Article (Scientific journals)
Environnements Personnels d’Apprentissage : exploration des représentations et usages d’étudiants de l’enseignement supérieur
Denis, Brigitte; Joris, Noémie
2014In Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Education et la Formation, 21
Peer reviewed
 

Files


Full Text
sticef_2014_NS_denis_11p.pdf
Publisher postprint (520.11 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Environnement Personnel d’Apprentissage; enseignement supérieur; personnalisation; EPA; Environnement d’Apprentissage Institutionnel; technologies; Personal Learning Environment; Higher Education; customization; PLE; Institutional learning environment
Abstract :
[en] Currently, it is difficult for a student to pursue higher education without using a digital environment. This leads to the emergence the concept of Personal Learning Environment (PLE). The authors define it and consider his competition or complementarity with the digitals institutional environments. They report exploratory study results on students’ representations about their numeric learning environments and their interests about them. Data comes from questionnaires and interviews. Their analysis shows different profiles related to the PLE. Linking the results to learning theories and aspects of technical and educational design, they propose further investigation and development related to the complementarity of PLE and institutional learning environments (ILE).
[fr] À l’heure actuelle, il est difficile pour un étudiant de réaliser des études supérieures sans recourir à un environnement numérique. Cette situation entraine l’émergence du concept d’Environnement Personnel d’Apprentissage (EPA). Les auteures en proposent une définition ainsi qu’une réflexion sur sa concurrence ou complémentarité avec les environnements institutionnels numériques. Elles rapportent les résultats d’une étude exploratoire sur les représentations d’étudiants universitaires à propos de la personnalisation de leurs environnements numériques d’apprentissage et de l’intérêt qu’ils y trouvent. L’analyse de données issues de questionnaires et d’interviews met en évidence différents profils en termes de conception et d’usage d’un EPA. Une mise en relation avec différentes théories de l’apprentissage et divers aspects de l’ingénierie technopédagogique permet de dégager des pistes de recherche et de développement en matière de complémentarité des EPA et des environnements d’apprentissage institutionnels (EAI).
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Denis, Brigitte ;  Université de Liège - ULiège > Département Education et formation > Techn. de l'information & de la communicat. pour l'éducation
Joris, Noémie ;  Université de Liège - ULiège > Département Education et formation > CRIFA
Language :
French
Title :
Environnements Personnels d’Apprentissage : exploration des représentations et usages d’étudiants de l’enseignement supérieur
Alternative titles :
[en] Personal Learning Environments: Exploration of Higher Educa-tion’s Students’ Representations and Uses
Publication date :
2014
Journal title :
Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Education et la Formation
ISSN :
1952-8302
eISSN :
1764-7223
Publisher :
Laboratoire d'Informatique de l'Université du Maine (LIUM), Le Mans, France
Special issue title :
Les EPA : entre description et conceptualisation
Volume :
21
Peer reviewed :
Peer reviewed
Available on ORBi :
since 19 May 2014

Statistics


Number of views
341 (14 by ULiège)
Number of downloads
317 (4 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi