Article (Scientific journals)
Un dispositif de formation-recherche en didactique des langues étrangères
Simons, Germain
2012In Travail et Apprentissages, (9), p. 120-141
Peer reviewed
 

Files


Full Text
SimonsArticleTravailetApprentissage.pdf
Publisher postprint (516.57 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
dispositif de formation ; didactique des langues ; apprentissage expérientiel ; recherche collaborative; formation-recherche ; autoscopie ; hétéroscopie; pistes d'amélioration
Abstract :
[fr] Cet article analyse le dispositif de formation du CAPAES en langues modernes à l'ULg à l'aune de deux modèles théoriques : celui de l'"apprentissage expérientiel" de D. Kolb et celui de la "recherche collaborative" de Desgagné et al. Des données déclaratives récoltées auprès des étudiants CAPAES viennent compléter cette analyse. L'article se conclut avec des pistes déstinées à améliorer le dispositif de formation.
Disciplines :
Education & instruction
Languages & linguistics
Author, co-author :
Simons, Germain ;  Université de Liège - ULiège > Département des langues et littératures modernes > Didactique des langues germaniques
Language :
French
Title :
Un dispositif de formation-recherche en didactique des langues étrangères
Alternative titles :
[en] An in-service training in the field of foreign language teacher training : theoretical framework and suggestions for iprovement
Publication date :
June 2012
Journal title :
Travail et Apprentissages
ISSN :
1961-3865
Publisher :
Raison et Passions, Dijon, France
Special issue title :
Enjeux, formes et rôles des processus collaboratifs entre chercheurs et professionnels de la formation : pour quelle éfficacité ?
Issue :
9
Pages :
120-141
Peer reviewed :
Peer reviewed
Commentary :
This article introduces an in-service training scheme in the field of foreign language teaching. One of the specificities of this project is that it fosters collaboration between the teachers and the research-trainer who designed the training curriculum. With its constant combination of theory and practice, this proposal gives special importance to the analysis of video recordings of lessons with the teachers. The training programme is examined in the light of two distinct theoretical frameworks which have inspired its initial conception : Kolb's experiential learning cycle (1984) and the different steps of the collaborative research described by Desgagné et al. (2001). The students' reception of the programme and the strengths and weaknesses of the overall training scheme are also examined and discussed. The article ends with some recommendations and improvements which will be tested out in the future.
Available on ORBi :
since 06 December 2013

Statistics


Number of views
171 (13 by ULiège)
Number of downloads
421 (9 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi