Reference : Studying Political Reasoning Among Young French-speaking Belgians
Scientific congresses and symposiums : Unpublished conference
Social & behavioral sciences, psychology : Sociology & social sciences
Law, criminology & political science : Political science, public administration & international relations
http://hdl.handle.net/2268/69296
Studying Political Reasoning Among Young French-speaking Belgians
English
[fr] Étudier le raisonnement politique des jeunes francophones belges
Fournier, Bernard mailto [Université de Liège - ULg > Département de science politique > Politologie >]
3-Jun-2010
19
Yes
No
International
Canadian Political Science Association Annual Conference
juin 2010
Association canadienne de science politique
Montréal (Université Concordia)
Québec, Canada
[fr] Shawn W. Rosenberg ; raisonnement politique ; jeunes ; Belgique
[en] The question of lowering the voting age to 16 has long been debated in university circles. In the last Austrian elections, young people aged 16 and older were invited to vote, even if young people themselves are divided over this issue, even hostile to the idea. Nevertheless, isn’t such a question, which is rarely discussed by the larger public and touches on several dimensions of a person’s life, an ideal topic for a debate, where the confrontation of ideas may change opinions and reveal – or even modify – young people’s global attitudes towards political interest and participation? A non-random sample of nearly two hundred 16- to 22-year-old youth in French-speaking Belgium was selected to discuss the possibility of lowering the voting age to 16, as well as political interest and political participation, during one day with four experts. The same questionnaire was filled in in the beginning and at the end of the day. These first results are presented here. They show little evolution during the discussion, in a sample already largely against the idea of lowering the voting age. However, these are the consequences for political socialisation we would like to discuss with this research project based on political reasoning.
[fr] La question de l’abaissement du droit de vote à 16 ans a toujours fait l’objet de débats dans certains cercles universitaires. Lors des dernières élections autrichiennes, les jeunes de 16 ans et plus ont été invités à voter même si les jeunes eux-mêmes sont souvent partagés, voire hostiles à l’idée. Or, une question comme le droit de vote à 16 ans, peu discutée publiquement et engageant plusieurs dimensions de la vie d’un individu, n’est-elle pas une question de débat idéale, où la confrontation des idées peut amener à modifier les points de vue et révéler – et même modifier – les attitudes plus globales des jeunes envers l’intérêt politique et la participation ? Un échantillon non aléatoire de 182 jeunes de 16-22 ans en Belgique francophone a été retenu pour discuter du vote à 16 ans, de l’intérêt et de leur participation politique lors d’une journée avec 4 experts. Le même questionnaire a été distribué avant et après la rencontre. Ces premiers résultats sont présentés, qui montrent que peu d’évolutions ont été enregistrées dans un échantillon peu favorable à l’idée. Cependant, ce sont les enseignements pour la socialisation politique que nous souhaitons mettre en évidence dans cette recherche basée sur le raisonnement politique.
Researchers ; Professionals ; Students
http://hdl.handle.net/2268/69296

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