Article (Scientific journals)
TIC et innovation dans les pratiques enseignantes au Cameroun
Beche, Emmanuel
2013In Frantice.net, (6), p. 5-21
Peer Reviewed verified by ORBi
 

Files


Full Text
Beche_TIC_innovation_enseignants.pdf
Publisher postprint (193.58 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
TIC; innovation techno-pédagogique; Pratiques enseignantes
Abstract :
[fr] Cet article étudie l’innovation technologique dans les pratiques enseignantes au Cameroun. Il rend ainsi compte des pratiques techno-pédagogiques, à partir de l’examen d’une série de 84 entrevues menées avec des enseignants issus de sept établissements pilotes d’intégration pédagogique des TIC. Dans ce contexte, l’innovation s’intègre davantage dans la recherche documentaire et la préparation des cours. Les autres tâches techno-pédagogiques apparaissent alors minoritaires. De façon générale, considérées comme outils pédagogiques, les TIC n’occupent pas encore une place centrale en enseignement-apprentissage dans ce contexte. Cela pose alors la question de l’équipement technologique des écoles et de la formation techno-pédagogique des enseignants dans une perspective qui allie à la fois diffusion, adoption et appropriation des technologies.
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Beche, Emmanuel ;  Université de Liège - ULiège > Cert. TICEF
Language :
French
Title :
TIC et innovation dans les pratiques enseignantes au Cameroun
Alternative titles :
[en] ICTs and innovation in teaching practices in Cameroon
Publication date :
01 February 2013
Journal title :
Frantice.net
eISSN :
2110-5324
Publisher :
Université de Limoges, France
Issue :
6
Pages :
5-21
Peer reviewed :
Peer Reviewed verified by ORBi
Commentary :
This article studies the technological innovation in teaching practices in Cameroon. It is based on the exam of 84 interviews carried out with teachers of seven pilot schools for the pedagogical integration of ICTs. In this context, the innovation is more present in information’s research and in preparation of lessons. The other teaching practices do not integrate more the use of new technologies. In a general way, considered as teaching tools, ICTs do not yet occupy a central place in teaching-learning process. That situation raises then the question of technical equipment of schools and that of teachers’ training, in a way that combines diffusion, adoption and appropriation of technologies.
Available on ORBi :
since 27 January 2013

Statistics


Number of views
596 (15 by ULiège)
Number of downloads
697 (8 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi