No full text
Poster (Scientific congresses and symposiums)
Metacognition and school learning: Use of the DELV program in primary school
Nobile, Debora; Frenkel, Stéphanie
20146th International Conference on Education and New Learning Technologies - EDULEARN 2014
 

Files


Full Text
No document available.

Send to



Details



Keywords :
metacognition; learning; student; delv; delf; métacognition; apprentissage; élève
Abstract :
[en] In the framework of self-regulated learning theories, the DELV (“Understanding one’s own learning”) is a 165-page metacognitive intervention program developed by Büchel & Büchel (1995, 1997, 2009, 2010, 2011). It includes 8 types of decontextualized exercises which notably allow to develop the learner’s metacognitive knowledge and skills (for more details, see Büchel, 2013). They also make it possible to work on cognitive and psycho-affective aspects. Transfer can thus be better developed. This tool is really useful (for more details, see Berger & Büchel, 2013) and, in our opinion, still not sufficiently known. Our main purpose is to present (a) its objectives, (b) the variables worked on (cognitive, metacognitive and psycho-affective), (c) possible uses in a school context within classes (e.g., the “sandwich method”) and (d) the outcome we can expect. References - Berger, J.-L., & Büchel, F.P. (2013), L’autorégulation de l’apprentissage: Perspectives théoriques et applications. Nice, France: Les Editions Ovadia. - - Büchel, F.P. (2013). Le programme DELV – Comprendre son propre apprentissage. Evaluation scientifique auprès d’enfants et d’adolescents sans ou avec difficultés d’apprentissage. In J.-L. Berger & F.P. Büchel (Eds.), L’autorégulation de l’apprentissage: Perspectives théoriques et applications (pp. 293-336). Nice, France: Les Editions Ovadia. - Büchel, F.P. & Büchel, P. (1995). Découvrez vos capacités, rEalisez vos possibilités, pLanifiez votre démarche, soyez créatiFs. Le programme DELF. Russin, Switzerland: Centre d’éducation cognitive. - Büchel, F.P., & Büchel, P. (1997). DELV. Das Eigene Lernen Verstehen. Ein Programm zur Förderung des Lernens und Denkens für Jugendliche und Erwachsene. Aarau, Switzerland: Sauerländer. - Büchel, F.P. & Büchel, P. (2009). DELV. Das Eigene Lernen Verstehen. Ein Programm zur Förderung des Lernens für Jugendliche und Erwachsene (3. vollständig überarbeitete Auflage). Berne, Switzerland: h.e.p. Verlag. - Büchel, F.P. & Büchel, P. (2010). DELV. Das Eigene Lernen Verstehen. Ein Programm zur Förderung des Lernens für Jugendliche und Erwachsene (4. überarbeitete Auflage). Berne, Switzerland: h.e.p. Verlag. - Büchel, F.P. & Büchel, P. (2011). DELV. Comprendre son propre apprentissage. Tegna, Switzerland: Centre d’éducation cognitive.
Research center :
Unité de psychologie Scolaire
Disciplines :
Theoretical & cognitive psychology
Author, co-author :
Nobile, Debora ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Psychologie scolaire
Frenkel, Stéphanie ;  Université de Liège - ULiège > Département de Psychologie : cognition et comportement > Psychologie scolaire
Language :
English
Title :
Metacognition and school learning: Use of the DELV program in primary school
Publication date :
July 2014
Event name :
6th International Conference on Education and New Learning Technologies - EDULEARN 2014
Event organizer :
International Academy of Technology, Education and Development (IATED)
Event place :
Barcelone, Spain
Event date :
7-9 juillet 2014
Audience :
International
Name of the research project :
EDUCA +
Funders :
Service public de Wallonie : Direction générale opérationnelle de l'économie, de l'emploi et de la recherche - DG06
Available on ORBi :
since 14 May 2014

Statistics


Number of views
236 (10 by ULiège)
Number of downloads
0 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi