Article (Scientific journals)
Comparaison des stratégies d’enseignement du basket-ball en milieu scolaire et en milieu sportif
Frédéric, Olivier; Gribomont, Jérôme; Cloes, Marc
2009In eJournal de la Recherche sur l'Intervention en Éducation Physique et Sport, 16, p. 6-21
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Frederic_Gribomont_et_Cloes_2009.pdf
Publisher postprint (123.48 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Physical education; Teaching strategies; coaching strategies; basketball; Team sports; Education physique; stratégies d'enseignement; entraînement; basket-ball; sports collectifs
Abstract :
[en] Since many years, teamsports' teaching receives a special interest from researchers involved in the Sport Pedagogy domain. In parallel to the traditional approach focusing on sport skills teaching, other pedagogical processes more focused on learner and play are recommended today. If few data are available about how these sports are taught in school and sports contexts of the French speaking part of Belgium (Wallonia), we hypothesized that teamsports' teaching remains analytical whatever the context. To verify this hypothesis, we have video recorded basketball session proposed by physical education teachers/coaches. Using stimulated recall interviews, we compared the teaching strategies of both groups of subjects. Differences were observed in organisation as well as in didactic processes. However, similarities were identified in teaching content and interventions characteristics.
[fr] Depuis de nombreuses années, l’enseignement des sports collectifs suscite un intérêt marqué de la part des chercheurs dans le domaine des Activités Physiques et Sportives (APS). Ainsi, en marge de l’approche traditionnelle, techniciste, d’autres processus didactiques davantage centrés sur l’apprenant et sur le jeu sont aujourd’hui préconisés. Si peu de données existent quant à la manière dont ces disciplines sont abordées en Belgique francophone dans les contextes scolaires et sportifs, nous posons l’hypothèse que l’enseignement des sports collectifs y demeure analytique quel que soit le cadre de pratique envisagé. Afin de vérifier notre hypothèse, nous avons filmé des séances d’enseignement du basket-ball chez des enseignants et des entraîneurs. Par une séance de rappel stimulé centrée sur ces enregistrements, nous avons pu comparer les approches didactiques de ces deux populations. Celles-ci se différencient au niveau organisationnel et en termes de procédés didactiques utilisés. Par contre, des similitudes apparaissent au niveau du contenu d’enseignement et des interventions.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Frédéric, Olivier ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences de la motricité > Intervention et gestion en activités physiques et sportives
Gribomont, Jérôme;  Université de Liège - ULiège > Département des Sciences de la motricité > Intervention et Gestion en Activités physiques et sportives
Cloes, Marc ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences de la motricité > Intervention et gestion en activités physiques et sportives
Language :
French
Title :
Comparaison des stratégies d’enseignement du basket-ball en milieu scolaire et en milieu sportif
Alternative titles :
[fr] Comparison of teaching strategies of basketball in school and sport contexts
Publication date :
January 2009
Journal title :
eJournal de la Recherche sur l'Intervention en Éducation Physique et Sport
eISSN :
2105-0821
Publisher :
Institut Universitaire de formation des Maîtres de l'Université Franche-Comté, Besançon, France
Volume :
16
Pages :
6-21
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 16 February 2009

Statistics


Number of views
1201 (41 by ULiège)
Number of downloads
865 (23 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi