des rues et centres piétonniers. Essai de comparaison de quelques cas français et belges
Merenne-Schoumaker, Bernadette
1981In Bulletin de la Société Belge d'Études Géographiques, L (n° spécial), p. 135-144
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Mérenne Structures commerciales des rues et centres piétonniers 1981.pdf
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Keywords :
Pedestrian areas; Commercial structure; France; Belgium; Secteurs piétonniers; Structure commerciale; Belgique; Verkeersvrije centra; Commerciele structuur; Frankrijk
Abstract :
[en] This article tends to compare several sectors for pedestrians in the cities of Belgium as well as France. In general, their businesses structures differ in function of the neighborhoods or sites selected for the landmark of a pedestrian. Thus, three types of sectors for pedestrians can be characterized : businessman's site, the old neighborhoord in process of destruction (historical entity) and the neighborhood with attractions and restaurants. In fact, the presence of pedestrian in a street or a neighborhood may precipitate a decline in business flourishment by a combination in a reduction of access in the premises (elimination of small businesses selling heavy materials and/or those occupy a large place and those which are involved in frequent deliveries) and an uprising in rents (minimization of businesses selling certain products which are not essential and/or at a fix price).
[fr] L'article tente de comparer différentes structures commerciales de secteurs piétonniers en France et en Belgique. En général, ces structures diffèrent en fonction des secteurs choisis comme espaces piétonniers; trois types d'espaces peuvent ainsi être distingués : les axes régionaux, les vieux quartiers en mutation et les quartiers de loisirs et de restauration, parfois proches des précédents. En fait, la mise en piétonnier peut accélérer les mutations d'une rue ou d'un quartier par la réduction de l'accessibilité ou la hausse des loyers.
[nl] In dit artikel wordt een poging ondernomen om enkele verkeersvrije delen van Franse en van Belgische Steden te vergelijken. In het algemeen zijn de commerciele structuren verschallend, afhankelijk van die bepaalde Straten of wijken die men heeft uitgekozen om verkeersvrij te maken. Toch kunnen drie types van verkeersvrije sectoren goed onderscheiden worden. Het zijn de regionale commerciele as, de oude geevolueerde wijk (historische kern) en de wijk waar de ontspannings-gelegenheden en de restaurants zijn ingeplant. Längs de andere kant lijkt het verkeersvrijmaken van een straat of van een wijk de commerciele mutatie te versnellen als gevolg van de verandering in de toegankelijkheid (eliminatie van de handelszaken die zware en/of lastige produkten verkopen evenals van deze die veelvuldig bestelling moeten afleveren) en van de stijging van de huurprijzen (het verdwijnen van de verkooppunten van alledaagse goederen en/of van deze waarvan de prijzen werden vastgesteld).
Research center :
SEGEFA : Service d'Etudes en Géographie économique fondamentale et appliquée
Disciplines :
Special economic topics (health, labor, transportation...)
Human geography & demography
Author, co-author :
Merenne-Schoumaker, Bernadette  ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie > Département de géographie
Language :
French
Title :
Structures commerciales des rues et centres piétonniers. Essai de comparaison de quelques cas français et belges
Publication date :
1981
Journal title :
Bulletin de la Société Belge d'Études Géographiques
ISSN :
0037-8925
Publisher :
S.O.B.E.G., Leuven, Belgium
Volume :
L
Issue :
n° spécial
Pages :
135-144
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 15 September 2010

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