Reference : Enfants a haut potentiel: attitude du medecin traitant
Scientific journals : Article
Human health sciences : Pediatrics
http://hdl.handle.net/2268/7068
Enfants a haut potentiel: attitude du medecin traitant
French
[en] Gifted children and the family physician
Vanmeerbeek, Marc mailto [Université de Liège - ULg > Département des sciences cliniques > Médecine générale >]
Van Onckelen, Stephanie [> > > >]
Bouüaert, Corine mailto [Université de Liège - ULg > Département des sciences cliniques > Médecine générale >]
Burette, Philippe [Centre Hospitalier Universitaire de Liège - CHU > > Urgences >]
2006
Presse Médicale
Masson
35
1 Pt 2
86-90
Yes (verified by ORBi)
International
0755-4982
France
[en] Adult ; Age Factors ; Anxiety/diagnosis ; Attention Deficit Disorder with Hyperactivity/diagnosis ; Child ; Child, Gifted/education/psychology ; Depression/diagnosis ; Diagnosis, Differential ; Follow-Up Studies ; Humans ; Intelligence Tests ; Physician-Patient Relations ; Physicians, Family ; Sleep Disorders/diagnosis ; Somatoform Disorders/diagnosis
[en] Gifted children account for about 2% of the population but are not always identified. Nonsynchronous intellectual, biological and affective development may cause problems and disrupt relationships at home and in school. GP's are consulted for mood or behavior disorders or somatization. If maladjustment at school appears to be related to mood or behavior disorders, a complete psychological assessment is essential. It is especially important to rule out the differential diagnosis of ADHD because of the differences in treatment. A substantial portion of management depends on teachers and the overall school environment. GP's are involved in long-term support of children and families, and in treatment of related disorders: depression, anxiety, sleep disorders, and somatization. Drug therapy has a very limited role in treatment of related disorders.
[fr] Les enfants à haut potentiel intellectuel représentent environ 2 % de la population, mais ne sont pas toujours identifiés.
Ils peuvent souffrir de dyssynchronie interne et sociale, et leurs relations scolaires et familiales peuvent être perturbées.
Les médecins sont consultés principalement pour des troubles de l’humeur ou du comportement, des somatisations.
Si des troubles du comportement ou de l’humeur semblent pouvoir être rapportés à une inadaptation scolaire, il importe de faire pratiquer un bilan psychologique et psychométrique rapidement.
Le diagnostic différentiel avec le trouble de déficit de l’attention avec hyperactivité est essentiel en raison de ses implications thérapeutiques.
Une partie substantielle de la prise en charge du phénomène relève des pédagogues et du milieu scolaire en général.
Le médecin est un acteur privilégié dans le soutien de l’enfant et de sa famille, dans le traitement des troubles associés : dépression, anxiété, troubles du sommeil, somatisations.
Le traitement médicamenteux n’a qu’une place très limitée.
Professionals
http://hdl.handle.net/2268/7068

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