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Abstract :
[en] This article aims to examine changing practices of school mediation in three “worlds” of actors – the educational world, the manager world and the “living together” world – crossing three fields of research in sociology: the interactionism, the sociology of public management, and the sociology of school. Traditionally performed by the institutional mediator of the school or, occasionally, by a local mediator, the variety of contemporary mediation practices appears as a consequence of the organizational challenges of New Public Management of Belgium.
I will first explain the background of the changes which occurred in the educational field and examine the changing role of school stakeholders. Then, I will present three case studies which illustrate how schools are anchored in the three “worlds” of actors mentioned above. Finally, I will discuss the results giving the first lines of interpretation of this school evolution.
[fr] Cet article vise à rendre compte de l’évolution des pratiques de médiation scolaire au sein de trois « mondes » d’acteurs – le monde pédagogique, le monde gestionnaire et le monde du vivre ensemble – en adoptant une position qui se situe au croisement de trois axes sociologiques : l’interactionnisme, la sociologie de la gestion publique et la sociologie de l’école. Classiquement assumée par le médiateur scolaire institutionnel ou prise en charge ponctuellement par un médiateur local, la variété des pratiques de médiation scolaire apparaît, à ce jour, comme l’une des conséquences organisationnelles des défis du New Public Management, en Belgique francophone.
Après une mise en perspective des changements qui animent le champ scolaire, et la présentation de l’évolution du rôle des acteurs scolaires, la deuxième partie de cet article est dédié à la présentation de trois études de cas. Ensuite, l’ancrage de la médiation scolaire au sein de trois « mondes » d’acteurs sera illustré. La dernière partie propose une discussion des résultats en donnant les premières pistes d’interprétation de cette évolution scolaire.