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Scientific conference in universities or research centers (Scientific conferences in universities or research centers)
Artistes-paysans. Excursion sur les arts situés.
Hagelstein, Maud
2017
 

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Keywords :
arts situés; Dubuffet; Art brut; paysan; folie; primitivisme
Abstract :
[en] The seminar focuses on the "situated arts" (see Haraway's "Situated Knowledges"). Question of place/situation and its importance for the creative process. With this new concept, to which we must now give substance, we would like to enhance the value of artistic forms that assume - rather than hide - their anchoring in a specific socio-historical situation, in a particular place, and that have the modesty to tell where they come from. Situated, anchored, local, and marginal artistic forms and experiences in the sense that they do not claim pure autonomy (an existence separate from their anchor point), but that they retain - in their content or manner - a visible link to the place/site from which they emerge. There are multiple nerve centres around which alternative forms of creation are organized. It should be possible to identify some of these places, observe the activities they generate or have generated, and describe the theoretical problems they cause. Why should certain situations offer privileged conditions for creation, or rather: why have certain situations produced several quality artists, as if they attracted talent to them, as if they almost naturally mixed talent? In the case of "art brut" (outsider art), we imagine what these places are: the asylum, the prison, the hut, the workshop, etc. It goes without saying that confinement in a psychiatric setting is not a necessary condition - or even a sufficient condition - to become a creator. As everywhere else, quality works are the exception in psychiatric workshops; they are drowned in less artistically stimulating productions, because they are only occupational or therapeutic (indeed, the primary interest of these productions is often to constitute an alternative diagnostic material for psychiatrists / they make it possible to verify the adequacy of certain ways of doing things, certain ways of referring to space and others, to one or another nosological category, and to test the validity of the classification of mental diseases). Despite these reservations (and thus the exceptional nature of the discovery of artists among the residents of the institutions), some places have nevertheless generated intense artistic activity - and it seems important to ask why.
[fr] Le séminaire porte sur les arts situés. Question du lieu et de son importance pour le processus créatif. On voudrait valoriser, avec ce nouveau concept auquel il faut maintenant donner consistance, les formes artistiques qui assument – plutôt qu’elles ne camouflent – leur ancrage dans une situation socio-historique précise, dans un lieu particulier, et qui ont la modestie de raconter d’où elles viennent. Des formes et des expériences artistiques situées, ancrées, locales, et marginales en ce sens qu’elles ne prétendent pas à une pure autonomie (à une existence séparée de leur point d’ancrage), mais qu’elles conservent – en leurs contenus ou en leurs manières – un lien visible au lieu/site dont elles émergent. Il y a de multiples lieux névralgiques autour desquels s’organisent des formes alternatives de création. Il faudrait pouvoir identifier quelques-uns de ces lieux, observer les activités qu’ils génèrent ou qu’ils ont générées, et décrire les problèmes théoriques qu’ils engagent. Pourquoi certains endroits offriraient-ils des conditions privilégiées pour la création, ou plutôt : pourquoi certains lieux ont-ils produit plusieurs artistes de qualité, comme s’ils attiraient à eux du talent, comme s’ils brassaient presque naturellement du talent ? Dans le cas de l’art brut, on imagine quels sont ces lieux : l’asile, la prison, la cabane, l’atelier, etc. Il va de soi que l’internement dans un milieu psychiatrique n’est pas une condition nécessaire – ni même une condition suffisante – pour être devenir un créateur. Comme partout ailleurs, les œuvres de qualité font exception dans les ateliers psychiatriques ; elles sont noyées dans des productions moins stimulantes sur le plan artistique, parce que seulement occupationnelles ou thérapeutiques (en effet, l’intérêt premier de ces productions est souvent de constituer un matériel de diagnostic alternatif pour les psychiatres / elles permettent de vérifier l’adéquation de certaines manières de faire, de certaines manières de se reporter à l’espace et aux autres, à telle ou telle catégorie nosologique, et d’éprouver la validité du classement des maladies mentales). Malgré ces réserves (malgré donc le caractère d’exception de la découverte d’artistes parmi les pensionnaires des institutions), certains lieux ont néanmoins généré une activité artistique intense – et il semble important de se demander pourquoi.
Research center :
Traverses - ULiège
Disciplines :
Philosophy & ethics
Art & art history
History
Author, co-author :
Hagelstein, Maud ;  Université de Liège - ULiège > Département de philosophie > Esthétiques phénoménologiques et esth. de la différence
Language :
French
Title :
Artistes-paysans. Excursion sur les arts situés.
Publication date :
04 December 2017
Number of pages :
25
Event name :
Séminaire d'histoire culturelle du visuelle - Les arts situés
Event organizer :
Carl Havelange & Lucienne Strivay
Event date :
octobre-décembre 2017
Available on ORBi :
since 11 December 2017

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