Reference : The clinic of anger : from psychopathology to the adequacy of punishment
Scientific congresses and symposiums : Unpublished conference
Social & behavioral sciences, psychology : Theoretical & cognitive psychology
Social & behavioral sciences, psychology : Neurosciences & behavior
Human health sciences : Psychiatry
http://hdl.handle.net/2268/41423
The clinic of anger : from psychopathology to the adequacy of punishment
English
[en] La clinique des colères: de la psychopathologie à l'adéquation des punitions
Philippe, Paule mailto [Université de Liège - ULg > > Centre de référence de l'autisme >]
Scholl, Jean-Marc mailto [Université de Liège - ULg > > Centre de référence de l'autisme >]
27-Aug-2007
Yes
International
From baby to adolescent. A psychopathological continuity? the 13th International Congress of European Society for Child and Adolescent Psychiatry (ESCAP)
du 25 août au 29 août 2007
European Society for Child and Adolescent Psychiatry (ESCAP)
FLORENCE
ITALIE
[en] angers ; psychopathology ; neuropsychology
[en] Not every fit of anger is good. But some are not to be avoided either. And fits of anger have not all the same aetiology. The authors try to understand the various psychopathological and\or neuropsychological mechanisms that could explain anger whether in babies, children, teenagers or adults. Anger can arise from the feeling of being overwhelmed – coming by an overflow of the possibilities of management of the ego – (¬¬as a consequence of excessive intake of sensory or emotional information, of hypersensitivity…), from an unstable self-image (see-saw from a positive self-image to a negative one), from an overvalued self-image (narcissistic or megalomaniac personality) or from an undervalued self-image (depressive disorders), from a "Uneasiness in the Situation of Being Alone" (search for link), from great impulsiveness (15% of ADHD), from the incomprehension of the conversational partner (deficit of interpersonal perceptions); anger can also arise from projections (paranoid ones or others), from incomprehension (problems of intelligence, language, culture..) and\or from the refusal of the limits (well or inappropriately imposed, always the same ones or variable). Anger can sometimes be a warning sign of maltreatment disorder that has to be listened to. Considering these various mechanisms, it seems important to reflect on how to adapt punishments: corporal punishment? shaming? placing at a distance? restraining? isolation? task of repairing? … Their purpose must be to help the child to have better control of his/her behaviour and a better self-image. This reflection comes within the context of a psychotherapeutic approach with the parent’s cooperation and\or cooperation of the people in charge of the child. The added value of medication is also considered (methylphenidate, antidepressant, atypical antipsychotic drugs, mood stabilisers…). An appropriate treatment provides child as well as home environment with relief and so allows moving on to other problematic components of the situation in the psychotherapeutic approach.

Toutes les colères ne sont pas bonnes. Mais toutes les colères ne sont pas non plus à éviter. Et toutes les colères n’ont pas les mêmes étiologies.
Les auteurs cherchent à comprendre les différents mécanismes psychopathologiques et/ou neuropsychologiques qui pourraient sous-tendre les colères, que ce soit chez les bébés, les enfants, les adolescents ou les adultes. Les colères peuvent naître d’un débordement des possibilités de la gestion du moi (suite à un apport excessif d’informations sensorielles ou émotionnelles, d’une hypersensibilité,…), d’une image de soi instable (bascule d’une image positive vers une image négative de soi) ou sur-valorisée (trait de personnalité narcissique, trait mégalomaniaque), ou dévalorisée (image dépressive de soi), d’un "Mal-être en situation d’être seul" (recherche d’un lien), d’une grande impulsivité (15 % des ADHD…), d’une incompréhension de l’interlocuteur (déficit des perceptions intersubjectives), ou encore naître de projections (paranoïdes ou autres), de l’incompréhension (problème d’intelligence, de langue, de culture…) et/ou du refus des limites (bien ou mal posées, toujours les mêmes ou changeantes…). Et elles sont parfois un signal d’alarme de maltraitance qu’il faut aussi entendre.
Face à ces différents mécanismes, il paraît important de réfléchir à comment ajuster les punitions: punition physique ? humiliation ? répression ? mise à distance? contention? isolement? tâche de réparation, de remise en lien ?… Elles chercheront à aider l’enfant à garder un meilleur contrôle de son comportement et une meilleure image de lui. Cette réflexion s’inscrit dans une approche psychothérapeutique avec la collaboration des parents et/ou des responsables de l’enfant. L’intérêt d’une médication ajoutée (méthylphénidate, antidépresseurs, antipsychotiques atypiques, régulateurs de l’humeur….) est également envisagé. Une prise en charge bien adaptée apporte alors un apaisement tant pour l’enfant que pour le milieu de vie et permet ensuite d’aborder en psychothérapie d’autres composantes problématiques de la situation.
Researchers ; Professionals ; Students
http://hdl.handle.net/2268/41423
présentation power point en anglais

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angers presentation 26 août 2007.pdfAuthor preprint2.24 MBView/Open

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