Article (Scientific journals)
Compétence interculturelle et enseignement des langues maternelles en Afrique francophone contemporaine
Mouto Betoko, Christiane
2013In Multilinguales, 1 (1), p. 95-104
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Pages de version integrale-6.pdf
Publisher postprint (142.92 kB)
Download

Les articles publiés dans la revue n’engagent que leurs auteurs qui sont seuls responsables du contenu de leurs textes.


All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Compétence interculturelle; Culture; Afrique francophone; Langue maternelle; Langue française
Abstract :
[en] By the early 80s, issues concerning the education of immigrant children in Europe resulted in the adoption of intercultural competence within the Council of Europe. Language theorists switched from the didactics of “languages” to the didactics of “languages and cultures”, hence emphasising the importance of culture and, hence, the cultural identity of each individual in foreign language classes. This new vision on the relationship between language and culture is almost non-existent in Frenchspeaking Africa. Today, teachers and learners alike use the French language to study their numerous African cultures. With the intercultural approach, any language learner is required to move away from the old practice in order to partake in the ongoing “dialogue with people” from diverse backgrounds; since they will have observed and understood their values and cultures while preserving theirs. The teaching and learning of African languages and cultures being formally absent in schools raises the following question: how does intercultural training take place in this context?
[fr] Cet article est une réflexion sur la place de la culture et des langues maternelles, donc de l’identité culturelle, dans l’enseignement des langues, en Afrique francophone contemporaine. Depuis la prise en compte de la compétence interculturelle dans l’acquisition des langues, on est passé de la didactique « des langues » à la didactique « des langues et cultures », confirmant ainsi l’importance de la culture, donc de l’identité culturelle de chaque individu, en la classe de langue. Cependant, ce regard nouveau sur les relations entre la langue et la culture dans l’enseignement n’est pas une question réellement prise en compte dans les systèmes éducatifs de tous les pays de l’Afrique francophone. Aujourd’hui encore, dans certains pays africains, enseignants et apprenants utilisent la langue française pour l’étude de leurs cultures. C’est cette question que nous aborderons à travers la notion de « compétence interculturelle » dans les systèmes d’enseignement/apprentissage des langues et cultures en Afrique francophone.
Research center :
Faculté des lettres et des langues / laboratoire des langues appliquées LAILEMM
Disciplines :
Languages & linguistics
Author, co-author :
Mouto Betoko, Christiane ;  Université de Liège - ULiège > Doc. lang. & lettres (Bologne)
Language :
French
Title :
Compétence interculturelle et enseignement des langues maternelles en Afrique francophone contemporaine
Publication date :
18 July 2013
Journal title :
Multilinguales
ISSN :
2335-1535
eISSN :
2335-1853
Publisher :
Université Abderrahmane Mira-Bejaia, Algeria
Volume :
1
Issue :
1
Pages :
95-104
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Available on ORBi :
since 25 April 2014

Statistics


Number of views
149 (17 by ULiège)
Number of downloads
2103 (6 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi