Unpublished conference/Abstract (Scientific congresses and symposiums)
Quel dispositif de formation pour un CDS ? Réflexions à partir de l’expérience de l’Académie Wallonie-Europe
Merenne-Schoumaker, Bernadette; Leduc, Laurent
2009Sixième journée d’études des chercheurs francophones en éducation (ABC-Educ a.s.b.l.)
 

Files


Full Text
ABCDay6_Atelier1_Communication2.pdf
Author postprint (78.08 kB)
Download

Texte original sur le site : http://ute.umh.ac.be/abc_educ/ABCDay6_Atelier1_Communication2.pdf


All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Training teachers; First year students pedagogy; CDS; Formation des enseignants; Pédagogie en 1er bac
Abstract :
[en] Through analysis and an attempt to assess the system developed at the level of the Wallonia-Europe Academy in the context of Center for Higher Didactics (Centre de Didactique Supérieure : CDS), the purpose of this article is to reflect on the specificities and constraints of a training limited to teachers in charge of First Generation students, those specificities being especially constraining since the CDS training sessions take place in a larger context : the training of all the university teachers. The Liege experience enlightens some determinant factors : sensitizing first on the interest of such a training, centring the training on close coaching of students learning with a focus on their difficulties or deficiencies and with help given to teachers in resolving them, meeting the diversity of the situations lived by those teachers (notably in terms of students number and disciplines), taking into account their expectations in accordance with their profile, cleverly combining oral speeches, testimonies and debates, suggesting a diversity of concrete intervention trails… By the way, the joined organization of introduction sessions and close coaching seminars seems to be a relevant formula in order to meet such kind of objectives.
[fr] A travers l’analyse et un essai d’évaluation du dispositif mis en œuvre au niveau de l’Académie Wallonie-Europe dans la cadre du Centre de Didactique Supérieure (CDS), l’objectif de cet article est de chercher à s’interroger sur les spécificités et les contraintes d’une formation limitée aux enseignants en charge des étudiants de première génération, spécificités d’autant plus contraignantes que les formations du CDS s’inscrivent dans un cadre plus large, celui de la formation de tous les encadrants universitaires. L’expérience liégeoise met en évidence quelques facteurs déterminants : sensibiliser d’abord à l’intérêt d’une telle formation, axer la formation sur l’accompagnement de l’apprentissage des étudiants en se centrant sur leurs difficultés et lacunes et en aidant les encadrants à y répondre, rencontrer la diversité des situations vécues par ces encadrants (au niveau notamment du nombre d’étudiants et des disciplines), prendre en compte leurs attentes selon leurs profils, combiner adroitement exposés théoriques, témoignages et échanges de vues, proposer une diversité de pistes d’intervention concrètes… L’organisation conjointe de séminaires d’introduction à une thématique et de suivis presqu'individuels semble être par ailleurs une formule relativement pertinente pour rencontrer de tels objectifs.
Research center :
IFRES Institut de Formation et de Recherche en Enseignement Supérieur
Disciplines :
Education & instruction
Author, co-author :
Merenne-Schoumaker, Bernadette  ;  Université de Liège - ULiège > Département de géographie > Département de géographie
Leduc, Laurent ;  Université de Liège - ULiège > IFRES
Language :
French
Title :
Quel dispositif de formation pour un CDS ? Réflexions à partir de l’expérience de l’Académie Wallonie-Europe
Publication date :
2009
Number of pages :
10
Event name :
Sixième journée d’études des chercheurs francophones en éducation (ABC-Educ a.s.b.l.)
Event organizer :
Université de Bruxelles
Event place :
Bruxelles, Belgium
Event date :
9 septembre 2009
Audience :
International
Available on ORBi :
since 19 December 2009

Statistics


Number of views
117 (14 by ULiège)
Number of downloads
128 (10 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi