Reactive attachment disorder; Emotional skills; Social abilities; Attachment story completion task; Facial emotional expressions; Empathy; Attachment pattern; Symbolic skills; Theory of mind; Trouble réactionnel de l’attachement; Compétence émotionnelle; Habileté sociale; Histoires d’attachement à compléter; Expressions faciales émotionnelles; Empathie; Modèle d’attachement; Compétences symboliques; Théorie de l’esprit
Abstract :
[en] Background
The quality of interactions experienced with primary attachment figures influences the development of emotional skills. On the other hand, we know how emotions fill a critical adaptive role for the social adjustment, in that they assume both a communicative function and an informative value. In this paper, we were particularly interested in how children's patterns of attachment were expressed in terms of ability to understand other's emotions. According to Laible & Thompson's observations (1998), we tested the following hypothesis: insecure attachment representations are associated with a poverty of skills in decoding emotional signals. They especially would affect the perception of negative emotional expressions, because of their threatening nature.
Method
We tested this hypothesis by the meeting of four children of primary school age (5 to 8 years old) with a reactive attachment disorder, and four peer controls, matched for gender and age. At first, the Attachment Story Completion Task (Bretherton et al., 1990) allowed us to specify the type of attachment disorder for each child of the clinical group. Secondly, inspired by Pollak et al.’s study, we proposed to all subjects a recognition task of facial emotional expressions.
Results
We observed in the clinical group low average rates of identification of basic and primary negative emotions. But if the accuracy of judgments is a function of emotion's valence, it actually seems more especially dependent of the child's attachment pattern. More specifically, whereas some of them tend to avoid dealing with negative emotions (desactivation of attachment strategy), others fit into an opposite pattern of hypersensitivity to these emotions (hyperactivation). Particular ways of emotional perception finally appear typical of specific patterns of attachment. Moreover, the finding of specific patterns of errors, and particularly the central role of sadness in these confusions would demonstrate an immaturity of empathic and symbolic skills in children suffering from this kind of disorder.
Conclusion
These results, although obtained from a small sample of children, nevertheless open interesting perspectives for research, both theoretical and methodological level. They especially concern difficulties experienced by these children to consider emotion to a symbolic level and the various defenses set up in front of emotional life, prevent their access to others’ point of view. This seems causing many social dysregulations tending to increase, in turn, their deficiencies in the affective area. [fr] Cet article a pour objectif d’étudier la façon dont les modèles d’attachement de l’enfant s’expriment au niveau de ses capacités de compréhension des émotions d’autrui, en partant de l’hypothèse suivante : les représentations d’attachement insécurisées seraient associées à de pauvres compétences dans le décodage des signaux émotionnels et affecteraient spécialement l’appréhension des manifestations émotionnelles à valence négative. Nous avons rencontré quatre enfants âgés de cinq à huit ans présentant un trouble réactionnel de l’attachement et quatre sujets témoins, appariés en sexe et en âge. La tâche des histoires d’attachement à compléter nous a permis de préciser le type de trouble d’attachement des enfants du premier groupe. Nous avons ensuite administré à tous les enfants une épreuve de reconnaissance des expressions faciales émotionnelles. Nous observons au sein du groupe clinique, des performances globalement déficientes dans l’identification des émotions négatives. Mais si l’exactitude des jugements est fonction de la valence émotionnelle, elle semble aussi dépendre du modèle d’attachement de l’enfant. Plus spécifiquement, tandis que ceux qui adoptent une stratégie d’attachement désactivée tendent à éviter le traitement des émotions négatives, les enfants au style d’attachement hyperactivé se situent dans un mouvement contraire d’hypersensibilité à ces mêmes émotions. Par ailleurs, l’existence de certains patrons singuliers d’erreurs et en particulier, la place centrale tenue par la tristesse au sein de ces confusions, pourraient être le témoin d’une immaturité des capacités empathiques chez les enfants souffrant de ce trouble. Ces résultats, bien qu’obtenus ici auprès d’un petit échantillon, ouvrent néanmoins des perspectives de recherche intéressantes, tant sur le plan méthodologique, à travers une tâche expérimentale novatrice, que théorique. Celles-ci concernent notamment les difficultés qu’éprouvent ces enfants à envisager l’émotion à un niveau symbolique et les nombreuses défenses mises en place face à la vie émotionnelle, les empêchant d’accéder à la perspective de l’autre. Cela semble être à l’origine de nombreuses dysharmonies sociales qui renforcent, à leur tour, leurs carences dans la sphère affective.
Research center :
Centre d’expertise en psychotraumatisme et psychologie légale, ULiège
Disciplines :
Treatment & clinical psychology
Author, co-author :
Wertz, Céline ; Université de Liège - ULiège > Département Psychologies et cliniques des systèmes humains > Psychologie clinique
Gauthier, Jean-Marie ; Université de Liège - ULiège > Département Psychologies et cliniques des systèmes humains > Psychologie clinique de l'enfant et de l'adolescent
Blavier, Adelaïde ; Université de Liège - ULiège > Département Psychologies et cliniques des systèmes humains > Ergonomie et intervention au travail
Language :
French
Title :
Troubles réactionnels de l’attachement et compétences émotionnelles chez l’enfant âgé de cinq à huit ans
Alternative titles :
[en] Reactive attachment disorder and emotional skills in childhood
Brun P. Introduction. La vie émotionnelle de l'enfant : nouvelles perspectives et nouvelles questions. Enfance 2001, 53(3):221-225.
Pierrehumbert B. Le premier lien : théorie de l'attachement 2003, Odile Jacob, Paris.
Nesse R.M. Evolutionary explanations of emotions. Hum Nat 1990, 1(3):261-289.
Wallon H. La vie mentale 1938, éditions sociales, Paris.
Niedenthal P.M., Krauth-Gruber S., Ric F. Comprendre les émotions : perspectives cognitives et psycho-sociales 2008, Mardaga, Bruxelles.
Baudier A., Céleste B. Le développement affectif et social du jeune enfant : une introduction 1990, Nathan, Paris.
Laible D.J., Thompson R.A. Attachment and emotional understanding in preschool children. Dev Psychol 1998, 34(5):1038-1045.
Ekman P. L'expression des émotions. La Recherche 1980, 11(117):1408-1415.
Kirouac G., Doré F.Y., Gosselin P. La reconnaissance des expressions faciales émotionnelles. éthologie et développement de l'enfant 1985, 131-147. Stock, Paris. R.E. Tremblay, M.A. Provost, F.F. Strayer (Eds.).
Cassidy J. Emotional regulation: influences of attachment relationships. Monogr Soc Res Child Dev 1994, 59(2-3):228-249.
Malrieu P. Henri Wallon. La psychologie de l'enfant en langue française 1979, Privat, Toulouse. J. Château (Ed.).
Miljkovitch R. L'attachement au cours de la vie 2001, Presses universitaires de France, Paris.
Main M. Cross-cultural studies of attachment organization: recent studies, changing methodologies and the concept of conditional strategies. Hum Dev 1990, 33(1):48-61.
Kobak R.R., Cole H.R., Ferenz-Gilles R., Fleming W.S., Gamble W. Attachment and emotion regulation during mother-teen problem solving: a control theory analysis. Child dev 1993, 64:231-245.
Cassidy J., Kobak R.R. Avoidance and its relation to other defensive processes. Clinical implications of attachment 1988, 300-326. Erlbaum, Hillsdale, NJ. J. Belsky, T. Nezworski (Eds.).
Fonagy P., Steele M., Moran G.S., Steele H., Higgitt A.C. Measuring the ghost in the nursery: an empirical study of the relation between parent's mental representations of childhood experiences and their infants' security of attachment. J. Am Psychoanal Assoc 1993, 41(4):957-989.
Harris P.L., Pons F. Perspectives actuelles sur le développement de la compréhension des émotions chez l'enfant. Les émotions : cognition, langage et développement 2003, 209-228. Mardaga, Sprimont, Belgique. J.M. Coletta, A. Tcherkassof (Eds.).
George C., Solomon J. Internal working models of caregiving and security of attachment at age six. Infant Men Health J 1989, 10(3):222-237.
Miljkovitch R., Pierrehumbert B., Karmaniola A., Halfon O. Les représentations d'attachement du jeune enfant. Développement d'un système de codage pour les histoires à compléter. Devenir 2003, 15(2):143-177.
Cartron A., Winnykamen F. Les relations sociales chez l'enfant : genèse, développement, fonctions 1995, Armand Colin, Paris.
Rothenberg B.B. Children's social sensitivity and the relationship to interpersonal competence, intrapersonal comfort, and intellectual level. Dev Psychol 1970, 2(3):335-350.
Steele H., Steele M., Croft C. Early attachment predicts emotion recognition at 6 and 11years old. Attach Hum Dev 2008, 10(4):379-393.
Kaplan N. Individual differences in six-year-old's thoughts about separation: predicted from attachment to mother at age one year [dissertation] 1987, California University, Berkeley.
Lyons-Ruth K. L'interface entre attachement et intersubjectivité: perspectives issues de l'étude longitudinale de l'attachement désorganisé. Psychotherapies 2005, 25(4):223-234.
Gosselin P. Le décodage de l'expression faciale des émotions au cours de l'enfance. Can Psychol 2005, 46(3):126-138.
Bretherton I. Les histoires à compléter pour l'étude des représentations d'attachement. Enfance 2008, 60(1):13-21.
Miljkovitch R., Pierrehumbert B. Des stratégies comportementales d'attachement aux stratégies représentationnelles : construction et validité des cartes de codage pour les histoires à compléter. Enfance 2008, 60(1):22-30.
Pollak S.D., Cicchetti D., Hornung K., Reed A. Recognizing emotion in faces: developmental effects of child abuse and neglect. Dev Psychol 2000, 36(5):679-688.
Green J, Ekman P. Age and the recognition of facial expressions of emotion. Unpublished manuscript; 1973.
Ribordy S.C., Camras L., Stefani R., Spaccarelli S. Vignettes for emotion recognition research and affective therapy with children. J Clin Child Psychol 1988, 17(4):322-325.
Gosselin P. Le développement de la reconnaissance des expressions faciales des émotions chez l'enfant. Can J Behav Sci 1995, 27(1):107-119.
Cartron-Guérin A., Réveillaut E. étude de la représentation des états émotifs de l'enfant d'âge préscolaire. J Psychol Norm Pathol 1980, 1:63-83.
Oppenheim D., Waters H.S. Narrative processes and attachment representations: issues of development and assessment. Monogr Soc Res Child Dev 1995, 60(2-3):197-215.
Bonneville E. Pathologie des traumatismes relationnels précoces: constitution et manifestation. Communication présentée lors du colloque « Troubles de la parentalité et conséquences des traumatismes relationnels précoces chez l'enfant » 2009 Saint-Priest-en-Jarez, France.
Widen S., Russell J. Children acquire emotion categories gradually. Cogn Dev 2008, 23:291-312.
Herba C., Phillips M. Annotation: development of facial expression recognition from childhood to adolescence: behavioural and neurological perspectives. J Child Psychol Psychiatry 2004, 45:1185-1198.
De Schonen S. Percevoir un visage dans la petite enfance. Evol Psychiatr 2009, 74:27-54.
Gosselin P., Roberge P., Lavallée M.F. Le développement de la reconnaissance des expressions faciales émotionnelles du répertoire humain. Enfance 1995, 48(4):379-396.
Wellman H.M., Banerjee M. Mind and emotion: children's understanding of the emotional consequences of beliefs and desires. Br J Dev Psychol 1991, 9:191-214.
Fonagy P., Target M. Attachment and reflective function: their role in self-organization. Dev Psychopathol 1997, 9:679-700.
Meins E., Fernyhough C., Russell J., Clark-Carter D. Security of attachment as a predictor of symbolic and mentalising abilities: a longitudinal study. Soc Dev 1998, 7(1):1-24.
Hoffner C., Badzinski D.M. Children's integration of facial and situational cues to emotion. Child Dev 1989, 60:411-422.
Pons F., Harris P.L., de Rosnay M. Emotion comprehension between 3 and 11 years: developmental periods and hierarchical organization. Eur J Dev Psychol 2004, 1(2):127-152.
Perner J., Wimmer H. "John thinks that Mary thinks that..." Attribution of second-order beliefs by 5- to 10-year-old children. J Exp Child Psychol 1985, 39:437-471.
Dupont J. La notion de trauma selon Ferenczi et ses effets sur la recherche psychanalytique ultérieure. Filigrane 2000, 9:19-31.
Workman L., Reader W. évolution des émotions. Psychologie évolutionniste 2007, 250-271. De Boeck, Bruxelles. L. Workman, W. Reader (Eds.).
Losoya S.H., Eisenberg N. Affective empathy. Interpersonal sensitivity: theory and measure 2001, 21-43. Erlbaum, Mahwah, NJ. J.A. Hall, F.J. Bernieri (Eds.).
Izard C.E. The psychology of emotions 1991, Plenum Press, New York.
Perron M., Gosselin P. Le développement de l'évocation des émotions. Enfance 2004, 56(2):133-147.