Reference : La connaissance partielle chez le patient : pourquoi et comment la mesurer
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Education & instruction
http://hdl.handle.net/2268/18728
La connaissance partielle chez le patient : pourquoi et comment la mesurer
French
[en] Patients’ partial knowledge: why and how measure it
Leclercq, Dieudonné mailto [Université de Liège - ULg > Département d'éducation et formation > Technologie de l'éducation >]
2010
Education Thérapeutique du Patient [=ETP] = Therapeutic Patient Education [=TPE]
EDP Sciences
1
2
S201-S212
Yes (verified by ORBi)
International
2100-0808
[fr] degrés de certitude ; Auto-évaluation ; Connaissance partielle ; Degrés de maîtrise spectrale ; Métacognition ; Patient diabétique
[en] Degrees of certainty ; Self-Assessment ; Partial Knowledge ; Spectral Level of Mastery ; Metacognition ; Diabetic patient
[fr] Introduction : La confiance ou le doute, justifiés ou non, qu’a un patient dans ses connaissances sur sa maladie influence grandement sa décision d’action ou au contraire de vérification, de demande d’aide. Or lors des vérifications de connaissance, en éducation du patient comme dans le monde scolaire, on demande rarement d’accompagner chaque réponse d’un degré de certitude. Objectifs : Cet article explique comment recueillir les degrés de certitude, notamment par le biais d’un test spectral en modes écrit et oral, et comment les interpréter et les exploiter à des fins formatives. Description : Des concepts et des indices métacognitifs sont exposés et illustrés ainsi que des représentations graphiques. Des exemples sont donnés dans le domaine de l’éducation du patient diabétique. Conclusions :
L’analyse spectrale de la qualité des réponses des patients est utile, tant pour mesurer le degré de maîtrise de patients individuels que pour évaluer l’efficacité d’une formation reçue par un groupe de patients.
[en] Introduction: The certainty or the doubt, justified or not, a patient has in his knowledge about his illness influences largely his decision to act or, on the contrary, to verify, to ask for help. Nevertheless, in the process of knowledge assessment, in patient education as well as in classical training systems, respondants are too rarely asked to provide, in addition to each answer to each question, a degree of certainty. Objectives: This paper explains how to collect these degrees of certainty, namely with the help of a spectral test applied in oral mode, and how to interpret and use these data in a formative perspective. Description:Metacognitive
concepts and indices are developed and illustrated as well as graphical representations. Examples are provided in the domain of diabetic patients education. Conclusions: Spectral analysis of the responses’ qualities is useful to measure individual patients’ degree of mastery as well as to evaluate the efficacy of a training applied to a group of patients.
Researchers ; Professionals ; Students ; General public
http://hdl.handle.net/2268/18728
10.1051/tpe/2009017
http://www.etp-journal.org

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