Article (Scientific journals)
Etude transfrontalière des besoins de formation en Education Thérapeutique du Patient souffrant de diabète et/ou d’obésité pour le personnel médical et paramédical : enquête par méthode du groupe nominal
Pétré, Benoît; Ketterer, Frédéric; Vanmeerbeek, Marc et al.
2016In Presse Médicale, 45 (10), p. 351-e361
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Petre Benoit - Groupes nominaux-1.pdf
Author postprint (576.59 kB) Creative Commons License - Attribution, Non-Commercial, No Derivative
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Education thérapeutique du patient; Modèle de compétence attendue; Maladie chronique; Méthode de consensus; Patient education as topic; Competency-based Education; Chronic disease; Consensus
Abstract :
[en] INTRODUCTION: The design of continuous training programs in therapeutic patient education (ETP) should be inspired by needs shown by the professionals concerned in terms of mobilization or acquisition of skills in this domain. The objective of this study is to analyze needs expressed by healthcare professionals (HP) involved in patients' management presenting a type 2 diabetes (T2D) and/or obesity and to compare them with the existing recommendations. METHODS: One hundred and five PS (general practitioners, dietitians and nurses) of 3 frontier regions of French-speaking European countries (France, Belgium and Grand duchy of Luxembourg) were questioned in 12 monodisciplinary groups according to the technique of the nominal group. Needs expressed by the participants were classified in the categories of the reference table of skills to dispense TPE (National Institute for Health Prevention and Education [INPES], 2013). RESULTS/DISCUSSION: Among needs expressed by HP, 52 % of the votes targeted relational skills, 10 % of the skills relative to the biomedical techniques, 20 % of the skills relative to the educational techniques and 11 %, those of organization and the coordination. Seven percent of the proposals were out of the categories of the INPES. Results do not allow to establish profiles of skills according to the studied region or profession. The recognition of the TPE by the French legislation does not seem to influence in a major way the data. CONCLUSION: The needs expressed by PS in the context of this study are focused on the relation HP/patient that is the heart of the TPE. It would however be necessary to raise awareness among HP in the acquisition of the other skills which concern in particular the animation of group, the interprofessional coordination, the consideration of the environment or more generally the procedures.
[fr] Introduction : La conception de programmes de formation continue en éducation thérapeutique du patient (ETP) devrait s’inspirer, à côté d’autres sources d’information, des besoins manifestés par les professionnels concernés en termes de mobilisation ou d’acquisition de compétences dans ce domaine. L’objectif de cette étude est d’analyser les besoins exprimés par des professionnels de santé (PS) impliqués dans la prise en charge de patients présentant un diabète de type 2 (DT2) et/ou une obésité. Méthodes : Cent cinq PS (médecins généralistes, diététiciens et infirmiers) de 3 régions frontalières de pays européens francophones (France, Belgique et Grand-duché de Luxembourg) ont été interrogés en 12 groupes monodisciplinaires selon la technique du groupe nominal. Les besoins exprimés par les participants ont été classés dans les catégories du référentiel de compétences pour dispenser l’ETP, proposé par l’Institut National de Prévention et d’Education pour la Santé (INPES, 2013). Résultats/Discussion : Parmi les besoins exprimés par les PS, 52% des votes ciblaient des compétences relationnelles, 10% des compétences relatives aux techniques biomédicales, 20% des compétences relatives aux techniques pédagogiques et 11% celles d’organisation et de coordination. 7% des propositions étaient hors-champs des catégories de l’INPES. La comparaison des scores ne permet pas de tirer des profils de compétences en fonction de la région ou de la profession étudiée. La reconnaissance de l’ETP par les instances nationales et régionales ne semble pas influencer de façon majeure les besoins de formation exprimés par les PS. Conclusion : Les besoins exprimés par les PS dans le cadre de la présente étude sont focalisés sur la relation soignant –soigné qui est au coeur de l’ETP. Il serait toutefois nécessaire de les sensibiliser à l’acquisition d’autres compétences qui concernent notamment l’animation de groupe, la coordination interprofessionnelle, la prise en compte de l’environnement ou plus généralement les procédures.
Disciplines :
Public health, health care sciences & services
Author, co-author :
Pétré, Benoît  ;  Université de Liège > Département des sciences de la santé publique > Santé publique : aspects spécifiques
Ketterer, Frédéric ;  Université de Liège > Département des sciences de la santé publique > Santé au travail et éducation pour la santé (STES)
Vanmeerbeek, Marc  ;  Université de Liège > Département des sciences cliniques > Médecine générale
SCHEEN, André  ;  Centre Hospitalier Universitaire de Liège - CHU > Service de diabétologie, nutrition, maladies métaboliques
Lair, Marie-Lise
Ziegler, Olivier
Böhme, Philip
Guillaume, Michèle ;  Université de Liège > Département des sciences de la santé publique > Epidémiologie nutritionnelle
Language :
French
Title :
Etude transfrontalière des besoins de formation en Education Thérapeutique du Patient souffrant de diabète et/ou d’obésité pour le personnel médical et paramédical : enquête par méthode du groupe nominal
Alternative titles :
[en] Cross-border evaluation of needs for training in therapeutic education of the patient for the management in type 2 diabetes and obesity: Survey by method of nominal group with healthcare professionals
Publication date :
November 2016
Journal title :
Presse Médicale
ISSN :
0755-4982
eISSN :
2213-0276
Publisher :
Elsevier, France
Volume :
45
Issue :
10
Pages :
e351-e361
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Name of the research project :
Edudora²
Commentary :
Copyright (c) 2016 Elsevier Masson SAS. All rights reserved.
Available on ORBi :
since 04 March 2016

Statistics


Number of views
354 (91 by ULiège)
Number of downloads
42 (17 by ULiège)

Scopus citations®
 
2
Scopus citations®
without self-citations
1
OpenCitations
 
1

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi