ASHTON P. (1984). « Teacher efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education ». Journal of Teacher Education, vol. 35, no 5, p. 28-32.
AUSUBEL D. P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart and Winston.
BALL D. L. (1988). « Unlearning to teach mathematics ». For the Learning of Mathematics, vol. 8, no 1, p. 40-48.
BALSLEV K., TOMINSKA E. & VANHULLE S. (2011). « Le jour où je serai dans ma classe ce sera différent. Entretiens de stage et construction de savoirs professionnels ». Les Sciences de l'éducation - Pour l'ère nouvelle, vol. 44, no 2, p. 85-102.
BANDURA A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs (États-Unis): Prentice-Hall.
BECKERS J. (2007). Compétences et identité professionnelle. Bruxelles: De Boeck.
BOLIN F. (1990). « Helping student teachers think about teaching: Another look at Lou ». Journal of Teacher Education, vol. 41, no 1, p. 10-19.
BOOK C., BYERS J. & FREEMAN D. (1983). « Student Expectations and Teacher Education Traditions with Which We Can and Cannot Live ». Journal of Teacher Education, no 9.
BORKO H. & PUTNAM R. T. (1996). « Learning to teach ». In D. L. Berliner & R. C. Calfee, Handbook of educational psychology. New York: Macmillan, p. 673-708.
BRAMALD R., HARDMAN F. & LEAT D. (1995). « Initial teacher trainees and their views of teaching and learning ». Teaching and Teacher Education, vol. 11, no 1, p. 23-31.
BULLOUGH R. V. (1991). « Exploring personal teaching metaphors in preservice teacher education ». Journal of Teacher Education, vol. 42, no 1, p. 43-51.
BULLOUGH R. V., KNOWLES J. G. & CROW N. A. (1991). Emerging as a teacher. London: Routledge.
BULLOUGH R.V. & STOKES D. (1994). « Analyzing personal teaching metaphors in preservice teacher education as a means for encouraging professional development ». American Educational Research Journal, vol. 31, no 1, p. 197-224.
CABAROGLU N. & ROBERTS J. (2000). « Development in student teachers' pre-existing beliefs during a 1-year PGCE pr ogramme ». System, vol. 28, p. 387-402.
CALDERHEAD J. (1988). « The contribution of field experiences to student primary teachers' professional learning ». Research in Education, no 40, p. 34-49.
CALDERHEAD J. (1996). « Teachers: Beliefs and knowledge ». In D.-L. Berliner & R.-C. Calfee, Handbook of educational psychology. New York: Macmillan, p. 673-708.
CALDERHEAD J. & ROBSON M. (1991). « Images of teaching: Student teachers' early conceptions of classr oom practice ». Teaching & Teacher Education, no 7, p. 1-8.
CHENG M., CHAN K., TANG S. & CHENG A. (2009). « Pre-service teacher education student's epistemological beliefs and their conceptions of teaching ». Teaching and Teacher Education, vol. 25, p. 319-327.
CHIN R. & BENNE K. (1969). « General strategies for effecting changes in human systems ». In W. Bennis, K. Benne & R. Chin, The planning of change (2e éd.). New York: Holt, Rinehart and Winston, p. 32-59.
CIVIL M. (1993). « Prospective elementary teachers' thinking about teaching mathematics ». Journal of Mathematical Behavior, vol. 12, no 1, p. 79-109.
CLARK C. M. (1988). « Asking the right questions about teacher preparation: Contributions of research on teacher thinking ». Educational Researcher, vol. 17, no 2, p. 5-12.
CLARK C. M. & PETERSON P. L. (1986). « Teachers' thought processes ». In M. C. Wittrock, Handbook of research on teaching (3e éd.). New York: Macmillan, p. 255-296.
COCHRAN-SMITH M. (1991). « Learning to teach against the grain ». Harvard Educational Review, vol. 61, no 3, p. 279-310.
CRAHAY M. (1999). Psychologie de l'éducation. Paris: PUF.
CRAHAY M. (2004). « Peut-on conclure à propos des effets du redoublement? ». Revue française de pédagogie, no 148, p. 11-23.
CRAHAY M. (2006). « La recherche qualitative en éducation: dégager le sens et démêler la complexité ». In L. Paquay, M. Crahay & J.-M. De Ketele (dir.), L'analyse qualitative en éducation. Des pratiques de recherche aux critères de qualité. Bruxelles: De Boeck, p. 33-53.
CRAHAY M. & DUTRÉVIS M. (2010). Psychologie des apprentissages scolaires. Bruxelles: De Boeck.
CRAHAY M., ORY P. & BORAITA F. (2012). « Les croyances des enseignants concernant le redoublement évoluent-elles au cours de leur formation initiale? ». Annales scientifiques de la faculté de psychologie et sciences de l'éducation de l'Université « Ovidius » de Constanta, p. 31-51.
CRAHAY M., WANLIN P., ISSAIEVA É. & LADURON I. (2010). « Fonctions, structuration et évolution des croyances (et connaissances) des enseignants ». Revue française de pédagogie, no 172, p. 85-129.
CUBAN L. (1988). « Constancy and change in schools (1880s to the present) ». In P. W Jackson, Contributing to educational change: Perspectives on research and practice. Berkeley (États-Unis): McCutchan, p. 85-106.
DE COCK G., WIBAULT B. & PAQUAY L. (2006). « Le processus de réflexion sur la pratique professionnelle: des modèles à construire ». In J. Desjardins, H. Hensler, O. Dezutter & A. Beauchesne (dir.), Développer des compétences en enseignement: quelle place pour la réflexion professionnelle? Montréal: ACFAS.
DOISE W. & MUGNY G. (1981). Le développement social de l'intelligence. Paris: Interéditions.
DOUDIN P.-A., PFULG L., MARTIN D. & MOREAU J. (2001). « Entre renoncement et engagement. Un défi pour la formation continue des enseignants ». In L. Lafortune, C. Deaudelin, P.-A. Doudin & D. Martin. La formation continue. De la réflexion à l'action. Québec: Presses de l'Université du Québec.
DUBAR C. (2000). La crise des identités: l'interprétation d'une mutation. Paris: PUF.
DUFFY G. & ROEHLER L. (1986). « Constraints on teacher change ». Journal of Teacher Education, vol. 35, p. 55-58.
EISENHART M., BEHM L. & ROMAGNANO L. (1991). « Learning to teach: Developing expertise or rite of passage? ». Journal of Education for Teaching, vol. 17, p. 51-71.
EVANS H. (1986). « How do early field experiences influence the student teacher? ». Journal of Education for Teaching, vol. 12, no 1, p. 35-46.
FEIMAN-NEMSER S. (1983). « Learning to teach ». In L. Shulman & G. Sykes, Handbook of teaching and policy. New York: Longman, p. 150-171.
FEIMAN-NEMSER S. & BUCHMANN M. (1989). « Describing teacher education: A framework and illustrative findings from a longitudinal study of six students ». The Elementary School Journal, vol. 89, no 3, p. 365-377.
FEIMAN-NEMSER S., McDIARMID G. W, MELNICK S. L. & PARKER M. (1989). Changing beginning teachers' conceptions: A description of an introductory teacher education course (Research Report 89-1). East Lansing (États-Unis): National Center for Research on Teacher Education, College of Education, Michigan State University.
FENSTERMACHER G. D. (1979). « A philosophical consideration of recent research on teacher effectiveness ». Review of research in education, vol. 6, p. 157-185.
FENSTERMACHER G. D. (1986). « Philosophy of research on teaching: Three aspects ». In M.-C. Wittrock, Handbook of research on teaching (3e éd.). New York: Macmillan, p. 37-49.
FENSTERMACHER G. D. (1994). « The knower and the known: the nature of knowledge in research on teaching ». Review of research in education, vol. 20, p. 1-54.
FESTINGER L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Stanford (États-Unis): Stanford University Press.
FLORIO-RUANE S. & LENSMIRE T. (1990). « Transforming future teachers' ideas about writing instruction ». Journal of Curriculum Studies, vol. 20, no 3, p. 277-289.
FREEMAN D. J. (1991). « To make the tacite explicite: teacher education, emerging discourse, and conceptions of teaching ». Teaching and Teacher Education, vol. 9, no 5-6, p. 439-454.
GITLIN A., BARLOW L., BURBANK M., KAUCHAK D. & STEVENS T. (1999). « Pre-service teachers' thinking on research: implications for inquiry oriented teacher education ». Teaching and Teacher Education, vol. 15, p. 753-769.
GORE J. & GITLIN A. (2004). « [Re]Visioning the academic teacher divide: Power and knowledge in the educational community ». Teachers and Teaching: Theory and Practice, vol. 10, p. 35-58.
GRAHAM P. (2005). « Classroom-based assessment: Changing knowledge and practice through preservice teacher education ». Teaching and Teacher Education, vol. 21, p. 607-621.
GRANT G. E. (1992). « The sources of structural metaphors in teacher knowledge: Three cases ». Teaching and teacher Education, vol. 8, no 5-6, p. 433-440.
GUNSTONE R. & NORTHFIELD J. (1992). « Conceptual Change in Teacher Education: The Centrality of Metacognition ». Communication au colloque de l'American Educational Research Association.
GUSKEY T. R. (1986). « Staff development and the process of teacher change ». Educational Researcher, vol. 15, no 5, p. 5-12.
HAUSOUL E. (2005). Quels sont les effets de l'insertion professionnelle des enseignants sur leurs représentations sociales et, plus précisément, sur leur représentation de l'échec scolaire? Mémoire de licence, sciences de l'éducation, université de Liège (Belgique).
HOLLINGSWORTH S. (1989). « Prior beliefs and cognitive change in learning to teach ». American Educational Research Journal, vol. 26, no 2, p. 160-189.
HOLT-REYNOLDS D. (1992). « Personal history-based beliefs as relevant prior knowledge in coursework ». American Educational Research Journal, no 29, p. 325-349.
HOY W. K & REES R. (1977). « The bureaucratic socialization teachers ». Journal of Teacher Education, vol. 28, no 1, p. 23-36.
HOY W. K. & WOOLFOLK A. E. (1990). « Socialization of student teachers ». American Educational Research Journal, no 27, p. 279-300.
HUBERMAN M. (1983). « S'évaluer pour s'illusionner? Promesses et écueils de l'évaluation adaptative/interactive des innovations scolaires ». Cahier du Groupe des chercheurs romands en pédagogie, no 9, p. 1-38.
HUBERMAN M. (1987). « Le cycle de vie professionnelle des enseignants secondaires ». Cahiers de la section des sciences de l'éducation de l'université de Genève, no 54.
JONES M. G. & VESILIND E. M. (1996). « Putting practice into theory: Changes in the organization of preservice teachers' pedagogical knowledge ». American Educational Research Journal, no 33, p. 91-117.
JOHNSTON S. (1992). « Images: The way of understanding the practical knowledge of student teachers ». Teaching and Teacher Education, vol. 8, p. 123-136.
JORAM E. (2007). « Clashing epistemologies: Aspiring teachers', practicing teachers', and professors' beliefs about knowledge and research in education ». Teaching and Teacher Education, vol. 23, p. 123-135.
KAGAN D.M. (1992). « Professional growth among preservice and beginning teachers ». Review of educational research, no 62, p. 129-169.
KIRSCHNER P.-A., SWELLER J. & CLARK R.-E. (2006). « Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analyis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching ». Educational Psychologist, vol. 41, no 2, p. 75-86.
KORTHAGEN F. A. J. (1988). « The influence of learning orientations on the development of reflective teaching ». In J. Calderhead, Teachers' professional learning. Philadelphie (États-Unis): Falmer Press, p. 35-50.
KORTHAGEN F. A. J. (1993). « Two modes of reflection ». Teaching and Teacher Education, vol. 9, no 3, p. 317-326.
LANIER J.-E. & LITTLE J.-W. (1986). « Research on teacher education ». In M.-C. Wittrock, Handbook of research on teaching (3e éd.), p. 527-569.
LEAVY A. M., McSORLEY F. A. & BOTÉ L. A. (2007). « An Examination of What Metaphor Construction Reveals about the Evolution of Preservice Teachers' Beliefs about Teaching and Learning ». Teaching and Teacher Education, vol. 23, no 7, p. 1217-1233.
LEGROS C. & TOCHON F. V. (1994). « Une tentative d'intégration théorie/pratique au sein de la formation générale professionnelle des enseignants: une pièce en trois actes ». Spirale, no 12, p.175-196.
LEVIN B. B. & AMMON P. A. (1992). « The development of the beginning teachers' pedagogical thinking: A longitudinal analysis of four case studies ». Teacher Education Quarterly, vol. 19, no 4, p. 19-37.
LORTIE D. C. (1975). Schoolteacher. Chicago: University of Chicago Press.
MARKEL S. (1995). Acquiring pratical knowledge: A study of development through observations of student teaching practice and dialogues of community. Tucson: University of Arizona. En ligne: http://arizona.openrepository.com/ arizona/handle/10150/187313 (consulté le 9 juin 2013).
MATTHEOUDAKIS M. (2007). « Tracking changes in pre-service EFL teacher beliefs in Greece: A longitudinal study ». Teaching and Teacher Education, vol. 23, p. 1272-1288.
McDERMOTT P., GORMLEY K., ROTHENBERG J. & HAMMER J. (1995). « The influence of classroom practica experiences on student teachers' thoughts about teaching ». Journal of Teacher Education, vol. 46, no 3, p. 184-191.
McDIARMID G. W. (1990). « Challenging prospective teachers' beliefs in an early field experience: A quixotic undertaking? ». Journal of Teacher Education, vol. 29, no 1, p. 21-29.
McDIARMID G. W. (1992). « What to do about differences? A study of multicultural education for teacher trainees in the Los Angeles Unified School District ». Journal of Teacher Education, vol. 43, no 2, p. 83-93.
MORINE-DERSHIMER G. (1987). « Practical examples of the practical argument: A case in point ». Educational Theory, vol. 37, p. 395-407.
MORINE-DERSHIMER G. (1988). « Premises in the practical arguments of preservice teachers ». Teaching and Teacher Education, vol. 4, p. 215-229.
MUGNY G. (1985). Psychologie sociale du développement cognitif. Berne: Lang.
NETTLE E. B. (1998). « Stability and change in the beliefs of student teachers during practice teaching ». Teaching and Teacher Education, vol. 14, no 2, p. 193-204.
NG W., NICHOLAS H. & WILLIAMS A. (2010). « School experience influences on preservice teachers' evolving beliefs about effective teaching ». Teaching and Teacher Education, vol. 26, p. 278-289.
NICOLAS A. (2002). Peut-on lutter contre la foi qu'ont les futurs enseignants dans les effets positifs du doublement? Mémoire de licence, sciences de l'éducation, université de Liège (Belgique).
NITONDE F. & PAQUAY L. (2011). « Vers quelles pratiques de stage en formation initiale des enseignants du secondaire? Analyse des conceptions des enseignants de l'ENS au Burundi ». Éducation et formation, no 295, p. 143-164.
OLSON J. (1981). « Teacher influence in the classroom ». Instructional Science, no 10, p. 259-275.
OLSON M. R. (1993). « Knowing what counts in teacher education ». Communication à la Canadian Association of Teacher Educators, Canadian Society of Studies in Education (Ottawa, Canada).
PAJARES M.-F. (1992). « Teachers' Beliefs and Educational Research: Cleaning up a Messy Construct ». Review of Educational Research, vol. 62, no 3, p. 307-332.
PAQUAY L. (1994). « Vers un référentiel des compétences professionnelles de l'enseignant? ». Recherche et formation, no 16, p. 7-38.
PAQUAY L. (2004). L'évaluation des enseignants: tensions et enjeux. Paris: L'Harmattan.
PAQUAY L. (2006). « Au-delà des cloisonnements entre divers types de recherche, quels critères de qualité? ». In L. Paquay, M. Crahay & J.-M. De Ketele (dir.), L'analyse qualitative en éducation. Des pratiques de recherche aux critères de qualité. Bruxelles: De Boeck, p. 13-31.
PEREZ-ROUX T. (2008). « Évolution des représentations et des pratiques dans la formation initiale des enseignants: éléments de construction d'une identité professionnelle à l'échelle du temps ». Éducation et formation, no 287, p.7-19.
PERRENOUD P. (1983) « La pratique pédagogique entre l'improvisation réglée et le bricolage ». Éducation et recherche, no 2, p. 198-212
RATHS J. (2001). « Teachers' beliefs and teaching beliefs ». Early Childhood Research and Practice, vol. 3, no 1, p. 385-391.
RICHARDSON V. (1994). « The consideration of beliefs in staff development ». In V. Richardson, Teacher change and the staff development process: A case of reading instruction. New York: Teachers College Press, p. 90-108.
RICHARDSON V. (1996). « The role of attitudes and beliefs in learning to teach ». In J. Sikula, Handbook of Research on Teacher Education. New York: Macmillan, p. 102-119.
RICHARDSON V. & HAMILTON M. L. (1994). « The practical argument staff development process». In V. Richardson, Teacher change and staff development process: A case in reading instruction. New York: Teachers College Press, p. 109-134.
RICHARDSON V. & PLACIER P. (2001). « Teacher change ». In V. Richardson, Handbook of research on teaching. Washington: American educational research association, p. 905-947.
SHAPIRO B. L. (1991). « A collaborative approach to help novice science teachers reflect on changes in their construction of the role of science teacher ». Alberta Journal of Educational Research, vol. 37, p. 119-132.
SKINNER B. F. (1968). The Technology of Teaching. New York: Appleton Century Crofts.
TANASE M. & WANG J. (2010). « Initial epistemological beliefs transformation in one teacher education classroom: Case study of four preservice teachers ». Teaching and teacher Education, vol. 26, p. 1238-1248.
TILLEMA H. & KNOL W. (1997). « Promoting student teacher learning through conceptual change or direct instruction ». Teaching and teacher Éducation, vol. 13, no 6, p. 579-595.
VANDERBERGHE R. (2006). « La recherche qualitative en éducation: dégager le sens et démêler la complexité ». In L. Paquay, M. Crahay & J.-M. De Ketele (dir.), L'analyse qualitative en éducation. Des pratiques de recherche aux critères de qualité. Bruxelles: De Boeck, p. 53-65.
VAN NIEUWENHOVEN C. & LABEEU M. (2010). « L'accompagnement par le superviseur lors de l'entretien à chaud dans un curriculum à visée réflexive ». Éducation et francophonie, vol. 38, no 2, p. 39-59.
VANHULLE S. (2009). « Les savoirs professionnels se construisent dans un monde intermédiaire ». Prismes: revue pédagogique HEP, no 10, p. 20-22.
VEENMAN S. (1984). « Perceived problems of beginning teachers ». Review of Educational Research, vol. 54, no 2, p. 143-177.
VERLOOP N., VAN DRIEL J. & MEIJER P. (2001). « Teacher knowledge and the knowledge base of teaching ». International Journal of Educational Research, vol. 35, no 5, p. 441-461.
WEINSTEIN C. (1989). « Teacher education students' preconceptions of teaching ». Journal of Teacher Education, vol. 40, no 2, p. 53-60.
WILCOX S., SHRAM P., LAPPAN G. & LANIER P. (1991). The role of a learning community in changing preservice teachers' knowledge. East Lansing (États-Unis): National Center for Research on Teacher Lear ning, College of Education, Michigan State University.
WOOLFOLK HOY A. & BURKE SPERO R. (2005). « Changes in teacher efficacy during the early years of teaching: A Comparison of four measures ». Teaching and Teacher Education, no 21, p. 343-356.
WOOLFOLK HOY A., DAVIS H. & PAPE S. (2006). « Teachers' knowledge and beliefs ». In P. A. Alexander & P. H. Winne, Handbook of educational psychology (2e éd.). Mahwah (États-Unis): Lawrence Erlbaum, p. 715-737.