Reference : Voies nouvelles pour l'enseignement de la géographie dans le secondaire
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Education & instruction
Social & behavioral sciences, psychology : Human geography & demography
http://hdl.handle.net/2268/70419
Voies nouvelles pour l'enseignement de la géographie dans le secondaire
French
Merenne-Schoumaker, Bernadette mailto [Université de Liège - ULg > Département de géographie > Département de géographie >]
1992
Bulletin de la Société Géographique de Liège
Société Géographique de Liège
28
19-24
Yes (verified by ORBi)
International
0770-7576
Liège
Belgium
[en] Teaching of Geography ; Epistemology ; Methodology
[fr] Didactique de la géographie ; Epistémologie ; Méthodologie
[en] After having identified the main difficulties met by the teaching of geography in secondary schools, this article proposes tracks for a renewal. Firstly, these tracks deal with objectives : a geographical education for all - that means the ability to understand the spatial dimensions of a problem and this at different scales. Secondly, they are concerned that we whish to focus back on a global geography that attempts to understand territories in their diverse dimensions.
Finally, they deal with teaching methods by introducing above all a coherent methodology that embraces the stages of the learning of facts and of spatial "ensembles" and which integrates the scientific approach.
[fr] Après avoir identifié les principales difficultés rencontrées par l'enseignement de la géographie dans le secondaire, l'article propose des pistes pour un renouveau. Celles-ci ont d'abord trait aux objectifs : une éducation géographique pour tous, c'est-à-dire la capacité à savoir prendre en compte les dimensions spatiales d'un problème et ce à différentes échelles. Elles concernent ensuite les contenus que nous souhaitons recentrer sur une géographie globale qui cherche à comprendre les territoires dans leurs diverses dimensions. Elles traitent enfin des méthodes d'enseignement en proposant notamment une méthodologie cohérente qui épouse les étapes d'appréhension des faits et des ensembles spatiaux et qui intègre la démarche scientifique.
L.M.G. : Laboratoire de Méthodologie de la Géographie
Researchers ; Professionals ; Students ; General public
http://hdl.handle.net/2268/70419

File(s) associated to this reference

Fulltext file(s):

FileCommentaryVersionSizeAccess
Open access
Mérenne 1992 Voies nouvelles pour l'enseignement de la géogra.pdfPublisher postprint362.22 kBView/Open

Bookmark and Share SFX Query

All documents in ORBi are protected by a user license.