Paper published in a journal (Scientific congresses and symposiums)
Projections photographiques et cinéma des premiers temps : La houillère de Gustave Marissiaux et les origines du cinéma minier
Mélon, Marc-Emmanuel
2014In Intermédialités: Histoire et Théorie des Arts, des Lettres et des Techniques, 24+25 (Automne 2014-Printemps 2015)
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Projections TXT MEM.docx
Author preprint (220.16 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Gustave Marissiaux; photographie documentaire; Stéréoscopie; histoire des mines; industrie minière à Liège; cinéma minier; projections photographiques; Photographie minière; Photographie en Belgique; Mining photography; Mining film; Stereoscopic photography; documentary photography; Photography in Belgium
Abstract :
[fr] L’analyse comparée d’un spectacle photographique de Gustave Marissiaux intitulé La Houillère (1905) et d’un film produit par Pathé la même année et consacré à l’univers minier (Au pays noir, de Lucien Nonguet et Ferdinand Zecca) montre non seulement que le clivage des supports de projection correspond nettement à un clivage social, mais aussi que ce clivage est esthétique : le réalisme photographique du documentaire industriel est aux antipodes du réalisme social – mais théâtral – du drame cinématographique. Néanmoins, ce constat permet de revoir l’histoire du cinéma minier des premiers temps (jusqu’à Germinal d’André Capellani, 1913) comme une intégration progressive du réalisme photographique et du réalisme social.
[en] A comparison of two works intended for projection—a photographic show by Gustave Marissiaux titled La Houillère and a film by Lucien Nonguet and Ferdinand Zecca, Au pays noir, both about coal mine working conditions and released in 1905—shows that the division between these two media corresponds to a division that is both social and aesthetic. The photographic realism of the industrial documentary is diametrically opposed to the social, but theatrical, realism of the fiction film. We can therefore recast the story of early mining films (until André Capellani’s Germinal, 1913) as a gradual integration of photographic and social realism.
Research center :
Contrechamp
Disciplines :
Performing arts
Art & art history
Author, co-author :
Mélon, Marc-Emmanuel ;  Université de Liège > Département des Arts et Sciences de la communication > Histoire et théories des arts audiovisuels
Language :
French
Title :
Projections photographiques et cinéma des premiers temps : La houillère de Gustave Marissiaux et les origines du cinéma minier
Alternative titles :
[en] Photographic screenings and early cinema : La houillère by Gustave Marissiaux and the beginning of mining film
Publication date :
2014
Event name :
L’image en lumière : histoire, usages et enjeux de la projection. The Enlightened Image : History and Uses of Projection
Event organizer :
Vincent Lavoie, Johanne Lalonde et Erika Wicki, Université du Québec à Montréal
Event place :
Montréal, Canada
Event date :
22 et 23 mai 2014
Audience :
International
Journal title :
Intermédialités: Histoire et Théorie des Arts, des Lettres et des Techniques
ISSN :
1705-8546
eISSN :
1920-3136
Publisher :
Revue Intermédialités, Montréal, Canada
Special issue title :
Projeter - Projecting
Volume :
24+25
Issue :
Automne 2014-Printemps 2015
Pages :
None
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 09 July 2015

Statistics


Number of views
226 (26 by ULiège)
Number of downloads
74 (7 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi