Article (Scientific journals)
L’inconfort du conservateur face au musée « indiscipliné » : la mise en exposition dans le musée de société
Drouguet, Noémie
2016In THEMA: la Revue des Musées de la Civilisation, (4), p. 11-22
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Thema_inconfort_conservateur.pdf
Publisher postprint (327.61 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
musée de société; conservateur; chargé de projet; médiation culturelle; Nouvelle muséologie; muséographe; curator; project manager; cultural mediation; New Museology; museographer
Abstract :
[fr] Les mutations qui marquent le champ muséal depuis une trentaine d’années sont profondes et déjà largement décrites. Dans le domaine autrefois dédié à l’ethnologie, l’influence de la Nouvelle muséologie et de l’écomuséologie a conduit à l’apparition du concept de « musée de société ». Ce paradigme s’accommode mal d’une vision disciplinaire du projet scientifique et culturel, forçant les conservateurs et les autres professionnels du musée à réévaluer leurs habitudes de travail, notamment en ce qui a trait aux processus de mise en exposition. Cet article a pour objectif de décrire et d’analyser les conséquences de l’abandon du cadre disciplinaire et de son remplacement par une approche plurielle, interprétative et interdisciplinaire dans le processus de mise en exposition des institutions qui s’inscrivent dans la mouvance du musée de société. Parmi les changements rencontrés, nous nous pencherons sur le rôle joué par le conservateur au sein d’équipes aux profils renouvelés. Bien qu’ils provoquent un inconfort, voire une perte de repères, ces changements peuvent aussi se révéler bénéfiques pour le positionnement et le devenir des institutions.
[en] The changes that have marked the museum sector in the past thirty years are profound and have been extensively described. In a field previously devoted to ethnology, the influence of New Museology and of ecomuseology has led to the development of the concept of the musée de société. This paradigm stands at odds with a discipline- based view of the scientific and cultural mission, forcing curators and other museum professionals to reassess their practices, in particular the exhibition-making process. This article will describe and analyse the consequences of abandoning the disciplinary framework and of its replacement with a multi-faceted, interpretative and interdisciplinary approach to the exhibition-making process by institutions that have adopted the trend toward the musée de société. Among the changes observed, we will examine the role of the curator within these reformulated teams. While such changes can provoke a certain malaise and even disorientation, they can also prove to be beneficial to the positioning and the future of these institutions.
Disciplines :
Social & behavioral sciences, psychology: Multidisciplinary, general & others
Arts & humanities: Multidisciplinary, general & others
Author, co-author :
Drouguet, Noémie ;  Université de Liège > Département des sciences historiques > Muséologie
Language :
French
Title :
L’inconfort du conservateur face au musée « indiscipliné » : la mise en exposition dans le musée de société
Alternative titles :
[en] The Curator's Malaise with the "Undisciplined" Museum: Exhibition Making in the musée de société
Publication date :
2016
Journal title :
THEMA: la Revue des Musées de la Civilisation
eISSN :
2292-6534
Publisher :
Musées de la Civilisation, Québec, Canada
Special issue title :
Musées sans conservateurs
Issue :
4
Pages :
11-22
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 26 June 2017

Statistics


Number of views
216 (14 by ULiège)
Number of downloads
204 (17 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi