Reference : Formation documentaire et projets pédagogiques
Scientific journals : Article
Social & behavioral sciences, psychology : Education & instruction
Social & behavioral sciences, psychology : Library & information sciences
http://hdl.handle.net/2268/15803
Formation documentaire et projets pédagogiques
French
Pochet, Bernard mailto [Université de Liège - ULg > Gembloux Agro-Bio Tech > Gembloux Agro-Bio Tech >]
Thirion, Paul mailto [Université de Liège - ULg > CARE "Le Réseau des bibliothèques de l'ULg" > CARE "Réseau des Bibl. ULg" : Direction générale >]
1999
Bulletin des Bibliothèques de France
Direction des Bibliothèques de France
44
1
16-22
Yes (verified by ORBi)
International
0006-2006
Paris
France
[en] Information literacy ; Library ; Belgium
[fr] Méthodologie documentaire ; Formation documentaire ; Belgique ; Bibliothèque
[en] This article is the fruit of a reflective study carried out over ten years by the group Formation des utilisateurs de l'Association belge de documentation. After a description of «the informational space» offered by this group and without forgetting the place of the Internet, it offers an outline proposal on general documentation training, largely methodological and integrated in pedagogical projects. Information literacy includes aspects as varied as taking account and expression of information needs, the knowledge of the space of information, the criticism and evaluation of information, and its exploitation... It concludes with the need to construct a solid pedagogical project and with a call to all documentation professionals.
[fr] Cet article est le fruit d’un travail de réflexion d’une dizaine d’années, mené par le groupe Formation des utilisateurs de l’Association Belge de Documentation 1.

Après une description de « l’espace informationnel » proposé par notre société, en passant par la place d’Internet, il propose une ébauche de solution passant par une formation documentaire globale, largement méthodologique et intégrée dans les projets pédagogiques. Une formation documentaire qui inclut des aspects aussi variés que la prise de conscience du besoin informationnel, la formulation de ce besoin, la connaissance de l’espace informationnel, la critique et l’évaluation de l’information, son exploitation... Il conclut sur la nécessité de construire un projet pédagogique solide et sur un appel à tous les professionnels de la documentation.
http://hdl.handle.net/2268/15803
http://bbf.enssib.fr/consulter/bbf-1999-01-0016-002

File(s) associated to this reference

Fulltext file(s):

FileCommentaryVersionSizeAccess
Open access
02-pochet.pdfPublisher postprint46.92 kBView/Open

Bookmark and Share SFX Query

All documents in ORBi are protected by a user license.