Reference : An investigation of the effects of daily physical education in kindergarten and eleme...
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Education & instruction
http://hdl.handle.net/2268/40866
An investigation of the effects of daily physical education in kindergarten and elementary schools
English
[fr] Recherche sur les effets d'une séance d'éducation physique dans des écoles maternelles et élémentaires
Piéron, Maurice mailto [Université de Liège - ULg > Département des activités physiques et sportives > Pédagogie des activités physiques et sportives > >]
Cloes, Marc mailto [Université de Liège - ULg > Département des sciences de la motricité > Intervention et gestion en activités physiques et sportives >]
Delfosse, Catherine [ > > ]
Ledent, Maryse [ > > ]
1996
European Physical Education Review
SAGE Publications
2
2
116-132
Yes (verified by ORBi)
International
1356-336X
[en] Daily physical education ; Kindergarten ; Elementary schools ; French Communuty Belgium
[fr] Education physique quotidienne ; Maternelles ; Elementaires ; Communauté française Belgique
[en] The project used different methods of data collection: tests, questionnaires and systematic observation of pupils and teachers. In developing a multiple viewpoint approach, we attenpted to sketch a detached view of the implementation of DPE and of tis results. Goals were as follows: (1) Exploring the possible effects of the programme in various areas of children's life that do not arise directly from their activities during physical education lessons. (2) Identifying children's school-life context, in order to identify factors influencing several effects of DPE. The various viewports considered, the results, and the knowledge of external variables all allowed us to identify a convergent package of indications, thus allowing us to think in terms of causality. Often, the benefits came from the children's involvement in the experimental programme. Improvements of motor performance in primary school age children arise from a maturation process and from practice and learning. Nevertheless, it is particularly hard to identify the relative contributions of these two sources. Tracing pupil's development, fro the starting level at beginning of the school year, appeared to allow isolation of the part played by children's activities whitin the school environement. In all grade levels, comparisons confirmed pilot classes superiority. Performances were significantly better in many tests. However, during the year, it seemed that the development of performance due to maturation masked the potential effects of physical activities. A decline in favourable attitudes was observed in every school at the beginning and the end of the school year. A slide from very favourable attitudes towards simply favourable attitudes was observed. ...
[fr] Un programme d'éducaton physique quotidienne (leçons de 40 minutes) fut mis en oeuvre dans 14 écoles (maternelles et primaires) pendant trois ans. Ces écoles étaient situées dans la Communauté française de Belgique. Plus de 3.500 enfants furent impliqués dans le programme. Celui-ci exigea une coopération étroite entre l'instituteur titulaire de la classe et le spécialiste de l'éducation hysique. L'évaluation des effets du programme quotidien d'éducation physique s'est faite sur la base d'une collecte de données qui provenaient de plusieurs sources: (1) des tests de condition physique et d'habileté motrice; (2) des questionnaires validés au préalable et déterminant l'attitude des enfants vis-à-vis de l'école et des activités physiques; (3) des rapports relatifs aux activités extrascolaires de lloisirs; (4) des questionnaires et des interviews ortant sur les relations entre l'instituteur et le spécialiste de l'éducation physique ainsi que leur eprception du contenu et des aspects pédagogiques du programme expériental; (5) une observation systématique des comportements de l'enseignant et ses élèves pendant la leçon d'éducation physique. Un échantillon de 675 enfants des écoles pilotes et de 559 d'écoles contrôles présentant les mêmes caractéristiques fut concerné par les tests d'habileté motrice. Seules quelques variables relatives à la condition physique différaient entre les deux groupes. Une détérioration progressive de l'attitude vis-à-vis de l'école fut mise en évidence. Cependant, les élèves des écoles expérimentales ont conservé de manière significative une attitude plus favorable vis-à-vis de l'école et vis-à-vis des deux types d'enseignants, que dans les écoles contrôles et ce, à chaque niveau de scolarité considéré. L'observation systématique indique des différences significatives de temps d'engagement moteur en faveur des classes dirigées par les spécialistes.
Researchers ; Professionals ; Students
http://hdl.handle.net/2268/40866

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