Unpublished conference/Abstract (Scientific congresses and symposiums)
Vers un nouvel ancrage sociétal du cours d’éducation physique
Cloes, Marc
2016L’évolution de l’Education physique au 21ème siècle : du Sport à la Santé
 

Files


Full Text
colloque_ep_2016_presentation_cloes.pdf
Publisher postprint (3.47 MB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Education physique; Ancrage sociétal; Evolution; Physical education; Social rooting
Abstract :
[fr] Depuis une vingtaine d'années, nombre de publications scientifiques soulignent l'augmentation de la sédentarité de la population et, en parallèle celle du nombre de personnes en surcharge pondérale. Ces évolutions présentent des conséquences néfastes avérées sur la santé à moyen et long termes. L'école est identifiée comme l'un des piliers de la promotion d'un style de vie physiquement actif et, par les compétences acquises au cours de sa formation, le professeur d'éducation physique est considéré comme la potentielle pierre angulaire des actions à mettre en œuvre pour permettre aux jeunes de devenir des citoyens responsables de leur corps et d'apprendre les fondements mêmes de son utilisation tout au long de leur vie. Cela implique de renforcer l'application de principes d'action connus des éducateurs mais qui ne sont pas nécessairement intégrés systématiquement dans la pratique professionnelle. En amont de l'action en classe, cela signifie également que des approches de formation (initiales ou continues) spécifiques soient élaborées et mises en place. Cet exposé propose de passer en revue les développements actuels et mettra la priorité sur le partage de bonnes pratiques d'enseignement et de formation.
[en] Since two decades, a growing number of publications underlines the increase of the sedentariness of the society and, in parallel, that of the number of overweight people. It has been demonstrated that these evolutions will have negative consequences on the health of the citizen at mid and long terms. School is identified as one of the main pillars of the promotion of a physically active lifestyle. By the competences that they acquire during their studies, physical educaiton teachers are considered as the potential corner stone of actions to be implemented in order to allow youth to become citizen responsible of their body and to learn how to use it longlife. That implies reinforcing application of principles that physical educators know very well but that are not necessary integrated systematically in the professional practice. Beforehand to the action on the gym, it means that specific appraoches of teachers education (pre- and in-service) have to be implemented. The presentation proposes to review the current developments and will emphasize the share of good practices in teaching as well as in teacher education.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Cloes, Marc  ;  Université de Liège > Département des sciences de la motricité > Intervention et gestion en activités physiques et sportives
Language :
French
Title :
Vers un nouvel ancrage sociétal du cours d’éducation physique
Alternative titles :
[en] Towards a new social rooting of physical education
Publication date :
24 February 2016
Event name :
L’évolution de l’Education physique au 21ème siècle : du Sport à la Santé
Event organizer :
Département des Sciences de la motricité - ULg
Event place :
Liège, Belgium
Event date :
24 février 2016
By request :
Yes
Available on ORBi :
since 28 February 2016

Statistics


Number of views
319 (35 by ULiège)
Number of downloads
379 (35 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi