BANDURA A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, N. J. : Prentice-Hall.
BANDURA A. (2003). Auto-efficacité. Le sentiment d'efficacité personnelle. Paris : De Boeck Université.
BUCHMANN C. & PARK H. (2009). « Stratification and the formation of expectations in highly differentiated educational systems ». Research in Social Stratification and Mobility, no 27, p. 245-267.
CRAHAY M. (2012). L'école peut-elle être juste et efficace ? Bruxelles : De Boeck.
DUMORA B. (2004). « La formation des intentions d'avenir à l'adolescence ». Psychologie du travail et des organisations, no 10, p. 249-262.
DUPRIEZ V., MONSEUR C. & VAN CAMPENHOUDT M. (2009). « Étudier à l'université : le poids des pairs et du capital culturel face aux aspirations d'études ». Les Cahiers de recherche en éducation et formation, no 75.
DURIK A. M., VIDA M. & ECCLES J. S. (2006). « Task values and ability beliefs as predictors of high school literacy choices: A developmental analysis ». Journal of Educational Psychology, vol. 98, no 2, p. 382-393.
DUSSAULT M., VILLENEUVE P. & DEAUDELIN C. (2001). « L'échelle d'autoefficacité des enseignants : validation canadienne-française du Teacher efficacy scale ». Revue des sciences de l'éducation, vol. 27, no 1, p. 181-194.
OCDE (2005). PISA 2003 Technical Report. Paris : OCDE.
ECCLES J. S., BARBER B. L. & JOZEFOWICZ D. (1999). « Linking gender to educational, occupational and recreational choices: applying the Eccles et al. model of achievement-related choices ». In W. B. Swann, J. H. Langlois & L. A. Gilbert (dir.), Sexism and stereotypes in modern society. Washington : American Psychological Association, p. 153-192.
ECCLES J. S. & WIGFIELD A. (2002). « Motivation beliefs, values and goals ». Annual Review of Psychology, no 53, p. 109-132.
GALAND B. (2006). « La motivation en situation d'apprentissage : les apports de la psychologie de l'éducation ». Revue française de pédagogie, no 155, p. 5-8.
GANZEBOOM H. B. G., DE GRAFF P. & TREIMAN D. J. (1992). « A standard international socio-economic index of occupational status ». Social Sciences Research, vol. 21, no 1, p. 1-56.
GOVAERTS S. & GRÉGOIRE J. (2006). « Motivation et émotions dans l'apprentissage scolaire ». In B. Galand & É. Bourgeois (dir.), (Se) Motiver à apprendre. Paris : PUF, p. 97-108.
KJAERNSLI M. & LIE S. (2011). « Students' preference for science careers: International comparisons based on PISA 2006 ». International Journal of Science Education, vol. 33, no 1, p. 121-144.
LENT R. W., BROWN S. D. & HACKETT G. (1994). « Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance ». Journal of Vocational Behavior, no 45, p. 79-122.
LENT R. W. (2008). « Une conception sociale cognitive de l'orientation scolaire et professionnelle : considérations théoriques et pratiques ». L'Orientation scolaire et professionnelle, no 37/1, p. 57-90.
MARKS G. N. (2010). « Meritocracy, modernization and students' occupational expectations: Cross-national evidence ». Research in Social Stratification and Mobility, no 8, p. 275-289.
MARSH H. W. (1987). « The Big-Fish-Little-Pond Effect on Academic Self-Concept ». Journal of Educational Psychology, vol. 79, no 3, p. 280-295.
MARSH H. W (1991). « Failure of high-ability school to deliver academic benefits commensurate with their students' ability levels ». American Educational Research Journal, no 28, p. 445-480.
MARSH H. W. & O'MARA (2010). « Long-term negative effects of school-average ability on diverse educational outcomes: direct and indirect effects of the Big-Fish- Little-Pond Effect ». Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, no 24, p. 51-72.
MARSH H. W. & HAU K.-T. (2003). « Big-Fish-Little-Pond Effect on academic self-concept. A cross-cultural (26 country) test of the negative effects of academically selective schools ». American Psychologist, vol. 58, no 5, p. 364-376.
McDANIEL A. & BUCHMANN C. (2007). « Cross-national gender gaps on educational and occupational expectations: a study of patterns and causes ». Communication présentée au Population Association of American Annual Meeting, organisé à New York (États-Unis) en mars 2007.
MONSEUR C. & LAFONTAINE D. (2012). « Structure des systèmes éducatifs et équité : un éclairage international ». In M. Crahay (dir.), L'école peut-elle être juste et efficace ? Bruxelles : De Boeck.
MURAT F. & ROCHER T. (2002). « La place du projet professionnel dans les inégalités de réussite scolaire à 15 ans ». In INSEE, France, portrait social - édition 2002-2003. Paris : INSEE.
NAGENGAST B. & MARSH H. W. (2012). « Big fish in little ponds aspire more: mediation and cross-cultural generalizability of school-average ability effects on self-concept and career aspirations in science ». Journal of Educational Psychology, vol. 104, no 4, p. 1033-1053.
NEUVILLE S., FRENAY M. & BOURGEOIS É. (2007). « Task value, self-efficacy and goal orientations: impact on self-regulated learning, choice and performance among university students ». Psychologica Belgica, vol. 47, no 1, p. 95-117.
PINTRICH P. R. & SCHUNK D. H. (1996). Motivation in education: Theory, research, and applications. Englewood Cliffs, N. J. : Prentice Hall.
SCHULZ W. (2005). « Mathematics self-efficacy and student expectations. Results from PISA 2003 ». Communication pré sentée à l'Annual Meetings of the American Educational Research Association, organisé à Montréal (Canada) du 11 au 15 avril 2005.
SEATON M., MARSH H. W. & CRAVEN R. G. (2009). « Earning its place as a pan-human theory: universality of the Big-Fish-Little-Pond Effect across 41 culturally and economically diverse countries ». Journal of Educational Psychology, vol. 101, no 2, p. 403-419.
SHEU H.-B., LENT R. W., BROWN S. D., MILLER M. J., HENNESSY K. D. & DUFFY R. D. (2010). « Testing the choice model of social cognitive career theory across Holland themes: a meta-analytic path analysis ». Journal of Vocational Behavior, no 76, p. 252-264.
SIKORA J. & POKROPEK A. (2011). « Gendered Career Expectations of students: Perspectives from PISA 2006 ». Education Working Papers, no 57.
TRAUTWEIN U., LÜDTKE O., MARSH H. W. & NAGY G. (2009), « Within-School social comparison: How students perceive the standing of their class predicts academic Self-Concept ». Journal of Educational Psychology, vol. 101, no 4, p. 853-866.
VERMANDELE C., PLAIGIN C., DUPRIEZ V., MAROY C., VAN CAMPENHOUDT M. & LAFONTAINE D. (2010). « Profil des étudiants entamant des études universitaires et analyse des choix d'études ». Les Cahiers de recherche en éducation et formation, no 78.