Reference : The report and the command. The case for a relational perspective in the study of human ...
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Animal psychology, ethology & psychobiology
Social & behavioral sciences, psychology : Communication & mass media
http://hdl.handle.net/2268/26280
The report and the command. The case for a relational perspective in the study of human and animal communication
English
[fr] Le rapport et la commande. Pour une perspective relationnelle dans l'étude de la communication animale et humaine.
Servais, Véronique mailto [Université de Liège - ULg > Institut des sciences humaines et sociales > Anthropologie de la communication >]
2007
Intellectica
Association pour la Recherche Cognitive
2-3
46-47
Culture and society : Some Viewpoints of Cognitive Scientists
85-104
Yes
International
0769-4113
Paris
France
[en] Nonverbal communication ; biological/social cultural articulation ; cognitive ethology
[fr] Communication non verbale ; articulation bio-sociale ; ethologie cognitive
[en] ABSTRACT: The paper examines what it means to adopt a relational perspective in the study of animal and human communication. First it states that the informational view which dominates the study of animal communication leads to cut apart the biological, the cognitive and the social parts of social communication. When it comes to human nonverbal communication, it is difficult then to articulate its biological and the cul¬tural dimensions. Following Ingold I argue that in order to go beyond the “natural pattern vs cultural rules or meaning” conception of human nonverbal communication, we need to rely on a relational view. But what is a relational view in the study of communication? In the final part of the paper, I suggest that social relationships are both subjective and objective entities and, drawing on an original paper by Kaufmann and Clément (2008, in press), I offer a hypothesis on how social communication could operate to objectively and subjectively organize the construction of social relationships.
[fr] Cet article envisage les implications d’une perspective relationnelle dans l’étude de la communication animale et humaine. Il montre, dans sa première partie, qu’une conception purement informationnelle de la communication conduit à séparer la communication sociale en une partie biologique, une partie cognitive et une partie sociale. Une fois ceci effectué, la recombinaison ou l’articulation de ce qui est devenu « déterminants » du comportement devient problématique, et l’être humain se trouve séparé en trois « couches » : biologique, cognitive et culturelle. Suivant une sugges¬tion d’Ingold, l’article cherche alors à montrer en quoi une perspective relationnelle de la communication évite ces difficultés. Dans sa dernière partie, il propose de consi¬dérer les relations sociales comme des entités à la fois subjectives et objectives et il s’inspire d’une suggestion originale de Kaufmann et Clément (2008, sous presse), pour proposer une hypothèse sur la manière dont la communication sociale organise la construction des relations.
Researchers ; Students
http://hdl.handle.net/2268/26280

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