Reference : ASCID : le noyau centrral de douze facteurs expliquant la conduite en éducation théra...
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Education & instruction
http://hdl.handle.net/2268/69891
ASCID : le noyau centrral de douze facteurs expliquant la conduite en éducation thérapeutique du patient
French
[en] ASCID : the central factors of the dozen that explain patient actions in patient education settings
Leclercq, Dieudonné mailto [Université de Liège - ULg > Département d'éducation et formation > Technologie de l'éducation >]
2010
Education Thérapeutique du Patient [=ETP] = Therapeutic Patient Education [=TPE]
EDP Sciences
2
2
213-221
Yes (verified by ORBi)
International
2100-0808
Paris
France
[en] psychological factors, patient behavior, attitudes, skills, cognition, decision, volition, self-image,
[fr] facteurs psychologiques, conduite du patient, attitudes, decision, volition, image de soi
[en] Abstract – ASCID: the core of 12 factors that explain behavior in patient education. Introduction: Professionals involved in Patient Education need to have a good understanding of the (numerous) factors that affect, in a person, her becoming aware, then her decision, then her putting it into practice in a lasting and efficient way. For this purpose, we propose a model we have developed during several years in CERES (University of Liège) as well as in DPSS (University of Paris 13), named “Factors of production and perseveration in actions”. If these factors are designated by the first letters of their names, at the heard of the model stands the acronym ASCID (Attitudes, Skills, Cognition, Identity, Decision). Objectives: This model, conceived for health and environment education is not limited to therapeutic patient education, but it fits it very well. The interest and the fecundity of this model have been put to test during more than 25 years with cohorts of students and professionals involved in TPE to analyze situations, cases, and to conceive relevant course of action for the educator and the patient. Description: Methods of diagnostic and of action in TPE superimposed themselves to the model of patient functioning. To help readers assimilate this complex model, we start with a familiar case (AIDS) and we will use frequently cases to illustrate theoretical concepts.
[fr] Il importe que l’intervenant en ETP ait une vue claire de la nature des (nombreux) facteurs
qui influencent chez une personne la prise de conscience, puis la décision, puis la conduite durable et son efficacité. Dans ce but, est proposé un modèle que nous avons développé pendant plusieurs années au CERES de l’université de Liège et au DPSS de l’université de Paris 13, et appelé « Facteurs de production et de maintien de la conduite ». Si l’on désigne ces facteurs par leurs premières lettres, on trouve, au coeur du modèle, l’acronyme ASCID (Attitudes, Savoir-Faire, Connaissance, Image de soi, Décision). Objectifs : Ce modèle, conçu pour l’éducation pour la santé et l’environnement en général, n’est donc pas limité à l’ETP, mais il s’y adapte particulièrement bien. L’intérêt et la fécondité de ce modèle ont été mis à l’épreuve pendant plus de 25 ans avec des cohortes d’étudiants et de professionnels impliqués dans l’ETP,
pour analyser des situations, des cas, et imaginer les actions possibles de l’éducateur. Description : Les méthodes de diagnostic et d’interventions en ETP viennent se superposer au modèle du fonctionnement du patient. Pour rendre la description du modèle plus digeste pour le lecteur, nous partons d’un cas familier (le SIDA) et nous recourons tout au long de cet article à des cas illustrant les concepts.
Abbreviations: .............
Researchers ; Professionals ; Students
http://hdl.handle.net/2268/69891
http://www.etp-journal.org
Idéalement, cet article qui creuse particulièrement deux facteurs (Décision et volition) devrait être complété par un article illustrant la fécondité du modèle ASCID sur de nombreux cas authentiques.

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Version définitive 8 août 2010 tpe10006.pdfNo commentaryPublisher postprint572.06 kBView/Open

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