Contribution to collective works (Parts of books)
Le regard cosmopolite et rétrospectif de la bande dessinée alternative
Dejasse, Erwin
2014In Dony, Christophe; Habrand, Tanguy; Meesters, Gert (Eds.) La bande dessinée en dissidence / Comics in Dissent Alternative, indépendance, auto-édition / Alternative, Independence, Self-Publishing
Peer reviewed
 

Files


Full Text
Acme1_Dejasse.pdf
Publisher postprint (16.13 MB)
Request a copy

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
bande dessinée; alternatif; indépendant; comics; alternative; independent
Abstract :
[en] When critically exploring alternative comics, the various actors participating in the processes of legitimization of the form — including print and broadcast media, festivals, scholars and fans — often privilege a handful of people (Sfar, Trondheim, Ware, Satrapi,…), a small number of publishers (especially L’Association), a few particular formats such as the “graphic novel,” emblematic genres (the memoir and autobiography), or certain geographical areas such as France and/or the United States. And yet, the phenomenon of alternative comics may take a multitude of forms and is resolutely international in scope. Despite this diversity, alternative comics worldwide nevertheless share common objectives. They notably include the challenging of two of the most common critical stances directed against a multitude of “traditional” publishers, namely : their inclination towards ethnocentricity and their cultivation of amnesia. Far from sweeping away the history of the form, alternative comics artists and publishers alike attach great value to the past of the medium and generally embrace it.
[fr] Dans leurs discours consacrés à la bande dessinée alternative, les « instances de légitimation » — presse écrite et audiovisuelle, festivals, chercheurs universitaires ou non… — privilégient souvent une poignée de créateurs (Sfar, Trondheim, Ware, Satrapi,…), un petit nombre d’éditeurs (singulièrement L’Association), des formats particuliers (le « roman graphique »), des genres emblématiques (l’autobiographie en particulier), ou encore certains territoires comme la France ou les États-Unis. Or, elle relève d’une culture résolument internationale. Multiple dans ses expressions, elle est pourtant porteuse d’enjeux communs à l’ensemble de la production. Émergeant dans les territoires les plus divers, l’édition alternative échappe largement à deux écueils souvent associés à la bande dessinée : son ethnocentrisme et son amnésie. Loin de faire table rase de l’histoire du mode d’expression, elle cherche, bien au contraire, à valoriser ce passé dans lequel elle plonge ses racines les plus profondes.
Disciplines :
Literature
Art & art history
Author, co-author :
Dejasse, Erwin ;  Université de Liège - ULiège > Département des sciences historiques > Histoire de l'art et archéologie de l'époque contemporaine
Language :
French
Title :
Le regard cosmopolite et rétrospectif de la bande dessinée alternative
Alternative titles :
[en] The cosmopolitan and retrospective view of the alternative comics
Publication date :
July 2014
Main work title :
La bande dessinée en dissidence / Comics in Dissent Alternative, indépendance, auto-édition / Alternative, Independence, Self-Publishing
Editor :
Dony, Christophe  ;  Université de Liège - ULiège > CARE "ULiège Library" > ULiège Library : Direction générale et services communs
Habrand, Tanguy  ;  Université de Liège - ULiège > Faculté de Philosophie et Lettres > Doct. info & commu. (Bologne)
Meesters, Gert
Publisher :
Presses universitaires de Liège, Liège, Belgium
ISBN/EAN :
978-2-87562-038-5
Collection name :
Acme; 1
Pages :
27-45
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 29 July 2014

Statistics


Number of views
180 (56 by ULiège)
Number of downloads
43 (41 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi