Article (Scientific journals)
De la géographie des professeurs à la géographie de l’action : une place nouvelle dans l’enseignement secondaire
Merenne-Schoumaker, Bernadette
2003In Belgeo, 2003 (2), p. 157-164
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Mérenne -2003-De la géographie des professeurs à la géogra.pdf
Publisher postprint (457.45 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
School geography; Teaching of Geography; Teachers'training; Géographie scolaire; Enseignement de la géographie; Formation des maîtres
Abstract :
[en] Within 50 years, school geography changed drastically, especially in the secondary schools of French-speaking Belgium. This evolution, made of four major phases, is related with the changes of both, societies and values. Although school geography is not any more a “reduction” of academic geography, its evolution is also related with the changes that took place within universities. On the basis of a SWOT analysis, forces and weaknesses of this secondary school geography are underlined and some action proposals are suggested.
[fr] En moins de 50 ans, la géographie scolaire – et plus particulièrement la géographie enseignée dans le secondaire en Belgique francophone – a beaucoup changé. Cette évolution – au sein de laquelle nous avons identifié quatre phases principales – n’est sans doute pas étrangère à l’évolution qui a touché nos sociétés et leurs valeurs ; elle est aussi liée aux bouleversements de la discipline au niveau universitaire même si la géographie scolaire est de moins en moins une « réduction » de la géographie savante. Un bilan sous forme d’une analyse AFOM permet de souligner les forces et faiblesses de cette géographie enseignée dans le secondaire et de proposer quelques pistes d’action.
Research center :
L.M.G. : Laboratoire de Méthodologie de la Géographie
CIFEN Le Centre Interfacultaire de Formation des Enseignants
Disciplines :
Education & instruction
Human geography & demography
Author, co-author :
Merenne-Schoumaker, Bernadette  ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie > Département de géographie
Language :
French
Title :
De la géographie des professeurs à la géographie de l’action : une place nouvelle dans l’enseignement secondaire
Publication date :
2003
Journal title :
Belgeo
ISSN :
1377-2368
eISSN :
2294-9135
Publisher :
BELGEO, Belgium
Volume :
2003
Issue :
2
Pages :
157-164
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 02 September 2010

Statistics


Number of views
118 (4 by ULiège)
Number of downloads
196 (3 by ULiège)

Scopus citations®
 
0
Scopus citations®
without self-citations
0
OpenCitations
 
0

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi